ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Νοέμβρη 1996
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Νομοσχέδιο - "γκιλοτίνα" στις κοινωνικές δαπάνες

Κατατέθηκε χτες στη Βουλή το νομοσχέδιο με τον ψευδεπίγραφο τίτλο "Για την περιστολή της σπατάλης του δημοσίου", με το οποίο κατακρεουργούνται οι δαπάνες κοινωνικού χαρακτήρα, για να γίνει πράξη η επιθυμία των Βρυξελλών και του ΣΕΒ για "λιγότερο κράτος"

Κατατέθηκε χτες στη Βουλή το νομοσχέδιο με τον ψευδεπίγραφο τίτλο "Περιορισμός και βελτίωση της αποτελεσματικότητας των κρατικών δαπανών". Με το νομοσχέδιο αυτό, η κυβέρνηση επιχειρεί μία πρωτοφανή στα χρονικά συμπίεση των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού που διατίθενται για φορείς με κοινωνικό σκοπό. Παράλληλα, ικανοποιώντας τις αξιώσεις του Διευθυντηρίου των Βρυξελλών και του ΣΕΒ για "λιγότερο κράτος", θα επιδιώξει μια άγρια συρρίκνωση - και μέσω μορφών ιδιωτικοποίησης - της δημόσιας διοίκησης. Επίσης, προωθείται ρύθμιση βάσει της οποίας στην επόμενη διετία το 25% των εσόδων υπέρ τρίτων, έσοδα που εισπράττει το ελληνικό δημόσιο για λογαριασμό κοινωνικών και πολιτιστικών οργανισμών, θα θεωρούνται έσοδα του δημοσίου και θα παρακρατούνται. Τρίτον, προβλέπει "πάγωμα" για την επόμενη διετία στα φετινά επίπεδα των επιχορηγήσεων όλων των φορέων.

Αναλυτικότερα, οι βασικότερες διατάξεις του νομοσχεδίου είναι οι εξής:

  • Σχέδια νόμων, τροπολογίες και προτάσεις νόμων που προκαλούν δαπάνη ή μείωση εσόδων δεν εισάγονται στη Βουλή για ψήφιση, εφόσον δεν προβλέπεται σε ειδικό άρθρο ο τρόπος αντιμετώπισης της προκαλούμενης δαπάνης ή της ελάττωσης εσόδων.
  • Η κατάργηση και συγχώνευση. Για το σκοπό αυτό, συνιστάται Διαρκής Γνωμοδοτική Επιτροπή Φορέων Δημοσίου, η οποία απαρτίζεται από εκπροσώπους των υπουργείων Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομικών, Εθνικής Οικονομίας και ειδικούς εμπειρογνώμονες. Εργο της επιτροπής είναι: α) Η υποβολή γνωμοδοτήσεων στους συναρμόδιους υπουργούς σχετικά με τους φορείς και τις δημόσιες υπηρεσίες το έργο των οποίων έχει ολοκληρωθεί ή παρουσιάζουν ασήμαντο έργο, ή οι δραστηριότητές τους δε δικαιολογούν το κόστος λειτουργίας τους, ή παρουσιάζουν σημαντική επικάλυψη δραστηριοτήτων και μπορούν να συγχωνευτούν. β) Η υποβολή γνωμοδοτήσεων στους συναρμόδιους υπουργούς επί προτάσεων σύστασης νέων Νομικών Προσώπων Δημοσίου ή Ιδιωτικού Δικαίου, ή Ανωνύμων Εταιριών που εποπτεύονται αμέσως ή εμμέσως από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. γ) Η υποβολή γνωμοδοτήσεων στους συναρμόδιους υπουργούς για τις δυνατότητες μετατροπής φορέων που σήμερα υπάγονται στη Γενική Κυβέρνηση αλλά ασκούν ή θα μπορούσαν να ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα υπό την ευρεία έννοια, σε δημόσιες επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις μεικτού χαρακτήρα με δημόσια και ιδιωτική συμμετοχή στο μετοχικό τους κεφάλαιο.
  • Αναστέλλεται μέχρι 30 Ιούνη 1997 η δημιουργία νέων ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ από τις κεντρικές υπηρεσίες ή από άλλα ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ.
  • Συγχωνεύσεις ή καταργήσεις ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ ή μέρους αυτών ή μετατροπής τους σε ΝΠΙΔ ή ΑΕ μπορούν να γίνονται οποτεδήποτε με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος που προσυπογράφεται από τους υπουργούς Εσωτερικών, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και τον εποπτεύοντα υπουργό.
  • Το πλεονάζον προσωπικό των δημοσίων φορέων που καταργούνται ή συγχωνεύονται, μετατάσσεται σε άλλες υπηρεσίες ή φορείς με κοινή απόφαση των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών.
Μείωση αποδόσεων υπέρ τρίτων
  • Από την πρώτη του επόμενου μηνός της δημοσίευσης του νομοσχεδίου μέχρι και 31 Δεκέμβρη 1998 στα πλαίσια του Αναθεωρημένου Προγράμματος Σύγκλισης οι αποδόσεις εσόδων υπέρ τρίτων του Γενικού Προϋπολογισμού του Κράτους περιορίζονται στο 75% της ετήσιας απόδοσής τους.Το υπόλοιπο 25% αποτελεί δημόσιο έσοδο.
  • Ο περιορισμός αυτός δεν εφαρμόζεται στις αποδόσεις εσόδων υπέρ των ασφαλιστικών φορέων.
  • Για τα έτη 1997 και 1998 στον προϋπολογισμό εξόδων του υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, το ποσό που αναλογεί κάθε χρόνο στα τέλη κυκλοφορίας για απόδοση στους ΟΤΑ εγγράφεται μειωμένο κατά 25%.
  • Από 1 Γενάρη 1997 μέχρι και 31 Δεκέμβρη 1998 το ετήσιο συνολικό ποσό για επιχορηγήσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού, εξαιρουμένων των επιχορηγήσεων για μισθούς, συντάξεις, καθώς και των επιχορηγήσεων ή συνδρομών προς διεθνείς οργανισμούς δεν μπορεί να υπερβεί σε απόλυτα ποσά τις συνολικές επιχορηγήσεις του 1996 κατά εποπτεύον υπουργείο ή αντίστοιχη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Από τις επιχορηγήσεις του 1996 εκπίπτουν τα κονδύλια τα οποία κάλυψαν έκτακτες και απρόβλεπτες ανάγκες. Στις επιχορηγήσεις για μισθούς δε συνυπολογίζονται οι κάθε είδους δαπάνες για πρόσθετες παροχές.
Επιχορηγήσεις Κρατικού Προϋπολογισμού
  • Ολοι οι φορείς που επιχορηγούνται ή τους αποδίδονται έσοδα που υπερβαίνουν το ποσό των 100 εκατ. δραχμών από τον Κρατικό Προϋπολογισμό οφείλουν το αργότερο μέχρι 31 Μάρτη 1997 να υποβάλουν 3ετές επιχειρησιακό σχέδιο για τα έτη 1997 έως και 1999 στα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με συγκεκριμένες προτάσεις. Οι προτάσεις θα πρέπει να καταλήγουν σε συγκράτηση των παραπάνω ποσών σε ονομαστικούς όρους μέχρι το μισό του προβλεπόμενου, για το έτος αυτό, δείκτη τιμών καταναλωτή, μέσω της αξιοποίησης των περιουσιακών τους στοιχείων, της συγκράτησης των δαπανών τους και της πιο αποτελεσματικής διαχείρισης των ιδίων εσόδων.
  • Οι περιορισμοί αυξήσεων δεν ισχύουν για ασφαλιστικούς φορείς ή για άλλες περιπτώσεις για τις οποίες αποφασίζει το Υπουργικό Συμβούλιο.
Περιορισμός προσλήψεων
  • Από της δημοσίευσης του νομοσχεδίου μέχρι την 31η Δεκέμβρη 1999 το ύψος των συνολικών ετήσιων προσλήψεων πάσης φύσεως προσωπικού, από τους φορείς του δημόσιου τομέα, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το λόγο 1 πρόσληψη για κάθε 5 αποχωρήσεις.Ειδικά για το εκπαιδευτικό προσωπικό όλων των βαθμίδων, τα σώματα ασφαλείας, το λιμενικό σώμα, και το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, ο λόγος αυτός διαμορφώνεται σε 1 πρόσληψη για κάθε 1 αποχώρηση. Από τις ρυθμίσεις αυτές εξαιρούνται οι μετακλητοί υπάλληλοι, το προσωπικό όλων των Ενόπλων Δυνάμεων και των ΟΤΑ.
  • Από την παραπάνω ρύθμιση εξαιρούνται: α) Οι προσλήψεις προσωπικού νέων νοσηλευτικών μονάδων, β) οι προσλήψεις μελών ΔΕΠ των ΑΕΙ, οι οποίες είχαν προβλεφτεί στον προγραμματισμό θέσεων μέχρι τις 30 Σεπτέμβρη 1996 και γ) οι περιπτώσεις για τις οποίες αποφασίζει το Υπουργικό Συμβούλιο.
  • Οι Δημόσιοι Οργανισμοί, Ασφαλιστικοί Φορείς (ΔΟΑΦ) και ΝΠΔΔ μπορούν να συνάπτουν για ακίνητά τους συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης ενώ με απόφαση του ΔΣ θα μπορούν να προσλαμβάνουν κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης, συμβούλους διαχείρισης για την αξιοποίηση της περιουσίας τους.
Παράταση εκτέλεσης προϋπολογισμού
  • Μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών της Οικονομικής και Νομισματικής Ενοποίησης, δύναται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, να παρατείνεται η εκτέλεση του Γενικού Κρατικού Προϋπολογισμού του ίδιου οικονομικού έτους: α) ένα μήνα για την είσπραξη των μέχρι τη λήξη του οικονομικού έτους βεβαιωθέντων εσόδων και β) δύο μήνες για την πληρωμή εξόδων, οι σχετικές υποχρεώσεις των οποίων έχουν αναληφθεί μέχρι τη λήξη του οικονομικού έτους. Ειδικά για το Γενικό Κρατικό Προϋπολογισμό του 1996 η παραπάνω απόφαση παράτασης της εκτέλεσής του μπορεί να εκδοθεί μέχρι τη λήξη του έτους.
  • Την δυσαρεσκεια της εξεφρασε με χθεσινή της ανακοίνωση η ΑΔΕΔΥ για το νομοσχέδιο περικοπής των δαπανών. Μια πρωτη αναγνωση των διατάξεων - αναφέρει η ανακοίνωση - οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι δημόσιες υπηρεσίες αντιμετωπίζονται μόνο κάτω από το πρίσμα στενής λογιστικής αντίληψης που η γενικευση της θα οδηγουσε σε επιλογές για καταργηση του μεγαλύτερου μέρους των δημοσίων υπηρεσιών ανεξάρτητα από την κοινωνική και αναπτυξιακή συμβολή τους.

Βάσω ΜΠΑΡΜΠΑ

ΚΚΕ
Υποβαθμίζουν συστηματικά τον ΟΠΕ

Ερώτηση του Κόμματος για την πορεία του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών

Το πρόβλημα του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών και τη συστηματική του υποβάθμιση από την κυβέρνηση, έφερε στη Βουλή το ΚΚΕ με ερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές Μαρία Μπόσκου και Λέων Αυδής.Στην ερώτηση που απευθύνεται προς τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας αναφέρεται:

"Ο Οργανισμός Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ ΑΕ), με 135 εργαζόμενους, κινδυνεύει άμεσα να χάσει το χαρακτήρα του και τον σκοπό για τον οποίο ιδρύθηκε το 1917, ο οποίος σύμφωνα με το άρθρο 3 του καταστατικού του προβλέπει:

  • Την υλοποίηση της εθνικής πολιτικής εξαγωγών.
  • Την προώθηση και ανάπτυξη κάθε είδους εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών.
  • Την υποστήριξη των υπαρχουσών και εν δυνάμει ελληνικών παραγωγικών - εξαγωγικών επιχειρήσεων.

Η υποβάθμιση του ρόλου του, από τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν από τις εκάστοτε κυβερνήσεις, η ανυπαρξία συγκεκριμένου σχεδιασμού και στρατηγικών στόχων και οι συνεχείς αλλαγές στη Διοίκηση μαζί με την επιβολή των οδηγιών από την Ευρωπαϊκή Ενωση, που επιβάλλουν δικούς τους όρους εξυπηρέτησης των εισαγωγών στη χώρα μας, ελλοχεύουν κινδύνους για τη μελλοντική του ύπαρξη. Παρ' όλα αυτά η συμβολή του στην προώθηση των εξαγωγών και στη μείωση των εισαγωγών υπήρξε τεράστια, προσφέροντας θετικές υπηρεσίες στην εθνική μας οικονομία.

Εντονη είναι η ανησυχία των εργαζομένων για το μέλλον του Οργανισμού μετά την ένταξή του στο Ν. 2414/96 περί ΔΕΚΟ, ο Σύλλογος Υπαλλήλων του Οργανισμού κατ' επανάληψη έχει εκφράσει αυτή την ανησυχία καταγγέλλοντας τη Διοίκηση του Οργανισμού ότι δεν παίρνει μέτρα για την αντιμετώπιση των οξυμένων προβλημάτων που είναι:

1. Ο ουσιαστικός και αποδοτικός σχεδιασμός μαζί με τη βελτίωση των μηχανισμών ελέγχου σε σχέση με την εξέλιξη και πρόοδό του.

2. Η απλοποίηση του πονοκέφαλου - δυσκίνητου διοικητικού σχήματος.

3. Η λειτουργία του Ινστιτούτου Συσκευασίας, που από το 1993 είναι έτοιμο με εξοπλισμό μηχανημάτων πάνω από 700 εκατ. δρχ. του οποίου η στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό, παρά τις διαβεβαιώσεις της προηγούμενης κυβέρνησης, δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμη. Να σημειωθεί ότι η συσκευασία αποτελεί τομέα με τεράστια σημασία για το μέλλον του ΟΠΕ και ότι σήμερα οι επιχειρήσεις προστρέχουν σε χώρες της ΕΕ με πολλαπλάσιο κόστος.

4. Η λειτουργία, στελέχωση και αξιοποίηση των 4 εμπορικών κέντρων που έχει σε Αλεξάνδρεια, Αμβέρσα, Παρίσι και Οδησσό, στα οποία υπάρχει ένα μόνο άτομο και για τα οποία ο εξοπλισμός και επισκευή τους στοίχισαν πάνω από 150 εκατ. δρχ.

5. Η ουσιαστική λειτουργία και αξιοποίηση του Γραφείου Θεσ/νίκης, που έχει αφεθεί στην τύχη του, χωρίς καμία υποστήριξη για να παίξει το ρόλο του στην προώθηση εξαγωγών στη Β. Ελλάδα.

6. Η χρήση τριών αιθουσών για να γίνονται σεμινάρια. Να σημειωθεί ότι ζητήθηκε να γίνουν 30, εγκρίθηκαν 12 και τελικά έγιναν μόνο 2.

Ερωτάται ο κ. υπουργός:

  • Πώς θα λειτουργήσει ο Ν. 2414/96 για τον ΟΠΕ και αν θα παραταθεί για ακόμα 20 χρόνια η ύπαρξή του, δηλαδή μέχρι το 2007, υλοποιώντας τους σκοπούς και διατηρώντας την αποκλειστική του ιδιότητα ως δημόσιος φορέας;
  • Τι μέτρα προτίθεται να πάρει προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα παραπάνω προβλήματα;".
Ιδιωτικοποίηση με σχέδιο!

Τρίωρη στάση εργασίας εξήγγειλαν για την ερχόμενη Δευτέρα οι εργαζόμενοι στον ΕΟΤ. Διαμαρτύρονται γιατί, όπως προκύπτει από την ανακοίνωση που έστειλε ο σύλλογος, η υπουργός Ανάπτυξης προωθεί την ιδιωτικοποίηση του ΕΟΤ"χωρίς να έχει προηγηθεί η κατάρτιση σχετικών επιχειρησιακών σχεδίων". Δηλαδή, σύμφωνα με την - ως γνωστόν - προσκείμενη στην κυβέρνηση διοίκηση του Συλλόγου των Υπαλλήλων, το θέμα δεν είναι, αν θα ιδιωτικοποιηθεί ο ΕΟΤ, αλλά αν θα ιδιωτικοποιηθεί με σχέδιο! Ας ξεκαθαρίσουν τη θέση τους. Θέλουν ή δε θέλουν να παραμείνει εξ ολοκλήρου στο δημόσιο η ατέλειωτη περιουσία του ΕΟΤ; Αν ναι, ας το ξεκαθαρίσουν και εμείς θα τους υποστηρίξουμε. Αν όχι, ας μην κρύβονται πίσω από μισόλογα και ψεύτικες αγωνιστικές κινητοποιήσεις και ας αναδείξουν ευθέως (όπως και η κυβέρνηση) το "εκσυγχρονιστικό" προφίλ τους.

Στα θύματα των περικοπών επιχορηγήσεων και άλλων δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα, περιλαμβάνονται και οι συνταξιούχοι



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ