ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Απρίλη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Νίπτει τας χείρας του

Ελέω θεού και ακριβέστερα ελέω υπουργού ρυθμίζονται από το ΥΠΠΟ τα ζητήματα που αφορούν την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Διότι μπορεί ο υπουργός να υπογράφει γνωμοδότηση του ΚΑΣ που λέει ότι μόνο 3 κοσμικές και 3 θρησκευτικές εκδηλώσεις θα γίνουν στο μνημείο (για οποιαδήποτε άλλη χρειάζεται άδεια του Συμβουλίου), αλλά επειδή είναι υπουργός (αυτό σημαίνει άρχων;) παραχωρεί αυθαίρετα το μνημείο.Και όταν καλείται να απαντήσει, λέει (φανερά ενοχλημένος): "Εχοντας το νόμιμο δικαίωμα, έκανα την εκτίμηση αυτή"!!.Ασχετα αν στην προκειμένη περίπτωση το νόμιμο δικαίωμα είναι παράνομο.Οσο δε για τη Μητρόπολη που μόνη της πια ανακοίνωσε τέσσερις και όχι τρεις λειτουργίες και τοποθέτησε λειτουργικά έπιπλα, ισχυρίζεται ότι δεν έχει επίσημη καταγγελία από την αρμόδια Εφορεία.Και αναρωτιέται, μεταθέτοντας τις δικές του ευθύνες, "θέλετε να πείτε ότι η 9η Εφορεία δεν κάνει καλά τη δουλιά της;". Αλήθεια, ως υπουργός δεν μπορεί να ελέγχει αν ευσταθούν οι καταγγελίες; Για τη Ροτόντα πρόκειται, μνημείο προστατευόμενο από το κράτος και την ΟΥΝΕΣΚΟ...

Εκτός αν κάτι άλλο συμβαίνει. Πάντως παρενθετικά ο Ε. Βενιζέλος είπε πως για το μνημείο ενδιαφέρεται και η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Ορους. Θυμίζουμε ότι ο υπουργός έκανε την παραχώρηση μία μέρα πριν την επίσκεψή του στον Αγιον Ορος...

Ελέω υπουργού θα υλοποιηθεί και η μουσειολογική μελέτη για την έκθεση των κειμηλίων του Αγίου Ορους, δηλώνοντας ότι "δε χρειάζεται να εγκριθεί από το Αρχαιολογικό Συμβούλιο".Η έκθεση, βέβαια, κατά τον υπουργό θα γίνει στους χρόνους που έχουν ανακοινωθεί κι ας μην έχει μπει ούτε καρφί ακόμα στο Βυζαντινό Μουσείο. Οσο για το εισιτήριο (2.000 δρχ.) θα διατεθεί στο Αγιον Ορος για έργα στις Καρυές και στις σκήτες.

Δ. Μ.

"Σκούπα" ιδιωτικοποιήσεων

Ο πολιτισμός μπορεί να είναι το "συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας" κατά την προσφιλή έκφραση του υπουργού Πολιτισμού Ευάγγελου Βενιζέλου, αλλά αυτό το πλεονέκτημα εκχωρείται όλο και περισσότερο στην ιδιωτική πρωτοβουλία, υπό τη σκιά του σαθρού επιχειρήματος "ο δημόσιος τομέας δεν είναι ευέλικτος".Αυτό είναι το κυρίαρχο συμπέρασμα που προκύπτει από το πολυνομοσχέδιο, του οποίου ο σκελετός - και όχι το σύνολο των διατάξεών του - ανακοινώθηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου.

Η αρχή γίνεται με τον ιδιαίτερα σημαντικό τομέα της παραγωγής αντιγράφων και εκδόσεων του ΤΑΠΑ, όπου ιδρύεται ανώνυμη εταιρία, στην οποία δε διευκρινίζεται εάν το ΤΑΠΑ θα είναι ο κύριος μέτοχος, ώστε να έχει τη δυνατότητα του ποιοτικού ελέγχου, αφού μέτοχος μπορεί να είναι - σύμφωνα με τον υπουργό Πολιτισμού - και το Ελληνικό Δημόσιο.Σε αυτή, όμως, την περίπτωση, μήπως η εν λόγω εταιρία ανταγωνίζεται ακόμα και το ΤΑΠΑ, το οποίο ούτως ή άλλως θα αποδυναμωθεί, αφού η εταιρία θα μπορεί να αναθέτει παραγωγή αντιγράφων και εκδόσεων σε άλλες ιδιωτικές εταιρίες;Ο ίδιος ο υπουργός είπε ότι θα μπορεί να κάνει "τα πάντα"! Αρα το ΤΑΠ θα περιοριστεί στις απαλλοτριώσεις. Με αυτό τον τρόπο ένας τομέας, στον οποίο ό,τι εμπειρία υπάρχει προέρχεται από τους ανθρώπους που δουλεύουν στα εκμαγεία του ΤΑΠ, αφήνεται στους κινδύνους της ιδιωτικής παραγωγής με αμφίβολη εμπειρία και επομένως με άγνωστες συνέπειες ακόμα και για τα προς αντιγραφή αντικείμενα.Και επιπλέον αυτή η εταιρία για τις δικές της παραγωγές ποιους ανθρώπους θα χρησιμοποιήσει;

Η μετατροπή σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου και η είσοδος των μάνατζερ αφορά ακόμα και σε ορισμένα μεγάλα αρχαιολογικά μουσεία (!), τα οποία αυτομάτως θα φύγουν όχι μόνο από τον έλεγχο των Εφορειών, αλλά εν δυνάμει από τον έλεγχο συνολικά του ΥΠΠΟ.Κάποια άλλα απλώς θα γίνουν αυτοτελείς υπηρεσίες του υπουργείου. Τα Ειδικά Ταμεία Οργάνωσης συναυλιών της ΚΟΑ και της ΚΟΘ μετατρέπονται και αυτά σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, επίσης.

Με άλλα λόγια πρόκειται για ένα νομοσχέδιο, που κατά κύριο λόγο εισάγει τους ιδιώτες στο αντικείμενο της πολιτιστικής κληρονομιάς και των παραγώγων της και δευτερευόντως "τακτοποιεί" κάποιες εκκρεμότητες όπως: η καθιέρωση της ενιαίας τιμής βιβλίου, η δυνατότητα ίδρυσης Ελληνικών Αρχαιολογικών Σχολών στο εξωτερικό, το Κέντρο Επαγγελματικής Εξειδίκευσης στη Συντήρηση και Αποκατάσταση Μνημείων, η ίδρυση των δύο Μουσείων Σύγχρονης Τέχνης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Επίσης, ενεργοποιείται ο θεσμός της καταβολής του 1% από τον προϋπολογισμό ανέγερσης δημόσιου κτιρίου για τη χρηματοδότηση ενός μεγάλου εικαστικού έργου, αντιμετωπίζονται τα θέματα των γνωμοδοτικών επιτροπών για το θέατρο και ζητήματα των ΔΗΠΕΘΕ, τροποποιείται το Καταστατικό του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, θεσμοθετείται η προστασία των κινηματογραφικών αιθουσών κ. ά.

Υστερα από την ανακοίνωση του πολυνομοσχεδίου, ο υπεύθυνος του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ Σταύρος Παπαθανασίου δήλωσε ότι "ολοκληρώνεται η ιδιωτικοποίηση στον πολιτισμό και η πλήρης ευθυγράμμιση στις εντολές των Βρυξελλών. Είναι φανερό ότι παρακάμπτονται οι φορείς των καλλιτεχνών για μια σειρά θέματα που θίγει το νομοσχέδιο. Η υπόθεση είναι στα χέρια των μαζικών φορέων και των καλλιτεχνών".

"Ξυπόλυτοι" ... στ' αγκάθια της Πολιτιστικής

Την αναστολή των παραστάσεών του, στο ΦΙΞ, αποφάσισε χτες ο Λ. Λαζόπουλος, διαμαρτυρόμενος για τη στάση που τηρεί γύρω από το θέμα του χώρου του θεάτρου ο ΟΠΠΕ. Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, ο Λάκης Λαζόπουλος κατηγόρησε τον Οργανισμό Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, επισημαίνοντας ότι "αποποιείται των ευθυνών του για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί". Πρόσθεσε ότι οι παραστάσεις θα συνεχιστούν μόνο αν προσκομιστούν οι άδειες λειτουργίας και λυθεί νομικά το θέμα. Περιέγραψε τις τραγελαφικές καταστάσεις, που προέκυψαν από τις αντιφατικές πράξεις των υπηρεσιών και την ανευθυνότητα της διοίκησης του Οργανισμού. Εξάλλου δεν είναι διατεθειμένος - όπως δήλωσε - να γίνει "το άλλοθι για τα εργολαβικά σκάνδαλα της Πολιτιστικής".

Στην ενημέρωση, αν και είχαν κληθεί ο υπουργός Πολιτισμού, το ΔΣ του ΟΠΠΕ και δημοτικοί σύμβουλοι, ο μόνος που ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα ήταν ο δημοτικός σύμβουλος της ΔΑΚ Αγ. Σαχίνης. "Κύριους υπεύθυνους" - ο Αγ. Σαχίνης θεωρεί τους διοικούντες τον Οργανισμό, οι οποίοι, όπως τόνισε, "αποπροσανατολίζουν και ισχυρίζονται ανακρίβειες σχετικά με την υπόθεση. Χρησιμοποίησαν τον Λάκη Λαζόπουλο σαν προκάλυμμα για να καλύψουν τις δικές τους επικίνδυνες πολιτικές, όπως και τις σκανδαλώδεις υπουργικές τροπολογίες για νομιμοποίηση των παρανομιών τους, όπως με το πρώην Βασιλικό Θέατρο".

Η συνέντευξη είχε και τα απρόοπτά της. Κάποιος από το κοινό ανήλθε μετά από πρόσκληση του Λ. Λαζόπουλου στο βήμα και δήλωσε ότι αυτός και ο αδελφός του είναι οι πραγματικοί ιδιοκτήτες του χώρου όπου γίνονται οι παραστάσεις και ότι η Πολιτιστική αντί να νοικιάσει το χώρο από τους ίδιους, το νοίκιασε από τον Ραπτάκη. Πρόσθεσε ότι στον Λαζόπουλο έδωσαν άλλο χώρο από αυτό που του υποσχέθηκαν! Τελικά ένα ακόμη "απόστημα", το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ΦΙΞ, μόλις τώρα ανοίγει.

"Ιφιγένεια" και σήμερα

Μέχρι και σήμερα θα παίζεται, στο θέατρο "Σφενδόνη","Η Ιφιγένεια στη χώρα των Ταύρων" του Ευριπίδη,σε μετάφραση Γιώργου Ιωάννου,θεώρηση μετάφρασης Βασίλη Διοσκουρίδη,σκηνοθεσία Αννας Κοκκίνου,μουσική Λένας Πλάτωνος,σκηνικά - κοστούμια Σωκράτη Σωκράτους,κίνηση Αγγελικής Στελλάτου.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Αννα Κοκκίνου, Νίκος Λιάσκος, Μάριος Ιωάννου, Γιώργος Μωρόγιαννης, Ιουλία Βατικιώτη.Το Χορό αποτελούν οι: Αλίκη Αβδελοπούλου, Δέσποινα Γκάτζιου, Ελευθερία Εμμανουήλ, Μίνα Λουίζου και Μυρτώ Τζιγκουνάκη.Οι παραστάσεις θα συνεχιστούν από την Τρίτη του Πάσχα.

Καράβι ... στη στεριά

"Ενα καράβι μια φορά που βγήκε στη στεριά",τιτλοφορείται το νέο ποιητικό βιβλίο του Μάνου Ελευθερίου,που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις "Ωκεανίδα".Ο γνωστός καλός ποιητής, στιχουργός και πεζογράφος έγραψε ένα έμμετρο ποίημα - τραγούδι ή τραγούδι - ποίημα για μικρούς και μεγάλους, για ένα "καράβι" των επιθυμιών όλων μας, που "σαλτάρει" κι αντί να πλέει στη θάλασσα, ανηφορίζει στα σοκάκια μιας νησιώτικης πολιτείας. Λ. χ. στις ανηφοριές του νησιού του, της Σύρου. Πότε; Μα τη βραδιά της Ανάστασης, που μοσχοβολούν οι πασχαλιές, το ανθόνερο και οι δάφνες και τα κεράκια δίνουν φως στις ελπίδες μας και μαγεία στα χιλιάδες φιλιά της πανανθρώπινης αγάπης.

"Δίαυλος" ήχων

Σήμερα στο Μουσικό Σπίτι "Δίαυλος" (Δράκου 9), ο Τάκης Κωνσταντακόπουλος τραγουδά αποσπάσματα από τα έργα: "Το τραγούδι του νεκρού αδερφού" σε μουσική και ποίηση του Μίκη Θεοδωράκη,"Επιφάνεια" των Μ. Θεοδωράκη, Γιώργου Σεφέρη,"Επιτάφιος" των Μ. Θεοδωράκη, Γιάννη Ρίτσου,"Αθανασία" των Μ. Χατζιδάκι, Ν. Γκάτσου,καθώς και έντεχνα λαϊκά τραγούδια, προσαρμοσμένα στον ήχο και στο πνεύμα της Μεγάλης Βδομάδας.

Αύριο, Μ. Πέμπτη,η Νένα Βενετσάνου θα ερμηνεύσει με το δικό της ξεχωριστό τρόπο μια επιλογή από δικά της τραγούδια, αλλά και από τον "Επιτάφιο". Ανήμερα το Πάσχα,θα ακουστούν μελωδίες του Μ. Χατζιδάκι. Τα λαϊκά, αλλά και τα κινηματογραφικά τραγούδια του συνθέτη θα ερμηνεύσουν ο Δημήτρης Ντάσιος και η Δήμητρα Φωτοπούλου,με τη σύμπραξη του Τάκη Κωνσταντακόπουλου.Την Πρωτομαγιά,οι "Παίδες εν Καμίνω" θα μας χαρίσουν ρεμπέτικα, λαϊκά και σμυρναίικα τραγούδια.

Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ