ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Νοέμβρη 1996
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΟ "ΟΡΑΜΑ" ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
"Φιλέτο" για ιδιώτες εργολάβους!

Σε ...συνέδριο εργολάβων, που συζήτησαν για την περαιτέρω υποβάθμιση της πρωτεύουσας και μάλιστα με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, εξελίχτηκε χτες το Συνέδριο του Δήμου Αθήνας και του ΤΕΕ

Μπορεί να υπάρξει όραμα για την Αθήνα, αποσυνδεμένο από το συμφέρον των πολιτών; Μπορεί να υπάρξει όραμα για τους πολλούς, αν δεν εξουδετερωθούν τα ιδιωτικά συμφέροντα, που αντιστρατεύονται το συμφέρον των πολλών; Ερωτήματα, που απέφυγαν επιμελώς να θίξουν οι συμμετέχοντες στο στρογγυλό τραπέζι της δεύτερης μέρας, χτες, του συνεδρίου, με θέμα "Ενα όραμα για την Αθήνα", που συνδιοργανώνουν το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και ο Δήμος Αθήνας. Αντίθετα, διατράνωσαν την πεποίθηση και προσδοκία τους για εισχώρηση του ιδιωτικού κεφαλαίου σε μικρά και μεγάλα έργα, που σαφώς θα έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα, καθώς - όπως είπαν - "αποτελεί προοπτική μείζονος αναπτυξιακής προσπάθειας". Η παραπάνω διατράνωση από μέρους τους αποκάλυψε το "όραμά" τους για μια πόλη - επιχείρηση, πρόσφορη για επιχειρηματικές δραστηριότητες, με τον πολίτη αποκλεισμένο, αν όχι αγνοούμενο, καθώς, σε όλη τη διάρκεια της χτεσινής συζήτησης με θέμα "Τα μεγάλα έργα: Η ευκαιρία για την Αθήνα;", η λέξη δημότης - πολίτης δεν αναφέρθηκε ούτε μια φορά.

"Αγωνία" για χαράτσωμα των πολιτών

Με την "αγωνία" να προσεγγίσει η πόλη μας κεφάλαια, με την "ανησυχία" να βρουν τρόπους χαρατσώματος των πολιτών, μέσω της προώθησης ανταποδοτικών έργων, που θα αναλάβει να σχεδιάσει και να λειτουργεί το ιδιωτικό κεφάλαιο, οι μετέχοντες στο χτεσινό στρογγυλό τραπέζι μετέτρεψαν το συνέδριο σε συνέδριο ...εργολάβων. Ενα συνέδριο, όπου επικροτήθηκαν η κερδοσκοπία, οι μεγαλοκατασκευαστές, ενώ η κατασκευή των μεγάλων έργων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια αναδείχτηκε ως επιβεβλημένη. Παράλληλα, θεώρησαν ότι σαφώς τα έργα θα πρέπει να έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα, για να προσελκυστεί, έτσι, το ιδιωτικό κεφάλαιο. Εντελώς απροκάλυπτα, λοιπόν, αναγόρευσαν σε απολύτως θεμιτή την επιβολή τελών στον πολίτη για έργα, που, έτσι κι αλλιώς, του "πρέπουν" ή ακόμα χειρότερα για έργα, που δε θα απολαύσει ποτέ. Ταυτόχρονα, θεώρησαν πως η Αθήνα, ως πρωτεύουσα, πρέπει να παίξει το ρόλο υποδοχέα των εκπροσώπων των ιδιωτικών κεφαλαίων. Προκειμένου, μάλιστα, οι μεγαλοεργολάβοι και οι πολυεθνικές να κάνουν τις δουλιές τους ...ευχάριστα και άνετα, η Αθήνα πρέπει να αποκτήσει και τα "απαραίτητα" εξωτερικά και μορφολογικά στοιχεία, να γίνει, δηλαδή χώρος προσέλκυσης και εγκατάστασης εταιριών, συνεδριακών κέντρων, υπηρεσιών, ξενοδοχειακών μονάδων - για τουρισμό υψηλών απαιτήσεων - όπου θα κυκλοφορούν υψηλοί εισοδηματίες και οι υπάλληλοί τους ή όσοι φιλοδοξούν να γίνουν υπάλληλοί τους.

Ολα για το ιδιωτικό κεφάλαιο

Αναγκαία, σχεδόν επιβεβλημένη, θεώρησε τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, όχι μόνο στην κατασκευή ενός έργου, αλλά και στη λειτουργία του, "καθώς, σε συνθήκες ανταγωνισμού επιτυγχάνεται λιγότερο κόστος και καλύτερη λειτουργία", ο πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, Λεωνίδας Κίκηρας.Ενώ εξέφρασε την επιθυμία η ιδιωτική εισβολή να "αποκτήσει και αστικό περιεχόμενο". Υποστήριξε κι αυτός την ανάγκη να αλλάξει όψη η Αθήνα, ενώ υποβάθμισε το ρόλο του αρχιτέκτονα στην εικόνα που θα έχουν οι υπόγειοι σταθμοί του μετρό.

Την ...αγωνία του να προλάβουμε το ανταγωνιστικό παιχνίδι, συγκεντρώνοντας υψηλής στάθμης υπηρεσίες στην Αθήνα, εξέφρασε ο Χάρης Σταματόπουλος,διοικητής της Ιονικής Τράπεζας και πρόεδρος της επιχείρησης "Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ", λέγοντας ότι "πρέπει να στραφούμε στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις χρηματοδότησης". Παραδέχτηκε ότι η κατασκευή των οδικών αξόνων Σταυρού - Ελευσίνας και της περιφερειακής Υμηττού γίνεται για την εξυπηρέτηση του αεροδρομίου στα Σπάτα, το οποίο "στόχο έχει να συμβάλει, ώστε να γίνει η περιοχή κέντρο προσέλκυσης επιχειρηματιών, χώρος με πολλαπλές υπηρεσίες και έντονη εμπορική δραστηριότητα". Με άλλα λόγια, ανήγγειλε την εργολαβική βούληση για λιβανοποίηση και των Μεσογείων, βούληση που δε "συνάντησε" αντίρρηση στο στρογγυλό τραπέζι.

"Αναπλάσεις" με σκοπό το κέρδος

Από την πλευρά του, ο νομάρχης Ανατολικής Αττικής Δ. Φράγκος υποστήριξε ότι "είναι έργο εθνικής σημασίας το αεροδρόμιο των Σπάτων", πως υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις, "αλλά τι να κάνουμε;". Ενώ ο Γιάννης Παπαϊωάννου,πρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ (κατασκευαστών, που αναλαμβάνουν δημόσια έργα), είπε πως η Αθήνα πρέπει να γίνει κέντρο οικονομικής και εμπορικής δραστηριότητας και σχεδόν παρότρυνε το Δήμο Αθήνας να αγοράσει οικόπεδα, που θα "αναπλάσουν", θα εκμεταλλευτούν, δηλαδή, στη συνέχεια, ιδιώτες. Ενώ όσον αφορά τη χρηματοδότηση των μεγάλων έργων τάχθηκε κι αυτός υπέρ της στροφής στο ιδιωτικό κεφάλαιο.

Στα ίδια πλαίσια, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Σπύρος Παλαιογιάννης,ανακοίνωσε ότι μεταξύ Μάρτη και Ιούνη 1997 θα γίνουν τρεις διεθνείς διαγωνισμοί για την εξεύρεση επενδυτών από τη διεθνή αγορά, οι οποίοι θα συγκροτήσουν μαζί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη ΔΕΠΑ τις εταιρείες κατασκευής και εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία.

Ο πρόεδρος της Διευρυμένης Νομαρχίας Β. Κουλουμπής υπεραμύνθηκε της κατασκευής του αεροδρομίου στα Σπάτα, ενώ αναφορικά με το μετρό δήλωσε ότι είναι εγκληματικό να υπάρχει στη σχετική σύμβαση ο όρος διαιτησία, καθώς θα αποβαίνει συνεχώς κατά του δημοσίου και υπέρ του ιδιώτη - αυτός έχει τα λεφτά να κερδίζει στα δικαστήρια, είπε χαρακτηριστικά - ανεβάζοντας έτσι και το κόστος του έργου.

Θέλουν την Αθήνα Βηρυτό

Παρεμβαίνοντας, ο Κώστας Τζατζάνης,αρχιτέκτων - πολεοδόμος, επισήμανε ότι τα μεγάλα έργα βαδίζουν στο ίδιο μοντέλο καταστροφής της Αθήνας. "Θέλουν να κάνουν την Αθήνα Βηρυτό, με "οράματα", όπως το αεροδρόμιο των Σπάτων. Το δικό μας όραμα είναι άλλο, συνδεδεμένο πάντα με τον κάτοικο, τον εργαζόμενο", τόνισε.

Πρέπει να σημειώσουμε τις επικρίσεις πολλών εκ των συνέδρων για την επιλογή της κατασκευής του αεροδρομίου στα Σπάτα, για τη μη αναφορά στο πράσινο, καθώς και για το ότι δεν έχουν γίνει αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί για το σχεδιασμό των υπογείων σταθμών του μετρό.

Την ανάθεση - ως τις 28 Νοέμβρη - εκπόνησης μιας "προωθημένης προμελέτης" στους Ιταλούς, που είχαν αποσπάσει το πρώτο βραβείο στο διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την κατασκευή του νέου Μουσείου Ακρόπολης, ανακοίνωσε, χτες, χαιρετίζοντας το συνέδριο ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος.Ανακοίνωση, που συνάντησε την αντίδραση ορισμένων συνέδρων, κυρίως αρχιτεκτόνων, καθώς - όπως υποστήριξαν - με το σύστημα "μελέτη - κατασκευή", που επέλεξε οι κυβέρνηση, αποκλείονται ουσιαστικά οι ίδιοι από τη συμμετοχή στην κατασκευή του έργου.

Μεγάλα έργα: Η ευκαιρία για την Αθήνα; "Οχι. Η καταστροφή της", βροντοφώναζαν πέρσι οι κάτοικοι των Μεσογείων

Σαν να μην έφταναν τα τεράστια "πανωπροίκια" του μετρό, μεγαλύτερη διείσδυση του ιδιωτικού κεφαλαίου στα δημόσια έργα ζήτησαν χτες πολλοί εισηγητές του συνεδρίου "Οραμα για την Αθήνα"!...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ