ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 29 Ιούνη 1997
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Συντονισμένη επίθεση

Απολύσεις, μείωση των οργανικών συνθέσεων, αφαίρεση φυλλαδίων από ανέργους είναι ορισμένα "όπλα" εφοπλιστών και κυβέρνησης ενάντια στους ναυτεργάτες, με πρόσχημα την ανταγωνιστικότητα

Οι δυναμικοί αγώνες των ναυτεργατών, που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή την περίοδο, δεν έχουν στόχο μόνο το δουλεμπορικό κύκλωμα,αλλά επιδιώκουν την υπεράσπιση του ίδιου του δικαιώματος στην εργασία,που βάλλεται από τη συντονισμένη επίθεση εφοπλιστών και κυβέρνησης, στο όνομα της... ανταγωνιστικότητας.Οι εφοπλιστές, σε μια επίδειξη ισχύος, επιβάλλουν ανενόχλητοι ντε φάκτο τις αξιώσεις τους, παραβιάζοντας τη σχετική νομοθεσία και αρχίζοντας το διωγμό των Ελλήνων ναυτεργατών από τα πλοία με ελληνική σημαία.

Ηδη βρίσκεται σε εξέλιξη πογκρόμ απολύσεων, όπου πρωτοστατούν οι εφοπλιστές Λάτσης,Αλαφούζος και Εμπειρίκος.Από την πλευρά της η κυβέρνηση με δύο Προεδρικά Διατάγματα και ένα νομοσχέδιο, το οποίο παρουσίασε, αιφνιδιαστικά την περασμένη Τετάρτη και εν μέσω κινητοποιήσεων, ο υπουργός Εμπορικής ΝαυτιλίαςΣ. Σουμάκης,συνεχίζει το έργο των εφοπλιστών. Επιπλέον αναμένεται από μέρα σε μέρα και η εξαγγελία μέτρων από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, με τα οποία ικανοποιούνται τα αιτήματα των εφοπλιστών για τη δραστική μείωση των Ελλήνων ναυτεργατών από τα ποντοπόρα πλοία. Μάλιστα όπως διαρρέεται, η κυβέρνηση εδώ και καιρό έχει υιοθετήσει τις εφοπλιστικές αξιώσεις και το ότι δεν έχουν εξαγγελθεί ακόμα τα σχετικά μέτρα, τα οποία θα δώσουν και τη χαριστική βολή, οφείλεται στους αγώνες των ναυτεργατών.

Υπενθυμίζεται ότι η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών απαιτεί να παραμείνουν στον ποντοπόρο εμπορικό στόλο έξι, εφτά και οχτώ Ελληνες ναυτεργάτες, ανάλογα με την κατηγορία του πλοίου. Στον αριθμό αυτό συμπεριλαμβάνεται και ένας μαθητευόμενος.

Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας η κυβέρνηση επιχειρεί να τελειώσει εδώ και τώρα με τους άνεργους ναυτεργάτες, αφού προβλέπεται στο άρθρο 4 παράγραφος 2 ότι "διαγράφονται από τα οικεία μητρώα απογραφέντες ναυτικοί, εφόσον εντός τετραετίας από την απογραφή ή την τελευταία ναυτολόγησή τους δεν πραγματοποίησαν θαλάσσια υπηρεσία τουλάχιστον οκτώ μηνών"! Η ρύθμιση αυτή, αν συνδυαστεί με το ΠΔ 79/1997 σύμφωνα με το οποίο δεν έχουν δικαίωμα έκδοσης φυλλαδίου όσοι δεν είναι από 17 έως 30 ετών και δεν είναι απόφοιτοι γυμνασίου, σημαίνει ότι κόβεται πλέον ο δρόμος προς τη θάλασσα και δε θα υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης των κατωτέρων πληρωμάτων.

Ανταγωνιστικότητα: Ψέμα με κοντά ποδάρια

Τα "σφαγιαστικά" μέτρα εναντίον των ναυτεργατών λαμβάνονται στο όνομα της ανταγωνιστικότητας, η οποία αν... επιτευχθεί, θα φέρει πλοία στο Ελληνικό Νηολόγιο, όπως διατυμπανίζουν εφοπλιστές και κυβέρνηση. Ομως τα προσχήματα αυτά καταρρίπτουν με ανοιχτή επιστολή τους προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας ο πρόεδρος και οι γραμματείς α και β της ΠΕΜΕΝ,Θανάσης Σταματόπουλος,Σάββας Τσιμπόγλου και Σταμάτης Μαλαχίας αντίστοιχα. Οι τρεις συνδικαλιστές απαντούν ταυτόχρονα και στα όσα δήλωσε ο υπουργός στην εφημερίδα ΕΞΠΡΕΣ,χαρακτηρίζοντας τους ναυτεργάτες που αγωνίζονται να παραμείνουν στα καράβια "θερμοκέφαλους".Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η ανοιχτή επιστολή, το 1983 έγινε δραστική μείωση των οργανικών συνθέσεων, με επιχείρημα τη "μειωμένη ανταγωνιστικότητα" του ελληνικού πλοίου και με την προοπτική - όπως λεγόταν τότε από το ΥΕΝ για να πείσει τους ναυτεργάτες και την κοινή γνώμη - ότι θα έρθουν περισσότερα πλοία στην ελληνική σημαία. Ομως, όπως γράφουν οι συνδικαλιστές προς τον υπουργό, "ακόμα αγναντεύετε το πέλαγος για να τα δείτε".

Ακόμα, το 1983, στο όνομα της αντιμετώπισης της ανεργίας, εφαρμόστηκε η ανακύκλωση των ναυτεργατών κάθε 7 μήνες. Ομως μαζί με αυτό το μέτρο αυξήθηκε το ποσοστό των αλλοδαπών που έφτασε μέχρι και 40%,υπό την προϋπόθεση ότι θα ναυτολογούνται, αν δεν υπάρχουν άνεργοι Ελληνες ναυτεργάτες, "πράγμα που ουδέποτε - όπως σημειώνεται - τηρήσατε, γιατί ήταν απαίτηση των εφοπλιστών".

Το 1986 εφαρμόστηκε νέα δραστική μείωση των οργανικών συνθέσεων, πάλι με τα ίδια επιχειρήματα "και πάλι - όπως αναγράφουν οι συνδικαλιστές - αγναντεύετε το πέλαγος για νέα πλοία με ελληνική σημαία, τα οποία ουδέποτε είδατε, ούτε και θα δείτε". Μείωση των οργανικών συνθέσεων έγινε και το 1990."Ερχόμαστε - συνεχίζει η επιστολή - στο έτος 1997 για να μας πείτε μια από τα ίδια, με το επιπρόσθετο ότι αυτή τη φορά προσπαθήσατε να έχετε και τη συναίνεση των ναυτεργατών και των συνδικαλιστικών τους οργάνων". "Ομως πρέπει να γίνει σαφές - καταλήγει - προς κάθε κατεύθυνση ότι οι ναυτεργάτες, παίρνοντας τις τύχες στα χέρια τους, θα βρουν τον τρόπο και μέσα από τους αγώνες που θα αναπτύξουν, θα βάλουν φραγμό στον πλήρη αφανισμό που τους οδηγεί πολιτεία και εργοδοσία σε αγαστή συνεργασία. Είναι πεποίθησή μας ότι δε θα δεχτούν να τους οδηγήσουν σαν πρόβατα επί σφαγή".

Τα κείμενα έγραψε η Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Αγριεύει η κόντρα για το μεροκάματο

Απανωτά χτυπήματα στο δουλεμπορικό κύκλωμα, που αποτελεί ένα από τα πλοκάμια του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Πώς οργανώνεται σε καθημερινή βάση ο αγώνας. Ορατά τα πρώτα αποτελέσματα. Γενική η απαίτηση για απεργιακή κλιμάκωση των κινητοποιήσεων

Από τις 3 Ιούνη οι ναυτεργάτες - άνεργοι στην πλειοψηφία τους - δείχνουν την απόφασή τους να πάρουν τις τύχες στα χέρια τους, δίνοντας τη μάχη για το μεροκάματο,στέλνοντας ταυτόχρονα το μήνυμα και στους άλλους κλάδους εργαζομένων. Επί τρεις βδομάδες, καταφέρουν απανωτά πλήγματα στο δουλεμπορικό κύκλωμα, ένα από τα πλοκάμια του εφοπλιστικού κεφαλαίου.Ενα κύκλωμα, που αναπτύχθηκε με την ανοχή, αν όχι τη συγκάλυψη, των αρχών και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.Επίσης το "χέρι του νόμου" δεν είχε αγγίξει ακόμα τους δουλέμπορους και τους συνεργάτες τους, αν και πρόκειται - εκτός των άλλων - και για οικονομικό έγκλημα,αφού γίνεται λόγος για διακίνηση τεράστιων ποσών "μαύρου χρήματος"!

Από την αρχή του Ιούνη οι ναυτεργάτες κόβουν έναν - έναν τους κρίκους του κυκλώματος. Εκοψαν τις συναλλαγές των ναυτιλιακών πρακτόρων με τις υπηρεσίες του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας,αποκλείοντας σε καθημερινή βάση τις εισόδους του. Από τις 5 Ιούνη οργώνουν τους δρόμους γύρω από την Ακτή Μιαούλη και κλείνουν το ένα πίσω από το άλλο τα γραφεία των δουλεμπόρων ναυτιλιακών πρακτόρων.

Νέες μορφές αγώνα

Πρόκειται για μια πρωτόγνωρη κινητοποίηση του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, που χτυπά στο "ψαχνό" μεγάλα συμφέροντα και στην οποία πρωτοστατούν η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και η Πανελλήνια Ενωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ".

Δεν είναι τυχαίο ότι μπροστά στη δημιουργία και την ανάπτυξη αυτού του κινήματος ο πρόεδρος της Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου ΚΟΜΙΤΙ,Ι. Χατζηπατέρας,ανέλαβε... δράση, στέλνοντας επιστολή προς τα ναυτιλιακά γραφεία - μέλη του ΚΟΜΙΤΙ, με την οποία σημειώνει: "Κατά καιρούς έρχονται διαμαρτυρίες από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και την ΠΝΟ ότι στον πειραϊκό χώρο, το λιμάνι από το οποίο κυβερνιούνται 3.500 ελληνικά και ελληνόκτητα πλοία, κυκλοφορούν περί τους 100-120 άνεργοι ναυτικοί. Τούτο δημιουργεί, όπως είναι φυσικό, δυσάρεστο κλίμα στις σχέσεις ΠΝΟ και υπουργείου"...!

Ο τρόπος δράσης

Καθημερινά επί τρεις βδομάδες μια ομάδα ναυτεργατών - στην πλειοψηφία άνεργοι - συγκεντρώνεται έξω από το ΓΕΝΕ. Με μία βόλτα στα καφενεία και στους δρόμους της Ακτής Μιαούλη, όπου βρίσκονται οι ναυτεργάτες που ψάχνουν για "μπάρκο", η ομάδα μετατρέπεται σε πορεία που κατακλύζει τους δρόμους στην Ακτή Μιαούλη και συντεταγμένα "επισκέπτεται" τα γραφεία των ναυτιλιακών πρακτόρων, τα οποία και κλείνει.

Υπολογίζεται ότι μέχρι τώρα έχουν κλείσει πάνω από 30 τέτοια γραφεία! Υπολογίζεται ότι συνολικά στον Πειραιά λειτουργούν πάνω από 60,χωρίς στον αριθμό αυτό να υπολογίζονται και οι "δουλέμποροι" ναυτιλιακοί πράκτορες που κυκλοφορούν στα καφενεία ψάχνοντας για τα θύματά τους. Ο αγώνας θα επεκταθεί και στις ναυτιλιακές εταιρίες, οι οποίες δε ναυτολογούν Ελληνες ναυτεργάτες.

Το κίνημα αυτό δε δημιουργήθηκε ξαφνικά. Αποτελεί συνέχεια των απανωτών αγωνιστικών κινητοποιήσεων των ναυτεργατών τις οποίες διοργάνωσαν η ΠΕΜΕΝ και ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και βέβαια κλιμάκωση των πρόσφατων μεγάλων απεργιακών κινητοποιήσεων.

Συγκεκριμένα στις 14 του περασμένου Μάη τα δύο ναυτεργατικά σωματεία με τη συμμετοχή και της Πανελλήνιας Ενωσης Πληρωμάτων Ρυμουλκών καλούν τους ναυτεργάτες σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το ΓΕΝΕ, ενώ την επόμενη μέρα, 15 Μάη, διοργανώνουν πανναυτεργατική συγκέντρωση. Κάτω από την πίεση αυτού του αγώνα υποχρεώθηκε και η πλειοψηφία της διοίκησης της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας να πάρει απόφαση για κλιμάκωση του αγώνα, διοργανώνοντας πανναυτεργατική συγκέντρωση την περασμένη Πέμπτη.

Τα πρώτα αποτελέσματα

Οι συνεχιζόμενες αγωνιστικές κινητοποιήσεις έφεραν και τα πρώτα αποτελέσματα. Ηδη ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών ΠειραιάΒασίλειος Παπαδάκης,με έγγραφο - καταπέλτη που έστειλε στις 19 Ιούνη στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Πειραιά,εκθέτει το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας,καθώς και το ΓΕΝΕ και παραγγέλλει προς τον Προϊστάμενο της Εισαγγελίας να διενεργηθεί προκαταρκτική εξέταση.Μάλιστα αφήνει αιχμές και για δικαστικές αρχές, αναφέροντας ότι "με παλιότερες παραγγελίες μας υπ' αριθμόν 1362/28-2-97 και 2848/45-5-97, σας ζητήσαμε να προχωρήσουν οι σχετικές έρευνες με την ταχύτητα που επιβάλλει η φύση του προβλήματος και να αναζητηθεί ο νόμιμος τρόπος κλεισίματος αυτών των παράνομων γραφείων, συντονίζοντας τις ενέργειές σας με τις υπόλοιπες συναρμόδιες υπηρεσίες"!

Οσον αφορά το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και το ΓΕΝΕ, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας επισημαίνει ότι "λειτουργούν πάρα πολλά παράνομα γραφεία ευρέσεως ναυτικής εργασίας και ενώ μόνη αρμόδια αρχή για εύρεση εργασίας είναι τα γραφεία ΓΕΝΕ του ΥΕΝ, εν τούτοις ούτε μηνύσεις έχουν υποβληθεί, ούτε καταγραφή των συνεχών κρουσμάτων χρηματισμού και δουλεμπορίας, που έρχονται στο φως, είναι ικανά να ευαισθητοποιήσουν τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας"!Σε άλλο σημείο αναφέρει: "Στο κύκλωμα αυτό πρέπει να εξεταστεί με προσοχή, ποιος ο ρόλος του σχετικού γραφείου του ΥΕΝ (ΓΕΝΕ), που παρακολουθεί απαθώς ως φαίνεται όσα φέρεται ότι συμβαίνουν"!Οι παρατηρήσεις του κ. Παπαδάκη φαίνεται να θορύβησαν το ΓΕΝΕ,το οποίο άρχισε αμέσως μετά να συμπληρώνει στα φυλλάδια ανακοίνωσή του, με την οποία ζητά από τους ναυτεργάτες να "καταγγέλλουν στο ΓΕΝΕ ή στο Λιμεναρχείο ή στον Εισαγγελέα οποιονδήποτε που τους ζητάει αμοιβή για να τους βρει εργασία σε πλοία ή επειδή μεσολάβησε και τους βρήκε εργασία".

Ομως αυτός που δεν... έλαβε ως φαίνεται το μήνυμα είναι ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Σ. Σουμάκης,ο οποίος στις τελευταίες του δηλώσεις αρκέστηκε να επισημάνει ότι... μέσα στο έτος "θα έχουμε βάλει κάποιο φραγμό"!

Ο αγώνας θα συνεχιστεί

Ο πρόεδρος του "ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ" Γιάννης Μανουσογιαννάκης δήλωσε σχετικά με τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των ναυτεργατών: "O αγώνας των άνεργων ναυτεργατών είναι συνέχεια και αποτέλεσμα των αγωνιστικών κινητοποιήσεων όλου του προηγούμενου χρονικού διαστήματος, με αποκορύφωμα τις δύο απεργιακές κινητοποιήσεις του χειμώνα και της όξυνσης από την άλλη των προβλημάτων των ναυτεργατών, εξαιτίας της επίθεσης των εφοπλιστών και της κυβέρνησης. Αποτελεί νέο ποιοτικό στοιχείο, η αντοχή και η διάρκεια που επιδεικνύει, οι προωθημένοι στόχοι που θέτει. Αποδεικνύει στην πράξη ότι πράγματα που η κυβέρνηση αρνείται να κάνει, όπως για παράδειγμα το χτύπημα του δουλεμπορικού κυκλώματος, μπορούν να το κάνουν οι ίδιοι οι ναυτεργάτες". Σχετικά με την τακτική της ΠΝΟ επισημαίνει: "Η απαίτηση των ανέργων να προχωρήσει η πλειοψηφία της διοίκησης της ΠΝΟ σε κινητοποιήσεις και σε απεργία, να συνδέσει δηλαδή την πάλη των ανέργων με τους συναδέλφους τους, που αυτή τη στιγμή απασχολούνται, δείχνει ωριμότητα και κατανόηση του προβλήματος και του τρόπου που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Οι κινητοποιήσεις αυτές σηματοδοτούν την απόφαση των ναυτεργατών να μην επιτρέψουν με κανέναν τρόπο τη λήψη μέτρων που θα τους οδηγήσουν έξω από τα πλοία. Την απόφασή τους μαχητικά και αποφασιστικά να διεκδικήσουν το δικαίωμα στη δουλιά, την απόφασή τους να αποκρούσουν τη συντονισμένη επίθεση της κυβέρνησης και των εφοπλιστών. Αυτό όσο γρηγορότερα το καταλάβει η πλειοψηφία της ΠΝΟ και συντονίσει τα βήματά της σε αυτή τη λογική, τόσο το καλύτερο για την ίδια. Οι ναυτεργάτες, είτε με την πλειοψηφία της ΠΝΟ είτε χωρίς αυτή, θα προχωρήσουν αυτόν τον αγώνα".

ΛΕΖΑΝΤΕΣ

Επί τρεις βδομάδες οι ναυτεργάτες δίνουν μάχη για το μεροκάματο

Ο καθημερινός αγώνας των ναυτεργατών έχει καταφέρει απανωτά πλήγματα στο δουλεμπορικό κύκλωμα

Η λίστα των δουλεμπόρων

Στις 22 Ιουνίου το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά στέλνει στην ΠΕΜΕΝ,μετά από αίτημά της, τα ονόματα ναυτιλιακών πρακτόρων που έχουν δικαστεί για μεσιτεία. Στις 26 Ιουνίου ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας δήλωσε προς συνδικαλιστές ότι δε γνωρίζει τίποτα για τους δουλεμπόρους και το κύκλωμα! Επιπλέον, από τα στοιχεία αυτά προκύπτει και το πώς αντιμετώπιζε η Δικαιοσύνη μέχρι τώρα τους δουλέμπορους, οι οποίοι μέχρι τώρα οδηγούνταν στις αστυνομικές αρχές μόνο όταν "πιάνονταν" επ' αυτοφώρω.

Τα ονόματα είναι:

Ασλάνης Σπυρίδων (δεν αναφέρεται η ποινή)

Βασσάλος Νικόλαος, δικάστηκε 13 φορές, εκ των οποίων μία φορά σε φυλάκιση... 40 ημερών, και σε άλλη... 10 μηνών.

Θεοδωράκος Μιχαήλ, δικάστηκε 16 φορές (δεν αναφέρεται η ποινή)

Γκλεζάκος Δικαίος (δεν αναφέρεται η ποινή)

Μπέλος Μιχαήλ, καταδικάστηκε σε... δύο μήνες φυλάκιση.

Καραβίας Ευστάθιος

Μυσιρλής Ευάγγελος, έχει δικαστεί 3 φορές και καταδικαστεί... σε φυλάκιση 5 μηνών!

Μπόμπας Αριστομένης, δικάστηκε 3 φορές

Αλμπαντάκης Νικόλαος

Τοπάλης Εμμανουήλ

Μπακαρούνας Χρήστος

Κονιτόπουλος Απόστολος, διαχειριστής της εταιρίας NOVELT SHYPING AND TRADING.

Χαλδαίος Αντώνιος, μηχανικός εμπορικού ναυτικού, καταδικάστηκε σε φυλάκιση... 25 ημερών.

Μοναστιρλής Διαμαντής

Βασιλείου Ιωάννης, επιχειρηματίας

Καραδήμας Ιωάννης, ναυτικός

Σαμπάνης Δημήτριος

Σταυρίδης Μιχαήλ, καταδικάστηκε σε... 20 μήνες φυλάκιση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ