ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 9 Απρίλη 1996
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Νέο άλμα του πληθωρισμού το Μάρτη

Εσπασε ξανά το φράγμα του 9% ο πληθωρισμός (αρχή - τέλος), ο οποίος τον περασμένο μήνα Μάρτη έτρεχε με ρυθμό 9,1% από 8,5% το Φλεβάρη και 8,1% το Δεκέμβρη. Μέσα στο Μάρτη το επίσημο καλάθι της νοικοκυράς ακρίβυνε 3,4%, αντί 2,9% πέρσι τον ίδιο μήνα

Νέο άλμα, έκανε ο τιμάριθμος το Μάρτη, επιταχύνοντας έτσι για τρίτο κατά σειρά μήνα το ρυθμό αύξησης του πληθωρισμού και ταυτόχρονα το ρυθμό μείωσης των λαϊκών εισοδημάτων. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδας (ΕΣΥΕ), ο επίσημος τιμάριθμος λιανικής, αυξήθηκε τον Μάρτη του 1996 κατά 3,4% και ο πληθωρισμός σε δεκάμηνη βάση έτρεχε με ρυθμό 9,1%. Το γεγονός ότι η ακρίβεια που μαστίζει την αγορά και τα λαϊκά εισοδήματαέχει ξεφύγει από τον έλεγχο της κυβέρνησης, φαίνεται από το γεγονός ότι: Πρώτον, πέρσι το Μάρτη ο τιμάριθμος είχε αυξηθεί 2,9 %. Δεύτερον, στο πρώτο τρίμηνο του 1996 (σύγκριση Μάρτη 1996 με Δεκέμβρη 1995) η επίσημη αύξηση των τιμών ήταν 3%, έναντι αύξησης 2% το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Τρίτον, ο ρυθμός πληθωρισμού, που μέχρι τον περασμένο Δεκέμβρη ακολουθούσε πτωτική πορεία (είχε περιοριστεί στο 8,1%) με την ανοδική πορεία που σημείωσε στους πρώτους 3 μήνες του '96, τρέχει ήδη με ρυθμό 9,1% και η ανοδική του πορεία αναμένεται να συνεχιστεί και αυτό το μήνα. Τα στοιχεία με την κακή πορεία του πληθωρισμού ανακοίνωσε χτες η γενική γραμματέας της ΕΣΥΕ Φ. Ζερβού.

Η παραπάνω απροσδόκητη εξέλιξη στον πληθωρισμό τον προηγούμενο μήνα που φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και τον Απρίλη δεδομένων των ανατιμητικών τάσεων που έχουν εμφανιστεί ενόψει των γιορτών του Πάσχα, καθιστά πλέον ανέφικτους τους στόχους που είχε θέσει αρχικά η κυβέρνηση για πληθωρισμό 5% στο τέλος του 1996. Η έντονη αναζωπύρωση που εμφανίζει ο πληθωρισμός επί τρεις συνεχείς μήνες, παρά τις ανυπολόγιστες θυσίες που υπέστησαν όλα αυτά τα χρόνια τα λαϊκά στρώματα της χώρας, δείχνει τον εύθραυστο χαρακτήρα και την αναποτελεσματικότητα της συγκεκριμένης εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής.Σύμφωνα με τις δηλώσεις της Φ. Ζερβού, η συγκεκριμένη εξέλιξη οφείλεται κυρίως στις ανατιμήσεις που σημειώθηκαν τον προηγούμενο μήνα σε κάποιες κατηγορίες ειδών διατροφής καθώς και στην επαναφορά των τιμών στα προ εκπτώσεων επίπεδα. Η ίδια πάντως επιχειρώντας να "ωραιοποιήσει" την πασιφανώς δυσμενή κατάσταση, ισχυρίστηκε ότι τα πράγματα σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό, δεν είναι ανησυχητικά και ότι το ""τέρας" βρίσκεται υπό έλεγχο"!Απέφυγε ωστόσο να κάνει οποιαδήποτε πρόβλεψη για το αν καιπότε θα επανέλθει ο πληθωρισμός σε καθοδική τροχιά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στις πέντε από τις εννέα ομάδες προϊόντων και υπηρεσιών που συνθέτουν το "καλάθι της νοικοκυράς", οι τιμές αυξήθηκαν περισσότερο από την αύξηση (9,1%) που παρουσίασε ο γενικός δείκτης.Συγκεκριμένα, η ομάδα "διατροφή" παρουσίασε αύξηση 9,2%,η ομάδα "οινοπνευματώδη ποτά - καπνός" 10,7%,η ομάδα "ένδυση - υπόδηση" 9,7%,η"στέγαση" 11% και τα "άλλα αγαθά και υπηρεσίες" 9,9%.

Από τα αναλυτικά στοιχεία που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα, το Μάρτη 1996:

  • Σε δωδεκάμηνη βάση (Μάρτης '96 προς Μάρτη '95) προκύπτει αύξηση 9,1% έναντι αύξησης 10,3% την αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο.
  • Σε μέσα επίπεδα (Γενάρης - Μάρτης 1996) παρουσιάστηκε αύξηση 8,7% έναντι αύξησης 10,6% το αντίστοιχο διάστημα του 1995.

Οπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία, ανάμεσα στις κυριότερες μεταβολές του μήνα Μάρτη 1996, ήταν η αύξηση των τιμών: του ελαιόλαδου κατά 16,3% που επιβάρυνε κατά 0,24 μονάδες το γενικό δείκτη, των φρέσκων λαχανικών κατά 13,9% που επιβάρυνε το γενικό δείκτη κατά 0,27 μονάδες και των φρέσκων φρούτων κατά 6,3% που επιβάρυνε κατά 0,12 μονάδες το δείκτη.

Το πλαίσιο εκποίησης των ΔΕΚΟ

Κατατέθηκε χτες το νομοσχέδιο ιδιωτικοποίησης για 36 ΔΕΚΟ, όπου το φιλέτο των δημοσίων επιχειρήσεων προβλέπεται να "εκσυγχρονιστεί" στα πρότυπα του ΟΤΕ

Κατατέθηκε χτες το νομοσχέδιο ιδιωτικοποίησης των Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, με οριακές αλλαγές ως προς τις αρχικές του θέσεις. Οι επιμέρους αυτές αλλαγές, οι οποίες απηχούν τη διαπάλη των διαφόρων κυβερνητικών ομάδων για τον έλεγχο των ΔΕΚΟ - ενόψει μάλιστα του κομματικού συνεδρίου - εντοπίζονται στο περίφημο άρθρο 2 (μετατροπή των ΔΕΚΟ σε ΑΕ) και στις αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης.

Ειδικότερα στο άρθρο 1 του νομοσχεδίου αναφέρονται κατ' αρχήν36 Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμοί, οι οποίοι ιδιωτικοποιούνται, μέσω της διαδικασίας μετατροπής τους σε πολυμετοχικές εταιρίες. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται: ο ΟΤΕ, η ΔΕΗ, η ΔΕΠ-ΕΚΥ, η ΔΕΠΑ, ο ΟΣΕ, τα ΕΛΔΑ, η ΕΡΤ, ο ΗΛΠΑΠ, ο ΗΣΑΠ, η ΕΘΕΛ, ο ΟΑΣΑ, η ΕΥΔΑΠ, τα ΕΛΤΑ, ο ΕΟΜΜΕΧ, η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ, ο ΟΠΑΠ κλπ. Στο άρθρο αυτό αναφέρεται, επίσης, ότι με Προεδρικά Διατάγματα θα μπορούν να προστίθενται και άλλες δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί.

Στο άρθρο 2 αναφέρεται ότι, μέσω Προεδρικών Διαταγμάτων, τα οποία θα εκδοθούν 6 έξι μήνες μετά τη δημοσίευση του νομοσχεδίου, μετατρέπονται σε Ανώνυμες Εταιρίες οι δημόσιες επιχειρήσεις, οι οποίεςδεν έχουν τη μορφή αυτή, και καταρτίζουν τα καταστατικά τους σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου περί Ανωνύμων Εταιριών. Στη συνέχεια, όμως, αναφέρεται ότι με όμοια Προεδρικά Διατάγματα, σε ορισμένες Δημόσιες Επιχειρήσεις, επιτρέπεται η επέκταση του χρονικού ορίου για ένα ακόμα εξάμηνο, καθώς επίσης και η δυνατότητα, ορισμένες από αυτές να εξαιρεθούν από τις διατάξεις του νόμου. Είναι προφανές ότι η ασάφεια και η αλληλοαναίρεση των διατάξεων του συγκεκριμένου άρθρου ήσαν το αποτέλεσμα της διχογνωμίας, ηοποία υπήρξε μεταξύ των διαφόρων κυβερνητικών ομάδων, σχετικά με το ποιες ΔΕΚΟ θα πρέπει να ιδιωτικοποιηθούν και ποιες όχι. Αξίζει να σημειωθεί ότι το Σχέδιο Εισηγητικής Εκθεσης του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας που είχε δοθεί στη δημοσιότητα στις 7 του Νοέμβρη 1995 στο άρθρο 2 ανέφερε ρητώς ότι ενιαία νομική λειτουργία όλων των ΔΕΚΟ θα είναι εκείνη των Ανώνυμων Εταιριών, ενώ με Προεδρικά Διατάγματα θα καθοριστούν το ποσό του Μετοχικού Κεφαλαίου, η ονομαστική αξία των μετοχών κάθε ΔΕΚΟ, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια...

Αλλαγές υπάρχουν επίσης και στο ρόλο των διοικητικών οργάνων των ΔΕΚΟ, όπου με το νομοσχέδιο ορίζεται ότι "το Διοικητικό Συμβούλιο είναι ανώτατο διοικητικό όργανο της δημόσιας επιχείρησης, που κατά κύριο λόγο διαμορφώνει τη στρατηγική και την πολιτική ανάπτυξης της εταιρίας, ενώ εποπτεύει και ελέγχει τη διαχείριση της περιουσίας της". Αντίθετα, στο δελτίο Τύπου για το θέμα αυτό, που είχε διανείμει μόλις στις 26 Μάρτη 1996 το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, η λειτουργία των Διοικητικών Συμβουλίων των ΔΕΚΟ προβλεπόταν να είναι καθαρά διακοσμητική, καθώς η ουσιαστική εξουσία μεταφερόταν στον διευθύνοντα σύμβουλο και στο συμβούλιο διευθυντών που θα απαρτίζεται από τα ανώτερα διοικητικά στελέχη της επιχείρησης.

ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ
Να απαγορευτεί η είσοδος ντόπιων στα καζίνο

Σε σωστή κατεύθυνση η απόφαση της κυβέρνησης για ανάκληση της άδειας του Καζίνο της Αθήνας

Την ικανοποίησή της για την απόφαση της κυβέρνησης να ανακαλέσει την άδεια του Καζίνο Αθηνών εξέφρασε χτες η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργατών Επισιτισμού και Υπαλλήλων Τουριστικών Επαγγελμάτων. Παράλληλα, σε σχετική ανακοίνωση οι τουριστικοί υπάλληλοι επισημαίνουν ότι χρειάζονται και άλλα τολμηρά βήματα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν από τη μέχρι τώρα λειτουργία των ιδιωτικών καζίνο όπως:

  • Επαναφορά της απαγόρευσης εισόδου σε ντόπιους και δημοσίους υπαλλήλους, καθώς και του ορίου εισόδου των 5 εκατ. δρχ. επί εκκαθαριστικού σημειώματος της Εφορίας.
  • Ενιαίο ωράριο λειτουργίας για όλα τα καζίνο.
  • Εκδοση δελτίου καταλληλότητας όσων απασχολούνται στις ρουλέτες.
  • Τερματισμό έκδοσης νέων αδειών καζίνο, εκτός της Θεσσαλονίκης, παράλληλα με τροποποίηση του σχετικού νόμου και σύσταση Ανώνυμης Εταιρίας Καζίνο για τη λειτουργία των υπαρχόντων του ΕΟΤ.

Ειδικότερα για τις άδειες, η ΝΔ με ανακοίνωσή της ζητά την παρέμβαση της Δικαιοσύνης "για να εξετάσει το τεραστίων διαστάσεων σκάνδαλο των αδειών καζίνο, αφού τελικά ο ελληνικός λαός θα κληθεί να πληρώσει τις βαρύτατες οικονομικές συνέπειες".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ