ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 14 Νοέμβρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ερώτηση ΚΚΕ για «cultureguide.gr»

Τη συνέχιση και αναβάθμιση της λειτουργίας της ιστοσελίδας «cultureguide.gr» και τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας σ' αυτήν, ζητούν με Ερώτησή τους προς τον υπουργό Πολιτισμού, οι βουλευτές του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη και Ελπίδα Παντελάκη.

Η διοίκηση του Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού ΑΕ (ΟΠΕΠ - ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων φορέας του ΥΠΠΟ), με τη σύμφωνη γνώμη της ηγεσίας του υπουργείου αποφάσισε πρόσφατα τον τερματισμό της λειτουργίας της ιστοσελίδας, αφήνοντας άνεργους τους επτά εργαζόμενους σ' αυτή δημοσιογράφους.

Στην Ερώτηση σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, η εν λόγω ιστοσελίδα δέχεται καθημερινά περίπου 8.500 επισκέψεις από όλο τον κόσμο, ενώ η ιστοσελίδα του ΥΠΠΟ δεν ξεπερνά τις 3.500. «Στα τέσσερα και πλέον χρόνια της λειτουργίας του ο συγκεκριμένος κόμβος απέσπασε πλήθος διακρίσεων και όπως καταγγέλλουν οι απολυμένοι εργαζόμενοι, οι πραγματικοί λόγοι της απόφασης για το κλείσιμό του δεν έχουν να κάνουν με το κόστος, που ανερχόταν σε 200.000 ευρώ το χρόνο, αλλά σχετίζεται με την πρόθεση της κυβέρνησης να παραιτηθεί από τις απεριόριστες δυνατότητες του ηλεκτρονικού μέσου ενημέρωσης που είχε στα χέρια της, προκειμένου να παραδώσει στους ιδιώτες τις υπηρεσίες που πρόσφερε μέχρι τώρα η ιστοσελίδα του ΟΠΕΠ».

Οι κομμουνιστές βουλευτές, τέλος, ρωτούν ποια μέτρα θα λάβει το ΥΠΠΟ για τη συνέχιση της λειτουργίας του κόμβου και τη διασφάλιση της δουλιάς των εργαζομένων.

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
Ο πολιτισμός στη «μέγκενη» της Λισαβόνας

«Πολιτιστικούς καταναλωτές» των «αξιών» των μονοπωλίων θέλει τη νεολαία ο Γ. Βουλγαράκης

Από τους πλέον ένθερμους «υμνητές» της ενσωμάτωσης του πολιτισμού στη «Στρατηγική της Λισαβόνας» για την αύξηση της «ανταγωνιστικότητας», δηλαδή της κερδοφορίας, του ευρωενωσιακού κεφαλαίου αναδείχτηκε ο υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης, στο τακτικό Συμβούλιο υπουργών Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που λαμβάνει χώρα από χτες στις Βρυξέλλες.

Παρεμβαίνοντας στη - χαρακτηριστικά εύγλωττη - θεματική ενότητα «Ο πολιτισμός ως κινητήρια δύναμη της ευρωπαϊκής οικονομίας και ως καταλύτης στην επίτευξη των στόχων της Στρατηγικής της Λισαβόνας», ο υπουργός είπε, μεταξύ άλλων, ότι «έχουμε κάθε λόγο να συνεχίσουμε να επενδύουμε σε αυτόν τον "πλουτοπαραγωγικό" τομέα» του πολιτισμού, ο οποίος «αναδεικνύεται ίσως στο σημαντικότερο συγκριτικό πλεονέκτημα της ΕΕ, τόσο στη διαδικασία εσωτερικής "ολοκλήρωσης" όσο και σε επίπεδο διεθνούς ανταγωνισμού».

«Θεωρούμε ότι είναι εφικτή η εξισορρόπηση ανάμεσα σε μία βιώσιμη πολιτιστική πολυμορφία και σε μία αυξανόμενη οικονομική ενσωμάτωση», σημείωσε «απτόητος» ο Γ. Βουλγαράκης, γι' αυτό «θεωρούμε απαραίτητη και ιδιαιτέρως επωφελή για την εν γένει πορεία του ευρωπαϊκού εγχειρήματος, τη συμπερίληψη στην ατζέντα της Λισαβόνας, με εμφατικό τρόπο, πολιτιστικών στόχων, όπως αυτών που προκύπτουν από τις συστάσεις της μελέτης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο ρόλος και οι δυνατότητες συμβολής των δημιουργικών βιομηχανιών, και κυρίως των μικρομεσαίων πολιτιστικών επιχειρήσεων στη διαδικασία της Λισαβόνας θα πρέπει, επίσης, να μνημονεύονται ρητώς και εμφαντικώς στα συμπεράσματα του εαρινού Ευρωπαϊκού Συμβουλίου 2007».

Εξειδικεύοντας την προώθηση της πλήρους ενσωμάτωσης της Παιδείας στις ανάγκες του κεφαλαίου, ο υπουργός είπε ότι «η ειδική σχέση ανάμεσα στη δημιουργικότητα και την καινοτομία θα πρέπει να διαμορφωθεί, για τους αυριανούς "πολιτιστικούς παραγωγούς" αλλά και καταναλωτές, ήδη από τα πρώτα σχολικά χρόνια (...) με στόχο να εξοικειώσει τη νεολαία με τη σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία, αλλά και τις προκλήσεις της ευρωπαϊκής "οικονομίας του πολιτισμού"».

Πρόσθεσε ότι οι «μικρομεσαίες πολιτιστικές επιχειρήσεις», «αποτελούν, τη σπονδυλική στήλη της ευρωπαϊκής οικονομίας δεδομένης της πρωταρχικής συμβολής τους στην απασχόληση, στην επιχειρηματικότητα, στην καινοτομία, στην παραγωγή και διάθεση πολιτιστικών προϊόντων και υπηρεσιών. Πρέπει, λοιπόν, να διαφυλαχτεί ο ξεχωριστός ρόλος των μικρών και μεσαίων πολιτιστικών επιχειρήσεων για μιαν ανταγωνιστική "οικονομία του πολιτισμού"».

Φυσικά, στην «ατζέντα» της Λισαβόνας εντάσσεται και η διακρατική πολιτιστική συνεργασία. «Οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε, τόσο το Συμβούλιο των υπουργών Πολιτισμού, όσο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ότι ο πολιτισμός έχει πολλά να προσφέρει στην επιτυχία του ευρωπαϊκού εγχειρήματος, την ευημερία των Ευρωπαίων πολιτών και τη διατήρηση και ενίσχυση των κοινών μας αξιών και αρχών» κατέληξε.

Εικαστική «απαθανάτιση» αρχαιοτήτων

Η Στοά του Αττάλου, διά χειρός Πιτ ντε Γιον
Η Στοά του Αττάλου, διά χειρός Πιτ ντε Γιον
Εναν μακρόχρονα αφοσιωμένο στις αρχαιότητές μας σημαντικό αρχιτέκτονα και μεγάλο καλλιτέχνη - διακεκριμένο εικονογράφο αρχαιοτήτων στον 20ό αιώνα - μας γνωρίζει η πρωτότυπη και ελκυστικότατη έκθεση «O Piet de Jong, η Αρχαία Αγορά και η τέχνη της αρχαιότητας», που οργάνωσε (από 15/11 - 7/1/2007) το Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138), σε συνεργασία με την Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Εφορίες Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων και Μουσεία μας. Η έκθεση περιλαμβάνει ενδεικτικά αρχαιολογικά αντικείμενα (κυρίως κεραμικά), από το Μουσείο της Αρχαίας Αγοράς, επιστολές, φωτογραφίες και αρχεία από το ανασκαφικό έργο της Αμερικανικής Σχολής. Το κύριο «σώμα» της έκθεσης αποτελούν οι 150 αξιοθαύμαστες - για την τέλεια τεχνική τους ακρίβεια, αλλά και το εικαστικό κάλλος τους - υδατογραφίες και σχέδια του Βρετανού αρχιτέκτονα, συνεργάτη της Αμερικανικής Σχολής, Πιτ ντε Γιον, ο οποίος αποτύπωσε πολλά αρχαία αρχιτεκτονήματα και αντικείμενα.

Οι υδατογραφίες και τα σχέδια αφορούν, κυρίως, σε ευρήματα στην Αρχαία Αγορά Αθήνας, που συνθέτουν ένα «πανόραμα» του Αθηναϊκού πολιτισμού από τη Νεολιθική εποχή έως τη μεταβυζαντινή περίοδο. Εκτίθενται, όμως, και υδατογραφίες του Πιτ ντε Γιον και από άλλους αρχαιολογικούς χώρους, όπου εργάστηκε (Κνωσού, Πύλου, Κορίνθου, Μυκηνών, Ελευσίνας), και μερικές υπέροχες εικαστικά, καρικατούρες διάσημων αρχαιολόγων της εποχής του (ανήκουν στο Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι).

Την έκθεση και τη σχετική επιστημονική έκδοση παρουσίασαν χτες σε συνέντευξη Τύπου οι καθηγητές Στίβεν Τρέισι (διευθυντής της Αμερικανικής Σχολής), Γιάννης Παπαδόπουλος (ο οποίος στις 19/12 θα μιλήσει με θέμα «Η τέχνη της αρχαιότητας: Ο Πιτ ντε Γιον και η Αγορά της Αθήνας») και ο δρ Σταύρος Βλίζας. Ο προλογίσας διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Αγγελος Δεληβοριάς, μεταξύ άλλων, επισήμανε πως «η έκθεση αυτή προσλαμβάνεται και ως τεκμήριο επιστημονικής - ανασκαφικής έρευνας και ως εμπνευσμένη καλλιτεχνική κατάθεση».

Διαδρομές στο χρώμα

Ζωγραφική, γλυπτική, κατασκευές (με κύβους, βέλη, δρόμους, κατοικίες, κίονες - σκιές), περιλαμβάνει η έκθεση της Οπυς Ζούνη που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Με γενικό τίτλο «Διαδρομές στο φως και το χρώμα», η δημιουργός αναπτύσσει τις νέες δημιουργίες της, με μια διασύνδεση και αναφορά στις προγενέστερες έρευνες των τελευταίων 25 χρόνων. Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου «Στο έργο της η Ζούνη μετουσιώνει το περιβάλλον που βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος, αλλά και εκείνους της φαντασίας του. Εργα, όπου καταγράφεται αδρά το τοπίο των μεγαλουπόλεων σε μια ονειρική συνύπαρξη με τη φύση. Εργα κατασκευές με καθρέφτες που συνομιλούν και ζωντανεύουν το χώρο, καθώς και εγκαταστάσεις με παράλληλους καθρέφτες που δημιουργούν πολλαπλά είδωλα από επάλληλους αντικατοπτρισμούς».

Την έκθεση συνοδεύει βιβλίο - μονογραφία του Γιάννη Μπόλη (εκδόσεις «Κ. Αδάμ»), που περιλαμβάνει και κείμενα των: Ελένης Αρβελέρ, Χάρη Σαββόπουλου, Ευγενίας Αλεξάκη, Pierre Restany. Στην έκθεση προβάλλεται και το βίντεο «Περιπλάνηση στις μορφές», που διατρέχει τη θεματογραφία της Ο. Ζούνη, δομώντας και αποδομώντας τις συνθέσεις των έργων της.

Λόγω της μεγάλης επιτυχίας, οι παραστάσεις του έργου του Γιάννη Τσίρου «Αξύριστα πηγούνια» θα συνεχιστούν μέχρι τις 26/11, στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς. Στο βραβευμένο έργο του, ο συγγραφέας ερευνά τον τρόπο λειτουργίας των ανδρών με τη γυναίκα, επικρίνοντας τον κυνικό σεξισμό των ανδρών. Η σκηνοθεσία είναι του Θανάση Παπαγεωργίου, τα σκηνικά - κοστούμια της Λέας Κούση. Παίζουν: Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Θανάσης Δόβρης, Αννα Σκούμπικ. Η παράσταση είναι παραγωγή του θεάτρου «Στοά» και του Ιεροκλή Μιχαηλίδη. Από 30/11 το έργο μεταφέρεται στο θέατρο «Στοά».

«Το σήμερα και το εχτές, το αύριο και το προχτές» τιτλοφορείται η μουσική παράσταση του Νίκου Δημητράτου, που ξεκίνησε χτες και θα παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη (11 μμ), στα «Εννέα όγδοα» (Λ. Αλεξάνδρας 40, 210.8235.841). Ενα πρόγραμμα με τα καλύτερα τραγούδια σπουδαίων συνθετών και στιχουργών, με παραδοσιακά αστικά τραγούδια, έντεχνα, λαϊκά και ρεμπέτικα (Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Ξαρχάκο, Κουγιουμτζή, Καλδάρα, Τσιτσάνη, Βαμβακάρη, Ακη Πάνου, Παπαϊωάννου κ.ά). Μαζί του στο τραγούδι η Νανά Παναγιώτου.

Κοινό μνημόνιο συνεργασίας για την αντιμετώπιση της αρχαιοκαπηλίας πρόκειται να υπογράψει η Ελλάδα με την Ιταλία, δήλωσε χτες ο υπουργός Πολιτισμού, Γιώργος Βουλγαράκης, στο περιθώριο του Συμβουλίου υπουργών Πολιτισμού της ΕΕ, που συνεδρίασε στις Βρυξέλλες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ