ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 7 Απρίλη 1996
Σελ. /56
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τι συμβαίνει με το καζίνο Αθηνών;

Τι συμβαίνει με το Καζίνο Αθηνών; Πώς η κυβέρνηση Σημίτη αποφάσισε την προηγούμενη Πέμπτη να ανακαλέσει την άδεια του Καζίνο Αθηνών, την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού καθώς και την ανάκληση της προκήρυξης του διαγωνισμού για το Καζίνο της Πάρνηθας; Για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος μίλησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο οποίος, δεχόμενος τα πυρά των δημοσιογράφων, μετέφερε την Πέμπτη το μεσημέρι τις αποφάσεις της Κυβερνητικής Επιτροπής, η οποία είχε συνεδριάσει λίγες ώρες πριν.

Οψιμα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανακάλυψε επίσης "ότι τα καζίνο, ως δραστηριότητα, δεν μπορεί να είναι μοχλός ανάπτυξης", καθώς και ότι "ο προβλεπόμενος από το νόμο αριθμός των καζίνο είναι υπερβολικός".

Πολύ θα θέλαμε να πιστέψουμε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, ότι τα κίνητρα της κυβέρνησης Σημίτη, ήταν τόσο αγνά, ώστε οδηγήθηκε στην ανάκληση της άδειας του Καζίνο της Αθήνας, για λόγους "προστασίας του δημοσίου συμφέροντος". Πολύ θα θέλαμε να τον πιστέψουμε, αν πριν τη λήψη της απόφασης δεν είχαν λάβει χώρα τα εξής γεγονότα:

  • Το προηγούμενο διάστημα το συγκρότημα Λαμπράκη, - ο μεγάλος αυτός προστάτης του "δημοσίου συμφέροντος" - είχε ασχοληθεί επί τρεις συνεχείς Κυριακές με το θέμα των Καζίνο, με αποκορύφωμα το πρωτοσέλιδο άρθρο στις 17 Μάρτη με τίτλο "επτά καζίνα στην Ελλάδα ξεπλένουν βρώμικο χρήμα"
  • Η εφημερίδα Αυριανή - γνωστή προστάτης και αυτή του "δημοσίου συμφέροντος" - την Τετάρτη 3 Απρίλη είχε πρωτοσέλιδο τίτλο "τρέμουν οι μιζαδόροι" (των καζίνο) και στον υπότιτλο "χρηματοδότες της Μιμής άρπαξαν τις μίζες". Η ίδια εφημερίδα την Πέμπτη (την ημέρα που συνεδρίασε η Κυβερνητική Επιτροπή) επανήλθε στο θέμα με τίτλο "STOP στο σκάνδαλο των νέων Καζίνο", ενώ στον υπέρτιτλο πληροφορούσε τους αναγωστες της ότι "μόνοι κερδισμένοι - από την υπόθεση των Καζίνο - οι Μιμικοί που είναι οι κρυφοί μέτοχοι".
  • Η εφημερίδα "Το Ονομα" πριν από δέκα περίπου μέρες προειδοποιούσε ανοιχτά την υπουργό Ανάπτυξης Β. Παπανδρέου να μην τολμήσει να ανακαλέσει την άδεια του Καζίνο της Αθήνας, επ' ωφελεία των Χρ. Λαμπράκη (του γνωστού μεγαλοεκδότη - μεγαλοεπιχειρηματία) και Σ. Κόκκαλη.Η φωτογραφία - μοντάζ μάλιστα που δημοσίευε ήταν εξόχως αποκαλυπτική. Οι Χρ. Λαμπράκης, Σ. Κόκκαλης σε στιγμές ευθυμίας πάνω από ένα τραπέζι ρουλέτες και στο μέσο η υπουργός Ανάπτυξης σε σοβαρή όμως στάση. Τι, αλήθεια, εννοούσε η εφημερίδα; Και ένα δεύτερο ερώτημα. Με δεδομένο το ποιόν της είναι δυνατό να χρησιμοποιηθούν τα γραφόμενά της ως αποδεικτικά στοιχεία για την άντληση των όποιων συμπερασμάτων; Η αλήθεια είναι ότι "Το Ονομα" δεν είναι οποιαδήποτε εφημερίδα. Εκδότης της είναι μεν ο γνωστός και μη εξαιρετέος Ψωμιάδης, αλλά οι κακές γλώσσες λένε ότι πίσω από τον Ψωμιάδη βρίσκεται ο όμιλος Βαρδινογιάννη, ο οποίος έχει κηρύξει ιερό πόλεμο κατά του άλλου ισχυρού πόλου της οικονομικής ολιγαρχίας. Της συμμαχίας Λαμπράκη - Κόκκαλη. Και στα πλαίσια αυτά "Το Ονομα" έχει αναλάβει έναν πολύ συγκεκριμένο ρόλο. Να αποκαλύπτει τις οικονομικές - πολιτικές δραστηριότητες των "αντίπαλων δυνάμεων" ειδικά αυτές που αφορούν την ανάληψη κρατικών προμηθειών και να ξεσκεπάζει τους "αδιάβλητους" διαγωνισμούς του δημοσίου, τους οποίους αναλαμβάνει κυρίως ο Κόκκαλης (Ξυστό, μηχανογράφηση διαφορών υπουργείων και Οργανισμών κλπ). Δραστηριότητες, οι οποίες έχουν μετατραπεί σε πεδίο σφοδρών συγκρούσεων των "διαπλεκόμενων πολιτικοοικονομικών συμφερόντων". Υπό το πρίσμα αυτό μπορούμε να εξηγήσουμε και τη σφοδρότητα με την οποία η εφημερίδα αυτή επιτίθεται κατά ορισμένων υπουργών της κυβέρνησης (Κ. Λαλιώτη, Β. Παπανδρέου) οι οποίοι φέρονται να έχουν συνάψει στενότατες σχέσεις με το δίπολο Λαμπράκη - Κόκκαλη. Στον αντίποδα του ρόλου που διαδραματίζει "Το Ονομα", αυτό του απροκάλυπτου εκβιασμού και της σπίλωσης και κατασυκοφάντησης ονομάτων (για υπαρκτές ή ανύπαρκτες αιτίες) βρίσκεται η Αυριανή, η οποία θεωρείται ο πρώτος διδάξας του συγκεκριμένου τύπου "δημοσιογραφίας" και που το τελευταίο διάστημα έχει ταχθεί στο πλευρό των "εκσυγχρονιστικών δυνάμεων". Πάντα για την εξυπηρέτηση του "δημοσίου συμφέροντος".
Ασίκικα, λεβέντικα τραγούδια

"Ασίκικο Πουλάκη", ονομάζεται η τελευταία δισκογραφική δουλιά του Μίκη Θεοδωράκη. Ο Βασίλης Λέκκας, που ερμηνεύει τα τραγούδια, μιλά για το δίσκο και το μήνυμα συμφιλίωσης που τον διαπνέει

Τον βάφτισε "Ασίκικο Πουλάκη", ακριβώς για να φανεί η ρίζα της έμπνευσης. Μιας έμπνευσης, που προέρχεται από τους δρόμους της Ανατολής και αποκαθιστά μια "αδικία". Ενα παλιό "χρέος" του συνθέτη προς τη μητρική του ρίζα, τη Μικρασιατική. Ο λόγος για τον δίσκο "Ασίκικο Πουλάκη" του Μίκη Θεοδωράκη (το "κη" με ήτα, όπως το γένος της μητέρας του), τον οποίο ο ίδιος τον χαρακτηρίζει ως "ένα από τα ωραιότερα δώρα για τα 70 μου χρόνια - ίσως το ωραιότερο". Μια δισκογραφική δουλιά, που "βαδίζει" στους Δρόμους και τους Ασίκικους ρυθμούς, οδηγώντας στα παράλια της Μικρασίας, την Ιωνία, τη ρίζα των Πουλάκηδων. Τις όχι και τόσο συνηθισμένες, για τον Μ. Θεοδωράκη, μουσικές, έντυσε ποιητικά ο Μιχάλης Γκανάς,την ενορχήστρωση έκανε ο Γιάννης Σπάθας,ενώ τα τραγούδια ερμήνευσε ο Βασίλης Λέκκας.

"Πράγματι, αναφέρει ο συνθέτης στο σημείωμά του που περιλαμβάνεται στο δίσκο, για μένα είναι πολύ σημαντικό, γιατί οι υπόλοιπες μουσικές ρίζες, η κρητική, η λαϊκή, η ευρωπαϊκή, κυριάρχησαν μέσα στη μουσική μου, έτσι ώστε να αδικηθεί η μητρική, που - καλώς εχόντων των πραγμάτων - θα έπρεπε να είναι και η πιο δυνατή... Πρόκειται, λοιπόν, κατ' αρχήν για την αποκατάσταση μιας "αδικίας". Και ακόμα, γιατί δε θα 'θελα να νομιστεί πως, έτσι στα καλά καθούμενα, μου ήρθε ν' ασχοληθώ με τους Δρόμους".Τονίζοντας ότι ο Ασίκικος είναι "Ρυθμός - Χορός δικής μου φαντασίας" σημειώνει: "Του έδωσα αυστηρή φόρμα, βασισμένη στη ρυθμική εναλλαγή και εξέλιξη του 3+2 και του 8+16. Ετσι, έχουμε ένα πρώτο μέρος με 8 ή 16 μέτρα των 3/8. Ενα δεύτερο, όπου τα 3/8 εναλλάσσονται με τα 2/8. Και ένα τρίτο (κορύφωμα), όπου ανάμεσα στα 3/8 και τα 2/8 παρεμβάλλονται μέτρα των 3/16, πράγμα που δίνει ένα ξαφνικό τίναγμα στο ρυθμό και γι' αυτό και τον ονόμασα Ασίκικο, δηλαδή χορό για Ασίκηδες, για Λεβέντες. Ο ρυθμός αυτός, παντρεμένος με τους Δρόμους, μας πηγαίνει κατ' ευθείαν στα παράλια της Μικρασίας, εκεί που κάποτε έλαμψε ο ελληνικός πολιτισμός, στη γλυκιά Ιωνία, τη ρίζα της μητέρας μου".

Εξαίρετη "χημεία"

"Αυτός ο δίσκος, λέει ο Βασίλης Λέκκας,ήταν επακόλουθο της συνεργασίας μου με τον Μίκη, που ξεκίνησε το '94 με τις συναυλίες για τη διάσωση του Ιστορικού Αρχείου του ΚΚΕ. Τότε είχα την πρώτη μου επαφή με τον Θεοδωράκη επί σκηνής. Ακολούθησε η χρονιά - αφιέρωμα στα 70 του χρόνια με πολλές συναυλίες. Την ίδια περίοδο, συζητήσαμε το ενδεχόμενο μιας δισκογραφικής δουλιάς, οπότε και τέθηκε η ιδέα των ασίκικων, μιας μουσικής πλευράς του Θεοδωράκη, που λίγο - πολύ είναι άγνωστη. Αφορμή στάθηκε η καταγωγή της μητέρας του από τα παράλια της Μ. Ασίας, που έδωσε και την κεντρική ιδέα, τόσο ηχητικά, όσο και θεματολογικά, ώστε να έχουμε αυτό το ύφος. Τα ασίκικα είναι μια μορφή - γέννημα του Θεοδωράκη. Ασίκης είναι ο λεβέντης. Ασίκικος ρυθμός είναι ο λεβέντικος. Υπάρχουν κλασικά λαϊκά τραγούδια και μπαλάντες, οι οποίες αποτελούν μια ενότητα. Η συμβολή του Μιχάλη Γκανά είναι εξαιρετικά σημαντική ως προς το θέμα που αφορά το πώς ντύθηκαν αυτές οι μουσικές με στίχο. Πετύχαμε μια "χημεία", που είχε μια κοινή κατάληξη. Και αυτό, νομίζω, είναι το πιο σπουδαίο. Με μια διακριτικότητα όλων των συντελεστών βγήκε ένα αποτέλεσμα, που είχε να κάνει με το να μη χαθούμε από την ουσία αυτής της κατάθεσης".

Μήνυμα συμφιλίωσης

- Αυτή η ουσία για σας, πού βρίσκεται;

"Η ουσία βρίσκεται στο ότι μοιράζεται ένας ρόλος στον καθένα και όλοι μαζί έχουμε κοινή κατάληξη. Αυτό είναι το πιο σημαντικό για το δίσκο. Και το λέω αυτό, με την έννοια ότι δεν υπήρξε ποτέ παλιότερα δική μου συνεργασία με τον Θεοδωράκη, τον Γκανά και τον Σπάθα σε ένα δίσκο. Και αυτό είχε πάρα πολλούς κινδύνους. Οταν υπάρχει ένας κεντρικός άξονας, κάτι που δόθηκε και με τη μουσική, αλλά και με το ίδιο το θέμα, η ευθύνη είναι πολύ μεγάλη ως προς το να προσπαθήσουμε να μη χαθούμε. Κι ήταν μεγάλη μας η χαρά, όταν αυτό το πετύχαμε, όταν όλοι συγκλίναμε και υπήρξε ένα αποτέλεσμα, που για μένα είναι ένας δίσκος ορίων. Ενας δίσκος, ο οποίος κατ' αρχήν έχει ένα συμφιλιωτικό μήνυμα όσον αφορά στο πνεύμα των ανατολικών ήχων, με διάφορες προεκτάσεις. Υπάρχει ένας ήχος κι ένα πνεύμα, που εμπεριέχει το μήνυμα της συμφιλίωσης και όχι της αναταραχής και του "δράματος". Το μήνυμα, ότι μας δένουν πολλά κοινά. Κάτι, που αφορά στους λαούς, αυτούς που παράγουν τους ήχους και δημιουργούνται μέσα από τους ήχους τους. Κι αυτό δε σχετίζεται με την επαναφορά του δράματος και του ξεριζωμού στη μνήμη μας. Υπάρχει και είναι έντονη η πλευρά του να αισθανθούμε, ότι μπορούμε να συμφιλιωθούμε. Και αυτό αφορά κυρίως στους λαούς και όχι στις εξουσίες. Το μήνυμα της συμφιλίωσης, εξάλλου, είναι αυτό που δέχεται τις περισσότερες επιθέσεις και από εδώ και από εκεί. Και εμείς αυτό προσπαθούμε να τονίσουμε.Από την πλευρά του Θεοδωράκη υπάρχει πάντοτε μια θέση επίκαιρη στη ζωή του και αυτό μας οργανώνει κι εμάς γύρω απ' αυτό. Εχουμε να εκτελέσουμε ένα έργο και δεν μπορούμε να μην είμαστε στραμμένοι προς τα εκεί. Υπάρχουν οι αποστάσεις της γενιάς, αλλά εδώ εξαλείφονται, καθώς έχουμε να κάνουμε με ένα θέμα, το οποίο το κουβαλάμε εδώ και πολλές γενιές. Κι εύχομαι να μην το κουβαλάνε δραματικά και οι επόμενες".

- Θεωρείτε ότι πρόκειται για μια μουσική βιογραφία του Θεοδωράκη;

"Είναι μια ολόκληρη ζωή Θεοδωράκη. Το τελευταίο τραγούδι, με τίτλο "Οι δρόμοι του Αρχάγγελου"", δανεισμένο από τη σειρά των πέντε βιβλίων του Θεοδωράκη, αποτελεί εξαίρετη ιδέα του Μ. Γκανά. Δουλέψαμε πολύ. Συζητήσαμε τους στόχους του, την αγάπη του και τη σχέση του Μίκη με το λαό. Υπάρχει ένα διονυσιακό στοιχείο στο δίσκο... "τρελή φυλή που κλαίει και γελάει μ' έναν καημό κοιμάται και ξυπνάει να ντύσει τα πελάγη με σιτάρι για να θερίσει το μαργαριτάρι".Ο ίδιος, άλλωστε, ο συνθέτης τραγουδάει ένα κομμάτι του δίσκου, την "Κάθοδο των Δωριέων". Νομίζω ότι αυτό το τραγούδι είναι συγκεντρωμένο πάνω του και γι' αυτό του πρότεινα να το πει μόνος του".

- Το γεγονός ότι πρόκειται για τραγούδια φορτισμένα συναισθηματικά για τον συνθέτη, αφού το κεντρικό ερέθισμα είναι η μορφή της μάνας του, τι σημαίνει για τη δική σας ερμηνεία;

"Προσπάθησα να κρατήσω μια διακριτικότατη απόσταση από τον Μίκη. Η διακριτική απουσία του, εξάλλου, με έκανε να αισθανθώ ακόμη πιο υπεύθυνος. Δε με κολάκεψε το γεγονός ότι έχω να τραγουδήσω Θεοδωράκη και μου δίνεται η ευκαιρία να το κάνω. Πιθανόν να κατάλαβε και ο ίδιος ότι μπορούσαμε να προσεγγίσουμε αυτό που είχε στο μυαλό του. Κάναμε πάρα πολύ ωραίες κουβέντες πριν μπούμε στο στούντιο, αλλά και μετά. Ολα αυτά ήταν πολύ θετικά και για μένα και για τον Γιάννη. Ηταν και αυτή η σχέση που δημιούργησε ο Μίκης με τον Μιχάλη Γκανά. Τελικά, από αυτή την πορεία βγήκαμε όλοι πάρα πολύ ικανοποιημένοι. Για μένα, ήταν ερωτηματικό το πώς θα μπορούσαμε να συνυπάρξουμε όλοι μαζί. Εξάλλου, δεν έχω μάθει να δισκογραφώ συχνά. Δεν έχω μάθει να είμαι και από δω και από κει. Αυτό το δίσκο τον έκανα μετά από πέντε χρόνια".

Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ

Κέρδη 1 τρισ. δραχμές σε 10 χρόνια

Τόση προβλέπει την κερδοφορία του Καζίνο Αθηνών μελέτη της Κτηματικής Επενδύσεων

Η υπόθεση της ανάκλησης της άδειας του Καζίνο της Αθήνας, είναι υπέρ του δέοντος σοβαρή, μιας και και η οικονομική της αποτίμηση ανέρχεται στο 1 τρισ. δραχμές.Στο τρομακτικό αυτό ποσό ανέρχονται τα κέρδη του Καζίνο της Αθήνας (σε μια περίοδο δεκαετούς λειτουργίας του) σύμφωνα με τη μελέτη της Κτηματικής Επενδύσεων (θυγατρικής της Κτηματικής Τράπεζας) η οποία βρίσκεται στα χέρια της σημερινής υπουργού Ανάπτυξης και όχι μόνο. Τα τρομακτικά αυτά κέρδη, αποτελούσαν την πυξίδα των κυβερνητικών επιλογών και του εκάστοτε υπουργού Τουρισμού. Μπορούμε επομένως τώρα να καταλάβουμε το όλο παιγνίδι που διαδραματίστηκε στην προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με κύρια πρόσωπα του δράματος τον τότε υπουργό Τουρισμού Δ. Λιβανό,τον υπουργό ΥΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη και το - ευρισκόμενο σήμερα στη σκιά - περιβάλλον της συζύγου του Α. Παπανδρέου Δ. Λιάνη.Σύμφωνα με τις καταγγελίες της "Αυριανής", η λειτουργία των καθοριστικών αυτών παραγόντων οδήγησε στην εκχώρηση της άδειας του πολυθρύλητου Καζίνο στην εταιρία "Καζίνο Αθηνών" η οποία αποτελεί κοινοπραξία των κατασκευαστικών εταιριών ΑΛΤΕ - ΑΤΤΙΚΑΤ - ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ - ΤΕΧΝΟΔΟΜΗ.

Μπορούμε επίσης να εξηγήσουμε και την περίεργη - από πρώτη ματιά - ανάληψη του υπουργείου Τουρισμού από τη σημερινή υπουργό Ανάπτυξης Β. Παπανδρέου,η οποία είχε επιφορτιστεί και το βάρος των δύο άλλων κρίσιμων υπουργείων Εμπορίου και Βιομηχανίας. Ολα τα στοιχεία οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η νέα κυβέρνηση είχε αποφασίσει να ακυρώσει τις προηγούμενες επιλογές και να ξαναμοιράσει τα χαρτιά της τράπουλας. Και στα πλαίσια αυτά η υπουργός Ανάπτυξης φαίνεται ότι έχει αναλάβει το ρόλο του κρουπιέρη. Αλλωστε στο παιγνίδι έχουν μπει δυναμικά και νέοι παίκτες με ιδιαίτερα αυξημένο ειδικό βάρος. Ενας από αυτούς είναι σίγουρα ο όμιλος Λαμπράκη, ο οποίος πολύ όψιμα ανακάλυψε ποσό κακή είναι η λειτουργία των καζίνο στη χώρα μας, μιας και εγκυμονούν κοινωνικά δράματα, διάλυση και χρεοκοπία οικογενειών, ενώ αποτελούν χώρους στους οποίους ξεπλένεται παράνομο χρήμα από εμπόριο ναρκωτικών και ανθεί η απεχθής τοκογλυφία. Περιέργως όταν από το 1992 ακόμα η κυβέρνηση της ΝΔ, είχε αποφασίσει να χορηγήσει 11 άδειες για λειτουργία καζίνο στη χώρα μας (είχε μάλιστα μοιράσει και τα χαρτιά, αλλά την πρόλαβαν οι εκλογές του 1993), το συγκρότημα Λαμπράκη, άλλα και όσοι σήμερα κόπτονται για τις φοβερές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις που θα υπάρξουν από τη λειτουργία τους, τότε σιωπούσαν. Οχι ότι αυτά τα φοβερά και τρομερά που καταγγέλλουν σήμερα δεν είναι αλήθεια. Αλλά τα κίνητρά τους δεν είναι ειλικρινή. Αυτό που επιδίωκαν ήταν η ακύρωση της άδειας του Καζίνο της Αθήνας (της μεγάλης πέτρας του σκανδάλου) κάτι που τελικά πέτυχαν.

Τα κείμενα έγραψε ο Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ