ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Αυγούστου 1997
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ηρεμα, δεν είμαι τρομοκράτης

Ο φόβος φυλάει τα έρμα - λένε. Ετσι από τα έρμα και τους φόβους τους κάνουν χρυσές δουλιές κάποιοι. Λίγο θα μας ενδιέφερε όταν ούτε έρμα είμαστε, ούτε φόβους έχουμε. Μικρά τα καράβια μας, μικρές και οι φουρτούνες. Κάποιες φορές, όμως, τα έρμα, με τους αδιόρατους φόβους, τις υπερβολές και την επηρμένη τους συμπεριφορά μεταβιβάζουν τους φόβους τους σε ανύποπτους πολίτες, μεταβάλλοντάς τους τελικά σε αγανάκτηση και θυμό.

***

Ποια μπορεί να είναι τα συναισθήματα, παρά αγανάκτηση και θυμός, όταν για να μπει κάποιος, εργαζόμενος ή επισκέπτης, στο Εθνικό Θέατρο πρέπει να περάσει από τον έλεγχο ιδιωτικής "φρουράς"; Προς στιγμή, αναρωτιέσαι μήπως έχεις κάνει λάθος και αντί για το Εθνικό Θέατρο, πήγες στον Ομιλο Λάτση. Μα όχι, στο Εθνικό βρίσκεσαι. Και μη φανταστείτε ότι ο έλεγχος αφορά μόνο αγνώστους, αφορά και ηθοποιούς και όλους τους εργαζόμενους. Οι εργαζόμενοι έχουν κάρτα εργαζομένου που επιδεικνύουν και όλοι οι άλλοι επισκέπτες και ηθοποιοί επιδεικνύουν ταυτότητα για να την αντικαταστήσουν με κάρτα εισόδου και μόνο έτσι είναι δυνατή η είσοδός τους στην πρώτη κρατική μας σκηνή.

***

Πόσοι και ποιοι μπορούν να αντιδράσουν στη "νέα τάξη πραγμάτων", που η μεγαλομανία - γιατί περί μεγαλομανίας πρόκειται - των "αρχόντων" επιβάλλει; Γιατί ποιοι φόβοι μπορεί να περικύκλωσαν τις έγνοιες του καλλιτεχνικού διευθυντή; Εντάξει είπαμε "μεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες", αλλά τα καράβια προς το παρόν ανήκουν αλλού, όσο για το καράβι που λέγεται "Εθνικό Θέατρο" έχει καπετάνιο το παρελθόν του, που αυτό δεν έχει να σκιάζεται τίποτε. Η μήπως ο κύριος Κούρκουλος έχει πληροφορίες ότι κυκλοφορούν τρομοκράτες ηθοποιοί που επιβουλεύονται το έργο του;

***

Ηρεμα, ήρεμα... κύριε Κούρκουλε. Δεν είμαστε τρομοκράτες. Είμαστε τα θύματα μιας μεγαλομανούς τάξης πραγμάτων, που απειλεί την ποιότητα και την αισθητική της ζωής, της λογικής και των σχέσεών μας με τη μνήμη, με το παρόν και το μέλλον. Και κοστίζει πολύ! Οχι μόνο συναισθηματικά, αλλά και υλικά. Το πρώτο κόστος μπορεί να μην το γνωρίζουν και να μην το αξιολογούν κάποιοι, το δεύτερο όμως σίγουρα το γνωρίζει καλύτερα η διεύθυνση του Εθνικού, η οποία θα "ξηλώνεται". Η μήπως η ιδιωτική αστυνομία πληρώνεται από τον προσωπικό λογαριασμό του καλλιτεχνικού διευθυντή;

Σ. ΑΔΑΜΙΔΟΥ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Διαλύονται ή καταχώνονται

Τμήματα του Ρωμαϊκού Βαλανείου,σειρά αγωγών ύδρευσης και αποχέτευσης,ένας κτιστός αγωγός ρωμαϊκής εποχής,μια κτιστή αίθουσα υποκαύστου, που ανήκει σε λουτρό των ρωμαϊκών χρόνων, εργαστήρια και χυτήρια αποκάλυψαν οι ανασκαφές που διενεργεί η Γ ΕΠΚΑ στη Βουλή, προκειμένου να κατασκευαστεί το υπόγειο γκαράζ.Ευρήματα, που διευρύνουν τις πληροφορίες για την τοπογραφία των Αθηνών, οι οποίες όμως είναι καταδικασμένες να διαλυθούν στο όνομα ενός δημόσιου έργου - εάν το συγκεκριμένο μπορεί να χαρακτηριστεί δημόσιο.

Ο,τι αποκάλυψε η σκαπάνη της Γ ΕΠΚΑ και παρουσιάστηκε στην προχθεσινή συνεδρίαση του ΚΑΣ, ουσιαστικά αποτελεί τη συνέχεια των ανασκαφών του Συντάγματος για το Μετρό. Οπως είπε η προϊσταμένη της Εφορείας, Λιάνα Παρλαμά: "Το Ρωμαϊκό Βαλανείο, που ως τώρα ξέραμε ότι εκτείνεται από τη Μεγάλη Βρετανία μέχρι την Οθωνος φαίνεται πως καταλαμβάνει το χώρο μπροστά στη Βουλή και προφανώς μπροστά από το μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη".

Η ανασκαφή θα συνεχιστεί, αλλά η πλειοψηφία των ευρημάτων, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου, θα διαλυθεί εκτός από το ρωμαϊκό αγωγό και την αίθουσα υποκαύστου,που θα καταχωθούν κάτω από την επικλινή ράμπα του γκαράζ. Σημειώνεται ότι μόλις στις αρχές Μάρτη ήρθε στο φως ερμαϊκή στήλη που φέρει το πορτρέτο του φιλόσοφου Χρυσίππου.

Καταχώσεων συνέχεια...

Και επειδή η τύχη των αρχαίων είναι πια συνυφασμένη με την πορεία ή για άλλους την "αναγκαιότητα" των δημόσιων έργων, άλλη μία κατάχωση αποφάσισε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και αυτή τη φορά στο υπό κατασκευή αεροδρόμιο των Σπάτων.Οι ανασκαφές της Β ΕΠΚΑ αποκάλυψαν κτίριο με μακρύ λιθόστρωτο διάδρομο, στο οποίο βρέθηκαν και δύο νομίσματα του 17ου αι. Η Εφορεία εισηγήθηκε "κατάχωση όπως συνέβη και με τις λοιπές αρχαιότητες"... Στο μεταξύ για να ισχύσει η γνωμοδότηση θα πρέπει να συμφωνήσει και η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, καθώς και η αρμόδια Διεύθυνση, διότι τα ευρήματα άπτονται του αντικειμένου τους, αλλά δεν ενημερώθηκαν.

Δ. Μ.

Επιμόρφωση καθηγητών

Αρχισε στις 4 Αυγούστου στους Δελφούς, στις εγκαταστάσεις του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών,ο τρίτος κύκλος σεμιναρίων, με θέμα την επιμόρφωση καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης στα αρχαία ελληνικά. Τα σεμινάρια θα διαρκέσουν έως τις 16 Αυγούστου. Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα συμπεριλαμβάνεται και η διδασκαλία εκμάθησης της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Το νέο αυτό πρόγραμμα υπαγορεύτηκε από τη διαπίστωση της σταδιακής υποβάθμισης των κλασικών σπουδών και στοχεύει στην ενεργοποίηση φιλολόγων και φιλολογικών συλλόγων, ώστε να ευαισθητοποιηθούν η κοινή γνώμη και οι πολιτικές ηγεσίες των διαφόρων χωρών για την τεράστια σημασία της επίδρασης και συμβολής της κλασικής κληρονομιάς στην ανάπτυξη του σύγχρονου πολιτισμού.

Θέματα των σεμιναρίων είναι επίσης: Ιστορία ελληνικής γλώσσας - η επίδρασή της στις ευρωπαϊκές γλώσσες, τα νέα ελληνικά μέσω των αρχαίων, το καινούριο βιβλίο των αρχαίων ελληνικών της Α Γυμνασίου - παρουσίαση - υποδειγματική διδασκαλία, Γνωστά και άγνωστα κείμενα αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων - σχέσεις μεταξύ λογοτεχνικών ειδών - αλληλεπιδράσεις - διαχρονική εξέλιξη.Τα σεμινάρια συμπληρώνονται με διαλέξεις και επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους.

Αντιπολεμική Λυσιστράτη

Την αντιπολεμική κωμωδία του Αριστοφάνη "Λυσιστράτη",παρουσιάζει το Εθνικό Θέατρο,αύριο και το Σάββατο, στην Επίδαυρο,σε μετάφραση Γιάννη Βαρβέρη,σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Ζιάκα,μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου και χορογραφία Ισίδωρου Σιδέρη.Υστερα από είκοσι χρόνια πολεμικής αναμέτρησης μεταξύ των Ελλήνων, με πρωταγωνιστές την Αθήνα και τη Σπάρτη, η Αθηναία Λυσιστράτη συλλαμβάνει το σχέδιο να εκβιάσει τη σύναψη ειρήνης μεταξύ των εμπόλεμων πλευρών με όπλο την ερωτική αποχή των γυναικών από τα συζυγικά τους καθήκοντα.

Εύρημα της παράστασης - όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης Διαγόρας Χρονόπουλος - αποτελεί η προσπάθεια να δεθεί η αριστοφάνεια κωμωδία με την εποχή της δεκαετίας του '50. Ετσι ο θίασος εμφανίζεται σαν θεατρικό μπουλούκι αυτής της δεκαετίας, συνδυάζοντας τη γενναιότητα της τότε περιπλάνησης των ηθοποιών με την ανά τα Βαλκάνια επίκαιρη διακήρυξη του αντιπολεμικού μηνύματος. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Κάτια Δανδουλάκη, Ελένη Γερασιμίδου, Χρύσα Ρώπα, Μιράντα Ζαφειροπούλου, Γιάννης Μόρτζος, Νίκος Μπουσδούκος, Γιώργος Τσιδίμης, Γιάννης Καρατζογιάννης,κ. ά. Η μουσική της παράστασης είναι ζωντανή και ερμηνεύεται από οκταμελή ορχήστρα.

Μπροστά από τη Βουλή βρέθηκε η συνέχεια στου Ρωμαικού Βαλανείου

Μπροστά από τη Βουλή βρέθηκε η συνέχεια στου Ρωμαϊκού Βαλανείου

Και φέτος... μόνο για φέτος

Η παράσταση του "Προμηθέα Δεσμώτη" με τον Νικήτα Τσακίρογλου στο Αρχαίο Ωδείο της Νικόπολης (φωτό) δίνεται στις 8 Αυγούστου. Η έγκριση της παραχώρησης του Ωδείου ήρθε προς συζήτηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στις 5 Αυγούστου. Και αναρωτιέται κανείς ποιος εμπαίζει ποιον; Ο δήμος εμπαίζει το ΥΠΠΟ, που προγραμματίζει χωρίς σχετική έγκριση, η πολιτική ηγεσία εμπαίζει το ΚΑΣ ,του οποίου δήθεν ζητείται η γνώμη στο παρά πέντε και υπό την πίεση των ήδη προγραμματισμένων παραστάσεων ή όλοι μαζί τελικά "παίζουν" με τα τα μνημεία, λέγοντας μεγαλοστομίες δε για τον έλεγχο των χρήσεών τους;

"Να δοθεί κατ' εξαίρεσιν" είπαν και μόνο για φέτος, διότι το Ωδείο της Νικόπολης είναι σε κακή κατάσταση διατήρησης και από το επόμενο έτος θα αρχίσουν αναστηλωτικές εργασίες, οι οποίες θα προηγηθούν πριν από οποιαδήποτε χρήση.

Κάπως έτσι, "κατ' εξαίρεσιν", όπου υπάρχει θέατρο, ωδείο, στάδιο, έχει παραχωρηθεί. Κάπως έτσι έχει στηθεί μία τεράστια επιχείρηση παραγωγής κατ' εξαίρεσιν χατιριών, η οποία μόνο για φέτος, αλλά για όσους θυμούνται και πέρσι και πρόπερσι, δίνει το Αρχαίο Στάδιο των Δελφών, το Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας, επιτρέπει τη χρήση μεγαφώνων στο μικρό θέατρο της Επιδαύρου... και σε τελική ανάλυση μετατρέπει τα μνημεία σε επιχειρήσεις κοπής εισιτηρίων. Αλλά μόνο για φέτος...

Δ. Μ.

ΔΗΠΕΘΕ στην Κέρκυρα

Ενα νέο ΔΗΠΕΘΕ εμφανίζεται στα θεατρικά πράγματα της χώρας. Πρόκειται για το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας,του οποίου η προγραμματική σύμβαση υπεγράφη μεταξύ ΥΠΠΟ και Δήμου Κερκυραίων,την προηγούμενη βδομάδα. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του υπουργού Πολιτισμού Ευάγγελου Βενιζέλου στην Κέρκυρα συζητήθηκαν θέματα γενικότερης αρχαιολογικής και πολιτιστικής πολιτικής. Μεταξύ άλλων συζητήθηκε η πορεία δύο προγραμματικών συμβάσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη και αφορούν το Ιστορικό Κέντρο της Πόλης και το Παλαιό Φρούριο.Ανακοινώθηκαν μέτρα προστασίας και ανάδειξης του Παλαιού Ανακτόρου,καθώς και η πρόθεση του ΥΠΠΟ να προωθηθεί η επανέκθεση στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε συνεργασία με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Επίσης, προτάθηκε στη Νομαρχία και στο Δήμο η σύναψη προγραμματικής σύμβασης που να ρυθμίζει τα σχετικά με τη χρήση και τη λειτουργία όλων των φρουρίων της Κέρκυρας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ