ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Μάρτη 1996
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Συμφέροντα μπλοκάρουν το τραμ

Το τραμ, το πιο φιλικό προς το περιβάλλον μεταφορικό μέσο, μπλοκάρεται απ' τα συμφέροντα εκείνα που μετέτρεψαν το Λεκανοπέδιο σε οικολογικό τέρας, επισήμαναν χτες σε συνέντευξη Τύπου καθηγητές του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, οι οποίοι ανακοίνωσαν σειρά πρωτοβουλιών για την κατασκευή του τραμ της Αθήνας.

Τις ανακοινώσεις έκαναν ο πρύτανης του ΕΜΠ Ν. Μαρκάτος,ο αντιπρύτανης Γ. Πολύζος και οι καθηγητές του Ιδρύματος Γ. Φραντζεσκάκης και Γ. Σαρηγιάννης,εκφράζοντας παράλληλα τις απορίες τους, επειδή όλοι οι αρμόδιοι - υπουργεία, δήμος και φορείς - τάσσονται υπέρ της κατασκευής του τραμ, αλλά κανείς δεν αναλαμβάνει την πρωτοβουλία για την άμεση δημοπράτηση του έργου.

Οι ομιλητές επισήμαναν ότι η κατασκευή του τραμ είναι πλέον επιτακτική ανάγκη, αφού τα λεωφορεία, τα τρόλεϊ και ο "ηλεκτρικός" δεν επαρκούν για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, ενώ το υπό κατασκευή μετρό, που υπολογίζεται ότι θ' αρχίσει να λειτουργεί σε τρία χρόνια, είναι μέσο περιορισμένο, με μικρά περιθώρια επέκτασης, λόγω και του υψηλού του κόστους.

Ο Ν. Μαρκάτος υπενθύμισε ότι για το τραμ της Αθήνας έχουν εκπονηθεί μέχρι σήμερα τρεις μελέτες και έχει παρουσιαστεί άλλη μια ολοκληρωμένη για το κέντρο της πόλης με τη λειτουργία του τραμ. Για τις μελέτες αυτές δεν έχει εκφράσει κανείς την αντίθεσή του, όλοι συμφωνούν, αλλά δε γίνεται απολύτως τίποτα για την κατασκευή του έργου. Για το λόγο αυτό, είπε ο πρύτανης του ΕΜΠ, η πρόταση προς το ΥΠΕΧΩΔΕ και το Δήμο της Αθήνας, είναι να ιδρυθεί άμεσα οργανισμός, που θα προωθήσει τη δημοπράτηση της πρώτης φάσης του τραμ και παράλληλα θα εκπονήσει συνολική μελέτη που θα κατανείμει τους φόρτους στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Σε άλλο σημείο ο Ν. Μαρκάτος τόνισε: "Ξέρετε, υπάρχουν και οι ιδιοτελείς που ενδεχομένως θα αντιδράσουν στην προοπτική της κατασκευής ενός έργου με πολύ μικρό - σε σύγκριση με το μέγεθος της ωφελιμότητάς του - κόστος. Γνωρίζετε ότι για τους αετονύχηδες το μέγα κόστος είναι να μην υπάρχει... κόστος. Και μιλώ βεβαίως για όλους εκείνους που κακοτέχνησαν και βαναυσούργησαν πάνω στο περιβάλλον".

Ο Γ. Πολύζος ανέφερε ότι η κατασκευή του τραμ είναι θέμα πολιτικής επιλογής και όχι εξεύρεσης πόρων, προσθέτοντας ότι τα 100 δισ. δρχ. που απαιτούνται για το έργο θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν, τη στιγμή που διατίθενται τρισεκατομμύρια για την κατασκευή μεγάλων έργων στο νομό Αττικής.

Ο Γ. Φραντζεσκάκης είπε ότι πόλεις σαν την Αθήνα είναι αδύνατον να λειτουργήσουν χωρίς τραμ και πρόσθεσε ότι σήμερα το ένα τρίτο των Αθηναίων μετακινείται με τα δημόσια συγκοινωνιακά μέσα και οι υπόλοιποι με τα ΙΧ τους. Τόνισε ότι ακόμα και όταν λειτουργήσει το μετρό, δε θα εξυπηρετεί τις ανάγκες μετακίνησης από τα προάστια προς το κέντρο και σημείωσε ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για χώρους στάθμευσης στα όρια των περιφερειακών σταθμών του μετρό.

Ο Γ. Σαρηγιάννης τόνισε ότι το τραμ έχει συκοφαντηθεί στην Ελλάδα από τους κύκλους που δεν επιθυμούν τη λύση του συγκοινωνιακού προβλήματος της Αθήνας και πρόσθεσε ότι είναι γνωστά διεθνώς τα συμφέροντα που έχουν οι εταιρίες πετρελαιοειδών, οι βιομηχανίες αυτοκινήτων, οι εταιρίες ελαστικών κλπ. Επιχειρηματολόγησε υπέρ της κατασκευής του τραμ και αναφέρθηκε στην ανάγκη να υπάρξει πολιτική για ενιαίο - δημόσιο δίκτυο συγκοινωνιών, με ενιαίο εισιτήριο και κάρτα για όλο το δίκτυο.

Μια ακόμη ληστρική σύμβαση στα σκαριά
  • Οι εργολάβοι θα συμμετάσχουν στο κόστος του έργου με 11% και θα το εκμεταλλεύονται για 23 χρόνια
  • Σινικό τείχος διοδίων, 100 δισ. δρχ., θα κυκλώσει την Αθήνα
  • Το "σκοτάδι" τρώει τον προαστιακό σιδηρόδρομο

Μια νέα αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση, αυτή για την κατασκευή της Λεωφόρου Ελευσίνας - Σταυρού - Σπάτων - Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού, πρόκειται να υπογράψει η κυβέρνηση μέχρι το Πάσχα. Χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, σε μία ακόμη έκτακτη συνέντευξη Τύπου, ανακοίνωσε ότι υπέγραψε την απόφαση με την οποία ανακηρύχτηκε οριστικός ανάδοχος του έργου η κοινοπραξία των τεχνικών εταιριών "Αττική Οδός", ενώ έδωσε και ορισμένα στοιχεία για τη σύμβαση, για την υπογραφή της οποίας εκκρεμούν μόνο μερικές λεπτομέρειες.

Οπως έχει ξαναγράψει ο "Ρ", με την κατασκευή του το έργο αυτό θα κυκλώσει την περιοχή της πρωτεύουσας με ένα απέραντο και... απόρθητο "σινικό τείχος" 33 σταθμών διοδίων, που θα εκτείνεται από την Ελευσίνα μέχρι το Κορωπί και από το Σταυρό της Αγίας Παρασκευής μέχρι την Καισαριανή! Παράλληλα, με την κατασκευή του έργου θα φάει "το μαύρο σκοτάδι" την πολυπόθητη για τους κατοίκους των Μεσογείων και ολόκληρης της Νοτιοανατολικής Αττικής κατασκευή του προαστιακού σιδηροδρόμου Αθηνών - Λαυρίου, καθώς δεν προβλέπεται η υλοποίησή του ούτε καν ως παράλληλο έργο της Λεωφόρου. Το μόνο που προβλέπεται είναι η διατήρηση της μεσαίας λωρίδας της λεωφόρου για... μελλοντική ανάπτυξη του προαστιακού τρένου, αν και όποτε το αποφασίσει ο ΟΣΕ, όπως δήλωσε χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ. Με αυτόν τον εύσχημο τρόπο το έργο αυτό παραπέμπεται ουσιαστικά στις ελληνικές καλένδες, διότι προφανώς θα λειτουργούσε ανταγωνιστικά προς τη λεωφόρο και τα προσδοκώμενα κέρδη των εργολάβων...

Τζάμπα... αυτοχρηματοδότηση!

Το έργο θα αναλάβουν να εκμεταλλεύονται αποκλειστικά οι εργολάβοι για διάστημα 23 χρόνων, συμμετέχοντας στο συνολικό κόστος κατασκευής του (περίπου 400 δισ. δρχ.) μόνο με ένα ποσοστό 11%, δηλαδή με 43,7 δισ. δρχ. Με τον τρόπο αυτό υλοποιείται και στο έργο αυτό η περίεργη και ληστρική για τα συμφέροντα του δημοσίου αντίληψη της κυβέρνησης για την τζάμπα... αυτοχρηματοδότηση των μεγάλων έργων. Το υπόλοιπο κόστος του έργου θα καλυφθεί με δάνεια εγγυημένα από το ελληνικό δημόσιο, κυρίως της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και άλλων τραπεζών, συνολικού ύψους 232,1 δισ. δρχ., ενώ το δημόσιο θα το χρηματοδοτήσει με 121,6 δισ. δρχ. Το δημόσιο όμως αναλαμβάνει και το συνολικό κόστος των απαλλοτριώσεων που φτάνουν, αν δεν ξεπερνούν, τα 100 δισ. δρχ. Ετσι το συνολικό κόστος του έργου μαζί με τις απαλλοτριώσεις και τους τόκους των δανείων θα προσεγγίσει τα 600 δισ. δρχ. και θα αποπληρώνεται για δεκαετίες από τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου. Οι ίδιοι θα πληρώσουν και τα καθαρά κέρδη των εργολάβων την περίοδο της εκμετάλλευσης, που υπολογίζονται ως ποσοστό 11,60% επί των κεφαλαίων που τοποθέτησαν, ετησίως.

Οι εργολάβοι θα εκμεταλλεύονται εκτός από τα διόδια και τρεις σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών. Τα διόδια που θα πληρώνει όποιος μπει στη λεωφόρο από τους 33 ανισόπεδους κόμβους - σταθμούς διοδίων ανέρχονται σε 550 δρχ. σε σημερινές τιμές, ενώ το 2003, που προβλέπεται η έναρξη λειτουργίας του, θα φτάσουν το χιλιάρικο - εντός της Αττικής!

Να προσθέσουμε ότι οι εργολάβοι μέσω της σύμβασης αποκτούν δικαίωμα διαφόρων φοροαπαλλαγών, ενώ η επικαιροποίηση των τιμών γίνεται όχι με βάση τον τραπεζικό τόκο, αλλά την ετήσια απόδοση των ομολόγων του ECU!

Να σημειώσουμε ότι η κοινοπραξία "Αττική Οδός" διευρύνθηκε με άλλες 7 ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες που συμμετείχαν στο διαγωνισμό. Αρχηγός της κοινοπραξίας είναι η εταιρία ΑΚΤΩΡ (του Μπόμπολα), ενώ συμμετέχουν η γαλλική TRANSROUTE και οι ελληνικές ΑΛΤΕ, ΑΤΕΜΚΕ, ΑΤΤΙΚΑΤ, ΕΡΓΑΣ, ΕΤΕΘ, ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ, ΑΒΑΞ, ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΔΟΜΙΚΗ, ΖΕΥΣ, ΜΕΤΩΝ, Κ. Ι. ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΤΕΒ, και ΤΕΓΚ.

Κινητοποίηση στο Χαλάνδρι

Εκατοντάδες κάτοικοι του Χαλανδρίου πραγματοποίησαν χτες συγκέντρωση και συμβολική κατάληψη της πλατείας Κένεντι προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για τα έργα που προγραμματίζει το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ και τα οποία δε συνδέονται με την εξυπηρέτηση των κατοίκων αλλά κυρίως του αεροδρομίου των Σπάτων.

Τα έργα αυτά είναι η λεωφόρος Σταυρού - Ελευσίνας, η ελεύθερη λεωφόρος Πεντέλης - Πλακεντίας και ο πολυεπίπεδος κόμβος στη Μεταμόρφωση που μαζί με τον σταθμό μετεπιβίβασης λεωφορείων και το αμαξοστάσιο του Μετρό καταστρέφουν όλη την περιοχή.

Οι κάτοικοι διατράνωσαν την απόφασή τους να μην επιτρέψουν σε καμιά περίπτωση την κατασκευή των έργων που έχει σχεδιάσει το ΥΠΕΧΩΔΕ και δήλωσαν ότι η χθεσινή συγκέντρωση ήταν μόνο η αρχή σειράς αγωνιστικών κινητοποιήσεων. (Αναλυτικό ρεπορτάζ αύριο)



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ