ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 12 Μάη 1996
Σελ. /56
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ιδού τα δεινά των ιδιωτικών καζίνο

Ενα χρόνο μετά τη λειτουργία του πρώτου από τα τρία καζίνο "ιδιωτικής πρωτοβουλίας", το συμπέρασμα που εξάγεται είναι ότι μοναδικοί ωφελημένοι από την κατάσταση που δημιούργησαν ΠΑΣΟΚ και ΝΔ είναι οι αετονύχηδες ιδιώτες. Χαμένο είναι το κράτος και, ως συνήθως, ο ελληνικός λαός Του Λεωνίδα ΜΙΧΑΛΑΚΗ *

Δυο χρόνια πέρασαν από την ψήφιση του νόμου 2206/94 περί ιδιωτικοποίησης των καζίνο από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και οι καταστροφικές του συνέπειες είναι πλέον ορατές μετά τη λειτουργία των πρώτων ιδιωτικών ναών του τζόγου. Ανάμεσα σ' αυτές διακρίνεται υπέρογκο κοινωνικό κόστος, οικονομική αφαίμαξη του ελληνικού λαού, τεράστια κέρδη για τους ιδιώτες από τις χαριστικές συμβάσεις και μη τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων όσον αφορά τις επενδύσεις και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.

Δε χρειάστηκε καλά καλά να κλείσουν ένα χρόνο λειτουργίας και ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί πόσο καταστροφικά θα δουλέψει ο χρόνος ιδιαίτερα για τις τοπικές κοινωνίες, όπου λειτουργούν ή πρόκειται να λειτουργήσουν τέτοιες επιχειρήσεις. Δυο υπουργοί, ο Διον. Λιβανός και ο Ν. Σηφουνάκης,επιστρατεύτηκαν για να υλοποιήσουν το θεάρεστο αυτό έργο.

Τα τεράστια, όμως, οικονομικά συμφέροντα, σε συνδυασμό με τις εκ των προτέρων υποσχέσεις, είχαν ως αποτέλεσμα (παρά τους χαριστικούς όρους χορήγησης των αδειών) από τις 14 άδειες που προβλέπει ο νόμος, να εκκρεμούν οι μισές από αυτές. Οι επωφελείς επιπτώσεις στην εθνική οικονομία, οι νέες επενδύσεις, η εισαγωγή κεφαλαίων από το εξωτερικό, η γενικότερη ανάπτυξη των περιοχών λειτουργίας των επιχειρήσεων, η συμβολή στην τουριστική ανάπτυξη και η δημιουργία θέσεων εργασίας αποδείχτηκαν ότι δεν ήταν τίποτα άλλο από το περιτύλιγμα της απάτης.

Τρελά κέρδη

Οσον αφορά το κοινωνικό κόστος και την τεράστια οικονομική ζημιά σε βάρος του δημοσίου, τα στοιχεία που αφορούν τα κέρδη των τριών ιδιωτικών καζίνων, τα οποία λειτουργούσαν μέχρι τις 31 του Μάρτη 1996,είναι αποκαλυπτικά:

  • Το καζίνο Χαλκιδικής (πήρε την άδεια στις 30/12/1994 και λειτουργεί από τις 18/5/1995), εμφανίζει επίσημα κέρδη στους 10,5 μήνες λειτουργίας πάνω από 12 δισ. δρχ., από τα οποία απέδωσε στο δημόσιο, βάσει της σύμβασης που υπογράφηκε, μόλις 2,4 δισ. δρχ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η άδεια εκχωρήθηκε αντί ποσού 1 δισ. δρχ. με απόσβεση κεφαλαίου από τον πρώτο μήνα λειτουργίας.
  • Το καζίνο Λουτρακίου (η άδεια δόθηκε στις 15/2/1995 και λειτουργεί από τις 12/9/1995), σε εξίμισι μήνες λειτουργίας παρουσίασε κέρδη 15,4 δισ. δρχ. από τα οποία απέδωσε στο δημόσιο, βάσει της σύμβασης που υπογράφηκε, 3 δισ. δρχ. Και σ' αυτή την περίπτωση η άδεια χορηγήθηκε αντί1 δισ. δρχ., ποσό στο οποίο έγινε απόσβεση από το πρώτο δεκαπενθήμερο λειτουργίας.
  • Το καζίνο της Ξάνθης, τέλος, (πήρε άδεια στις 3/4/1995 και λειτουργεί από την 1/12/1995), για τέσσερις μήνες λειτουργίας παρουσίασε κέρδη 1,8 δισ. δρχ. από τα οποία απέδωσε στο δημόσιο 354 εκατομ. δρχ. Η άδεια σε αυτή την περίπτωση εκχωρήθηκε επί υπουργίας Δ. Λιβανού αντί 355 εκατομ. δρχ.

Συμπεραίνεται, δηλαδή, πως η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ψήφισε ένα νόμο και δε φρόντισε, έστω και στο ελάχιστο, να προστατεύσει ούτε τα συμφέροντα του δημοσίου, αλλά ούτε και τον ελληνικό λαό, ιδιαίτερα τις τοπικές κοινωνίες. Καμιά απαγορευτική διάταξη, καμιά προϋπόθεση εισόδου δεν κρίθηκε αναγκαία.Και αυτό όχι από άγνοια, αλλά από απαίτηση των ενδιαφερομένων μην τυχόν και μειωθούν τα κέρδη τους.

Αποτέλεσμα, λοιπόν, του ανεξέλεγκτου τρόπου λειτουργίας των επιχειρήσεων αυτών είναι τα κέρδη αυτά να προέρχονται στο μεγαλύτερο μέρος τους, όχι από το περίσσευμα κάποιων εύπορων και οικονομικά εύρωστων ανθρώπων, αλλά από το υστέρημα του φτωχού μισθωτού Ελληνα, ο οποίος πίστεψε στο εύκολο και γρήγορο κέρδος.Σε καμιά περίπτωση δεν μπορούμε να πούμε ότι τα χρήματα αυτά προέρχονται από συνάλλαγμα. Για παράδειγμα, από τη μέρα που άνοιξε το καζίνο στο Λουτράκι οι αναλήψεις από τις τράπεζες της περιοχής, καθώς επίσης και οι μεταβιβάσεις ακινήτων, αυξήθηκαν κατακόρυφα.

Οι οικονομικοί όροι χορήγησης των αδειών, μαζί με την άνευ όρων λειτουργία των ιδιωτικών καζίνο, όπως η 24ωρη λειτουργία, η ελεύθερη είσοδος χωρίς καμιά προϋπόθεση, είτε φορολογική, είτε εντοπιότητας, ο ανεξέλεγκτος αριθμός λειτουργίας τραπεζιών και μηχανημάτων και η εκτός περιορισμού λειτουργία των παιχνιδιών (όσον αφορά τις μίζες), αποτελούν παγκόσμια φαινόμενα απάτης και σκανδάλου!

Το καζίνο Λουτρακίου

Στο καζίνο Λουτρακίου τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα και μάλιστα οι αυθαιρεσίες και οι παρανομίες ξεκινούν από την αρχή: Ενώ η άδεια είχε κατοχυρωθεί στην εταιρία "Λέιντι Λακ", μετά την κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών της, αντί να ζητηθούν ευθύνες και να επαναληφθεί ο διαγωνισμός, ο τότε υπουργός Δ. Λιβανός,προχώρησε στην κατοχύρωση της άδειας υπέρ της εταιρίας "Πάουερ Μπρουκς" (ισραηλινών συμφερόντων). Η τελευταία εμφανίστηκε σαν... κομήτης την τελευταία στιγμή, χωρίς να έχει συμμετάσχει σε καμιά φάση του διαγωνισμού.

Οι άνθρωποι της εταιρίας έχουν στήσει το δικό τους κράτος με δικούς τους νόμους. Η τρομοκρατία βασιλεύει και κανείς δεν τολμά να διαμαρτυρηθεί, είτε είναι εργαζόμενος, είτε πελάτης. Οσον αφορά τους εργαζόμενους, οι συνθήκες αμοιβής και εργασίας θα χαρακτηρίζονταν επιεικώς απαράδεκτες.Η διοίκηση καταχράται ακόμα και το 50% από τα φιλοδωρήματα του προσωπικού. Αυτό βέβαια προκύπτει από τις προσωπικές συμβάσεις που αναγκάστηκαν να υπογράψουν, προκειμένου να προσληφθούν, στους περισσότερους των οποίων δεν δόθηκε καν η ευκαιρία να τις διαβάσουν. Το 60% των εργαζομένων είναι Αγγλοι γκρουπιέρηδες,παρά το ότι για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας του καζίνο ελήφθη υπόψη η δημιουργία συγκεκριμένων θέσεων εργασίας για τους κατοίκους της περιοχής.

Παρόλο επίσης, που η πολεοδομία έχει κρίνει ακατάλληλο το χώρο που λειτουργεί το υπόγειο καζίνο έχοντας ήδη επιβάλει πρόστιμο 30 εκατομ. δρχ.,το καζίνο εξακολουθεί να λειτουργεί παράνομα.Κανένα έργο επένδυσης δεν έχει ξεκινήσει (πέρα από την προκάτ αίθουσα καζίνο που δημιουργήθηκε πρόχειρα και βιαστικά για να στεγαστεί το καζίνο), παρότι προβλέπεται από την άδεια συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της τελικής μορφής του καζίνο στο ξενοδοχειακό συγκρότημα εντός 24 μηνών από τη χορήγηση της άδειας καζίνο. Ηδη έχουν περάσει 15 μήνες...

Τα έσοδα από τα εισιτήρια εισόδου, ετσιθελικά παρακρατήθηκαν και δεν αποδόθηκαν στο κράτος από την έναρξη λειτουργίας μέχρι και τις 15/3/1996, οπότε οι εκμεταλλευτές αναγκάστηκαν να τις αποδώσουν μετά από δημοσιοποίηση του θέματος. Τέλος, τα τραπέζια των παιχνιδιών και τα μηχανάκια λειτουργούν στις ίδιες αίθουσες, παρά το ότι η άδεια ορίζει χώρο παιχνιδιών σε δυο τμήματα.

Η επιτροπή εποπτείας των καζίνο δε γνωστοποίησε καμιά, έστω και παραμικρή, σύσταση προς την εταιρία αυτή, παρότι προβλέπονται συγκεκριμένες και βαριές κυρώσεις (από χρηματικά πρόστιμα μέχρι και οριστική ανάκληση της άδειας) και παρά το γεγονός ότι υπάρχουν αρκετές αναφορές ελεγκτών του ΕΟΤ και για άλλα περιστατικά που αφορούν τη μη ορθή λειτουργία αυτού του καζίνο.

* Ο Λεωνίδας Μιχαλάκης είναι μέλος του ΔΣ του Σωματείου των Εργαζομένων στο καζίνο της Πάρνηθας


"Στραγγάλισαν" σκόπιμα το κρατικό καζίνο Πάρνηθας

Υπάρχουν άμεσα εφαρμόσιμες και ρεαλιστικές λύσεις, σημειώνουν οι εργαζόμενοι στο καζίνο

Το παράλογο σκηνικό έρχεται να συμπληρώσει η λειτουργία του κρατικού καζίνο της Πάρνηθας. Μιας επιχείρησης που ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια έχει αφεθεί στο έλεος του Θεού. Ολο αυτό τον καιρό οι τρεις υπουργοί - ο Θ. Κασίμης της ΝΔ και οι Δ. Λιβανός και Ν. Σηφουνάκης του ΠΑΣΟΚ - τον αφιέρωσαν για να βρουν τον καλύτερο και πιο ανώδυνο τρόπο που θα υλοποιούσε η κυβέρνησή τους τις αποφάσεις για ξεπούλημα των χρυσοφόρων αυτών επιχειρήσεων. Ετσι δεν είχαν χρόνο να ασχοληθούν με το πώς δουλεύει η επιχείρηση της Πάρνηθας, που βέβαια εξυπηρετούσε η διάλυσή της. Σε αυτή την προσπάθεια τους βοήθησαν και εξακολουθούν να τους βοηθούν (με το αζημίωτο βέβαια) οι διευθυντές του καζίνο καθώς και οι εκάστοτε διοικήσεις του ΕΟΤ.Δε χρειάστηκε να καταβάλουν και μεγάλη προσπάθεια για να φτάσουν την άλλοτε χρυσοφόρα αυτή επιχείρηση στο σημερινό χάλι. Για πρώτη φορά από το 1984 (όταν το καζίνο της Πάρνηθας πέρασε στο δημόσιο) παρουσιάζει ταμειακά προβλήματα. Οι προϋπολογισμοί που καταρτίζει ο ΕΟΤ χρόνο με το χρόνο απομακρύνονται από το στόχο τους. Θα αποτελέσει παγκόσμιο φαινόμενο, άξιο μελέτης, πώς μια επιχείρηση καζίνο μπορεί να καταλήξει προβληματική.Οι λόγοι συγκεκριμένοι και χιλιοειπωμένοι. Απάτη και σπατάλη σε συνδυασμό με την αδιαφορία του αρμόδιου υπουργείου. Αδιαφορία που καταντά προκλητική, καθώς σε μια περίοδο που η κυβέρνηση ψάχνει εναγωνίως τρόπους να αυξήσει τα δημόσια έσοδα, περικόπτοντας παράλληλα διάφορες κοινωνικές παροχές, στρουθοκαμηλίζει με το πρόβλημα αυτό, στερώντας από το δημόσιο εκατοντάδες εκατομμύρια δραχμές.

Προτάσεις

Οι εργαζόμενοι στο καζίνο θέλουν να πιστεύουν ότι η νέα υπουργός Ανάπτυξης θα δείξει και στο θέμα του Καζίνο Πάρνηθας την ίδια ευαισθησία που έδειξε και στην περίπτωση του καζίνο του Φλοίσβου, παίρνοντας άμεσα μέτρα για τη σωστή λειτουργία του που θα προστατέψουν το δημόσιο συμφέρον.Η λύση είναι απλή, αποτελεσματική αλλά και επιτακτική. Απομάκρυνση όλης της τεχνικής διεύθυνσης του καζίνο της Πάρνηθας..Παράλληλα, όμως, οι εργαζόμενοι στο Καζίνο Πάρνηθας, δηλώνουν αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν σε καμιά περίπτωση να συνεχιστεί άλλο η ίδια κατάσταση, η οποία εκτός των άλλων θέτει σε κίνδυνο και τη λειτουργία της ίδιας της επιχείρησης. Δε χρειάζεται, λοιπόν, περισσότερος χρόνος για να πειστούν και οι πλέον θερμοί υποστηρικτές της πολιτικής των ιδιωτικών καζίνο ότι ειδικά τέτοιες επιχειρήσεις είναι εγκληματικό να λειτουργούν με ιδιωτική πρωτοβουλία για λόγους οικονομικούς, κοινωνικούς, αλλά και ελέγχου.

Η τελική πρόταση, επομένως, δεν μπορεί να είναι άλλη από αλλαγή της νομοθεσίας που διέπει τα καζίνο με κυριότερους άξονες τους εξής:

  • Δημόσια καζίνο σε περιορισμένο αριθμό, με δημιουργία φορέα ΑΕ που θα τα εκμεταλλεύεται.
  • Οριστική παύση χορήγησης νέων αδειών καζίνο.
  • Ανάκληση αδειών, που μέχρι τώρα δεν τήρησαν τους κανόνες λειτουργίας και συμβατικούς όρους χορήγησης των αδειών.
  • Επαναδιαπραγμάτευση των οικονομικών όρων χορήγησης των αδειών.
  • Θέσπιση κανόνων λειτουργίας που θα ορίζουν το ωράριο λειτουργίας (όχι πάνω από 12 ώρες), τις προϋποθέσεις εισόδου (εντοπιότητας για τα καζίνο της περιφέρειας και φορολογικής ενημερότητας) και τον αριθμό τραπεζιών και μηχανημάτων.
  • Διάλυση των επιτροπών και παραεπιτροπών,που το μόνο που κάνουν τόσον καιρό είναι να νομιμοποιούν τις παρανομίες των επιχειρήσεων αυτών.
  • Εξασφάλιση των εργαζομένων σε κάθε περίπτωση.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ