ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Μάη 1996
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ
Πόσα χρόνια ακόμη;

Το ΥΠΠΟ προωθεί νέο, ιδιωτικού δικαίου, θεσμικό πλαίσιο για τα αρχαιολογικά έργα

Με Νομικό Πλαίσιο Ιδιωτικού Δικαίου,όπως είπε ο υπουργός Πολιτισμού, Σταύρος Μπένος,ύστερα από επίμονες ερωτήσεις, το οποίο, ουσιαστικά θα αφήνει στη γωνία την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων, την Αρχαιολογική Υπηρεσία και θα αποδυναμώνει τον άμεσο κρατικό έλεγχο,σκοπεύει η κυβέρνηση να "αντιμετωπίσει" όσα προβλήματα οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ χρόνια τώρα δεν έλυσαν: Καθυστερήσεις των έργων της Ακρόπολης,κατασπατάληση χρημάτων του δημοσίου,μη απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων,μη εκταμίευση και απορρόφηση κονδυλίων από το "Ταμείο Διαχείρισης Πόρων Αρχαιολογικών Εργων",λειψό επιστημονικό και κυρίως εργατοτεχνικό προσωπικό,εμπλοκή των προσλήψεων στο νόμο Πεπονή και άλλα εσωτερικής λειτουργίας προβλήματα.Προβλήματα, που αποτυπώνονται στη σημερινή εικόνα στην Ακρόπολη, και αποκαλύφθηκαν στη χτεσινή ενημερωτική επίσκεψη του υπουργού Πολιτισμού στο Βράχο και στην κοινή συνέντευξη Τύπου με τα μέλη της ΕΣΜΑ, Χ. Μπούρα,Π. Καλλιγά και Α. Δεληβοριά.

Εικόνα εκφρασμένη ξεκάθαρα και από τον πρόεδρο της ΕΣΜΑ, Χ. Μπούρα στον απολογισμό της Επιτροπής. Τα προβλήματα, όμως, αφέθηκαν να οδηγηθούν σε οριακή κατάσταση, τέτοια, που δίνει "άλλοθι" στον υπουργό Πολιτισμού, ώστε ναζητάει από την ΕΣΜΑ να προτείνει ένα νέο - στην πραγματικότητα... προαποφασισμένο - θεσμικό πλαίσιο ιδιωτικού δικαίου,μέχρι τέλος Μάη. Επίσης, το ΥΠΠΟ προσανατολίζεται στην οργάνωση ενός "εργοταξίου" με δύο επικεφαλής στους τομείς των μελετών και των αναστηλώσεων,προκειμένου να συντονίζονται τα συνεργεία.

Ο,τι ακούσαμε χτες ήταν χιλιοειπωμένο: Το λιγοστό εργατοτεχνικό προσωπικό, διαρκώς συρρικνώνεται, χωρίς να ανανεώνεται.Ο υπουργός μίλησε για 45 προσλήψεις, όχι όμως για αυξήσεις,αλλά ο εκπρόσωπος των εργαζομένων, Γ. Αρμπιλιάς,είπε: "Χρειάζεται και ένα διάστημα προσαρμογής των νεότερων στο χώρο".Παρ' όλα αυτά, όταν εργαζόμενος πρότεινε στον υπουργό να τον ενημερώσει για τους μαρμαροτεχνίτες, εκείνος απάντησε"είναι άλλος ο χαρακτήρας της επίσκεψης". Οσο για τη συνέχεια της μαρμαροτεχνίας αξίζει να σημειωθεί η φράση του Χ. Μπούρα, "αν είχαμε καλύτερους μισθούς τότε θα πήγαιναν οι νεότεροι στα καλλιτεχνικά εργαστήρια".

Το 1 δισ. που αναλογεί ετησίως στην Ακρόπολη, δύσκολα εκταμιεύεται και απορροφάται, αφού και για την παραμικρή δαπάνη το Ταμείο Διαχείρισης... έχει άποψη.Από τη στιγμή της απόφασης μέχρι τη στιγμή της εκτέλεσης μεσολαβούν έξι στάδια (!).

Ασαφές χρονοδιάγραμμα

Ως προς τα έργα έχει ολοκληρωθεί μόνο το 40%.Ο χρόνος αποπεράτωσης είναι "ασαφής", όπως είπε ο Χ. Μπούρας, αλλά "με σημερινούς ρυθμούς χρειάζονται τουλάχιστον 35 - 40 χρόνια".

"Πρωταγωνιστές" των αναστηλωτικών έργων είναι η βόρεια πλευρά του Παρθενώνα, όπου άρχισε να τοποθετείται η σκαλωσιά. Σημειώνεται ότι η αρχική μελέτη προέβλεπε καταβίβαση 8 κιόνων και των επιστυλίων τους και αφαίρεση του τσιμέντου από τους σπονδύλους.

Στη δυτική Ζωφόρο (συμπληρώθηκαν 3 χρόνια από την καταβίβασή της) οι 46 μέθοδοι καθαρισμού που εφαρμόστηκαν, χαλάνε τη γυψοποιημένη λόγω μόλυνσης "επιδερμίδα" του μαρμάρου, πάνω στην οποία "γράφονται" όλες οι λεπτομέρειες του γλυπτού. Αυτή τη στιγμή μελετιούνται άλλες τρεις μέθοδοι.Επισφαλής είναι και ο ναός της Αθηνάς Νίκης,ο οποίος, σύμφωνα με τον Αγγελο Δεληβοριά, "πρέπει να κατέβει, δηλαδή να διαλυθεί, γιατί είναι και επικίνδυνος".Τα μέλη της ΕΣΜΑ δικαιολογημένα επισημαίνουν ότι τέτοιες εργασίες "δεν μπορούν να γίνουν με ωρομίσθιους και εποχικούς εργάτες".

Για τις εκλογές στην ΕΕΛ

Ενόψει των προσεχών αρχαιρεσιών για την ανάδειξη νέας διοίκησης στην Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών,η "Αγωνιστική Πανδημοκρατική Ενότητα Λογοτεχνών - Συνεργαζόμενοι" καλεί τους λογοτέχνες στη συνέλευσή της, που θα πραγματοποιηθεί σήμερα (7μμ), στην αίθουσα της ΠΕΑΕΑ (Λυκούργου 10, 4ος όροφος). Θέμα της συνέλευσης - συνάντησης των λογοτεχνών οι επικείμενες αρχαιρεσίες στην ΕΕΛ και η συγκρότηση του ψηφοδελτίου των υποψηφίων της "Αγωνιστικής Πανδημοκρατικής Ενότητας Λογοτεχνών - Συνεργαζόμενοι".

Ζητούν συνάντηση

Συνάντηση με τον υπουργό Πολιτισμού, Σταύρο Μπένο,έχει ζητήσει εδώ και αρκετές μέρες το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας.Οπως αναφέρεται σε ανακοίνωσή τους, "ο σκοπός της επίσκεψης, πέρα από μια συνάντηση αβροφροσύνης και γνωριμίας, αποσκοπεί στην ανταλλαγή απόψεων γύρω από τα προβλήματα που απασχολούν σήμερα τους εικαστικούς καλλιτέχνες".

"Είναι γνωστό ότι το ΕΕΤΕ είναι το μοναδικό ΝΠΔΔ στο χώρο των καλλιτεχνών και αντιπροσωπεύει μια από τις επτά τέχνες. Ετσι, παρόλο που κατανοούμε το φόρτο εργασίας του κ. Μπένου, θεωρούμε ότι η συνάντηση αυτή θα πρέπει το συντομότερο να πραγματοποιηθεί"."Αλλωστε, καταλήγει η ανακοίνωση, τα συσσωρευμένα προβλήματα των καλλιτεχνών δεν μπορούν να περιμένουν άλλο και δε θα θέλαμε να εγκαινιάσουμε τη συνεργασία μας ως νέο ΔΣ με κινητοποιήσεις".

Η ΕΣΗΕΑ για τον Κεραμεικό

Σαφή θέση υπέρ της διαφύλαξης του αρχαιολογικού χώρου του Κεραμικού παίρνει και η ΕΣΗΕΑ, ύστερα από τις καταγγελίες του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων για τα έργα διανοίξεως της σήραγγας που εκτελούνται από το μετρό.

Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση: "Η ΕΣΗΕΑ επισημαίνει τους κινδύνους και καλεί όλους τους αρμόδιους παράγοντες να σταματήσουν τα έργα αυτά και να διασφαλίσουν με κάθε τρόπο τα αρχαία μνημεία και τους χώρους που αποτελούν τη μοναδική και ανεπανάληπτη πολιτιστική κληρονομιά της πατρίδας μας".

Τελευταίες παραστάσεις

Λόγω της επιτυχίας που σημείωσαν την περασμένη βδομάδα οι παραστάσεις του έργου "Με θέα τη θάλασσα" του Αλμπι,που παρουσιάζεται από το "Μοντέρνο Θέατρο" του Γιώργου Μεσσάλα,στο Θέατρο "Αλκυονίδα",παρατείνονται μέχρι αυτή την Κυριακή. Το έργο παρουσιάζεται σε μετάφραση Ροζίτας Σώκου,σκηνοθεσία Γιώργου Μεσσάλα και σκηνικά Τάσου Παπαδόπουλου.Παίζουν: Βούλα Ζουμπουλάκη, Γιώργος Μεσσάλας, Σπύρος Μαβίδης, Βίβιαν Βαλσάμη.Δείτε και τη σχετική πρόσκληση για τους αναγνώστες του "Ρ".

  • Μέχρι την Κυριακή παρατάθηκαν και οι παραστάσεις του έργου "Ψυρρή Μπερζέρ" του Καρλ Φάλεντιν,στο Θέατρο "Πολιτεία",σε μετάφραση Κ. Χέλμη,σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη,σκηνικά Γ. Χατζηγιάννη,κοστούμια Ερσης Δρίνη και μουσική Δ. Μαραγκόπουλου.Παίζουν: Α. Τουντοπούλου, Μ. Σεβαστοπούλου, Β. Κόκκα, Δ. Φραγκιόγλου,κ.ά.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ