ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 31 Μάη 1997
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η... ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ

Προχτές η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κατέθεσε στη Βουλή ένα ακόμη νομοσχέδιο, με το οποίο, υποτίθεται ότι, η Τράπεζα της Ελλάδας θα απαλλαγεί από τα πλοκάμια της εκάστοτε κυβερνητικής εξουσίας. Υποτίθεται, επίσης, ότι η διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδας αποκτά αυτονομία στην άσκηση της νομισματικής - συναλλαγματικής και πιστωτικής πολιτικής. Υποτίθεται, δηλαδή, ότι η διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδας θα παίρνει τις αποφάσεις της για τη συναλλαγματική ισοτιμία της δραχμής, τους όρους και προϋποθέσεις των δανείων (επιτόκια, ύψος δανείων κλπ.), που θα χορηγούν οι τράπεζες, ανεξάρτητα από μικροκομματικές - πολιτικές σκοπιμότητες της εκάστοτε κυβέρνησης.

Ολα τα παραπάνω υποτίθεται. Γιατί η πραγματικότητα, από την ημερομηνία ψήφισης του παραπάνω νομοσχεδίου και στο εξής, θα είναι εντελώς διαφορετική.

Για να κρίνει κανείς, αν με την ψήφιση του νομοσχεδίου για την "ανεξαρτησία" της Τράπεζας της Ελλάδας το καθεστώς λειτουργίας θα είναι καλύτερο ή χειρότερο από το σημερινό, δεν έχει παρά να αναζητήσει τις απαντήσεις στα εξής ερωτήματα:

Πρώτον, γιατί αλλάζει τώρα και δεν άλλαξε πριν πριν 5 ή 10 ή 15 χρόνια το καθεστώς λειτουργίας της Τράπεζας της Ελλάδας;

Δεύτερον, ποιος και για ποιους λόγους υπαγορεύει την ανάγκη ψήφισης των συγκεκριμένων ρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο;

Τρίτον, και το πιο ουσιαστικό από άποψη σημασίας: Μήπως η ανεξαρτησία, που προσφέρει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο στην Τράπεζας της Ελλάδας από την εκάστοτε ελληνική κυβέρνηση, συνοδεύεται με διατάξεις και ρυθμίσεις που οδηγούν την τράπεζα σε πλήρη εξάρτηση από κάποια άλλα κέντρα;

Για όσους ενδιαφέρονται να βρουν την ουσία των απαντήσεων στα παραπάνω ερωτήματα, δεν έχουν παρά να ανατρέξουν στο περιεχόμενο του ίδιου του νομοσχεδίου. Η δική μας εκτίμηση - που τεκμηριώνεται από το περιεχόμενο του ίδιου του νομοσχεδίου - είναι πως το καθεστώς λειτουργίας της Τράπεζας της Ελλάδας γίνεται πολύ χειρότερο από το σημερινό, καθώς περιορίζεται ακόμη περισσότερο η εθνική ανεξαρτησία της Ελλάδας και ενισχύεται η εξάρτηση της χώρας μας από ξένα κέντρα. Με μια σειρά διατάξεις του νομοσχεδίου, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αφαιρεί από τον εαυτό της (αλλά και τις επόμενες κυβερνήσεις) και από τη διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδας το δικαίωμα - και τη δυνατότητα - να ασκούν τη νομισματοπιστωτική και συναλλαγματική πολιτική και παραχωρούν αυτό το δικαίωμα στο Διευθυντήριο των Βρυξελλών. Στην ουσία, δηλαδή, η Τράπεζα της Ελλάδας, με την ψήφιση του νομοσχεδίου, που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή, θα μετατραπεί σε μια από τις "θυγατρικές" της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, που αποφάσισε να ιδρύσει το Διευθυντήριο των Βρυξελλών με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ.

Αυτό είναι κάτι, που προκύπτει με απόλυτη σαφήνεια, από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, που αναφέρονται στους "σκοπούς και τις αρμοδιότητες" της Τράπεζας της Ελλάδας, καθώς και στο περιεχόμενο της "ανεξαρτησίας" της. Από τις διατάξεις του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, δίνονται και οι απαντήσεις στα τρία ερωτήματα που θέσαμε παραπάνω, σχετικά με το αν είναι εθνικά συμφέρουσες για τη χώρα μας οι προωθούμενες αλλαγές ή όχι.

Στο ερώτημα, γιατί προωθούνται τώρα και όχι πριν μερικά χρόνια οι συγκεκριμένες αλλαγές στο καθεστώς λειτουργίας της Τράπεζας της Ελλάδας, το νομοσχέδιο απαντά πως οι αλλαγές αυτές υπαγορεύονται από τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, που υποχρεώνει κάθε κράτος - μέλος "να εξασφαλίσει ότι η εθνική νομοθεσία, περιλαμβανομένου του καταστατικού της Κεντρικής Τράπεζας, είναι σύμφωνη με τη Συνθήκη (σ.σ. του Μάαστριχτ άρθρο 108) και το καταστατικό του Ευρωπαϊκού Συστήματος Κεντρικών Τραπεζών".

Στο δεύτερο ερώτημα, τίνος τα συμφέροντα εξυπηρετούν οι συγκεκριμένες αλλαγές στο καθεστώς λειτουργίας της Τράπεζας της Ελλάδας, η απάντηση είναι ότι εξυπηρετούν τα συμφέροντα των πολυεθνικών που κατάφεραν και επέβαλαν την πολιτική της μονόπλευρης λιτότητας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, καθώς και των πολιτικών δυνάμεων που ανέχτηκαν ή δέχτηκαν να βάλουν την υπογραφή τους σ' αυτό το κατασκεύασμα.

Στο τρίτο ερώτημα, σχετικά με το περιεχόμενο της θεσμοθετούμενης ανεξαρτησίας της Τράπεζας της Ελλάδας, η απάντηση βρίσκεται στα άρθρα 2 και 3 του νομοσχεδίου, όπου αναφέρεται ρητά: α) "Κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της, η Τράπεζα της Ελλάδας και τα μέλη των οργάνων της (διοίκηση και συμβούλιο νομισματικής πολιτικής) δεν επιζητούν ούτε δέχονται οδηγίες από την κυβέρνηση ή άλλο φορέα πολιτικής εξουσίας. Η κυβέρνηση και οι λοιποί φορείς πολιτικής εξουσίας, δεν επιδιώκουν να επηρεάζουν τα όργανα της τράπεζας κατά την άσκηση των καθηκόντων τους" (άρθρο 3). β) "Από το χρόνο ένταξης της Ελλάδας στην Οικονομική και Νομισματική Ενωση", η Τράπεζα της Ελλάδας είναι υποχρεωμένη να εφαρμόζει "τις κατευθυντήριες γραμμές και οδηγίες της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας" και κάθε διάταξη της ελληνικής νομοθεσίας, που θα είναι αντίθετη με την κοινοτική "παύει να ισχύει".

Από τα παραπάνω 2 άρθρα, τεκμηριώνονται δύο αλήθειες. Πρώτον, ότι η ανεξαρτησία της Τράπεζας της Ελλάδας αφορά μόνο τη δυνατότητα που δίνεται στη διοίκηση και το Συμβούλιο Νομισματικής Πολιτικής, να μην υπακούουν στις εντολές της εκάστοτε ελληνικής κυβέρνησης και των άλλων πολιτικών κομμάτων ή του κοινοβουλίου, ούτε να ζητούν τις συμβουλές για τη νομισματοπιστωτική πολιτική που θα ακολουθούν. Δεύτερον, ότι μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου και την ένταξη της Ελλάδας στην ΟΝΕ, η Τράπεζα της Ελλάδας θα εξαρτάται από το Διευθυντήριο των Βρυξελλών και το νέο "αφεντικό" θα είναι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Το γενικό συμπέρασμα, λοιπόν, είναι ότι η Τράπεζα της Ελλάδας δεν είναι υποχρεωμένη να εφαρμόζει τις εντολές της εκάστοτε ελληνικής κυβέρνησης για την πολιτική που θα ακολουθεί, θα είναι όμως υποχρεωμένη να ζητά τις συμβουλές και να εκτελεί τις εντολές που θα δίνει το Διευθυντήριο των Βρυξελλών στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα, για την άσκηση της νομισματικής, πιστωτικής και συναλλαγματικής πολιτικής που θα υπηρετεί τις πολυεθνικές της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των συνεταίρων (μεγαλοεπιχειρηματιών) σε κάθε χώρα - μέλος της Κοινότητας.

Αυτή είναι η περιβόητη "ανεξαρτησία", που επιθυμεί να θεσμοθετήσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Λάμπρος ΤΟΚΑΣ

Ανεξαρτητοποίηση της Τράπεζας της Ελλάδας ονομάζει η κυβέρνηση την παραχώρηση του δικαιώματος άσκησης της νομισματοπιστωτικής και συναλλαγματικής πολιτικής στο Διευθυντήριο των Βρυξελλών και τη μετατροπή ουσιαστικά της τράπεζας σε θυγατρική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας

Η... ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ

Προχτές η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κατέθεσε στη Βουλή ένα ακόμη νομοσχέδιο, με το οποίο, υποτίθεται ότι, η Τράπεζα της Ελλάδας θα απαλλαγεί από τα πλοκάμια της εκάστοτε κυβερνητικής εξουσίας. Υποτίθεται, επίσης, ότι η διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδας αποκτά αυτονομία στην άσκηση της νομισματικής - συναλλαγματικής και πιστωτικής πολιτικής. Υποτίθεται, δηλαδή, ότι η διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδας θα παίρνει τις αποφάσεις της για τη συναλλαγματική ισοτιμία της δραχμής, τους όρους και προϋποθέσεις των δανείων (επιτόκια, ύψος δανείων κλπ.), που θα χορηγούν οι τράπεζες, ανεξάρτητα από μικροκομματικές - πολιτικές σκοπιμότητες της εκάστοτε κυβέρνησης.

Ολα τα παραπάνω υποτίθεται. Γιατί η πραγματικότητα, από την ημερομηνία ψήφισης του παραπάνω νομοσχεδίου και στο εξής, θα είναι εντελώς διαφορετική.

Για να κρίνει κανείς, αν με την ψήφιση του νομοσχεδίου για την "ανεξαρτησία" της Τράπεζας της Ελλάδας το καθεστώς λειτουργίας θα είναι καλύτερο ή χειρότερο από το σημερινό, δεν έχει παρά να αναζητήσει τις απαντήσεις στα εξής ερωτήματα:

Πρώτον, γιατί αλλάζει τώρα και δεν άλλαξε πριν πριν 5 ή 10 ή 15 χρόνια το καθεστώς λειτουργίας της Τράπεζας της Ελλάδας;

Δεύτερον, ποιος και για ποιους λόγους υπαγορεύει την ανάγκη ψήφισης των συγκεκριμένων ρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο;

Τρίτον, και το πιο ουσιαστικό από άποψη σημασίας: Μήπως η ανεξαρτησία, που προσφέρει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο στην Τράπεζας της Ελλάδας από την εκάστοτε ελληνική κυβέρνηση, συνοδεύεται με διατάξεις και ρυθμίσεις που οδηγούν την τράπεζα σε πλήρη εξάρτηση από κάποια άλλα κέντρα;

Για όσους ενδιαφέρονται να βρουν την ουσία των απαντήσεων στα παραπάνω ερωτήματα, δεν έχουν παρά να ανατρέξουν στο περιεχόμενο του ίδιου του νομοσχεδίου. Η δική μας εκτίμηση - που τεκμηριώνεται από το περιεχόμενο του ίδιου του νομοσχεδίου - είναι πως το καθεστώς λειτουργίας της Τράπεζας της Ελλάδας γίνεται πολύ χειρότερο από το σημερινό, καθώς περιορίζεται ακόμη περισσότερο η εθνική ανεξαρτησία της Ελλάδας και ενισχύεται η εξάρτηση της χώρας μας από ξένα κέντρα. Με μια σειρά διατάξεις του νομοσχεδίου, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αφαιρεί από τον εαυτό της (αλλά και τις επόμενες κυβερνήσεις) και από τη διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδας το δικαίωμα - και τη δυνατότητα - να ασκούν τη νομισματοπιστωτική και συναλλαγματική πολιτική και παραχωρούν αυτό το δικαίωμα στο Διευθυντήριο των Βρυξελλών. Στην ουσία, δηλαδή, η Τράπεζα της Ελλάδας, με την ψήφιση του νομοσχεδίου, που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή, θα μετατραπεί σε μια από τις "θυγατρικές" της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, που αποφάσισε να ιδρύσει το Διευθυντήριο των Βρυξελλών με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ.

Αυτό είναι κάτι, που προκύπτει με απόλυτη σαφήνεια, από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, που αναφέρονται στους "σκοπούς και τις αρμοδιότητες" της Τράπεζας της Ελλάδας, καθώς και στο περιεχόμενο της "ανεξαρτησίας" της. Από τις διατάξεις του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, δίνονται και οι απαντήσεις στα τρία ερωτήματα που θέσαμε παραπάνω, σχετικά με το αν είναι εθνικά συμφέρουσες για τη χώρα μας οι προωθούμενες αλλαγές ή όχι.

Στο ερώτημα, γιατί προωθούνται τώρα και όχι πριν μερικά χρόνια οι συγκεκριμένες αλλαγές στο καθεστώς λειτουργίας της Τράπεζας της Ελλάδας, το νομοσχέδιο απαντά πως οι αλλαγές αυτές υπαγορεύονται από τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, που υποχρεώνει κάθε κράτος - μέλος "να εξασφαλίσει ότι η εθνική νομοθεσία, περιλαμβανομένου του καταστατικού της Κεντρικής Τράπεζας, είναι σύμφωνη με τη Συνθήκη (σ.σ. του Μάαστριχτ άρθρο 108) και το καταστατικό του Ευρωπαϊκού Συστήματος Κεντρικών Τραπεζών".

Στο δεύτερο ερώτημα, τίνος τα συμφέροντα εξυπηρετούν οι συγκεκριμένες αλλαγές στο καθεστώς λειτουργίας της Τράπεζας της Ελλάδας, η απάντηση είναι ότι εξυπηρετούν τα συμφέροντα των πολυεθνικών που κατάφεραν και επέβαλαν την πολιτική της μονόπλευρης λιτότητας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, καθώς και των πολιτικών δυνάμεων που ανέχτηκαν ή δέχτηκαν να βάλουν την υπογραφή τους σ' αυτό το κατασκεύασμα.

Στο τρίτο ερώτημα, σχετικά με το περιεχόμενο της θεσμοθετούμενης ανεξαρτησίας της Τράπεζας της Ελλάδας, η απάντηση βρίσκεται στα άρθρα 2 και 3 του νομοσχεδίου, όπου αναφέρεται ρητά: α) "Κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της, η Τράπεζα της Ελλάδας και τα μέλη των οργάνων της (διοίκηση και συμβούλιο νομισματικής πολιτικής) δεν επιζητούν ούτε δέχονται οδηγίες από την κυβέρνηση ή άλλο φορέα πολιτικής εξουσίας. Η κυβέρνηση και οι λοιποί φορείς πολιτικής εξουσίας, δεν επιδιώκουν να επηρεάζουν τα όργανα της τράπεζας κατά την άσκηση των καθηκόντων τους" (άρθρο 3). β) "Από το χρόνο ένταξης της Ελλάδας στην Οικονομική και Νομισματική Ενωση", η Τράπεζα της Ελλάδας είναι υποχρεωμένη να εφαρμόζει "τις κατευθυντήριες γραμμές και οδηγίες της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας" και κάθε διάταξη της ελληνικής νομοθεσίας, που θα είναι αντίθετη με την κοινοτική "παύει να ισχύει".

Από τα παραπάνω 2 άρθρα, τεκμηριώνονται δύο αλήθειες. Πρώτον, ότι η ανεξαρτησία της Τράπεζας της Ελλάδας αφορά μόνο τη δυνατότητα που δίνεται στη διοίκηση και το Συμβούλιο Νομισματικής Πολιτικής, να μην υπακούουν στις εντολές της εκάστοτε ελληνικής κυβέρνησης και των άλλων πολιτικών κομμάτων ή του κοινοβουλίου, ούτε να ζητούν τις συμβουλές για τη νομισματοπιστωτική πολιτική που θα ακολουθούν. Δεύτερον, ότι μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου και την ένταξη της Ελλάδας στην ΟΝΕ, η Τράπεζα της Ελλάδας θα εξαρτάται από το Διευθυντήριο των Βρυξελλών και το νέο "αφεντικό" θα είναι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Το γενικό συμπέρασμα, λοιπόν, είναι ότι η Τράπεζα της Ελλάδας δεν είναι υποχρεωμένη να εφαρμόζει τις εντολές της εκάστοτε ελληνικής κυβέρνησης για την πολιτική που θα ακολουθεί, θα είναι όμως υποχρεωμένη να ζητά τις συμβουλές και να εκτελεί τις εντολές που θα δίνει το Διευθυντήριο των Βρυξελλών στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα, για την άσκηση της νομισματικής, πιστωτικής και συναλλαγματικής πολιτικής που θα υπηρετεί τις πολυεθνικές της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των συνεταίρων (μεγαλοεπιχειρηματιών) σε κάθε χώρα - μέλος της Κοινότητας.

Αυτή είναι η περιβόητη "ανεξαρτησία", που επιθυμεί να θεσμοθετήσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Λάμπρος ΤΟΚΑΣ

Ανεξαρτητοποίηση της Τράπεζας της Ελλάδας ονομάζει η κυβέρνηση την παραχώρηση του δικαιώματος άσκησης της νομισματοπιστωτικής και συναλλαγματικής πολιτικής στο Διευθυντήριο των Βρυξελλών και τη μετατροπή ουσιαστικά της τράπεζας σε θυγατρική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας

ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΘΕΟΧΑΡΗ, ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ 15ΜΕΛΟΥΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥΝΥΧΤΕΡΙΝΟΥ ΓΕΛ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ
"Θα ανατρέψουμε τα σχέδιά τους"

- Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στους μαθητές νυχτερινών σχολείων, σε ό,τι αφορά το πρόβλημα της στράτευσης;

- Το πρόβλημα της αναβολής υψώνεται ως ο μεγαλύτερος φραγμός στη μόρφωση των νέων εργαζομένων. Από τη μία η μείωση του μέσου όρου ηλικίας των μαθητών, λόγω των φραγμών των εκάστοτε αντιλαϊκών κυβερνήσεων και από την άλλη η αντιεκπαιδευτική απόφαση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ πριν μερικά χρόνια να καταργήσει το ειδικό άρθρο στην ισχύουσα νομοθεσία, που παρείχε αναβολή στράτευσης, ανέδειξαν τη στράτευση σαν το μεγαλύτερο κίνδυνο για τη νυχτερινή εκπαίδευση. Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά την πρόσφατη διαβεβαίωση ότι προσωρινά λύθηκε το ζήτημα για τους μαθητές που φεύγουν φαντάροι το Μάη, υπάρχουν επώνυμες καταγγελίες μαθητών οι οποίοι αν και δήλωσαν ότι είναι νυχτερινοί μαθητές στα στρατολογικά γραφεία, δεν τους δόθηκε αναβολή.

- Ποια ήταν η συμπεριφορά των αρμοδίων απέναντι στους μαθητές των νυχτερινών σχολείων, οι οποίοι επανειλημμένα έχουν κινητοποιηθεί για να δοθεί λύση στο πρόβλημα;

- Σε όλες τις επαφές που είχαμε τα τελευταία χρόνια με τους υπουργούς των αρμόδιων υπουργείων Παιδείας, Εργασίας και Αμυνας, οι αρμόδιοι μας αντιμετώπιζαν με συνεχή κοροϊδία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και η αντιμετώπισή μας από τον υφυπουργό Παιδείας, ο οποίος είπε ότι θα λήξει το ζήτημα της αναβολής, ενώ ακόμα και σήμερα συμμαθητές μας φεύγουνε φαντάροι και μάλιστα μέσα στο Μάη. Παράλληλα, η δέσμευση του υπουργού Παιδείας για τη λειτουργία της Επιτροπής για τη νυχτερινή εκπαίδευση, με εκπροσώπους από τα αρμόδια υπουργεία, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και τους νυχτερινούς μαθητές, έχει παραμείνει στα συρτάρια και είναι σίγουρο πως θα χρησιμοποιηθεί κάποια στιγμή ως απάντηση.

Κάθε υπουργός συμφωνεί ότι υπάρχουν προβλήματα στη νυχτερινή εκπαίδευση και μάλιστα διογκωμένα, αλλά διαφωνεί με τις λύσεις που πρέπει να δοθούν γιατί είναι αντίθετες με την πολιτική της κυβέρνησης και γενικότερα τις εντολές της ΕΕ.

- Το ΚΚΕ έχει φέρει το θέμα στη Βουλή και ζητά από τον υπουργό Αμυνας να δώσει λύση. Εσείς, το κίνημα των νυχτερινών μαθητών, τι σκοπεύετε να κάνετε για να ικανοποιηθούν τα συγκεκριμένα αιτήματά σας για το θέμα της στράτευσης;

- Δεν είναι η πρώτη φορά που το ΚΚΕ φέρνει στη Βουλή τα προβλήματα της νυχτερινής εκπαίδευσης. Είναι το μόνο κόμμα που μας βλέπει σαν εργαζόμενους μαθητές και όχι σαν υποψήφιους ψηφοφόρους, όπως λειτουργούν τα άλλα κόμματα. Η νέα χρονιά θα είναι η αρχή μιας νέας περιόδου με αγωνιστική προοπτική. Προμηνύεται από τώρα πως ούτε ένας νυχτερινός μαθητής δε θα αδιαφορήσει μπροστά στα προβλήματα του χώρου μας. Θα βγούμε ανοιχτά στα σχολεία και θα συζητήσουμε με έναν έναν τους μαθητές. Μόνο τότε ο αγώνας μας θα είναι ουσιαστικός, μαζικός και ασυμβίβαστος. Μόνο τότε θα αλλάξουμε τα σχέδια για τη νυχτερινή εκπαίδευση. Μόνο τότε θα παρέχεται στο μαθητή του γενικού λυκείου και του ΤΕΛ αναβολή στράτευσης για ολοκλήρωση των σπουδών και ένα χρόνο (4 συν 1 χρόνια) και των γυμνασίων και των ΤΕΣ (3 συν 1 χρόνια).

Μ. Κ.

ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΘΕΟΧΑΡΗ, ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ 15ΜΕΛΟΥΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥΝΥΧΤΕΡΙΝΟΥ ΓΕΛ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ
"Θα ανατρέψουμε τα σχέδιά τους"

- Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στους μαθητές νυχτερινών σχολείων, σε ό,τι αφορά το πρόβλημα της στράτευσης;

- Το πρόβλημα της αναβολής υψώνεται ως ο μεγαλύτερος φραγμός στη μόρφωση των νέων εργαζομένων. Από τη μία η μείωση του μέσου όρου ηλικίας των μαθητών, λόγω των φραγμών των εκάστοτε αντιλαϊκών κυβερνήσεων και από την άλλη η αντιεκπαιδευτική απόφαση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ πριν μερικά χρόνια να καταργήσει το ειδικό άρθρο στην ισχύουσα νομοθεσία, που παρείχε αναβολή στράτευσης, ανέδειξαν τη στράτευση σαν το μεγαλύτερο κίνδυνο για τη νυχτερινή εκπαίδευση. Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά την πρόσφατη διαβεβαίωση ότι προσωρινά λύθηκε το ζήτημα για τους μαθητές που φεύγουν φαντάροι το Μάη, υπάρχουν επώνυμες καταγγελίες μαθητών οι οποίοι αν και δήλωσαν ότι είναι νυχτερινοί μαθητές στα στρατολογικά γραφεία, δεν τους δόθηκε αναβολή.

- Ποια ήταν η συμπεριφορά των αρμοδίων απέναντι στους μαθητές των νυχτερινών σχολείων, οι οποίοι επανειλημμένα έχουν κινητοποιηθεί για να δοθεί λύση στο πρόβλημα;

- Σε όλες τις επαφές που είχαμε τα τελευταία χρόνια με τους υπουργούς των αρμόδιων υπουργείων Παιδείας, Εργασίας και Αμυνας, οι αρμόδιοι μας αντιμετώπιζαν με συνεχή κοροϊδία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και η αντιμετώπισή μας από τον υφυπουργό Παιδείας, ο οποίος είπε ότι θα λήξει το ζήτημα της αναβολής, ενώ ακόμα και σήμερα συμμαθητές μας φεύγουνε φαντάροι και μάλιστα μέσα στο Μάη. Παράλληλα, η δέσμευση του υπουργού Παιδείας για τη λειτουργία της Επιτροπής για τη νυχτερινή εκπαίδευση, με εκπροσώπους από τα αρμόδια υπουργεία, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και τους νυχτερινούς μαθητές, έχει παραμείνει στα συρτάρια και είναι σίγουρο πως θα χρησιμοποιηθεί κάποια στιγμή ως απάντηση.

Κάθε υπουργός συμφωνεί ότι υπάρχουν προβλήματα στη νυχτερινή εκπαίδευση και μάλιστα διογκωμένα, αλλά διαφωνεί με τις λύσεις που πρέπει να δοθούν γιατί είναι αντίθετες με την πολιτική της κυβέρνησης και γενικότερα τις εντολές της ΕΕ.

- Το ΚΚΕ έχει φέρει το θέμα στη Βουλή και ζητά από τον υπουργό Αμυνας να δώσει λύση. Εσείς, το κίνημα των νυχτερινών μαθητών, τι σκοπεύετε να κάνετε για να ικανοποιηθούν τα συγκεκριμένα αιτήματά σας για το θέμα της στράτευσης;

- Δεν είναι η πρώτη φορά που το ΚΚΕ φέρνει στη Βουλή τα προβλήματα της νυχτερινής εκπαίδευσης. Είναι το μόνο κόμμα που μας βλέπει σαν εργαζόμενους μαθητές και όχι σαν υποψήφιους ψηφοφόρους, όπως λειτουργούν τα άλλα κόμματα. Η νέα χρονιά θα είναι η αρχή μιας νέας περιόδου με αγωνιστική προοπτική. Προμηνύεται από τώρα πως ούτε ένας νυχτερινός μαθητής δε θα αδιαφορήσει μπροστά στα προβλήματα του χώρου μας. Θα βγούμε ανοιχτά στα σχολεία και θα συζητήσουμε με έναν έναν τους μαθητές. Μόνο τότε ο αγώνας μας θα είναι ουσιαστικός, μαζικός και ασυμβίβαστος. Μόνο τότε θα αλλάξουμε τα σχέδια για τη νυχτερινή εκπαίδευση. Μόνο τότε θα παρέχεται στο μαθητή του γενικού λυκείου και του ΤΕΛ αναβολή στράτευσης για ολοκλήρωση των σπουδών και ένα χρόνο (4 συν 1 χρόνια) και των γυμνασίων και των ΤΕΣ (3 συν 1 χρόνια).

Μ. Κ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ