ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 29 Ιούνη 1997
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ολημερίς χτιζότανε (... )

Τρία χρόνια περιμένουν τα έργα του Θεόφιλου να στεγαστούν στο χώρο τους

Το "Γεφύρι της Αρτας", θυμίζει η περίπτωση του "Μουσείου Θεόφιλου" στη Βαρειά Μυτιλήνης. Πριν τρία χρόνια, τα 86 έργα του "αλαφροϊσκιωτου" μεγάλου μας καλλιτέχνη, του Θεόφιλου,εγκατέλειψαν τη λιτή, απέριττη και τόσο ταιριαστή τους στέγη που επί τριάντα χρόνια τα φιλοξένησε, και μεταφέρθηκαν στη "Δημοτική Πινακοθήκη Μυτιλήνης".Αιτία της αναγκαστικής αυτής μετακόμισης, ήταν τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετώπιζε το Μουσείο, λόγω των ρηγματώσεων που παρουσίαζε τα τελευταία χρόνια. Οι στερεωτικές εργασίες ξεκίνησαν, οι στατικές εργασίες και οι υποστυλώσεις πραγματοποιήθηκαν. Πέρυσι το καλοκαίρι, μάλιστα, - όπως δήλωνε στο "Ρ" ο δήμαρχος Μυτιλήνης Θ. Χοχλάκας,τα έργα του Θεόφιλου θα επέστρεφαν στο φυσικό τους χώρο. Παρ' όλα αυτά, οι δημιουργίες του μεγάλου μας καλλιτέχνη παραμένουν στη Δημοτική Πινακοθήκη, ενώ εκκρεμεί και η ημερομηνία της οριστικής επιστροφής τους στη Βαρειά.

Φιλόξενη "αγκαλιά"

Το "Μουσείο Θεόφιλου", όνειρο του Στρατή Ελευθεριάδη (Τεριάντ), πραγματοποιήθηκε με δαπάνες του το 1965, σε σχέδια του Λέσβιου αρχιτέκτονα Γ. Γιαννουλέλλη.Στο ειδυλλιακό προάστιο της Μυτιλήνης "Βαρειά",μέσα στον απέραντο ελαιώνα, φιλοξενήθηκαν 90 περίπου δημιουργίες του Θεόφιλου. Την τελευταία δεκαετία όμως, παρουσιάστηκαν σοβαρά προβλήματα, προβλήματα ρηγματώσεων στον τοίχο του Μουσείου, ενώ με το πέρασμα του χρόνου, παρατηρήθηκε και υποχώρηση του εδάφους. Μπροστά στον κίνδυνο της κατάρρευσης, το 1994, τα έργα μεταφέρθηκαν στη "Δημοτική Πινακοθήκη".Η ενέργεια αυτή πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Δήμου Μυτιλήνης, μέχρι να λυθούν τα στατικά και δομικά προβλήματα του "Μουσείου Θεόφιλου".

Τις απόψεις που υπήρχαν για το μέλλον του Μουσείου, μελέτησε κατ' αρχήν ο καθηγητής του Πολυτεχνείου, κύριος Αναγνωστόπουλος.Σύμφωνα με την άποψή του το κτίριο παρουσίαζε σοβαρά στατικά και εδαφολογικά προβλήματα και πρότεινε την κατεδάφισή του. Η λύση αυτή, όμως, δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί. Δεν μπορούσε να γίνει από την αρχή ένα καινούριο κτίριο, αφού η ιδιοκτησία του Μουσείου, η ιδιοκτησία του δήμου δηλαδή, είναι μόνο αυτό καθ' αυτό το κτίσμα, δηλαδή 200 τετραγωνικά μέτρα. Κατά συνέπεια δεν ήταν δυνατόν να βγει άδεια για να οικοδομηθεί νέο κτίριο. Επίσης, η περιοχή που βρίσκεται το Μουσείο, έχει χαρακτηριστεί σαν περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, στην οποία δεν μπορούν να γίνουν παρεμβάσεις και να χτιστεί με άλλη μορφή νέο Μουσείο.Ολοι αυτοί οι λόγοι ήταν απαγορευτικοί στο να γκρεμιστεί το Μουσείο και να χτιστεί εξαρχής.

Ετσι, ο δήμος Μυτιλήνης, προχώρησε σ' αυτή τη λύση των στερεωτικών εργασιών. Στις εδαφολογικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν συνεργάστηκαν και γεωλόγοι, ενώ, οι μελέτες για τα ηλεκτρομηχανολογικά και τα οπτικοακουστικά θέματα έγιναν από συνεργάτες, υπαλλήλους του δήμου Μυτιλήνης. Δεν πραγματοποιήθηκε καμία διαρρύθμιση στο εσωτερικό του Μουσείου και το αρχιτεκτονικό σχέδιό του δεν άλλαξε, αφού οι αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις έγιναν μόνο στον περιβάλλοντα χώρο. Πέρσι το καλοκαίρι, είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί όλες αυτές οι στατικές εργασίες, οι υποστυλώσεις κλπ. και οι εργασίες βρίσκονταν στο στάδιο της αντιμετώπισης των ηλεκτρομηχανολογικών ζητημάτων.

Οπως, μάλιστα, ανέφερε πέρσι τον Ιούλη στο "Ρ" ο δήμαρχος Μυτιλήνης: "ελπίζουμε ότι σύντομα - ίσως και τον επόμενο μήνα - τα έργα του Θεόφιλου, τα οποία φιλοξενούνται αυτή τη στιγμή στη Δημοτική Πινακοθήκη, θα μεταφερθούν στο φυσικό τους χώρο".

Η "Οδύσσεια" συνεχίζεται

Παρ' όλα αυτά, οι εργασίες δεν ολοκληρώθηκαν στο διάστημα που είχε προβλεφτεί, με αποτέλεσμα οι πίνακες να φιλοξενούνται ακόμη στη Δημοτική Πινακοθήκη.

"Οι επεμβάσεις στο κτίριο", όπως μας είπε και ο δήμαρχος Μυτιλήνης, "έχουν πλέον πραγματοποιηθεί και ολοκληρωθεί. Η πολύμηνη καθυστέρηση, συνδέεται με ζητήματα ευπρεπισμού του κτιρίου (καθαρισμός του χώρου, εξωραϊσμός του κ.ά.), αλλά και με την προσπάθεια ανάπλασης του περιβάλλοντα χώρου. Στα τέλη του μήνα, (σ. σ. ελπίζουμε να είναι ο Ιούλιος του 1997), τα έργα, θα τοποθετηθούν στο Μουσείο, χωρίς όμως να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες ανάπλασης".

Οσον αφορά στην οικονομική ενίσχυση των εργασιών από το υπουργείο Πολιτισμού, οι επαφές που είχε ξεκινήσει ο πρώην δήμαρχος με το ΥΠΠΟ επί υπουργίας Μελίνας Μερκούρη και Θ. Μικρούτσικου, δε βρήκαν καμία ανταπόκριση και δεν "έτυχαν" απάντησης. Ετσι, η χρηματοδότηση των εργασιών που πραγματοποιήθηκαν στο Μουσείο έγινε από την "Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης Λέσβου" (20 εκατομμύρια δραχμές), από την κυρία Τεριάντ (10 εκατομμύρια για το Μουσείο και 10 εκατομμύρια για την ανάπλαση του περιβάλλοντα χώρου) και τα υπόλοιπα - 25 περίπου εκατομμύρια - παραχωρήθηκαν από το δήμο.

Ηλιάνα ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ

ΑΝΑΓΓΕΛΤΙΚΑ 1ης ΕΝΘΕΤΟΥ

"Ε Θ Ν Ι Κ Ο Ι

Ε Υ Ε Ρ Γ Ε Τ Α Ι"

Η αστική τάξη

για την

αστική τάξη

"Ευεργεσία" - ληστεία του προλεταριάτου και της αγροτιάς και σήμερα ολόκληρου του δημόσιου

Σελίδα 3

Φεστιβαλικές

νότες

Αλλα παλιά και άλλα καινούρια. Αλλά δοκιμασμένα στο χρόνο και άλλα με τη φρεσκάδα του νέου. Τα Φεστιβάλ του καλοκαιριού καλά κρατούν και στην περιφέρεια, πέρα από τις υπάρχουσες οικονομικές δυσκολίες των τοπικών φορέων, που τα διοργανώνουν

Σελίδα 4

"Επίθεση ειρήνης"

στη βάση της Σούδας

Η ΚΝΕ καλεί όλους τους νέους στις 5 και 6 Ιούλη έξω από την αμερικάνικη βάση, για να στείλουν ένα βροντερό μήνυμα ανυποχώρητου αγώνα, για την ειρήνη και την εθνική ανεξαρτησία

Σελίδες 8 - 9

Η "κρίση"

της τηλεόρασης

Η Σαμοθράκη των Καβείρων επιλέχτηκε, για άλλη μια χρονιά, από τους διοργανωτές του Συνεδρίου για τα ΜΜΕ, για να "μεταφέρουν" τον προβληματισμό για τα όσα συμβαίνουν στο ραδιοτηλεοπτικό χώρο

Σελίδα 5

Α Θ Λ Η Τ Ι Σ Μ Ο Σ

Θετική παρουσία στους

Μεσογειακούς αγώνες

Καλή ήταν η ελληνική παρουσία, που πέτυχε νέο ρεκόρ χρυσών μεταλλίων (19). Στίβος, βαριά αθλήματα, κολύμβηση, γυμναστική και τένις ξεχώρισαν

Σελίδες 14 - 15



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ