ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Αυγούστου 1997
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
Ανακύκλωση σκουπιδιών και ... ευθυνών

Αλυτο παραμένει το εκρηκτικό πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στο λεκανοπέδιο της Αττικής, παρά τη χτεσινή φιέστα, περιεχόμενο της οποίας ήταν η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του ΥΠΕΧΩΔΕ και της αναδόχου κοινοπραξίας, για την κατασκευή του εργοστασίου μηχανικής ανακύκλωσης στα Ανω Λιόσια.

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης, επιχείρησε για άλλη μια φορά να ρίξει τις ευθύνες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, επειδή κάτοικοι και φορείς της Ανατολικής Αττικής αντιδρούν στη δημιουργία "Ολοκληρωμένων Εγκαταστάσεων Διαχείρισης Απορριμμάτων" (ΟΕΔΑ) μέσα σε δάση, αρχαιολογικούς χώρους και δασικές εκτάσεις... Τόλμησε, μάλιστα, να χαρακτηρίσει αντικοινωνική και ανεύθυνη τη στάση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, λέγοντας χαρακτηριστικά: "Δε θα επιτρέψουμε σε κανέναν να δολοφονεί το περιβάλλον και τους κατοίκους", ενώ οι ευθύνες για αυτόν που κατηγορεί την αυτοδιοίκηση βαρύνουν αποκλειστικά τον ίδιον. Αναφέρθηκε, επίσης, στις "20 βόμβες, που υπάρχουν στην Ανατολική Αττική (σ. σ. εννοώντας τις ανεξέλεγκτες χωματερές), που θέτουν σε κίνδυνο το περιβάλλον". Πραγματικότητα για την οποία συνυπεύθυνος είναι επίσης και ο ίδιος ο υπουργός, αφού η δραματική καθυστέρηση δημιουργίας ΟΕΔΑ και στη Δυτική και στην Ανατολική Αττική είναι αυτή που προκάλεσε, και προκαλεί, τη λειτουργία των παράνομων χωματερών.

Αρκεί να αναφερθούμε στην άρνηση του ΥΠΕΧΩΔΕ να υλοποιήσει το επιστημονικά τεκμηριωμένο πρόγραμμα του ΕΣΔΚΝΑ για την Ανατολική Αττική, που προέβλεπε τη δημιουργία δύο ΟΕΔΑ στην Ανατολική Αττική. Ωστόσο, σήμερα ακόμα και αυτή η μία είναι άγνωστο αν θα κατασκευαστεί... Κι αυτό γιατί κάποιοι χώροι, για τους οποίους ο υπουργός πριν από μερικούς μήνες υπέγραψε την προέγκριση χωροθέτησης, είχαν τοποθετηθεί τελευταίοι στην ιεράρχηση, με βάση το πρόγραμμα του ΕΣΔΚΝΑ και ο υπουργός επιχειρεί να επιβάλει ντε φάκτο την ανατροπή αυτής της ιεράρχησης. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Αυλώνα, για τον οποίο πρόσφατα το Συμβούλιο της Επικρατείας ανέστειλε προσωρινά την απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ, αφού το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο έκρινε πως υπάρχει κίνδυνος μόλυνσης των υπόγειων νερών και πως υπάρχει κίνδυνος για το δασικό οικοσύστημα της Πάρνηθας.

Εργοστάσιο Ανακύκλωσης

Μετά τον Ιούνη του 1999 θα αρχίσει να λειτουργεί το εργοστάσιο μηχανικής ανακύκλωσης, σύμφωνα με τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, αν και το πρόγραμμα του ΕΣΔΚΝΑ προβλέπει ότι αυτό θα λειτουργήσει τον Αύγουστο του 1998.

Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί το δεύτερο σκέλος - μαζί με το Χώρο Υγειονομικής Ταφής των υπολειμμάτων του - της ΟΕΔΑ της Δυτικής Αττικής. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΣΔΚΝΑ Θ. Καρούντζο είναι το πιο σύγχρονο και το μεγαλύτερο εργοστάσιο ανακύκλωσης του κόσμου. Ωστόσο, είναι άγνωστο το πού θα πηγαίνουν τα σκουπίδια της Αττικής μέχρι την έναρξη της λειτουργίας του, αφού οι Τεχνικές Υπηρεσίες του ΕΣΔΚΝΑ έχουν καθορίσει με επιστολή προς το υπουργείο την 10η του Οκτώβρη, ως "ημερομηνία λήξης" της χωματερής. Τότε, η χωματερή των Ανω Λιοσίων δε θα μπορεί να δεχτεί επιπλέον ούτε μια σακούλα σκουπιδιών!

Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 10,5 δισ. δρχ. και θα χρηματοδοτηθεί σε ποσοστό 75% από το Β' πακέτο Ντελόρ και σε ποσοστό 25% από το ΥΠΕΧΩΔΕ (ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗΣ). Θα έχει δυναμικότητα επεξεργασίας των απορριμμάτων ποσότητας 1.200 τόνων την ημέρα. Με τη μέθοδο αυτή η τελική εναπόθεση των στερεών αποβλήτων στο χώρο υγειονομικής ταφής θα μειωθεί κατά 75% περίπου σε σχέση με το συνολικό όγκο των ημερήσιων απορριμμάτων.

Τα υλικά που θα ανακτώνται από την επεξεργασία είναι: κομπόστ (εδαφοβελτιωτικό) που θα μπορεί να χρησιμοποιείται στην αποκατάσταση χωματερών, ως υπόστρωμα, σε καύσιμο υλικό RDF (μείγμα χαρτιού - πλαστικού), που θα χρησιμοποιείται από τις τσιμεντοβιομηχανίες, σιδηρούχα μέταλλα και αλουμίνιο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ύλη για την παραγωγή νέων υλικών αλουμινίου. Τα υπολείμματα του εργοστασίου φτάνουν σε ποσοστό 25% περίπου και αποτελούνται στο μεγαλύτερο ποσοστό από αδρανή υλικά.

Κ. Π.

ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
Εργαζόμενοι και επιβάτες θα πληρώσουν

Μετέωρη εξακολουθεί να παραμένει η μεταφορά της "Ολυμπιακής Αεροπορίας" στα Σπάτα και όσον αφορά τα απαιτούμενα κονδύλια, περίπου 118 δισ. δρχ., αλλά και όσον αφορά τους όρους λειτουργίας της, στο νέο - κατ' ουσίαν - ιδιωτικό αεροδρόμιο Σπάτων.

Η διοίκηση της εταιρίας, ωστόσο, υποστηρίζει ότι είναι πανέτοιμη για τη μεταφορά και αισιοδοξεί ότι η κυβέρνηση θα δώσει λύση στο πρόβλημα της χρηματοδότησης μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβρη.

Πάντως, το μόνο βέβαιο είναι ότι η "έξωση" του εθνικού αερομεταφορέα από το αεροδρόμιο του Ελληνικού, που αποφάσισε ερήμην της εταιρίας η κυβέρνηση, είναι απειλητικός βρόχος για την εταιρία, αφού τη μετατρέπει από "σπιτονοικοκύρη" σε "ενοικιαστή", με παράλληλη αύξηση των λειτουργικών της εξόδων, τουλάχιστον, κατά 25%.

Στη διάρκεια της προχτεσινής συνέντευξης Τύπου η διοίκηση της ΟΑ επιχείρησε να παρουσιάσει "ρόδινη" την εικόνα της εταιρίας, με όλους τους δείκτες σε άνοδο (επιβατική κίνηση, έσοδα, πληρότητα αεροσκαφών κλπ.) και προσδοκώμενα κέρδη 14,7 δισ. δρχ. για το 1997. Οσον αφορά τη δαπάνη μεταφοράς της ΟΑ στα Σπάτα, ειπώθηκε ότι απαιτούνται 118 δισ. δρχ., ποσό που δεν περιλαμβάνεται στη σύμβαση με τη "Χόχτιφ" και θα πρέπει να εξευρεθεί από το δημόσιο, την Ευρωπαϊκή Ενωση, την ίδια την ΟΑ και τις τράπεζες. Τη λύση στο μείζον αυτό πρόβλημα, η διοίκηση της ΟΑ αισιοδοξεί ότι θα τη δώσει η κυβέρνηση μέχρι το τέλος του ερχόμενου Σεπτέμβρη. "Η ΟΑ ουσιαστικά υπόκειται σε έξωση από το χώρο που λειτουργεί", τόνισε ο αντιπρόεδρος της εταιρίας, Σπ. Ζανιάς,και πρόσθεσε ότι στο αεροδρόμιο του Ελληνικού έχουν επενδυθεί περισσότερα από 70 δισ. δρχ., τα οποία αφήνονται προς χρήση του ελληνικού δημοσίου και υπ' αυτή την έννοια η ΟΑ θα πρέπει να αποζημιωθεί για την περιουσία που υποχρεώνεται να εγκαταλείψει. Αλλά στο θέμα αυτό παρεμβαίνει η ΕΕ, απαγορεύοντας την αποζημίωση της ΟΑ, με το πρόσχημα της κρατικής ενίσχυσης. Κάτι που όπως ειπώθηκε δεν ευσταθεί και θα πρέπει το κράτος να ασκήσει τα δικαιώματά του ως κύριος μέτοχος της ΟΑ. Το κόστος λειτουργίας της ΟΑ σήμερα είναι μηδενικό όσον αφορά τις εγκαταστάσεις, αλλά με τα ενοίκια που θα καταβάλλει στην κατασκευάστρια εταιρία για τη χρήση της υποδομής, θα αυξηθεί, τουλάχιστον, κατά 25%, σύμφωνα με τις διεθνείς στατιστικές. Ωστόσο, το θέμα αυτό δεν απασχολεί κυβέρνηση και διοίκηση, γιατί υπολογίζουν ότι την αύξηση του λειτουργικού κόστους θα την καλύψουν με μείωση του "εργατικού κόστους", με την εφαρμογή της μελέτης "Μακένζι", που ως γνωστό βασίζεται στην πλήρη ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Γι' αυτό, άλλωστε, η διοίκηση της ΟΑ τόνισε με έμφαση ότι η υλοποίηση όλων των παραπάνω "απαιτεί τη συμπαράσταση των εργαζομένων".

Ο Στ. Μανούσος,εκπρόσωπος της ΕΣΚ, επισημαίνει ότι αυτό που φαίνεται ξεκάθαρα και από τις σχετικές ανακοινώσεις, είναι ότι παραμένει άλυτο το σημαντικό πρόβλημα της χρηματοδότησης για τη μεταφορά της ΟΑ στα Σπάτα και ότι ο εθνικός αερομεταφορέας "πετά στο κενό", χωρίς πρόγραμμα και στόχους και χωρίς να έχει διευκρινιστεί επίσημα από την κυβέρνηση αν θα παραμείνει στο δημόσιο ή θα εκχωρηθεί στους ιδιώτες. Ολες οι ενδείξεις - τονίζει - οδηγούν στο συμπέρασμα ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η ιδιωτικοποίηση του εθνικού αερομεταφορέα και η μόνη εκκρεμότητα είναι η αλλαγή των εργασιακών σχέσεων, ώστε ο ιδιώτης να έχει "λυμένα τα χέρια του". Αυτό θα επιχειρηθεί με την εφαρμογή της μελέτης "Μακένζι" και όπως όλα δείχνουν ο Σεπτέμβρης για την ΟΑ θα είναι θερμός, καταλήγει ο Στ. Μανούσος.

ΦΛΑΜΠΟΥΡΟ
Χρειάζονται δίκτυο ύδρευσης και δρόμους

Την άμεση κατασκευή νέου δικτύου ύδρευσης στην κοινότητα Φλάμπουρου Βισαλτίας του νομού Σερρών, προϋπολογισμού 100 εκατομμυρίων δραχμών, ζητούν, με Ερώτησή τους στη Βουλή, προς τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ, Μακεδονίας - Θράκης και Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, οι βουλευτές του ΚΚΕ, Σταύρος Παναγιώτου και Αχιλλέας Κανταρτζής.Ταυτόχρονα, ζητούν να διατεθούν οι αναγκαίες πιστώσεις, ύψους 3 εκατομμυρίων δραχμών, προκειμένου να ολοκληρωθεί το συντομότερο το αποχετευτικό δίκτυο της κοινότητας, η δημιουργία του οποίου θα συμβάλει αποφασιστικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.

Οπως χαρακτηριστικά σημειώνουν στην Ερώτησή τους οι βουλευτές του ΚΚΕ, το δίκτυο ύδρευσης της εν λόγω κοινότητας κατασκευάστηκε με σωλήνες αμιάντου την περίοδο 1958-'59. "Οι σωλήνες αυτοί - παρ' όλες τις σοβαρές καταγγελίες για τους κινδύνους που προκαλεί ο αμίαντος στην υγεία - δεν έχουν αντικατασταθεί. Σήμερα οι σωληνώσεις αυτές έχουν φθαρεί, εγκυμονώντας πρόσθετους κινδύνους για την υγεία των κατοίκων. Ενώ μεγάλες και συχνές είναι οι διαρροές του νερού, με αποτέλεσμα, εκτός των άλλων, να επιβαρύνονται οι λειτουργικές ανάγκες της κοινότητας με υπέρογκα ποσά", τονίζουν οι βουλευτές. "Εξάλλου έργο άμεσης ανάγκης είναι η δημιουργία αποχετευτικού δικτύου της κοινότητας", καταλήγουν, στην Ερώτησή τους.

Εχει ανάγκη και από δρόμους

Το θέμα της άθλιας κατάστασης στην οποία βρίσκονται οι δρόμοι της κοινότητας, φέρνουν με Ερώτησή τους στη Βουλή, προς τους παραπάνω υπουργούς, οι βουλευτές του ΚΚΕ, Σταυρός Παναγιώτου και Βαγγέλης Μπούτας.Στην Ερώτησή τους ζητούν να ληφθούν μέτρα ώστε να κατασκευαστούν οι αναγκαίοι κοινοτικοί και αγροτικοί δρόμοι και να διαμορφωθούν οι ήδη υπάρχοντες.

"Σοβαρή συμβολή για την ανάπτυξη της περιοχής της κοινότητας Φλάμπουρου Βισαλτίας, αλλά και για τη βελτίωση της καθημερινής ζωής των κατοίκων θα αποτελέσουν έργα βελτίωσης της οδοποιίας, τόσο στην ίδια την κοινότητα, όσο και στη γύρω περιοχή. Η κατασκευή και διαμόρφωση των κοινοτικών και αγροτικών δρόμων θα συμβάλει σημαντικά και θα διευκολύνει την αγροτική παραγωγική δραστηριότητα των κατοίκων, μια και σήμερα οι δρόμοι που υπάρχουν βρίσκονται σε άθλια κατάσταση", σημειώνουν χαρακτηριστικά στην Ερώτησή τους οι βουλευτές του ΚΚΕ.

Παράλληλα, επισημαίνουν την άθλια κατάσταση, στην οποία βρίσκεται το κοινοτικό κατάστημα, στο οποίο, από το 1968 οπότε και χτίστηκε, δεν έχει γίνει καμία συντήρηση ή επισκευή. "Ο δε εξοπλισμός του (γραφεία, έπιπλα, αρχειοθήκες, μηχανογράφηση, κτλ.) είναι από ανεπαρκής έως ανύπαρκτος. Σοβαρές είναι οι ελλείψεις και σε χώρους συνεδριάσεων, χώρους υγιεινής, ακόμα και επαρκούς φωτισμού", τονίζουν οι βουλευτές του ΚΚΕ. Ζητούν, τέλος, από τους υπουργούς να διατεθούν οι αναγκαίες πιστώσεις για την επισκευή και συντήρηση του κοινοτικού καταστήματος, να γίνουν οι αναγκαίες βελτιώσεις και να τοποθετηθεί ο απαραίτητος εξοπλισμός.

Πύλη της "Σένγκεν" το αεροδρόμιο

Ειδικό θέμα γεννάται από το γεγονός ότι με επιστολή του Γενικού Γραμματέα Κοινοτικών Υποθέσεων, ζητείται από την ΟΑ να επισπεύσει τα έργα υποδομής, που απαιτούνται για την εφαρμογή της συνθήκης Σένγκεν στα αεροδρόμια από τις 27 Οκτώβρη 1997. Για το θέμα αυτό δε δόθηκαν άλλα στοιχεία, αλλά είναι γνωστό ότι πριν ακόμα επικυρωθεί η Συνθήκη Σένγκεν από την ελληνική Βουλή, η κυβέρνηση είχε δώσει εντολές στην ΥΠΑ για την εκτέλεση των απαιτούμενων έργων στα αεροδρόμια Ελληνικού, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου και Κέρκυρας, που έχουν χαρακτηριστεί ως πύλες υποδοχής πολιτών, που προέρχονται από τις 15 χώρες που έχουν θέσει σε ισχύ τη Συνθήκη Σένγκεν. Ηδη στο Ανατολικό Αεροδρόμιο έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των "ειδικών πυλών", έτσι ώστε να επιτυγχάνεται ο φυσικός διαχωρισμός των επιβατών, οι οποίοι δε θα υπόκεινται σε έλεγχο διαβατηρίων, αλλά θα καταγράφεται μόνο η διέλευσή τους από ειδικό ηλεκτρονικό σύστημα, η "καρδιά" του οποίου είναι εγκαταστημένη ήδη στο Στρασβούργο. Τα έργα αυτά στο Δυτικό Αεροδρόμιο, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν μετά το τέλος της τουριστικής περιόδου.

23Ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - ΟΔΗΓΗΤΗ
Συνεχίζονται οι προφεστιβαλικές

Συνεχίζονται οι εκδηλώσεις για το 23ο Φεστιβάλ της ΚΝΕ και του "Οδηγητή". Για τις επόμενες μέρες, εκδηλώσεις έχουν προγραμματιστεί: Σήμερα στη Σέκλιζα Καρδίτσας, με θέμα τα ναρκωτικά και το μέλλον των νέων γυναικών, με ομιλητές τον Μ. Τσίπρα, μέλος της ΚΕ Καρδίτσας του ΚΚΕ και την Λ. Καλαμπάκα, μέλος του ΝΣ Καρδίτσας της ΚΝΕ.

Αύριο στην Καλλιράχη Θάσου, με θέμα τη δράση ενάντια στα ναρκωτικά και ομιλήτρια την Λ. Χαϊνά, γραμματέα της ΝΟ Καβάλας της ΚΝΕ, στον Ωρωπό Πρέβεζας, με θέμα τα Ναρκωτικά και στην Αγιάσο Λέσβου, με θέμα την ειρήνη.

Το Σάββατο, στα Λιμενάρια Θάσου, με θέμα την ειρήνη και τη Συμφωνία του Σένγκεν και ομιλητή τον Β. Τασούλα, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ, στη Νάουσα, με θέμα την εκπαιδευτική αντιμεταρρύθμιση και στην Κασιώπη Κέρκυρας, με θέμα την ανεργία. Την ίδια μέρα επίσης, ξεκινά στη Χίο το διήμερο εκδηλώσεων, με ομιλήτρια την Γιώτα Ζαγγανά, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

Αλλαγές στην "Γκρίνπις"

Παραιτήθηκε από διευθυντής του ελληνικού γραφείου της "Γκρίνπις" ο Ηλ. Ευθυμιόπουλος,θέση που κατείχε από τον Ιούνη του 1990. Ο ίδιος επικαλέστηκε "προσωπικούς λόγους", που εξηγούνται από τη "διάθεση να δοκιμαστεί και σε άλλα πεδία δράσης".

Ο - μέχρι χτες - διευθυντής της οργάνωσης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο ανάμειξής του με την πολιτική, καθώς και τη συμμετοχή του σε επιχειρηματικές δραστηριότητες που έχουν σχέση με το περιβάλλον. Ενδεικτικό των προσανατολισμών του, αλλά και των προσανατολισμών, τελικά, της οργάνωσής του, είναι αυτό που ο ίδιος είπε πως θεωρεί μία από τις κορυφαίες στιγμές της 7χρονης θητείας του στην οργάνωση. Το ρόλο που έπαιξε η "Γκρίνπις" στην προώθηση κατασκευής φωτοβολταϊκού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής στην Κρήτη από πολυεθνική εταιρία "οικολογικά ευαίσθητη".

Καθήκοντα διευθυντή ανέλαβε ο Στ. Ψωμάς,μέχρι πρότινος αναπληρωτής διευθυντής και υπεύθυνος εκστρατειών της "Γκρίνπις".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ