ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Μάρτη 1997
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΖΩΝΗ
Μεροκάματο του τρόμου και με... δόσεις

Η ανεργία εξαπλώνεται και οι άνεργοι επιλέγονται κάθε πρωί από "κεφαλοκυνηγούς", για να δουλέψουν χωρίς ασφάλιση, χωρίς μέτρα προστασίας και με λειψό μεροκάματο

Εξι το πρωί της περασμένης Πέμπτης και τα καφενεία που βρίσκονται στη σειρά, απέναντι από τον μόλο της Γερμανικής Σκάλας στο Πέραμα,είναι ασφυκτικά γεμάτα από αμμοβολιστές και καθαριστές που περιμένουν να "επιλεγούν" από κάποιο εργολάβο, για να πιάσουν δουλιά. Οι... τυχεροί όμως είναι ελάχιστοι. Οι εργολάβοι που ανακατεύονται ανάμεσα στα "πηγαδάκια", που έχουν στήσει οι εργαζόμενοι, αρχίζουν τις... προσλήψεις. Η πρόσληψη συνήθως γίνεται με ένα... νόημα,το οποίο ακολουθεί η φράση: "Με 6 χιλιάδες είσαι"; Οσο για ένσημα, ούτε λόγος να γίνεται, ενώ ακόμα και αυτό το πενιχρό μεροκάματο που κυριολεκτικά φτύνουν αίμα για να το πάρουν δίνεται με... δόσεις!Αυτοί που δουλεύουν με κανονικό μεροκάματο και ασφάλιση είναι πολύ λίγοι, ίσως και μετρημένοι στα δάχτυλα!

Μέχρι τις 6.30 το πρωί το ξεκαθάρισμα από τους εργολάβους έχει γίνει και οι... τυχεροί πάνε για το μεροκάματο, ανεβαίνοντας στις λάντζες που βρίσκονται στο μόλο της Γερμανικής Σκάλας,για να μεταβούν στην Κυνοσούρα της Σαλαμίνας, όπου συνήθως γίνονται αμμοβολές. Ποιος είναι ασφαλισμένος και ποιος όχι είναι κάτι το εντελώς ανεξακρίβωτο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι σε περίπτωση ατυχήματος, οι ανασφάλιστοι θα πάνε στα... άγραφα.Ελεγχος μηδέν! Το κουβούκλιο του Λιμενικού στον μόλο είναι κενό και αυτό, όταν η φονική έκρηξη στο πλοίο - βόμβα ΕΥΓΕΝΙΑ ακόμα ηχεί στα αυτιά των εργατοτεχνιτών της Ζώνης.

"Πολλοί από μας αναγκάζονται, λόγω ανεργίας, να δουλεύουν με έξι και εφτά χιλιάδες μεροκάματο, ανασφάλιστοι, μέχρι τις 5 το απόγευμα. Οι συνθήκες εργασίας, απάνθρωπες. Κινδυνεύουμε για να βγάλουμε ένα κομμάτι ψωμί. Οσοι ζητάμε τα δικαιώματά μας, μένουμε άνεργοι ακόμα και 7 μήνες. Τόσον καιρό περίπου έχω να δουλέψω. Δουλεύει η γυναίκα μου από δω και από εκεί. Ο,τι αρπάξουμε", λέει ο Νικόλαος Χρήστου με ένα παιδί. "Παίρνουν ανασφάλιστους. Από αυτούς οι περισσότεροι είναι ανειδίκευτοι στη δουλιά και έτσι γίνονται τα ατυχήματα. Είναι άσχημη η κατάσταση", λέει ο Θανάσης Δέρδας και συμπληρώνει: "Σπάνια έχει μεροκάματο. Οι περισσότεροι εργολάβοι στο χώρο μας είναι σαλταδόροι και παίρνουν πολλούς ανασφάλιστους αλλοδαπούς". Ο Ηρακλής Νίκου οργισμένος συμπληρώνει: "Από πέρσι ο εργολάβος Βασιλείου χρωστά σε μένα και τον πατέρα μου από 70 χιλιάδες δραχμές. Μας απασχολούσε επί 22 μέρες χωρίς ασφάλιση. Του έχουμε κάνει μήνυση".

Ο πρόεδρος της Ενωσης Αμμοβολιστών Καθαριστών, Αριστείδης Σαμοθρακίτης,θα πει: "Πάνω από το 60% των εργαζομένων στο χώρο μας δουλεύουν ανασφάλιστοι.Ειδικά οι καθαριστές είναι οι πιο φτηνοί. Οι εργολάβοι εκμεταλλεύονται τη δραματική ανεργία στο χώρο μας. Να σκεφτείτε ότι από τους 500 εργαζόμενους σήμερα ζήτημα είναι αν δουλεύουν 45 άτομα"! Από τα μέλη της διοίκησης του σωματείου καταγγέλθηκε ότι ο εργολάβος Βουλγαράκης Δημήτρης μέχρι την προηγούμενη βδομάδα απασχολούσε επί τρεις συνεχόμενες νύχτες ανασφάλιστους Ρωσοπόντιους. Τους έδινε μόνο 11.200 δραχμές τη νύχτα, όταν το μεροκάματο αυτό πρέπει να πληρώνεται διπλό και τριπλό. Ο"κεφαλοκυνηγός" που τους προμήθευσε τους παίρνει 1.000 δραχμές το κεφάλι!"Πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης - συνεχίζει ο πρόεδρος - και να προχωρήσει και η εφαρμογή των 26 σημείων για την ανάπτυξη της Ζώνης, που έχουν ζητήσει όλα τα σωματεία, για να μπει φρένο στην ανεργία. Τώρα να γίνει η εκκαθάριση του μητρώου των επιχειρήσεων για να αποβληθούν επιτέλους οι "πειρατές". Δεν μπορεί ο καθένας που έχει ένα πινέλο και ένα φαράσι να εμφανίζεται ως εργολάβος καθαρισμών πλοίων".

Διακόσια μέτρα μακριά από το λιμεναρχείο

Η ώρα είναι 8 το πρωί και με τους συνδικαλιστές του σωματείου των αμμοβολιστών καθαριστών περνάμε την πύλη της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης στο τέρμα του Περάματος. Κάποιος καταγγέλλει ότι στο πλοίο ΙΟΝΙΑΝ ΜΠΡΙΤΖ του εφοπλιστή Στρίντζη δουλεύουν καθαριστές ανασφάλιστοι με 6 χιλιάδες μεροκάματο. Οι συνδικαλιστές κατευθύνονται προς το πλοίο. Οι καταστάσεις - υποτίθεται - προσωπικού που αντίκρισαν οι συνδικαλιστές ήταν ένα χαρτί που έφερε τις υπογραφές των εργαζομένων, χωρίς δίπλα να αναγράφεται το ημερομίσθιο. Αυτό θα συμπληρωθεί κατόπιν από τον εργολάβο με το ποσό που αυτός επιθυμεί! Πρόκειται για τον εργολάβο Πέτρο Σκιαδά,του οποίου το συνεργείο έχει αναλάβει τις εργασίες καθαρισμού του πλοίου, που βρίσκεται δεμένο περίπου 200 μέτρα μακριά από το Λιμεναρχείο Περάματος. Ανέλαβε τη δουλιά εδώ και τρεις βδομάδες περίπου, ωστόσο το χαρτί που εμφάνισε ο εργοδηγός του σαν κατάσταση προσωπικού έχει ημερομηνία...17 Μάρτη!

Τι μεροκάματα δίνει ο εργολάβος, αποκάλυψε ο καθαριστής Παναγιώτης Τοπάρης με 25 χρόνια προϋπηρεσία: "Μου δίνει 10.000 μεροκάματο. Τι να κάνω βρε παιδιά, αφού δεν υπάρχουν δουλιές". Σύμφωνα με τη συλλογική σύμβαση το μεροκάματο για τον Π. Τοπάρη πρέπει να είναι πάνω από 13 χιλιάδες δραχμές.Οσο για ένσημα, ο εργαζόμενος... υποψιάζεται ότι θα του τα κολλήσει. Από τους υπόλοιπους καθαριστές μόνη φράση που αναφέρθηκε ήταν: "Ασε τώρα και έχουμε ανεργία". Οταν ο εργολάβος μπήκε στο πλοίο το συνεργείο του το αποτελούσαν 17 καθαριστές, οι οποίοι δεν έχουν αναγραφεί σε καμία κατάσταση. Την περασμένη Τετάρτη έδιωξε τους 10 και έφτιαξε αυτή την κατάσταση προσωπικού για τους 7 που απέμειναν! Στο πλοίο μετά από παρέμβαση των συνδικαλιστών έφτασε το λιμεναρχείο Περάματος.

"Αυτή η δουλιά δεν πληρώνεται"

Πριν το ΙΟΝΙΑΝ ΜΠΡΙΝΤΖ, συναντήσαμε το πλοίο ΑΡΕΤΟΥΣΑ,στο οποίο γίνονται επισκευαστικές εργασίες. Στην πρύμνη του πλοίου βλέπουμε έναν εργαζόμενο να βρίσκεται πάνω σε σκαλωσιά σε ύψος τουλάχιστον 20 μέτρων χωρίς έστω ένα προστατευτικό κιγκλίδωμα! Οποιον εργαζόμενο ρωτήσαμε να μάθουμε το όνομα του εργολάβου, αρνήθηκε να απαντήσει... Η δουλιά των εργατοτεχνικών της Ζώνης είναι και από φύση της επικίνδυνη και "δεν πληρώνεται με τίποτα", όπως οι ίδιοι λένε, όμως οι εργολάβοι κάνουν τα πράγματα ακόμα χειρότερα.

Χαρακτηριστική ήταν η εικόνα που αντικρίσαμε σε μια από τις πλωτές δεξαμενές του ΟΛΠ που γίνονται επισκευαστικές εργασίες. Εργάζονται ταυτόχρονα πάνω από 20 εργατοτεχνίτες που ανήκουν σε διαφορετικά συνεργεία. Στο λαμαρινένιο δάπεδο της δεξαμενής τα καπάκια που οδηγούν στα διπύθμενά της είναι ανοιχτά και οι τρύπες χάσκουν έτοιμες να καταπιούν όποιον δεν τις δει έγκαιρα.

"Πρέπει ανά πάσα στιγμή να έχεις τα μάτια σου δεκατέσσερα", σχολιάζει ο Λεωνίδας Τσάκαλος μέλος της διοίκησης του σωματείου των αμμοβολιστών. Οι 14 καθαριστές που εργάζονται στις τάνκια σαβουρώματος της δεξαμενής (τα γεμίζουν με νερό, προκειμένου να βουλιάξει η δεξαμενή και να ανέβει πάνω της το πλοίο) ανήκουν στο συνεργείο του Βουλγαράκη, ο οποίος την προηγούμενη βδομάδα απασχολούσε ανασφάλιστους εργαζόμενους. Οι καθαριστές που βρίσκονταν μέσα στα τάνκια δούλευαν σε μεγάλο βάθος, δούλευαν χωρίς εξαερισμό, με ευθύνη του εργολάβου και αυτό όταν και μια ζαλάδα μπορεί να είναι μοιραία.

"Η πηγή του κακού - συνεχίζει ο Λ. Τσάκαλος - βρίσκεται στις αρμόδιες αρχές και στην κυβέρνηση που αδιαφορούν μπροστά στην ασυδοσία των εφοπλιστών και των εργολάβων. Χρησιμοποιούν την ανεργία στη Ζώνη για την αφαίρεση των κατακτήσεών μας, για την παραβίαση συλλογικών συμβάσεων ακόμα και την παραβίαση κανόνων των συνθηκών υγιεινής και ασφάλειας στη δουλιά. Μας αφαιρούν το δικαίωμα να γυρίζουμε στο σπίτι μας σώοι. Είναι επιτακτική ανάγκη να κάνουν σωστούς ελέγχους οι 5μελείς επιτροπές ελέγχου. Πρέπει εδώ και τώρα να υλοποιηθούν όλες οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης και όχι να εφαρμοστούν κάποια ημίμετρα για τα "μάτια του κόσμου" και επειδή το δυστύχημα στη Ζώνη είναι ακόμα "ζεστό". Μας καίει η εκκαθάριση του μητρώου των επιχειρήσεων, για να μπει φρένο στο φαινόμενο ο εργαζόμενος να κινδυνεύει από τυχοδιώκτες εργολάβους για να πάρει ένα μεροκάματο και αυτό στο τέλος να δίνεται με δόσεις. Το σωματείο μας, του οποίου η διοίκηση αποτελείται από νέα μέλη που ενδιαφέρονται για την υπεράσπιση των συμφερόντων των εργαζομένων, τον εκσυγχρονισμό και ανάπτυξη της Ζώνης θα συνεχίσει να παλεύει με τα άλλα σωματεία της Ζώνης για να υλοποιηθούν επιτέλους οι κυβερνητικές δεσμεύσεις".

Βαρύς φόρος αίματος

Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη: Βαρύ φόρο αίματος πληρώνουν κάθε χρόνο οι εργατοτεχνίτες στο βωμό του κέρδους εφοπλιστών και εργοδοτών. Ολα τα εργατικά ατυχήματα έχουν ένα κοινό στοιχείο, την έλλειψη ακόμα και στοιχειωδών μέτρων ασφαλείας.

Στις 25 Γενάρη 1992, στο πλοίο OCEAN STAR ο ελασματουργός Σπύρος Δημητρίου βρήκε το θάνατο από πτώση στο αμπάρι.

Στις 13 Μάη 1992, ο Ιγνάτιος Βιδάλης σκοτώνεται από έκρηξη προπανίου στο πλοίο LADY SKY.

Στις 18 Σεπτέμβρη 1992, από έκρηξη στο πλοίο CHEM STAR σκοτώνονται ο 17χρονος Οχράν Σερεζί και ο Χουσεϊν Αχμέτογλου.

Στις 1 Δεκέμβρη 1992, στο πλοίο ΑΤΙ βρίσκει το θάνατο ο 28χρονος λεβητοποιός Γιάννης Ψαρούδας.Επεσε από πρόχειρη σκαλωσιά στον πάτο του αμπαριού.

Στις 3 Μάρτη 1993, ο 28χρονος Αντώνης Αρβανίτης σκοτώνεται, όταν υποχώρησε πρόχειρη σκαλωσιά στο πλοίο ΚΑΛΑΜΟΣ,με αποτέλεσμα να πέσει από ύψος 16 μέτρων. Στη σκαλωσιά βρισκόταν και ο Γιώργος Καλογεράς, ο οποίος μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο με κάταγμα στο πόδι.

Στις 14 Γενάρη 1994, στο επισκευαζόμενο στην Κυνοσούρα Σαλαμίνας δεξαμενόπλοιο ΑΣΠΙΛΟΣ του εφοπλιστή Πολέμη, διέλυσαν τα πλευρά του 43χρονου λεβητοποιού Παναγιώτη Φιλιππόπουλου από μεταλλική μπάλα (εξάρτημα του πλωτήρα του πλοίου) 70 κιλών που έπεσε πάνω του, από ύψος 15 μέτρων, ξεφεύγοντας από τον γερανό που τη μετέφερε!

Στις 15 Μάη 1994, στο πλοίο ΝΑΝΙ τραυματίζεται πολύ σοβαρά ο ηλεκτροσυγκολλητής Μιχάλης Βάλβης, πέφτοντας από ύψος 8 μέτρων στο αμπάρι του πλοίου.

Στις 19 Μάη του 1994, τραυματίζεται σοβαρά ο Στάθης Δρακουλάκος στο πλοίο ΑΡΜΟΝΙΑ. Επεσε πάνω του η κεραία (μπούμα) του γερανού. Ο μεταλλεργάτης, βγάζοντας αίμα από το στόμα, με σπασμένο θώρακα, σακατεμένη κοιλιά και σπασμένο το αριστερό πόδι από το ύψος της λεκάνης, μεταφέρεται στο νοσοκομείο.

Στις 2 Απρίλη του 1996, ο μόλις 21χρονος Ν. Λούπας κομματιάστηκε από τόρνο, όταν τού μάγκωσε τα ρούχα. Ηταν ανασφάλιστος. Εργαζόταν στο μηχανουργείο "Τριβειοσπαστηροτεχνική" του Μαλιαρόπουλου στη Δραπετσώνα μόλις 15 μέρες.

Στις 9 Μάη 1996, ο 62χρονος μεταλλεργάτης Α. Κόκαλης βρίσκει τραγικό θάνατο, στην προσπάθειά του να κατέβει τη στενή και απότομη σκάλα της πλωτής δεξαμενής του ΟΛΠ. Γλίστρησε, και έπεσε στο πρώτο πλατύσκαλο χτυπώντας στο κεφάλι. Ηθελε δύο μήνες να βγει σε σύνταξη...

Στις 17 Ιούνη 1996, βρίσκει τραγικό θάνατο από ηλεκτροπληξία ο Η. Φιλιππάκος,45 χρόνων, που εργαζόταν στο ναυπηγείο του Κ. Δουλόπουλου,όταν, στην προσπάθειά του να βάψει την πρόσοψη του μαγαζιού, ήρθε σε επαφή το μεταλλικό κοντάρι της βούρτσας με ηλεκτροφόρα καλώδια του κεντρικού δικτύου της ΔΕΗ. Του ανατέθηκε το βάψιμο της πρόσοψης του μαγαζιού, χωρίς να έχει καμία σχέση με το αντικείμενο.

Στις 3 Σεπτέμβρη 1996, υπέστη σοβαρά εγκαύματα ο 18χρονος μαθητευόμενος σε ναυτιλιακή σχολή, Π. Κουτσονάσιος,δουλεύοντας στην επισκευή του δεξαμενόπλοιου "ΑΛΚΥΩΝ",όταν στο Νο 1 αμπάρι προκλήθηκε πυρκαγιά από τη χρήση φλογοκοπής με οξυγόνο...

Τα κείμενα έγραψε η Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

Λίστα "κεφαλο-μεσιτών"

Η δράση τουλάχιστον "κεφαλο-μεσιτών" έχει καταγραφεί και καταγγελθεί από το Σωματείο Αμμοβολιστών - Καθαριστών

Πάνω από εφτά "κεφαλο-μεσίτες", που δρουν ανενόχλητοι και μπροστά στα μάτια των λιμενικών και των Επιθεωρήσεων Εργασίας,έχουν καταγραφτεί και καταγγελθεί εγγράφως από την Ενωση Αμμοβολιστών - Καθαριστών.Τους εργαζόμενους, που "ψαρεύουν" στις πιάτσες των αμμοβολιστών (η μεγαλύτερη "πιάτσα" είναι στη Γερμανική Σκάλα), τους βλέπουν σαν "κεφάλια", από όπου θα πάρουν τη μίζα τους, όταν τους παραδώσουν στους εργολάβους. Χίλιες δραχμές έφτασε τώρα το κεφάλι..!

Ενας από τους εφτά είναι ο Σπύρος Κονιδάρης.Αλλος είναι ο Ιωάννης Βασιλείου,ο οποίος ακόμα και αυτό το πενιχρό μεροκάματο το "τρώει", σύμφωνα με τις καταγγελίες του καθαριστή Ηρακλή Νίκου!Η δράση του είναι γνωστή στις Αστυνομικές Αρχές, όμως όταν πριν μερικές βδομάδες συνελήφθη στο μόλο της Γερμανικής Σκάλας, μέσα σε δύο μέρες αφέθηκε ελεύθερος...

Στη λίστα είναι γραμμένος και ο Ισμαήλ Χατζηντελής,ο οποίος φροντίζει να προμηθεύει με ανασφάλιστους εργαζόμενους, που παίρνουν εξευτελιστικά μεροκάματα, το ναυπηγείο του Ταβουλάρη στη Σύρο! Επίσης ο Θανάσης Χαρίσκος,ο οποίος συνήθως στέλνει αποστολές ανασφάλιστων εργαζομένων σε ναυπηγεία της Γερμανίας και βέβαια με μειωμένο μεροκάματο! Είναι ακόμα ο Σωτήρης Πάτσιος,το συνεργείο με την επωνυμία ΣΙΒΕΡΑ ΕΠΕ και ο Μεχμέτ Σερίφ.Ο τελευταίος τροφοδοτεί με καθαριστές και τους εργολάβους των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Ο Λεωνίδας Τσάκαλος,μέλος της διοίκησης της Ενωσης, θα σχολιάσει σχετικά: "Είναι γνωστό ότι δίνονται δουλιές σε εργολάβους στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και αυτοί με τη σειρά τους τις αναθέτουν σε υπεργολάβους, οι οποίοι δίνουν στους εργαζόμενους 25 χιλιάδες δραχμές μεικτά την ημέρα και 30 χιλιάδες δραχμές μεικτά για εργασίες τη νύχτα. Αυτό, όταν το μεικτό μεροκάματο των εργαζομένων της ειδικότητάς μας πρέπει να είναι πάνω από 30 χιλιάδες δραχμές και το νυχτερινό φτάνει τις 54 χιλιάδες. Επίσης, μας προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι ενώ είμαστε κλαδικό σωματείο και έχουμε το δικαίωμα να ελέγχουμε τις συνθήκες δουλιάς των εργαζομένων του σωματείου μας που δουλεύουν στο Ναυπηγείο του Σκαραμαγκά, το τοπικό σωματείο δε μας το επιτρέπει!".

Το "χέρι" του νόμου δε φτάνει στη Ζώνη!

Την ίδια ώρα που στήνονται δίκες για να καταδικάζονται αγρότες, ναυτεργάτες, καθηγητές... ατιμώρητοι μένουν οι υπεύθυνοι για τους δεκάδες σκοτωμένους εργατοτεχνίτες της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Πειραιά και όχι μόνο! Το χέρι του νόμου δεν άγγιξε ακόμα ούτε καν τους υπεύθυνους της τραγωδίας από την πολύνεκρη έκρηξη στο πλοίο ΑΝΑΓΚΕΛ ΓΚΡΕΪΤΝΕΣ που έγινε το 1988, καθώς οι δίκες συνεχώς αναβάλλονται! Ατιμώρητοι παραμένουν οι υπεύθυνοι για τον χαμό του 17χρονου αγοριού Οχράν Σερεζί, που διαλύθηκε από έκρηξη στο πλοίο ΚΕΜ ΣΤΑΡ... Ο εργολάβος Κελαϊδής, ο οποίος επέτρεψε στο ναυπηγείο του να εισέλθει το πλοίο - βόμβα ΕΥΓΕΝΙΑ,αφέθηκε ελεύθερος, ενώ ο εργολάβος Παναγιώτης Φυντάνης, στου οποίου το συνεργείο εργαζόταν ως ανασφάλιστος - μαζί με ποιος ξέρει ακόμα πόσους - ο αδικοχαμένος Κ. Γιαβρής δε συνελήφθη καν!

Το χέρι του νόμου δεν αγγίζει τη Ζώνη. Ελεύθεροι κυκλοφορούν οι υπεύθυνοι της φονικής έκρηξης στο "Ευγενία"

"Κεφαλο - μεσίτες" και προσλήψεις με το... στόμα στην πιάτσα της Γερμανικής Σκάλας

Πρωί και οι εργαζόμενοι περνάνε με λάντζες στην Κυνοσούρα. Ποιος είναι ανασφάλιστος και ποιος όχι κανείς δε γνωρίζει...

Αυτά είναι τα... μέτρα ασφαλείας!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ