ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Γενάρη 1997
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΦΘΙΩΤΙΔΑ
Δε θέλουν να δώσουν δραχμή τώρα
  • Τα συμφέροντα των εργολάβων θα καθορίσουν το πότε και πόσα θα δοθούν τελικά για την αποκατάσταση των ζημιών
  • Με τη συνδρομή του στρατού θα αποκατασταθούν προσωρινά οι συγκοινωνίες

Οι εσωκομματικές διαμάχες για τις μίζες από τις εργολαβίες των δημοσίων έργων και μια κρατική - κυβερνητική μηχανή, που δουλεύει σ' αυτόν τον τομέα σε άμεση αλληλοεξάρτηση με τους εργολάβους δημοσίων έργων, έπνιξαν τη Φθιώτιδα! Και σύμφωνα με όλα τα μέχρι τώρα δεδομένα, θα συνεχίσουν να είναι η αιτία για μια μακρά ταλαιπωρία του πληθυσμού της περιοχής, ενώ την ίδια ώρα κάποιοι θα συνεχίζουν να πλουτίζουν και από τις συνέπειες της καταιγίδας, που μετέτρεψε σε μια τεράστια λίμνη την κοιλάδα του Σπερχειού, κατέστρεψε οικονομικά χιλιάδες ανθρώπους, καλλιέργειες και επιχειρήσεις.

Η επίσκεψη, χτες, κυβερνητικού κλιμακίου στην περιοχή, για την εξαγγελία άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί, αποκάλυψε πως το πρόβλημα βρίσκεται πριν απ' όλα μέσα στην ίδια την κυβέρνηση.

Μπροστά στα μικρόφωνα των δημοσιογράφων ο στρατηγός κ. Σπυρίδων διαβεβαίωνε ότι το Μηχανικό μπορεί - αν του δοθεί άδεια - να παραδώσει σε δύο μέρες για κανονική χρήση τη γέφυρα του Τυμφρηστού,που συνδέει τη Φθιώτιδα με την Ευρυτανία, και την ίδια ώρα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης,αρνούνταν να απαντήσει στην απλή ερώτηση, "πότε θα παραδοθεί στην κυκλοφορία η γέφυρα" και μετέθετε την ευθύνη στη νομαρχία, οι υπηρεσίες της οποίας καλούνται να εκτιμήσουν κάποτε για το αν η κατάσταση των μεσόβαθρων της γέφυρας επιτρέπουν στο Μηχανικό να κατασκευάσει τώρα τη γέφυρα!

Η κυβέρνηση δεν κτίζει... στην άμμο

Μπροστά στα μικρόφωνα των δημοσιογράφων ο πρόεδρος του ΤΕΕ Ανατολικής Στερεάς, Ανδρέας Ξανθής,στέλεχος του κυβερνητικού κόμματος, δήλωνε ότι από το 1985 είναι έτοιμες οι τελικές μελέτες για τα αντιπλημμυρικά και άρα η ευθύνη για την καθυστέρηση βαρύνει τις κυβερνητικές υπηρεσίες. Ο ίδιος εκτίμησε ότι καμία από τις 6 γκρεμισμένες γέφυρες δεν μπορεί να επισκευαστεί και πρέπει να φτιαχτούν από την αρχή, θέτοντας μάλιστα και χρονοδιάγραμμα 6 μηνών αν δοθεί τώρα η εντολή. Σε απάντηση ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ είπε με νόημα πως το ΤΕΕ δεν είναι το μόνο αρμόδιο όργανο που θα κάνει εκτιμήσεις (σ.σ. ενώ το ΤΕΕ είναι επίσημα ο τεχνικός σύμβουλος του κράτους) και έκανε καθαρό πως ούτε τα αντιπλημμυρικά θα προχωρήσουν άμεσα γιατί, δήθεν, η κυβέρνηση δε θέλει να κτίζει στην άμμο!

Από μια σειρά ακόμα στοιχεία, που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, προκύπτουν επίσης ορισμένα συμπεράσματα:

Ο γενικός γραμματέας της Περιφέρειας, Π. Πολυχρονίου,αρνήθηκε να δώσει στους δημοσιογράφους συγκεκριμένα στοιχεία για τις καταστροφές, ενώ ο ίδιος έσπευσε να εκτιμήσει πριν ακόμα τραβηχτούν τα νερά ότι δεν υπάρχει ολική καταστροφή της καλλιεργήσιμης έκτασης.

Η σύσκεψη των κυβερνητικών στελεχών ανακοινώθηκε αρχικά ότι θα διαρκέσει μισή ώρα, στη διάρκεια της οποίας ο Κ. Λαλιώτης θα ενημέρωνε τους παρόντες για τα μέτρα που θα ανακοίνωνε λίγο αργότερα στους δημοσιογράφους. Κράτησε δυόμισι ώρες και μετά το τέλος της "εξαφανίστηκε" ο πρόεδρος του ΤΕΕ...

Μόνο δύο γέφυρες!

Ο υπουργός, παρότι κατανάλωσε πάνω από μία ώρα στις ανακοινώσεις του, δεν μπόρεσε να κρύψει ότι όλα κι όλα τα μέτρα στα οποία μπορούν να ελπίζουν άμεσα οι κάτοικοι της Φθιώτιδας δεν είναι τίποτα άλλο από την κατασκευή μιας σιδερένιας γέφυρας στον Τυμφρηστό κι άλλη μία πλωτή στη Μακρακώμη κι αυτές με υλικά και εργασία από το Μηχανικό του στρατού. Το πολύ απλό συμπέρασμα που προέκυψε από τη σχετική συνέντευξη είναι ότι η κυβέρνηση δε θα διαθέσει άμεσα ούτε μία δραχμή του κρατικού προϋπολογισμού για την αντιμετώπιση της καταστροφής.Το μόνο ποσό που ανακοινώθηκε είναι 3 δισ. που είχαν εξαγγελθεί και το 1995 για την αντιμετώπιση της πλημμύρας του '94, χωρίς ωστόσο ακόμα να έχουν γίνει τα έργα εξαιτίας της κόντρας για τις μίζες. Την ίδια ώρα - σύμφωνα με εκτιμήσεις τεχνικών παραγόντων - το σύνολο των αντιπλημμυρικών του νομού απαιτεί 60 δισ. δραχμές.

Από τη συνέντευξη έγινε επίσης καθαρό ότι οι όποιες παρεμβάσεις θα επιχειρηθεί να πληρωθούν από το ταμείο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, το οποίο όμως δεν επιχορηγείται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Θ. Λ.

ΚΟΡΙΝΘΟΣ
Στέριωσαν τη νέα καταστροφή

Ο ΟΣΕ έριξε νέα εμπόδια στο χείμαρρο που πλημμύρισε, προκειμένου να περάσουν όπως όπως τα τρένα

Λίγα μόλις 24ωρα μετά την καταστροφική καταιγίδα, η Κόρινθος συνεχίζει να μετρά τα τραύματά της προσπαθώντας να τα επουλώσει. Οι κρατικοί "αρμόδιοι" σκόρπισαν υποσχέσεις και έφυγαν, αφήνοντας τους κατοίκους να προσπαθούν να βγάλουν από τη λάσπη ό,τι απόμεινε από τις περιουσίες τους. Αυτό που παραμένει στην πόλη είναι το αίσθημα της εγκατάλειψης, αλλά και της προχειρότητας με την οποία η κρατική μηχανή, παρά τους κομπασμούς της, επιχειρεί την αποκατάσταση των καταστροφών. Και τα μηνύματα από αυτό το "έργο" δεν είναι καθόλου αισιόδοξα.

Το βράδυ της Δευτέρας το Νομαρχιακό Συμβούλιο συζήτησε τις προτάσεις Λαλιώτη για την αποκατάσταση των ζημιών. Αν και όλοι τις έκριναν ανεπαρκείς, τόσο οι σύμβουλοι του ΠΑΣΟΚ, όσο κι εκείνοι της ΝΔ αρκέστηκαν σε μια χαλαρή προσπάθεια να διεκδικήσουν κάποια επιπλέον ψίχουλα από τις κρατικές αποζημιώσεις. Η ΝΑΣ πρότεινε να απαιτηθούν άμεσα 500.000 δρχ. σαν βοήθημα για κάθε οικογένεια που πλήχτηκε, αποζημίωση στο 100% των ζημιών στις οικοσκευές και αποζημίωση 100% των καταστροφών των εμπορικών καταστημάτων και επιχειρήσεων. Ομως, συμπολίτευση και "αντιπολίτευση" αρνήθηκαν να υιοθετήσουν τις προτάσεις αυτές ευθυγραμμιζόμενες πλήρως με το πνεύμα Λαλιώτη.

Στο μεταξύ, έντονες ανησυχίες και αντιδράσεις προκαλεί στους κατοίκους ο τρόπος με τον οποίο "αποκαθίστανται" ζημιές, ένας τρόπος που όπως λένε οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε νέα προβλήματα και νέες καταστροφές. Χτες ο ΟΣΕ εσπευσμένα και με προχειρότητα άρχισε τα έργα αποκατάστασης της σιδηρογέφυρας που κατέρριψαν τα νερά. Στο βωμό της "ταχύτητας" και του άγχους να περάσουν αυθημερόν τρένα, οι "αρμόδιοι" του ΟΣΕ ακολούθησαν την πεπατημένη στήνοντας τη γέφυρα με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που την είχαν εγκαταστήσει πριν τις πλημμύρες: Στήριξαν τη γέφυρα με στηρίγματα από μασίφ σίδερο πάχους 1,5 μέτρων το καθένα δημιουργώντας έτσι ένα φράγμα στην κοίτη του χειμάρρου στενεύοντας ξανά το δρόμο διαφυγής των νερών. Και τη στήριξαν όπως πριν, με τόξο από τα πάνω προς τα κάτω, αντί για το αντίθετο, που και θα παρείχε μεγάλη ασφάλεια, αλλά και την κοίτη του χειμάρρου δε θα περιόριζε. Εκτός από αυτό, το νέο έγκλημα είναι πολύ χειρότερο από το προηγούμενο. Οταν υποχώρησε η σιδερένια γέφυρα παρέσυρε και τα φτιαγμένα από χοντρό μπετόν στοιχεία στήριξης των σιδηροτροχιών τα οποία υποχώρησαν κατά 1 περίπου μέτρο. Αντί λοιπόν να φτιάξουν νέα ισχυρότερα, μπάζωσαν τα γκρεμισμένα τα οποία έχουν φτάσει λίγα μόνο μέτρα από τα ρείθρα του χειμάρρου και... αυτό ήταν. Θα μπορούσαν να διεκδικήσουν πριμ ταχύτητας για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου! Οι κάτοικοι της γύρω περιοχής αντέδρασαν έντονα, όμως δε συγκινήθηκε κανένας αρμόδιος κι έτσι το "έργο" περατώθηκε βάζοντας ξανά "μια νέα λαιμητόμο στο λαιμό των κατοίκων" όπως οι ίδιοι έλεγαν.

Ανάλογες είναι και οι εργασίες αποκατάστασης της ΔΕΗ η οποία επιχειρεί να επαναλειτουργήσει υποσταθμό ο οποίος στεγάζεται σε πλημμυρισμένο υπόγειο επί των οδών Σίνα και Περιάνδρου. Απλώς μαζεύτηκαν οι λάσπες και τώρα ετοιμάζονται να τοποθετήσουν νέο μετασχηματιστή, χωρίς κανείς να νοιάζεται για την ασφάλεια των περιοίκων.

Στο μεταξύ οι ζημιές συνεχίζονται. Χτες υποχώρησε πεζοδρόμιο επί των οδών Σίνα και Κολοκοτρώνη και χώθηκε 20 εκατοστά στο έδαφος, προφανώς διαβρωμένο από τα νερά που πλημμύρισαν τη διπλανή πολυκατοικία.

Μέσα σ' αυτές τις συνθήκες εγκατάλειψης και αδιαφορίας οι κάτοικοι προσπαθούν να σταθούν στα πόδια τους ζώντας τραγικές στιγμές, χωρίς καν τα στοιχειώδη. Χωρίς νερό, χωρίς ρεύμα σε αρκετά σημεία της πόλης και χωρίς φαγητό, καθώς κανένα κατάστημα δεν είναι δυνατό να λειτουργήσει.

  • Χτες την Κόρινθο επισκέφτηκαν ο Μ. Εβερτ και ο Ν. Κωνσταντόπουλος.Ο πρόεδρος της ΝΔ δήλωσε πως δεν πιστεύει ότι με "τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν μέχρι αυτή τη στιγμή είναι δυνατόν να επέλθει, έστω και μερική και προσωρινή ανακούφιση των πληγέντων". Ενώ, ξεχνώντας τις κυβερνητικές ευθύνες του κόμματός του, ζήτησε να ψηφιστεί από όλα τα κόμματα μια αυστηρή διάταξη που να προβλέπει ότι νομαρχίες, δήμοι και κοινότητες αναλαμβάνουν την υποχρέωση να αποκαταστήσουν όλα τα ρέματα!

Παναγιώτης ΖΑΒΟΥΔΑΚΗΣ

Το άσπρο, μαύρο

Το μαύρο, άσπρο επιχείρησε να εμφανίσει χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ σχετικά με την αχρήστευση της υπόγειας γέφυρας του Κηφισού, που πλημμύρισε όταν υπερχείλισε το ποτάμι. Ο υπουργός έφτασε στο σημείο να δηλώσει ότι το έργο, που έχει παραλάβει με την υπογραφή της η κυβέρνηση, είναι μία άρτια κατασκευή και περιόρισε το πρόβλημα στα έργα που γίνονται στην κοίτη του Κηφισού, για τα οποία όπως είπε θα ζητηθούν ευθύνες. Με την ίδια λογική, της απόσεισης των κυβερνητικών ευθυνών, είπε πως ούτε για την υπερχείλιση του ποταμού στην Κόρινθο υπάρχουν κυβερνητικές ευθύνες, κι ας είναι ήδη καθαρό ότι τα έργα στη νέα Εθνική οδό που επίσης παρέλαβε με την υπογραφή της η κυβέρνηση ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την καταστροφή.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ
Να στηριχτούν οι επιχειρήσεις που επλήγησαν

Συγκεκριμένα μέτρα για την ανακούφιση του εμπορικού κόσμου της Κορίνθου, της Φθιώτιδας και της Αργολίδας, που επλήγη από τις πλημμύρες της προηγούμενης Κυριακής, ζητά να ληφθούν η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Αττικής, Ομόρων Νομών και Νήσων Αιγαίου, με επιστολή της προς τον υπουργό και τον υφυπουργό Οικονομικών. Η Ομοσπονδία υπογραμμίζει ότι η τοπική αγορά των περιοχών αυτών έχει στην κυριολεξία καταρρεύσει, το θέαμα των παρασυρόμενων εμπορευμάτων γεμίζει με οδύνη και απόγνωση τους εμπόρους, το σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων υπολειτουργεί και πολλές από αυτές, κυρίως μικρομεσαίες, κινδυνεύουν άμεσα με αναστολή των εργασιών τους.

Γι' αυτό η Ομοσπονδία ζητά:

  • Αμεση καταγραφή των επιχειρήσεων που επλήγησαν και αναστολή της απόδοσης του ΦΠΑ των επιχειρήσεων αυτών για τους ερχόμενους τρεις μήνες
  • Αμεση αναστολή σφράγισης των επιταγών των επιχειρήσεων στις πληγείσες περιοχές
  • Χρηματική ενίσχυση των επιχειρήσεων κατά τα πραγματοποιηθέντα μετά τους πρόσφατους σεισμούς στους Νομούς Γρεβενών, Κοζάνης, και Αχαϊας, με το ποσό των δύο εκατομμυρίων δραχμών ανά επιχείρηση ατόκως
  • Για την παραπέρα χρηματοδότησή τους και από τα δύο έως τα δέκα εκατομμύρια να παρέχεται επιδότηση επιτοκίου ίση με οκτώ μονάδες
  • Να δοθούν στις παραπάνω επιχειρήσεις κίνητρα ανάλογα με αυτά που προβλέπονται για τις επιχειρήσεις της Θράκης.
ΟΣΕ
Με μετεπιβιβάσεις τα δρομολόγια

Με μετεπιβιβάσεις σε λεωφορεία του ΟΣΕ εκτελούνται τα δρομολόγια των τρένων σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, ενώ είναι ακόμα άγνωστο πότε θα αποκατασταθούν πλήρως οι σιδηροδρομικές συγκοινωνίες.

Παρά τις αισιόδοξες εκτιμήσεις των αρμοδίων του ΟΣΕ για γρήγορη αποκατάσταση των ζημιών, που προκάλεσε η νεροποντή της περασμένης Κυριακής στο σιδηροδρομικό δίκτυο, χτες ανακοινώθηκε ότι στη γραμμή Αθήνας - Θεσσαλονίκης, τα τρένα κυκλοφορούν από το Λιανοκλάδι και πάνω και η διαδρομή Αθήνα - Λιανοκλάδι κι αντίστροφα γίνεται με λεωφορεία. Λεωφορεία δρομολογούνται, επίσης, και στο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής Κορίνθου - Ξυλοκάστρου και Κιάτου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ