ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 14 Φλεβάρη 1996
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ
Επιασε "λάστιχο" τις συγκοινωνίες

Του Χρήστου ΣΤΑΜΟΥΛΟΥ*

Το Σάββατο 17 του Φλεβάρη οι εργαζόμενοι στην πρώην ΕΑΣ, μετά από δύο χρόνια αδράνειας, πραγματοποιούν την πρώτη στάση εργασίας (11πμ - 4μμ) και Γενική Συνέλευση, διεκδικώντας κάποια αιτήματα, η ικανοποίηση των οποίων μπορεί να δώσει κάποιες ανάσες, όχι όμως διέξοδο στα κακώς κείμενα της συγκοινωνίας. Για δύο ολόκληρα χρόνια οι συγκοινωνίες λειτουργούν με έλλειμμα τροχαίου υλικού. Από τα 1.500 λεωφορεία μόνο τα 600 είναι νέας τεχνολογίας, ενώ τα υπόλοιπα 900 έχουν κλείσει 18 χρόνια ζωής! Τα δρομολόγια εκτελούνται από λειψό αριθμό οδηγών, που τους υποχρεώνει η διοίκηση της ΕΘΕΛ να εργάζονται υπερωριακά, παραβιάζοντας το κεκτημένο ημερήσιο ωράριό τους ή και να έχουν 12ωρες ή 14ωρες βάρδιες! Τα ελλείμματα στις συγκοινωνίες, πέρα από το παλαιό και μετακυλιόμενο στο σημερινό καθεστώς χρέος των 540 δισ. δραχμών, αυξήθηκαν κατά 84 δισ. δραχμές και πλέον. Την ίδια περίοδο οι κατακτήσεις των εργαζομένων, όλα εκείνα που δεν παραδόθηκαν στις απαιτήσεις της ΝΔ, γνωρίζουν μια συστηματική αφαίμαξη από το ΠΑΣΟΚ. Οι μισθοί του 1996 αντιστοιχούν σε εκείνους που έπρεπε να έχουν το 1994!

Σε ό,τι αφορά το "τι μέλλει γενέσθαι" με τις αστικές συγκοινωνίες, η κυβέρνηση μεθοδευμένα προχωρά:

α) Στη μεταφορά ενός μέρους των συγκοινωνιών στους δήμους, υποχρεώνοντάς τους να κάνουν ανά ομάδα δήμων ή ανά δήμο, εταιρίες συγκοινωνιακές για την εξυπηρέτηση των δημοτών εντός ορίων του δήμου τους. Το κόστος αυτό η κυβέρνηση το μετακυλά στους δημότες, είτε μέσω δημοτικού εισιτηρίου είτε μέσω πρόσθετων δημοτικών τελών. Οι δήμοι λοιπόν, υποχρεώνονται άμεσα σε ανανέωση του στόλου μέσα από τον δικό τους προϋπολογισμό ή έμμεσα να εκχωρήσουν την εκτέλεση του έργου σε ιδιώτες. Και είτε με τη μία μορφή δημοτικής εταιρίας, είτε από το παράθυρο ιδιωτικοποίησης, προφανώς οι δήμοι θα προχωρήσουν και σε προσλήψεις προσωπικού. Επομένως, δεν μπαίνει για την κυβέρνηση ζήτημα συνολικής ανανέωσης του στόλου ή προσλήψεων, παρά κάποιου μικρού αριθμού για την κάλυψη αυτών που συνταξιοδοτούνται.

β) Η κυβέρνηση έχει επιλέξει με την ενσωμάτωση του ΗΣΑΠ στο ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και την εκχώρησή τους σε ιδιωτικά συμφέροντα, να κρατήσει με τη μία ή την άλλη μορφή, (κρατικής ή ημικρατικής εταιρίας) τις γραμμές κορμού που θα έχουν στόλο τα 614 νέα λεωφορεία που σκέφτονται "να αγοράσουν", προκειμένου να έχουν ένα αξιόπιστο συνδετικό κρίκο - μεταφορέα από τις δημοτικές εταιρίες, από τους δήμους προς το ΜΕΤΡΟ, εξασφαλίζοντάς του έτσι την απαιτούμενη πελατεία. Ετσι, η κυβέρνηση προχωρά σε συγκοινωνία τριών επιπέδων. Με μια τέτοια επιλογή, με τρία διαφορετικά εισιτήρια (ΜΕΤΡΟ, γραμμών κορμού, δημοτικό), με μεθοδεύσεις περάσματος της κοινωνικής πολιτικής στα δημοτικά τέλη, με την πολυδιάσπαση των συγκοινωνιών, δε νιώθει την ανάγκη ούτε τις αναγκαίες προσλήψεις να κάνει, ούτε ανανέωση στόλου να προωθήσει, ούτε βέβαια να δώσει τα απαιτούμενα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό.

γ) Με το νομοσχέδιο για τις ΔΕΚΟ διευκολύνονται ακόμα περισσότερο οι πιο πάνω επιλογές της.

Δυο χρόνια τώρα, με αποκλειστική ευθύνη και της ηγεσίας του Συνδικάτου, έχει καταφέρει η κυβέρνηση να λαβώσει τον αγώνα μας για δημόσιες ενιαίες κοινωνικού χαρακτήρα συγκοινωνίες. Για τη ΔΑΣ λοιπόν, τους κομμουνιστές, το θέμα πάλης δεν είναι μια στάση "τουφεκιά" και μια Συνέλευση εκτόνωσης, αλλά η ανάπτυξη της πάλης και η διαμόρφωση στόχων προς όφελος επιβατών - εργαζομένων - συγκοινωνίας, και αυτοί πρέπει να είναι:

α) Ενιαίος χαρακτήρας συγκοινωνιών - ενιαίος φορέας δημόσιος με κατοχυρωμένη την κοινωνική πολιτική χωρίς δάνεια και ελλείμματα. Ενιαίο εισιτήριο - τιμολογιακή πολιτική. Ενιαίος σχεδιασμός - οργάνωση - λειτουργία - εκτέλεση και όχι αυτό το αλαλούμ. Ενιαία πολιτική προμηθειών και άμεση συνολική ανανέωση του στόλου.

β) Τώρα να γίνουν οι αναγκαίες προσλήψεις, με βάση τις συνολικές ανάγκες της συγκοινωνίας και των θερμικών λεωφορείων σε προσωπικό. Οχι στα σχέδια για εποχιακούς - ωρομίσθιους και στα σενάρια για δημιουργία σωματείων - μαϊμούδων στις συγκοινωνίες.

γ) Πάλη ανά δημοτικό δίκτυο για τη βελτίωση των δημοτικών συγκοινωνιακών συστημάτων της ΕΘΕΛ και για άμεσα μέτρα βελτίωσης των συγκοινωνιών.

δ) Πάλη για ενιαίο μισθολογικό - εργασιακό - συνταξιοδοτικό καθεστώς στις συγκοινωνίες.

Για όλα αυτά, η ΔΑΣ πέρα από τη στάση στις 17.2.96, πρότεινε απεργία για τις 22.2.96 και δίωρες στάσεις στη 1 και στις 5 του Μάρτη και νέα Γενική Συνέλευση για τις 13 του Μάρτη. Η πρότασή μας απορρίφθηκε, όπως απορρίφθηκε και το σύνολο των θέσεών μας. Η ηγεσία της ΠΑΣΚΕ έχει μάθει να μιλά για τα πραγματικά προβλήματα μόνο όταν δεν είναι το ΠΑΣΟΚ στην κυβέρνηση. Εμείς επιμένουμε και αυτούς τους στόχους θα παρουσιάσουμε στη Γενική Συνέλευση.

* Ο Χρίστος Σταμούλος είναι μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου εργαζομένων στον ΟΑΣΑ

Κρίσιμη ψήφος στο Σκαραμαγκά

Στις κάλπες από σήμερα οι εργαζόμενοι για ανάδειξη νέας διοίκησης στην "Τρίαινα", λίγο πριν ξεσπάσει η θύελλα των βαρύτατων επιπτώσεων από την υλοποίηση της συμφωνίας 51 - 49%. Η ψήφος στην "ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ", η μόνη χρήσιμη ψήφος. Συζήτηση με τον Σπ. Βαρθολομαίο

Στις κάλπες οδηγούνται εσπευσμένα από σήμερα οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά,λίγο πριν οι βαρύτατες συνέπειες από την υλοποίηση της απαράδεκτης συμφωνίας του 51% - 49% κάνουν "δυναμικά" την εμφάνισή τους. Οι εργαζόμενοι ψηφίζουν μέχρι και την Παρασκευή για την ανάδειξη νέας διοίκησης του σωματείου, καθώς και για αντιπροσώπους για το Εργατικό Κέντρο Πειραιά και για την Ομοσπονδία Μετάλλου.

"Οι εκλογές γίνονται στην πιο κρίσιμη στιγμή για το Ναυπηγείο και για τους εργαζόμενους,από την άποψη ότι ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης, με βάση τη συμφωνία του 51% - 49% που έχει υπογράψει η πλειοψηφία του σωματείου", επισημαίνει ο Σπ. Βαρθολομαίος,μέλος του ΔΣ του σωματείου και στέλεχος της "Εργοστασιακής Επιτροπής".

Τα στοιχεία που τεκμηριώνουν την κρισιμότητα της κατάστασης, είναι όπως θα πει ο Σ. Βαρθολομαίος, "το γεγονός ότι η ίδια η συμφωνία, αλλά και η τροπολογία που την επικύρωσε, προβλέπουν συρρίκνωση του Ναυπηγείου κατά 1.000 θέσεις εργασίας και μάλιστα 600 αμέσως μετά τις εκλογές,με σοβαρές συνέπειες για την ομαλή λειτουργία του Ναυπηγείου. Επίσης, το διάστημα αυτό ολοκληρώνεται η επιλογή του ιδιωτικού μάνατζμεντ,που θα αναλάβει εν λευκώ τη διοίκηση του Ναυπηγείου, πράγμα που οδηγεί στα "νύχια" της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Στο ίδιο σημείο οδηγεί άλλωστε και η πρόθεση της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει την ΕΤΒΑ, η οποία υποτίθεται ότι κρατώντας το 51% των μετοχών θα ασκούσε δημόσιο έλεγχο".

Σύμφωνα με τον συνδικαλιστή, βαρύτατες θα είναι οι οικονομικές συνέπειες από την υλοποίηση της συμφωνίας και για τους εργαζόμενους που τελικά θα απομείνουν στο Ναυπηγείο. Οπως σημειώνει: "Σε πρώτη φάση οι εργαζόμενοι καλούνται να πληρώσουν (αμέσως μετά τις εκλογές) ένα δισ. δραχμές από τη συμμετοχή τους στο πρώτο στάδιο του επενδυτικού προγράμματος. Αυτό αναλογεί σε 450 χιλιάδες δρχ. για κάθε εργαζόμενο!Βέβαια, έπεται συνέχεια με την αγορά των μετοχών, ύψους 8,175 δισ. δρχ., αλλά και με την αποπληρωμή των δανείων και τη "συμμετοχή σε κέρδη και ζημιές",όπως χαρακτηριστικά ορίζεται".

Το χτύπημα των εργατικών δικαιωμάτων, συνεχίζει ο Σπ. Βαρθολομαίος, "έχει ήδη κάνει την εμφάνισή του, με την καθιέρωση της διπλής ειδικότητας,ενώ με ευθύνη της πλειοψηφίας έχει συμφωνηθεί τετράχρονη εργασιακή ειρήνη (!) και η καθήλωση επίσης για τέσσερα χρόνια των αποδοχών των εργαζομένων, με "αυξήσεις" στα πλαίσια του προβλεπόμενου από την κυβέρνηση πληθωρισμού".

Αναφερόμενος στη στάση των παρατάξεων ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ, ο συνδικαλιστής υπογραμμίζει πως "αποκρύβουν τις πραγματικές συνέπειες και προβάλλουν ως κύριο επιχείρημα ότι έτσι το Ναυπηγείο παραμένει υπό δημόσιο έλεγχο, όταν η ίδια η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει πως θα προχωρήσει σε ιδιωτικοποίηση της ΕΤΒΑ και όταν η ξένη ναυπηγική βιομηχανία που θα αναλάβει το μάνατζμεντ θα δρα εν λευκώ. Οσο δε, για το "λαμπρό μέλλον" του Ναυπηγείου που ευαγγελίζονται, στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα συρρικνωμένο Ναυπηγείο με κύρια κατεύθυνση τις επισκευές και με εργολάβους.Πρώτο δείγμα γραφής της συνέπειάς τους προς τη συμφωνία, είναι και η στάση που κρατάνε στις διαπραγματεύσεις για τη Συλλογική Σύμβαση του '96, όπου ουσιαστικά οδηγούν σε καθήλωση των αποδοχών των εργαζομένων. Ούτε αυτό το 8% δε δέχτηκαν να το ζητήσουν να δοθεί από την αρχή, σε μία δόση. Για το θέμα των μαθητών και συμβασιούχων δεν πίεσαν για να υπογράφουν σύμβαση αορίστου χρόνου".

Απέναντι σε αυτή την κατάσταση, καταλήγει ο Σπ. Βαρθολομαίος, "εμείς επιμένουμε ότι η μόνη βιώσιμη και ρεαλιστική λύση είναι: ναυπηγείο 100% στο δημόσιο και ενιαίος δημόσιος φορέας ναυπηγικής βιομηχανίας.Πέρα απ' αυτή τη βασική θέση μας, άμεσος στόχος μας είναι η οργάνωση της πάλης των εργαζομένων ενάντια στις συνέπειες της ιδιωτικοποίησης και για την υπεράσπιση των κατακτήσεών μας. Καλούμε τους εργαζομένους να μας υπερψηφίσουν γιατί είμαστε η μόνη δύναμη που μπορούμε να αντιπαλέψουμε τις συνέπειες, γιατί ακριβώς ήμασταν αυτοί που σθεναρά αντιταχθήκαμε στην ερμαφρόδιτη ιδιωτικοποίηση και στα αντεργατικά σχέδια κυβέρνησης, Ευρωπαϊκής Ενωσης και κεφαλαίου".

Ντ. Ν.

Απεργία αύριο στη Ζώνη

Οι μεταλλεργάτες διεκδικούν την υπογραφή τοπικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, ενώ οι εργοδότες απαντούν με "ψίχουλα"

Σε 24ωρη απεργία προχωράνε, αύριο Πέμπτη, οι μεταλλεργάτες στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη,μετά την άρνηση των εργοδοτών να υπογράψουν τοπική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, με αυξήσεις που να διατηρούν την αγοραστική τους δύναμη. Στο πλαίσιο της 24ωρης απεργίας θα πραγματοποιηθεί γενική συνέλευση στις 10.30 το πρωί στο Εργατικό Κέντρο Πειραιά.

Οι μεταλλεργάτες διεκδικούν αύξηση 1.260 δραχμών στο μεροκάματο, χρηματοδότηση και ουσιαστική προστασία των ανέργων, την εφαρμογή βάρδιας που θα δώσει μεροκάματο και ένσημο σε άνεργους εργαζόμενους.

Στην τελευταία γενική τους συνέλευση, οι εργοδότες έκαναν αναφορά σε κάποια "ψίχουλα" (αύξηση 300 δρχ., καμιά αύξηση στο υπερωριακό), ενώ απέρριψαν ουσιαστικά τις προτάσεις για τους άνεργους και την εφαρμογή της βάρδιας με ρεαλιστικό τρόπο. "Εμείς είχαμε και έχουμε - τονίζεται στην ανακοίνωση του Συνδικάτου Μετάλλου - τη διάθεση να εξαντλήσουμε κάθε διαπραγματευτική δυνατότητα. Εάν επιλογή των εργοδοτών είναι η αδιαλλαξία, αναλαμβάνουν την ευθύνη".

Τέλος, σε ό,τι αφορά τη φημολογία για τις εργασιακές σχέσεις στη ΝΑΥΣΙ,το συνδικάτο τονίζει: "Εμείς θέλουμε να κάνουμε για άλλη μια φορά γνωστό ότι στη ΝΑΥΣΙ, για τους έκτακτους εργαζόμενους, όπως και σε όλη τη Ζώνη (ωράριο εργασίας, αμοιβή υπερωρίας και άλλα), ισχύουν οι όροι της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας".

λεζάντα για Σκαραμαγκά

Με τις βαρύτατες συνέπειες της συμφωνίας ιδιωτικοποίησης να είναι "προ των πυλών", οι εργαζόμενοι οδηγούνται στις κάλπες, δίνοντας μια κρίσιμη, για το ναυπηγείο και τους ίδιους, ψήφο



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ