ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 4 Γενάρη 1997
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΔΥΣΤΟΣ
Η οργή μπροστά στον εμπαιγμό ανοίγει στόματα

Σοβαρές υπόνοιες ότι ο δόκιμος πλοίαρχος του ναυάγιου του τσιμεντάδικου πλοίου ΔΥΣΤΟΣ,Χρ. Αναγνώστου,γιος διευθυντή της πλοιοκτήτριας ΑΓΕΤ, ενδέχεται να είναι και πρόξενος του ναυάγιου,διατύπωσε χτες ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού ΝαυτικούΘ. Σταματόπουλος μιλώντας σε εκπομπή στο ραδιοφωνικό σταθμό "Πλάνετ",λέγοντας χαρακτηριστικά: "Εχω πολλά ερωτηματικά για το αν λέει την αλήθεια, για το πότε εγκατέλειψε το πλοίο και αν θέλετε μπορεί να είναι και πρόξενος του ναυαγίου! Το λέω με επιφύλαξη αλλά η όλη του στάση και αυτά που λέει επιβαρύνουν τη θέση του"."Είναι δυνατόν, συνέχισε ο Θ. Σταματόπουλος διευκρινίζοντας με ποια έννοια μπορεί να είναι πρόξενος του ναυαγίου ο δόκιμος, να φοβήθηκε, να έπεσε στη θάλασσα. Υπάρχει και αυτό το ενδεχόμενο. Και ο καπετάνιος να 'στριψε το πλοίο προκειμένου να τον γλιτώσει".

Η υπόνοια που έκφρασε ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ, με βάση μαρτυρίες συγγενών των νεκρών, ήρθε να προστεθεί σε πληροφορίες που έχουν ήδη δει το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες, σύμφωνα με τις οποίες ο βοηθός θαλαμηπόλου Γ. Τσουνευράκης φέρεται να αναφέρει σε συγγενικό του πρόσωπο μέσα από κινητό τηλέφωνο "έχουμε χάσει τον δόκιμο"! Ο αδελφός του Γ. Τσουνευράκη, Βασίλης, ξέσπασε χτες δημόσια κατά την κηδεία του Γιώργη και απευθυνόμενος στον δόκιμο είπε: "Πες τώρα την αλήθεια"! Φίλος του Τσουνευράκη, επίσης, ο Νίκος Χατζίδης, δήλωσε ότι ο Γιώργης του είχε πει πως θα φύγει από το βαπόρι γιατί "είναι σαπιοκάραβο".

Χτες ξέσπασε και η καπετάνισσα Ανδρομάχη Τσιτσιρίκη που όλο αυτό το διάστημα υπέμενε τη συκοφαντία που ξεστόμισε ο υπουργός Ναυτιλίας ότι ο καπετάν Γιάννης πήρε στο λαιμό του 20 ανθρώπους. "Δε λέει την αλήθεια αυτός που επέζησε", δήλωσε η καπετάνισσα και άφησε αιχμή ότι και από τους άλλους συγγενείς των νεκρών "μερικοί δε θέλουν να μιλήσουν".

Τώρα ρωτούν να μάθουν...

Από την πλευρά του τόσο ο δόκιμος του ΔΥΣΤΟΣ όσο και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου των εφοπλιστών - ο υπουργός επιμένει να μην παραιτείται - βρέθηκαν χτες σε μια εξαιρετικά δυσάρεστη θέση. Το χαρτί που παρουσιάστηκε πριν δύο μέρες ως κατάθεση του δοκίμου και το οποίο χρησιμοποίησε ο υπουργός Σταύρος Σουμάκης για να σταυρώσει και νεκρό τον καπετάνιο, έχει ήδη αποδειχθεί κουρελόχαρτο που συντάχθηκε την πρώτη μετά το ναυάγιο μέρα για να εξυπηρετήσει συγκεκριμένες ανάγκες του ΥΕΝ και της εφοπλιστικής εταιρίας. Χτες αποδείχθηκε ότι είχαν δίκιο τα ναυτεργατικά σωματεία που κατήγγειλαν από την πρώτη μέρα ότι ο υπουργός εξέδωσε πόρισμα για το ναυάγιο πριν καν ακόμα καταθέσει επίσημα ο δόκιμος. Ο τελευταίος κλείστηκε χτες στις 10 το πρωί σε μία αίθουσα του Λιμεναρχείου Κύμης και κατέθετε - για πρώτη φορά επίσημα - μέχρι αργά, κοντά στα μεσάνυχτα. Την κατάθεση έπαιρναν ο ίδιος ο υπαρχηγός του Λιμενικού Σώματος Δ. Κόντης και ο πλοίαρχος ΛΣ Γ. Σιάμος.Οι τρεις τους είχαν το βαρύ καθήκον να βγουν από το ανακριτικό γραφείο με μία κατάθεση που να μπορεί να συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα. Η κατάθεση έπρεπε να δίνει κάλυψη στον υπουργό για το πόρισμα - εκτέλεσης του πλοιάρχου, που έσπευσε να εκδώσει το βράδυ της Κυριακής. Η κατάθεση έπρεπε να μην αφήνει ακάλυπτο και το ΛΣ το οποίο βαρύνεται για την τρομακτική ολιγωρία κινητοποίησής του. Η κατάθεση έπρεπε να καλύπτει κάπως και τον δόκιμο και την ΑΓΕΤ για τα όσα διάτρητα έχουν μέχρι τώρα δηλώσει. Δύσκολο πράγματι το έργο καθώς από χτες έχει σπεύσει στην Κύμη και η ασφαλιστική εταιρία του ΔΥΣΤΟΣ συγκεντρώνοντας στοιχεία που να επιτρέψουν τη μη καταβολή αποζημίωσης στην ΑΓΕΤ... Τη μνήμη των 20 νεκρών ίσως διαφυλάξει η παρουσία στην ανάκριση του Εισαγγελέα Χαλκίδας καθώς και η οργή των παρόντων συγγενών. Ιδωμεν.

Τον ξέρουμε τον ένοχο...

Συνεχώς νέα προστίθενται στα πολλά, αναπάντητα μέχρι τώρα, πελώρια ερωτηματικά γύρω από τις συνθήκες του τραγικού ναυαγίου, καθώς ανασύρονται από τον υγρό τάφο τους τα "κουφάρια" των αδικοχαμένων ναυτεργατών.

Μια βδομάδα πέρασε και ο νους των συγγενών δεν μπορεί να χωρέσει πως οι άνθρωποί τους χάθηκαν τρία μίλια μόλις από τη στεριά. Κοινή είναι η πεποίθηση ότι οι άνθρωποί τους "θυσιάστηκαν" και αναρωτιούνται "γιατί". Οι φανφάρες του υπουργού των εφοπλιστών δεν τους έπεισαν. Ο "φίλος" των ναυτεργατών, εκπρόσωπος της εταιρίας, τους εξόργισε με τη "φιλική του" στάση. Και η ύπουλη, ανήθικη, επιχείρηση μετάθεσης των ευθυνών και απόκρυψης των πραγματικά υπεύθυνων, τους εξοργίζει.

Στην προδιαγραμμένη πορεία του, το "Δύστος" δεν μπόρεσε να πάρει στον υγρό του τάφο το μυστικό του. Γιατί είναι "κοινό μυστικό" τι οδήγησε στο σαλπάρισμα προς το θάνατο. Το προδιέγραφε η 25χρονη ηλικία του. Το προδιέγραφε η απληστία της ιδιοκτήτριας εταιρίας να μην πάει χαμένος ο χρόνος, να μη χάσει από τις καθυστερήσεις. Το προδιέγραφε η "εγχείρηση" μετασκευής του που... "πέτυχε" να φέρει κέρδη στα ταμεία, αλλά... ο "ασθενής" ήταν μοιραίο να πεθάνει.

Είχε "φάει" τη θάλασσα "με το κουτάλι", βόγκαγε στην μπουνάτσα, πόναγαν τα"κόκαλά του" (δεσίματά του) σε κάθε χτύπημα της θάλασσας, "ξεψύχαγαν" οι μηχανές του σε κάθε εμπόδιο. Τα "τσεκ απ" που έπρεπε να γίνονται σε πιο τακτά διαστήματα, είχαν αραιώσει κάθε 2 χρόνια, τα "μπλακ άουτ" ήταν ρουτίνα. Στα "πνευμόνια του" (τάνκια σαβουρώματος) δεν μπορούσε να φτάσει η θάλασσα, γιατί δεν άντεχε το "τσιμεντάρισμα" των γέρικων πλευρών. Τα "αιμοφόρα αγγεία του" (σωληνώσεις σαβούρας) είχαν κατατρυπήσει, έχαναν, από την πολλή χρήση. Ηταν αδύναμα να σηκώσουν το βαρύ φορτίο του νερού που πέρναγε με πίεση. Το "κινητό νεκροταφείο" ΔΥΣΤΟΣ, όμως, όπως και χιλιάδες άλλα, που έχουν οδηγήσει χιλιάδες ναυτεργάτες στο θάνατο, αποτελούν το ελληνικό "ναυτιλιακό θαύμα", που κάθε τόσο επαίρονται οι εφοπλιστές και οι κυβερνήσεις τους.

Το "ο θάνατός σου, η ζωή μου" είναι ο άγραφος νόμος της ασύδοτης κερδοσκοπίας του αδίστακτου και αιμοσταγούς εφοπλιστικού κεφαλαίου. Πόσοι και πόσα βαπόρια δεν έχουν χτιστεί πάνω στα κουφάρια των Ελλήνων ναυτεργατών; Πόσοι και πόσοι "εκβιασμοί τους" δε γίνονται νόμοι του κράτους από τις κυβερνήσεις; Αυτοί δεν είναι που "λύνουν και δένουν"; Η επιθυμία τους δεν είναι προσταγή για την τοποθέτηση του εκάστοτε ΥΕΝ και την εν συνεχεία συμπεριφορά του;

Προδιαγραμμένη, λοιπόν, η "ρότα" για το ταξίδι χωρίς γυρισμό. Οι κύριοι υπεύθυνοι του χαμού των 17 ναυτεργατών και των 3 μελών των οικογενειών τους, πλοιοκτήτες και κρατικός μηχανισμός, σε αγαστή συνεργασία και συμφωνία - όπως πάντα - αποποιούνται των ευθυνών τους, ρίχνοντας το ανάθεμα των δικών τους εγκληματικών πράξεων, παραλείψεων, παρανομιών, υπερβάσεων, στον ανήμπορο να "απολογηθεί" πλοίαρχο του ΔΥΣΤΟΣ.

Οι εκατόμβες νεκρών που έχει θρηνήσει ως τα σήμερα η ναυτεργατική οικογένεια ζητούν την εκδίκησή τους και τη δικαίωσή τους. Δικαίωση, που θα έρθει, μόνο, κάτω από έναν ασυμφιλίωτο αγώνα των ναυτεργατών, των οικογενειών τους, των εργαζόμενων συνολικότερα, ενάντια στο μεγάλο κεφάλαιο και στις πολιτικές που στηρίζουν την ασυδοσία και τη δράση του, μέχρι την πλήρη ανατροπή του.

Γιώργος ΠΑΝΤΕΛΗΣ

Ούτε η γη δεν τ' άντεξε

ΜΑΝΗ (του απεσταλμένου μας ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ ΤΡΥΦΩΝΑ) .-

Κι η γη της Μάνης ακόμα δεν μπορούσε να χωνέψει το άδικο. Δεν μπορούσε να δεχτεί πως είχε συντελεστεί ένα τέτοιο έγκλημα. Και δεν άνοιγε την αγκαλιά της να δεχτεί τα παιδιά της...

Ο μονότονος χτύπος της πέτρας που κυλούσε στις παρυφές του Ταϋγέτου, όλο το πρωί, εκεί στον Πύργο του Διρού, δίπλα στη μικρή εκκλησία, δε βγαίνει απ' το μυαλό μου. Το μοιρολόι των γυναικών και τα μάτια του Γιώργου, το ίδιο. Ο γιος είχε μείνει μόνος στα 22 του χρόνια μαζί με την ηλικιωμένη γιαγιά του. Και χτες το μεσημέρι έπρεπε να μαζέψουν το κουράγιο τους και να συνοδέψουν στο τελευταίο τους ταξίδι τον πατέρα του ο πρώτος και το γιο της η δεύτερη Σωτήρη Βάλβη,την μάνα Ιωάννα και την 10χρονη Μαρία.

Την Μαρία που οι φίλοι της, που "παίζανε μαζί στην πλατεία του χωριού", όπως γράφουν στο στεφάνι τους, θα τη θυμούνται "έτσι, όπως στην πλατεία, σαν να μην έφυγε ποτέ".

Ο βουβός ή γοερός άλλοτε θρήνος, ο θρήνος της Μάνης, που πενθεί κι αυτή χρονιάρες μέρες τα αθώα θύματα του "Δύστος", δεν μπορεί να περιγραφεί με λόγια. Δεν μπορεί να αποτυπωθεί στο χαρτί, ούτε να κλειστεί πολύ περισσότερο στα κοντινά πλάνα μιας κάμερας. Ο θρήνος της Μάνης δεν ήταν αποτυπωμένος μόνο στα πρόσωπα των ανθρώπων της. Ηταν χαραγμένος στον ουρανό της και τον ήλιο της, που τράβηξε την ώρα του φευγιού μια κουρτίνα σύννεφα να του κρύψουν το πρόσωπο. Στις έρημες πέτρες και τις ελιές που έμεναν σκυμμένες από το βάρος καρπών που έμοιαζαν χτες περισσότερο με δάκρυα.

Πώς να πενθήσουν τέτοιο θάνατο. Πώς να μοιράσουν κουφέτα για τη μικρή Μαρία και πού να ρίξουν το ρύζι. Μια γριά Μανιάτισσα περπατούσε στητή στο δρόμο της λύπης και το μοιρολόι της ήταν κραυγή καταγγελίας: "Τα σαπιοκάραβά σας πήραν τα παιδιά μας. Να τα πάρετε όλα από τη θάλασσα. Να μη ζήσουν τέτοια μέρα άλλες μάνες. Αίσχος για το κράτος και την εταιρία".Η φράση στο στεφάνι της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού,του σωματείου του Α μηχανικού Σωτήρη Βάλβη, έλεγε ακριβώς το ίδιο: "Στους αδικοχαμένους της κυβερνητικής και εφοπλιστικής αναλγησίας".

Ηξεραν όλοι πως δεν έφταιγε, όπως προσπαθούν να μας πείσουν, ο πλοίαρχος. "Αν ο άνθρωπος έκανε του κεφαλιού του, δε θα περίμενε δυο μέρες στη Σκιάθο. Θα 'κανε το ταξίδι απ' την αρχή, απ' την πρώτη μέρα. Αλλωστε, τον ίδιο καιρό βρήκε και την πρώτη και τη δεύτερη φορά". Ηξεραν πως υπάρχουν ευθύνες και γίνεται προσπάθεια να μην αποδοθούν σ' όσους εμπλέκονται. Και "τώρα που βούλιαξαν και το πλοίο...". Περιμένουν ωστόσο κάποιος να πει την αλήθεια.

Το χρωστούν στον Γιώργο, που περπατούσε χτες πίσω απ' τους τρεις αγαπημένους του, με το βλέμμα του καρφωμένο ίσια μπροστά. Σε ευθεία γραμμή με τη θάλασσα, που φάνηκε μόλις η πομπή άρχισε να κατηφορίζει από το ρημαγμένο σπίτι στην εκκλησία.

  • Στους συγγενείς της αδικοχαμένης οικογένειας εκ μέρους του ΚΚΕ συμπαραστάθηκαν ο Γ. Μαυρίκος,μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, και ο Λ. Αναστασάκος,γραμματέας της Νομαρχιακής Οργάνωσης Λακωνίας του Κόμματος.
"Τώρα σκοτώνουν και τη μνήμη τους"

Ανακοίνωση - καταγγελία του συνδικάτου εργατών μετάλλου Πειραιά

"Θέλουν να σκοτώσουν και τη μνήμη τους".Τη σκληρή αυτή διαπίστωση κάνει το Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά,αναφερόμενο, σε ανακοίνωσή του, στους νεκρούς ναυτεργάτες του τραγικού ναυαγίου του "Δύστος", μιας και όπως καταγγέλλει, κυβέρνηση και εφοπλιστές "μεθοδεύουν την ετυμηγορία, "καρμπόν" σε τέτοιες περιπτώσεις, να φορτώσουν την ευθύνη όλη στον καπετάνιο και στο πλήρωμα".

"Οι νέοι νεκροί ναυτεργάτες - τονίζεται στην ανακοίνωση - που προστέθηκαν στον μακρύ κατάλογο των δολοφονημένων της τάξης μας, αποτελούν μόνο την κορυφή του παγόβουνου, δείγμα γραφής του καθεστώτος που έχουν επιβάλλει κυβερνήσεις και εφοπλιστές".

Και τα ερωτηματικά που απευθύνει το Συνδικάτο Μετάλλου στους αρμοδίους, εύλογα: "Για όλα τα πλωτά νεκροταφεία της ΑΓΕΤ και τόσων άλλων εταιριών που κυκλοφορούν στις θάλασσες, γερασμένα και κακοσυντηρημένα, φταίνε οι αδικοχαμένοι του "Δύστος";

Για τα πιστοποιητικά αξιοπλοϊας που εκδίδονται από τηλεφώνου για τις επισκευές του ποδαριού σε σαπιοκάραβα που κινδυνεύουν να βουλιάξουν μέσα στο λιμάνι γιατί δεν είναι διατεθειμένοι πολλοί εφοπλιστές να ξοδέψουν χρήματα, οι εργαζόμενοι φταίνε;

Το απαγορευτικό απόπλου με θαλασσοταραχή, γιατί ισχύει μόνο για τα επιβατηγά πλοία και όχι για τα εμπορικά, σε αυτά δεν μπαρκάρουν άνθρωποι;

Αυτήν την κατηγορία των ναυτεργατών ο υπουργός κ. Σουμάκης και η κυβέρνησή του τους έχουν κατατάξει στα αναλώσιμα;

Πότε οι κατά τα άλλα "εκσυγχρονιστές" θα δημιουργήσουν ένα αποτελεσματικό δίκτυο με την ανάλογη υποδομή για την αντιμετώπιση των ναυτικών ατυχημάτων, ξεπερνώντας επιτέλους την εγκληματική αδιαφορία και την απάθεια που τους διακρίνει;".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ