Τι κοινό έχει η Μήδεια με την «Ευδοκία» του Δαμιανού; Η Ιφιγένεια και ο Νάρκισσος με τους αρχαίους «μύθους» και τους μύθους της καθημερινότητάς μας; Αυτοί και πολλοί ακόμη μυθικοί ήρωες θα «συγκατοικήσουν» στο νέο κτίριο του Μουσείου Μπενάκη (Πειραιώς 138), από 4-8/10, στα πλαίσια του Διεθνούς Συμποσίου για την Ιστορία της Ψυχανάλυσης, με θέμα «Ιστορία και λειτουργία των μύθων στην ψυχανάλυση: Συνδέσεις μυθολογίας, τραγωδίας και κλινικής», που συνδιοργανώνουν η Διεθνής Ενωση για την Ιστορία της Ψυχανάλυσης και η Ελληνική Εταιρεία Ψυχαναλυτικής Ψυχοθεραπείας.
«Το ενδιαφέρον των ψυχαναλυτών για τη μυθολογία και τους μύθους», λένε οι διοργανωτές, «ως έκφραση της δημιουργικότητας του ανθρώπινου ψυχισμού, ξεκίνησε από τον ιδρυτή της ψυχανάλυσης, τον Φρόιντ, που χρησιμοποίησε το μύθο του Οιδίποδα (...) Από τότε η μυθολογία και μάλιστα η ελληνική, αποτελεί σταθερή πηγή άντλησης για την ψυχανάλυση».
Στο συμπόσιο μετέχουν κορυφαίοι ξένοι και πολλοί διακεκριμένοι Ελληνες ψυχαναλυτές, εκπροσωπώντας ένα ευρύ φάσμα της ψυχαναλυτικής σκέψης. Η σύνθεση των συνέδρων «διασφαλίζει την ανάδειξη του συμποσίου ως χώρου διαλόγου και ανταλλαγής της ψυχανάλυσης με άλλους επιστημονικούς κλάδους και γνωστικά πεδία», επιτρέποντας «οι εργασίες του να απευθύνονται όχι μόνο στους ειδικούς, αλλά και σε ένα ευρύτερο κοινό που ενδιαφέρεται για τα θέματα αυτά (κοινωνικοί επιστήμονες, καθηγητές μέσης εκπαίδευσης, φοιτητές κ.ά.)».
Το συμπόσιο θα ασχοληθεί με θέματα όπως «Ο μύθος της "Εστίας"», «Γυναικείες μορφές στην ελληνική μυθολογία και στην αρχαία τραγωδία», «Μύθοι της Ανατολής και ψυχανάλυση», ενώ περιλαμβάνει και ειδικό αφιέρωμα για το «μυθικό πρόσωπο του κινηματογράφου» και πολλά άλλα.
Αποτυπώθηκε η ακτογραμμή και διάφορες κατασκευές που εντοπίστηκαν σε μικρό βάθος, η νότια λιθορριπή - κυματοθραύστης, ενώ αποτυπώθηκε περιμετρικά και συγκέντρωση λαξευμένων δόμων, λιθορριπές προστασίας και κατασκευές που ένωναν την ακτή με τη νησίδα Βρυοκαστράκι, ώστε ο όρμος να προστατεύεται όσο το δυνατόν πληρέστερα από τυχόν εχθρικές προσβολές αλλά και τις καιρικές συνθήκες.
Σε μικρή απόσταση από την ακτή και σε βάθος 2,20 μέτρων εντοπίστηκε ισχυρός τοίχος πλάτους 2,20 μέτρων και μήκους τουλάχιστον 15 μέτρων. Σε διάφορα σημεία της λιμενολεκάνης εντοπίστηκαν και αποτυπώθηκαν κατασκευές που σχετίζονται πιθανώς με τη χρήση του λιμένα.
Προς το παρόν είναι δύσκολο να χρονολογηθούν οι κατασκευές αυτές και να ταυτιστεί η χρήση τους, αφού η έρευνα περιορίστηκε στην αποτύπωση των εμφανών στοιχείων.
«Η Ελεγεία του Ξεριζωμού» είναι ένα μουσικό ταξίδι στα έργα της συνθέτριας που έχουν μία βαθύτερη σχέση με την έννοια του ξεριζωμού. Με άξονα τις «Τρωάδες» και το «Λιβάδι που δακρύζει» δημιουργήθηκε μία νέα δραματουργία που αγκάλιασε και παλιότερα αγαπημένα έργα της Ελένης Καραΐνδρου από τον κινηματογράφο και το θέατρο αλλά μέσα από νέες προσεγγίσεις, ερμηνείες και ενορχηστρώσεις. Χρώματα και ρυθμοί σε μία πλούσια εναλλαγή, αποκαλύπτουν εσωτερικά τοπία από το «Ταξίδι στα Κύθηρα», την «Τιμή της αγάπης», τον «Γλάρο» του Τσέχοφ, το «Μετέωρο βήμα του πελαργού», το «Τοπίο στην ομίχλη», το «Καλή πατρίδα σύντροφε», το «Βλέμμα του Οδυσσέα», την «Αιωνιότητα», τη «Ρόζα» και τον «Μελισσοκόμο». Στη συναυλία συμμετείχαν οι Μαρία Φαραντούρη, «Καμεράτα», Χορωδία της ΕΡΤ και σπουδαίοι Ελληνες σολίστ με επικεφαλής τον ομποΐστα Βαγγέλη Χριστόπουλο, σύνολο παραδοσιακών οργάνων με τον Σωκράτη Σινόπουλο στην ποντιακή λύρα, η αρπίστρια Μαρία Μπιλντέα αλλά και η ίδια η Ελ. Καραΐνδρου στο πιάνο (σύνολο 110 μουσικοί).
Στον κορυφαίο τενόρο της δεκαετίας του '50 Μάριο Λάντσα αφιερώνεται η αυριανή συναυλία του Μάριου Φραγκούλη στο Ηρώδειο, με ναπολιτάνικα τραγούδια. Τον γνωστό Ελληνα τενόρο συνοδεύουν 80 μουσικοί με μπαλαλάικες της περίφημης Ρωσικής Ακαδημαϊκής Ορχήστρας Παραδοσιακών Οργάνων «Ossipov», η Αμερικανίδα υψίφωνος Κάλεν Εσπεριάν και ο τενόρος Γιώργος Μισαηλίδης. Η οικογένεια του Λάντσα, μάλιστα, έδωσε στον Μάριο Φραγκούλη τη συγκατάθεσή της για να ερμηνεύσει όλο το ρεπερτόριο του διάσημου τενόρου (πέθανε μόλις 39 χρόνων), με προοπτική να τον ενσαρκώσει στον κινηματογράφο. Το πρόγραμμα στο Ηρώδειο έχει ήδη ηχογραφηθεί και θα κυκλοφορήσει παγκοσμίως.
Αύριο (7 μ.μ.) στο κτίριο του Κέντρου Μελέτης Νεότερης Κεραμικής (Μελιδώνη 4-6, Θησείο), θα πραγματοποιηθεί έκθεση καλλιτεχνικής δημιουργίας. Η εκδήλωση διοργανώνεται σε συνεργασία με τα θεραπευτικά προγράμματα «ΝΟΣΤΟΣ» και «ΣΤΡΟΦΗ» του ΚΕΘΕΑ και περιλαμβάνει έκθεση αφίσας, θεατρικών κοστουμιών, χειροποίητων μικροαντικειμένων, ζωγραφικών και φωτογραφικών έργων.
Λόγω της μεγάλης προσέλευσης κοινού, παρατείνεται μέχρι την Κυριακή (1/10), η έκθεση «Κατοικία και διατροφή: μια πολιτισμική ιστορία, 19ος - 20ός αι.», στο νέο κτίριο του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης (Ραγκαβά 3 - 5, Πλάκα). Η έκθεση είναι φωτογραφική - ιστορική και πραγματεύεται τους χώρους παρασκευής και εστίασης του φαγητού στην κατοικία κατά τον 19ο και 20ό αιώνα.
Οι Γιάννης Μήτσης και Ευγένιος Δερμιτάσογλου προσφέρουν ένα ακόμη τριήμερο, στη Θεσσαλονίκη, στο «Καφενείο Ελληνικό» (Ιουστινιανού 3). Από σήμερα έως το Σάββατο «διηγούνται» παλιά αλλά και νέα τους τραγούδια και αυθόρμητες ιστορίες του ελληνικού και ξένου τραγουδιού, με μια καλή μουσική παρέα. Είσοδος ελεύθερη.
Το Σωματείο Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Κινηματογράφου, μετά τις εκλογές του (18/9) έχει το εξής νέο διοικητικό συμβούλιο: Νίκος Κανάκης (πρόεδρος), Βασίλης Μαζωμένος (γενικός γραμματέας), Δήμος Αβδελιώδης (αντιπρόεδρος), Δημήτρης Αθανίτης (ταμίας), Δημήτρης Μακρής, Λουκία Ρικάκη, Δημήτρης Παναγιωτάτος (μέλη). Το νέο ΔΣ, θεωρώντας κρίσιμη την περίοδο αυτή για τα κινηματογραφικά πράγματα της χώρας, ενόψει των διαφαινόμενων θεσμικών αλλαγών, εκτιμά ότι είναι ώριμες οι συνθήκες για το ξεκίνημα ενός ανοιχτού διαλόγου των αρμόδιων φορέων με τα σωματεία, για τη διαμόρφωση ενός πλαισίου θέσεων.
Τη μέρα των Δημοτικών Εκλογών (15/10) οι αρχαιολογικοί και οι μνημειακοί χώροι και τα μουσεία θα παραμείνουν κλειστά.