ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 27 Φλεβάρη 2000
Σελ. /56
ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ
Εντυπα «βαποράκια» made in USA

«Εδώ τα καλά ναρκωτικά! Ναρκωτικά made in USA. Αποστολή στο σπίτι. Πληρωμή και με πιστωτική κάρτα. Απλά τηλεφωνήστε στο 1.8000.... ή στείλτε την παραγγελία σας με το ηλεκτρικό ταχυδρομείο, στη διεύθυνση www....com»


ΣΕΛ.  8  -  9

«Τρίχορδο» μεράκι

Με πρόθεση να μας θυμίσει ότι το μπουζούκι είναι ένα εκπληκτικό δεξιοτεχνικό όργανο, με σπάνια εκφραστικότητα, το «Τρίχορδο» δίνει τις πρώτες του συναυλίες

Το μουσικό σχήμα «Τρίχορδο»
Το μουσικό σχήμα «Τρίχορδο»
Και το όνομα αυτού «Τρίχορδο». Πρόκειται για ένα νέο μουσικό σχήμα, που δημιουργήθηκε από τέσσερις λαμπρούς σολίστες του μπουζουκιού και τρεις ακόμη σημαντικούς μουσικούς, με σκοπό να βγάλει στο προσκήνιο το μπουζούκι και να μας θυμίσει ότι είναι ένα εκπληκτικό δεξιοτεχνικό όργανο, με σπάνια εκφραστικότητα και ενέργεια. Ικανό να εκφράσει το σήμερα, σπάζοντας τα στερεότυπα, μέσα στα οποία βρίσκεται ακινητοποιημένο εδώ και χρόνια. Το ρόλο αυτό ανέλαβαν οι δεξιοτέχνες του μπουζουκιού Κώστας Παπαδόπουλος, Σπύρος Λιόσης, Χρήστος Κωνσταντίνου και Σπύρος Ιωαννίδης, που συνευρίσκονται με τους δεξιοτέχνες της τζαζ και του αυτοσχεδιασμού Αντώνη Γαρίνη (ντραμς, κρουστά), Δημήτρη Ζαφειρέλη (κιθάρα) και Βασίλη Καραχούτη (κοντραμπάσο), παρουσιάζοντας ένα μεγάλο ρεπερτόριο, μέσα από το οποίο φιλοδοξούν το μπουζούκι να ξαναβρεί τη φρεσκάδα των «χρόνων της αθωότητας» και τη χαρά της ύπαρξής του. Οι πρώτες συναυλίες του «Τρίχορδου» πραγματοποιούνται από αύριο μέχρι και την Τετάρτη, στο «House of Art» (Σαχτούρη 4, Ψυρρή).

Το πρόγραμμα, όπως αναφέρει ο κορυφαίος δεξιοτέχνης Κώστας Παπαδόπουλος, χαρακτηρίζεται «από τον έντονο αυτοσχεδιασμό των μουσικών με θέμα το μπουζούκι, τη "συνομιλία" των διαφορετικών οργάνων». Περιλαμβάνει διασκευές λαϊκών και παραδοσιακών συνθέσεων, σόλο κομμάτια μεγάλων δημιουργών, αλλά και κορυφαίες στιγμές του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού. Πλούσιο σε εναλλαγές ηχοχρωμάτων περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μουσικά θέματα από τη Μακεδονία και τη Θράκη, τους «Πέντε Ελληνες» και ένα σόλο του Γιάννη Παπαϊωάννου, την «Αχάριστη» και το σόλο κομμάτι του Βασίλη Τσιτσάνη, το «Αντιλαλούν» του Μάρκου Βαμβακάρη, το μικρασιάτικο «Σμυρνιωτοπούλα», αλλά και ένα κομμάτι της Λορένα Μακ Κένιτ. Παρούσα και η εμπνευσμένη μουσική γραφή του Μ. Θεοδωράκη μέσα από τον «Ζορμπά», τους «Χαρταετούς», τη «Γειτονιά των αγγέλων», το «Βρέχει στη φτωχογειτονιά» κ.ά. Οπως είναι γνωστό, ο Κ. Παπαδόπουλος υπήρξε επί δεκαετίες στενός συνεργάτης του Μ. Θεοδωράκη και με το μπουζούκι του μετέφερε δεκάδες έργων του συνθέτη σε όλο τον κόσμο.

Πανταχού παρόν, μα και ανύπαρκτο

Αλλά ποια ανάγκη ώθησε τους σολίστες του μπουζουκιού, τους ανθρώπους που το έχουν δοξάσει στο πάλκο, στους δίσκους και στις συναυλίες, ν' αποχωριστούν πρόσκαιρα τη λαϊκή ορχήστρα και κυρίως τον τραγουδιστή, για ν' ανοιχτούν σε μια ελεύθερη μουσική συνεργασία, χωρίς προκαθορισμένα πλαίσια; «Τίποτα περισσότερο από την κοινή διαπίστωση ότι το μπουζούκι, αν και πανταχού παρόν, δεν υπάρχει», λένε οι ίδιοι. «Το μουσικό όργανο, που πάνω του στηρίχτηκε το μοναδικό φαινόμενο μιας εθνικής σύγχρονης μουσικής, έζησε δυο ένδοξες εποχές (τη μεγάλη εποχή του ρεμπέτικου και την εξίσου ένδοξη εποχή του λαϊκού τραγουδιού), που έφυγαν ανεπιστρεπτί. Σήμερα, οι συνθέσεις που του αφιερώνουν κάποια ειδική σκέψη είναι όλο και πιο σπάνιες και, δέσμιο του ήχου - κονσέρβα και της ελληνάδικης διασκέδασης, κυριολεκτικά δεν ακούγεται. Ασφυκτιά μέσα στο στερεότυπο ρόλο της συνοδείας τραγουδιστών, που δε γνωρίζουν να συνομιλούν μαζί του».

«Εχω περάσει πολύ έντονες στιγμές από το '55, που άρχισα να παίζω», λέει ο Κ. Παπαδόπουλος, ο μουσικός που από νεαρή ηλικία πρωταγωνιστεί στη σκηνή της ελληνικής μουσικής. Τα πρώτα του βήματα τον έφεραν κοντά στους μεγαλύτερους λαϊκούς δημιουργούς και σε όλα τα ιστορικά λαϊκά κέντρα, ενώ άπειρες φορές συμμετείχε σε ηχογραφήσεις των Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου, Βαμβακάρη, Μπαγιαντέρα, Καλδάρα κ.ά. Από το '61 συνεργάζεται με τον Μ. Θεοδωράκη στις πρωτόγνωρες για την εποχή τους λαϊκές συναυλίες του, ενώ μαζί με τον Λάκη Καρνέζη δημιούργησαν ένα εκπληκτικό ντουέτο. Αναφερόμενος στην εποχή μας, δηλώνει απερίφραστα πως οι σημερινοί συνθέτες «δεν ξέρουν, δεν μπορούν να γράψουν έργα για το μπουζούκι και να το αναδείξουν». Στο «Τρίχορδο», όπως λέει, «συμμετέχουμε τέσσερα μπουζούκια από διαφορετικούς χώρους. Ο καθένας μας έχει γράψει τη δική του ξεχωριστή ιστορία στο πάλκο και έχει κάτι διαφορετικό να δώσει σε αυτό το σχήμα, που γεννήθηκε από αγάπη και μεράκι».

Ο Σπύρος Λιόσης υπήρξε σολίστας των ιστορικών δεκαετιών του '50 και του '60 και στενός συνεργάτης του Πάνου Γαβαλά. Εχει παίξει με μεγάλους δημιουργούς και ερμηνευτές, από τον Στράτο Παγιουμτζή μέχρι τον Μπιθικώτση, τον Καζαντζίδη, τον Αγγελόπουλο, τον Πάνου, ενώ συμμετείχε στο «Ρεμπέτικο» του Κώστα Φέρρη και στο «Αμάν αμήν» του Σταύρου Ξαρχάκου, μαζί με τους Κ. Παπαδόπουλο και Χρ. Κωνσταντίνου. Σολίστας με διεθνή καριέρα, ο Χρήστος Κωνσταντίνου, από τα 19 του χρόνια, συμμετέχει στην ορχήστρα του Μίκη Θεοδωράκη, ερμηνεύοντας σε συναυλίες και ηχογραφήσεις σπουδαία έργα του συνθέτη. Εχει συνεργαστεί με τους Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου, Ξαρχάκο, Μαρκόπουλο, Μούτση, Πλέσσα κ.ά., ενώ, παράλληλα με το μπουζούκι, ασχολείται με τα παραδοσιακά όργανα. Ο Σπύρος Ιωαννίδης, εκπρόσωπος της νεότερης γενιάς των δεξιοτεχνών, ξεκίνησε την καριέρα του με την Κ. Χωματά και τον Μ. Βιολάρη, ενώ έχει συνεργαστεί με τους Τσιτσάνη, Μητροπάνο, Μαρινέλα, Βοσκόπουλο, Λιδάκη, Αλεξίου, Νταλάρα κ.ά.

Το «Τρίχορδο» συμπληρώνουν οι: Αντώνης Γαρίνης, δεξιοτέχνης και μελετητής της τζαζ και ροκ (υπήρξε μέλος των «Σπυριδούλα»), αλλά και της παραδοσιακής μουσικής, Δημήτρης Ζαφειρέλης, εξαιρετικός κιθαρίστας της τζαζ, τζαζ - ροκ και κλασικής, με συνθετική και διδακτική δραστηριότητα και Βασίλης Καραχούτης (κοντραμπάσο), διπλωματούχος του Ωδείου Αθηνών, που στο ενεργητικό του έχει συμμετοχές σε όλες τις μεγάλες ορχήστρες της χώρας μας.


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ