ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Δεκέμβρη 1996
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
"Δε θα μας πετάξουν στη στεριά"!

Συνδικαλιστικά στελέχη ναυτεργατικών σωματείων μιλάνε στο "Ρ" για το περιεχόμενο της 48ωρης απεργίας, παγκόσμιας κλίμακας, που αρχίζει αύριο τα ξημερώματα

Στο "πόδι" βρίσκονται οι ναυτεργάτες για την προετοιμασία και περιφρούρηση της 48ωρης πανναυτεργατικής απεργίας, παγκόσμιας κλίμακας, που αρχίζει από αύριο στις 6 τα ξημερώματα.Από την περασμένη βδομάδα οι συνδικαλιστές ναυτεργάτες κάνουν εξορμήσεις στα πλοία που βρίσκονται στα λιμάνια για να ενημερώσουν τα πληρώματα, ενώ τα "τέλεξ" και οι ασύρματοι εκπέμπουν το αγωνιστικό μήνυμα σε όλα τα πελάγη της Γης που πλέουν ελληνικά και ελληνόκτητα πλοία. Για τα πλοία που πλέουν στις ελληνικές θάλασσες η απεργία αρχίζει στο πρώτο λιμάνι που θα "πιάσει" το πλοίο. Οι Ελληνες ναυτεργάτες στα ποντοπόρα πλοία έχουν το περιθώριο να απεργήσουν ακόμα και όταν το πλοίο "πιάσει" το πρώτο λιμάνι στις 24 του μήνα.

"Δε θα μας πετάξουν στη στεριά, αυτή είναι η απόφαση των ναυτεργατών", μας λένε ο γραμματέας της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), Σάββας Τσιμπόγλου,καθώς και ο πρόεδρος και ο ταμίας της Ενωσης Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ", Γιάννης Μανουσογιαννάκης και Αποστόλης Καρήμαλης αντίστοιχα, μιλώντας στο "Ρ". Οι τρεις συνδικαλιστές υπογραμμίζουν ότι οι ναυτεργάτες φαίνονται αποφασισμένοι να υποχρεώσουν την κυβέρνηση να αλλάξει "ρότα" στην πολιτική της, με την οποία αφανίζει την ελληνική ναυτιλία.Μήνυμα, που όπως λένε οι συνδικαλιστές, επιβάλλει στην Ομοσπονδία να συνεχίσει τον αγώνα. Παράλληλα εξηγούν τους λόγους που ανάγκασαν ακόμα και αυτή την πλειοψηφία της ΠΝΟ να πάρει τέτοια απόφαση, την οποία αποφεύγει εδώ και δέκα χρόνια, καθώς απεργία τέτοιας εμβέλειας έχει να γίνει από το 1986!

Αισιόδοξα τα μηνύματα

"Ολος ο ναυτεργατικός κόσμος αντιλαμβάνεται ότι αυτά τα μέτρα και γενικά αυτή η πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ οδηγεί στον αφελληνισμό την ελληνική ναυτιλία", τονίζει ο Σάββας Τσιμπόγλου."Οδηγεί - συνεχίζει - σε αύξηση της ανεργίας, της μεσιτείας και του δουλεμπορίου. Υπονομεύει το σύστημα της κοινωνικής ασφάλισης, αφαιρεί τα δικαιώματα που κατάκτησαν με τον αγώνα τους οι ναυτεργάτες εδώ και 100 χρόνια. Σήμερα διαμορφώνονται οι όροι και οι προϋποθέσεις να αναχαιτιστεί αγωνιστικά η επίθεση από τους εφοπλιστές και την κυβέρνηση και πιστεύουμε ότι δημιουργείται και το υπόβαθρο και για την ανατροπή αυτής της πολιτικής. Αξίζει να σημειώσουμε ακόμα ότι σήμερα πλήττονται όλοι οι κλάδοι εργαζομένων, που σημαίνει ότι ο αγώνας και η επιτυχία ενός κλάδου αποκτάει πανεργατική σημασία. Δηλαδή το: "δε δίνω τίποτα" του πρωθυπουργού απέναντι στους αγρότες και η τακτική τού "αποφασίζω και διατάζω" αν "σπάσει" από τον αγώνα ενός κλάδου, αυτό ταυτόχρονα δίνει αισιοδοξία και στους υπόλοιπους εργαζόμενους. Ετσι καλούμε ολόκληρη την εργατική τάξη να στηρίξει ενεργά τον αγώνα μας".

Ο Α. Καρήμαλης δίνει ακόμα μια εικόνα: "Τα μηνύματα που έχουμε από τα πελάγη είναι ενθαρρυντικά και ενισχύουν την απόφασή μας για τον αγωνιστικό δρόμο που επιλέξαμε. Η ανταπόκριση των συναδέλφων, μας δίνει το δικαίωμα με σιγουριά να προβλέψουμε ότι η απεργία παρά τις προσπάθειες της κυβέρνησης και των εφοπλιστών για το αντίθετο θα έχει καθολική επιτυχία και συμμετοχή. Βέβαια αυτό δε μας καθησυχάζει, αλλά αντίθετα καταλαβαίνουμε ότι χρειάζονται πολλά ακόμα για να διασφαλίσουμε την όσο δυνατό μεγαλύτερη επιτυχία της απεργίας".

- Δέκα χρόνια πέρασαν από την τελευταία φορά που έγινε απεργία τέτοιας εμβέλειας με απόφαση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο ναυτεργατικός κόσμος είναι καινούρια ή οξύνθηκαν από την 10χρονη "ανάπαυλα"; Να τι απαντάνε οι εκπρόσωποι των ναυτεργατών:

- "Η παραπέρα όξυνση των προβλημάτων - τονίζει ο Γιάννης Μανουσογιαννάκης- είναι αυτή που ωθεί σήμερα τη διοίκηση της ΠΝΟ να αποφασίσει παγκόσμια απεργία. Είναι γεγονός ότι με πολλά χρόνια καθυστέρηση η πλειοψηφία της Ομοσπονδίας αποφάσισε αυτή την κινητοποίηση, παρ' όλο που τα προβλήματα υπήρχαν από τότε. Ωστόσο το γεγονός και μόνο ότι αυτή η πλειοψηφία της Ομοσπονδίας, που ως γνωστό είναι πιστή στο δόγμα της τριμερούς συνεργασίας (υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας - εφοπλιστές - Ομοσπονδία), δεν μπορεί να δικαιολογήσει την πρωτοφανή επίθεση που δέχονται οι Ελληνες ναυτεργάτες και αποφασίζει απεργία παγκόσμιας κλίμακας, δείχνει και το μέγεθος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ναυτεργάτες".

Μία ακόμα εξήγηση για την τακτική της ΠΝΟ δίνει και ο Σάββας Τσιμπόγλου: "Η Ομοσπονδία ακολουθεί την τακτική της αναμονής, με αποτέλεσμα τη σημερινή κατάσταση. Γενικά πρέπει να πούμε ότι οι συσχετισμοί σήμερα στο ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα δεν του επιτρέπουν να μπει εμπόδιο στην κυβερνητική πολιτική. Η ΠΝΟ κήρυξε την απεργία μετά από την επιμονή των ναυτεργατών από τη βάση, αλλά και την επιμονή των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων, όπως η ΠΕΜΕΝ και "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ"".

Χάθηκαν 100.000 θέσεις εργασίαςαπό το 1980!

-Ποιες θα είναι οι συνέπειες σε βάρος της ελληνικής ναυτιλίας, αν υλοποιηθούν οι εξαγγελίες της κυβέρνησης;

-"Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ - σημειώνει ο Γιάννης Μανουσογιαννάκης - διά του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Στ. Σουμάκη,έκανε γνωστό ότι αποδέχεται την παράλογη απαίτηση των Ελλήνων εφοπλιστών για την παραπέρα μείωση των οργανικών συνθέσεων των πλοίων ελληνικής σημαίας στο όνομα δήθεν της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών πλοίων. Μάλιστα είπε χαρακτηριστικά ότι: "Πρέπει να νομιμοποιήσουμε την παρανομία", εννοώντας και αναγνωρίζοντας ότι σήμερα ούτε και αυτές οι ήδη μειωμένες οργανικές συνθέσεις που έχουν καθοριστεί, δεν τηρούνται και ότι πρέπει να αποδεχτούμε την πραγματικότητα κάνοντάς τη νόμο! Αν οι ναυτεργάτες επιτρέψουν την υλοποίηση αυτής της εξαγγελίας, αλλά και τα άλλα μέτρα που πρόκειται να επιβάλλει η κυβέρνηση, όπως η αλλαγή του τρόπου φορολόγησης του εισοδήματος των ναυτεργατών, καθώς και η διάλυση του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος, θα σημάνει την ολοκληρωτική εξαφάνιση των Ελλήνων ναυτεργατών, την ουσιαστική διακοπή κάθε σχέσης και σύνθεσης των ελληνικών πλοίων με την Ελλάδα και την εθνική οικονομία, την ολοκληρωτική και τελειωτική διάλυση του ασφαλιστικού συστήματος των ναυτεργατών και τη συσσώρευση χιλιάδων ναυτεργατών στους καταλόγους ανεργίας. Να σημειώσουμε ότι στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε η ναυτιλιακή πολιτική όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων. Δηλαδή στο όνομα της ανταγωνιστικότητας να παίρνονται μέτρα συμπίεσης του εργατικού κόστους, γεγονός που έχει σαν αποτέλεσμα την τελευταία 20ετία να χαθούν 100 χιλιάδες περίπου θέσεις εργασίας από τα πλοία"!

Απάτη η περίφημη ανταγωνιστικότητα

-Τι συμβαίνει αλήθεια με την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας;

-"Το εφοπλιστικό κεφάλαιο από τη γέννησή του μέχρι σήμερα - συνεχίζει ο Γ. Μανουσογιαννάκης - απαιτεί τη μείωση του εργατικού κόστους για να μπορεί να αντιμετωπίζει, όπως λένε οι εκπρόσωποί του, τον διεθνή ανταγωνισμό. Ας δούμε όμως ποιοι είναι σήμερα οι ανταγωνιστές του ελληνικού πλοίου. Ασφαλώς θα απαντήσει κάποιος ότι είναι τα πλοία με σημαίες ευκαιρίας. Ποιοι όμως έχουν αυτά τα πλοία; Οπως είναι γνωστό, ο ελληνόκτητος στόλος με σημαίες ευκαιρίας είναι ο πρώτος στον κόσμο.Δηλαδή το ελληνόκτητο πλοίο με σημαία ευκαιρίας που απολαμβάνει όλη σχεδόν την υποδομή του ελληνικού κράτους, ανταγωνίζεται το πλοίο με ελληνική σημαία. Πιο απλά μια ελληνική εταιρία έχει έναν αριθμό πλοίων με ελληνική σημαία και ένα μεγαλύτερο αριθμό με σημαία ευκαιρίας. Την ίδια ώρα κραυγάζει αυτός ο εφοπλιστής ότι δέχεται σκληρό ανταγωνισμό από τον άλλο του εαυτό. Γίνεται λοιπόν φανερό και στον πιο αδαή ότι η περίφημη ανταγωνιστικότητα του ελληνικού πλοίου είναι τέχνασμα των εφοπλιστών και των κυβερνήσεων, με σκοπό την ολοκληρωτική αφαίρεση των κατακτήσεων και δικαιωμάτων των Ελλήνων ναυτεργατών.Αυτό επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι ποτέ δεν αναφέρονται στον απαραίτητο τεχνολογικό εκσυγχρονισμό που πράγματι καθιστά ανταγωνιστικά τα πλοία".

Αναφερόμενος στο θέμα της προετοιμασίας της απεργίας ο Σ. Τσιμπόγλου,αναφέρει:

"Η ενημέρωση των ναυτεργατών στη χώρας μας γίνεται με τον γνωστό τρόπο των συγκεντρώσεων και εξορμήσεων σε κάθε πλοίο και λιμάνι". Η ενημέρωση των ναυτεργατών της ποντοπόρου ναυτιλίας γίνεται με ραδιοσυνδιαλέξεις και αποστολή κλιμακίων στο εξωτερικό. Οσον αφορά την περιφρούρηση της απεργίας, στα ποντοπόρα συμμετέχουν τα κλιμάκια που έχουμε στείλει, αλλά και οι διεθνείς ναυτεργατικές συνδικαλιστικές οργανώσεις, τις οποίες έχουμε ενημερώσει για την απεργία. Οι διεθνείς οργανώσεις με τη σειρά τους ενημερώνουν τα πλοία που φτάνουν στο λιμάνι. Κατά το παρελθόν οι διεθνείς συνδικαλιστικές οργανώσεις με την αλληλεγγύη τους και την ενεργή συμπαράστασή τους σε απεργιακό αγώνα μας έχουν παίξει σημαντικό ρόλο. Πιστεύουμε ότι και τώρα θα ανταποκριθούν. Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι παρατηρήθηκε καθυστέρηση για την προετοιμασία της απεργίας στην ποντοπόρο ναυτιλία. Που σημαίνει, ότι στην Ομοσπονδία, παρά την απόφασή της, η πλειοψηφία της δεν είναι σταθερά προσανατολισμένη στο δρόμο του αγώνα. Ομως τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία προσπαθήσαμε να καλύψουμε τα κενά που άφησε και να πείσουμε τους ναυτεργάτες να αγωνιστούν για την ανατροπή αυτής της πολιτικής, αν θέλουν και αύριο να έχουν δουλιά".

Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

ΛΕΖΑΝΤΕΣ

Δένουν από την ερχόμενη Δευτέρα τα πλοία

Το δρόμο του αγώνα παίρνουν ξανά οι ναυτεργάτες



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ