ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 23 Νοέμβρη 1996
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΚΕ
Να σταματήσει η ιδιωτικοποίηση του ενεργειακού τομέα

Αυστηρή κριτική ασκεί το ΚΚΕ στην κυβέρνηση για την πολιτική που ακολουθείται στον ενεργειακό τομέα, με επερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές του Κόμματος

Την απαράδεκτη πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ στον ενεργειακό τομέα και ειδικότερα μια σειρά μέτρα που προωθούνται με στόχο την ιδιωτικοποίησή του (ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΔΕΠ κλπ.), καταγγέλλει το ΚΚΕ με επερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές του Κόμματος στη Βουλή. Με την επερώτηση, που απευθύνεται στην υπουργό Ανάπτυξης - και υπογράφεται από τους βουλευτές του ΚΚΕ Λέων Αυδή, Νίκο Γκατζή, Αχιλλέα Κανταρτζή, Μήτσο Κωστόπουλο, Μαρία Μπόσκου, Βαγγέλη Μπούτα, Σταύρο Παναγιώτου, Αποστόλη Τασούλα, Στρατή Κόρακα και Ορέστη Κολοζώφ - ασκείται αυστηρή κριτική στην κυβέρνηση, η οποία εφαρμόζει την ενεργειακή πολιτική όχι με γνώμονα τα συμφέροντα της Ελλάδας αλλά με βάση τις επιταγές του Διευθυντηρίου των Βρυξελλών.

Το πλήρες κείμενο της επερώτησης των βουλευτών του ΚΚΕ είναι το ακόλουθο:

"Το τελευταίο διάστημα στον ενεργειακό τομέα της χώρας έχουν παρουσιαστεί οξύτατα προβλήματα και η κυβερνητική πολιτική οδηγεί σε τεράστιες ζημιές για το λαό μας. Συγκεκριμένα παρατηρούμε:

α. Τεράστιες καθυστερήσεις παρουσιάζονται στο έργο του φυσικού αερίου και η προοπτική είναι ότι, στην καλύτερη περίπτωση, με βάση την τροποποιημένη σύμβαση, από τα μέσα του 1997 θα πληρώνουμε το φυσικό αέριο χωρίς να το χρησιμοποιούμε, ενώ στη συνέχεια και σχεδόν για μια πενταετία και περισσότερο θα γίνεται κατανάλωσή του σε αντιοικονομικές για τη χώρα χρήσεις. Είναι γνωστό ότι το φυσικό αέριο σε θερμικές χρήσεις έχει τριπλάσια περίπου απόδοση από τη χρησιμοποίησή του για παραγωγή ηλεκτρισμού και ξανά μετατροπή του σε θερμότητα. Μόνο περιορισμένο ποσοστό φυσικού αερίου, σε ειδικές περιπτώσεις και με σύγχρονες εγκαταστάσεις (συνδυασμένος κύκλος), είναι παραδεκτό. Μια τέτοια περίπτωση είναι ο σταθμός Λαυρίου, που έχει ήδη εγκατασταθεί μια σύγχρονη μονάδα φυσικού αερίου, ενώ έχει δημοπρατηθεί και μία μεγάλη. Ομως η προώθηση της διακλάδωσης του φυσικού αερίου καθυστερεί παρόλο που η ΔΕΗ με μεγάλη καθυστέρηση ανέθεσε τη νέα μονάδα. Το χειρότερο είναι η τεράστια καθυστέρηση στην ανάπτυξη των δικτύων διανομής φυσικού αερίου, με το ταυτόχρονο ξεπούλημά τους σε ιδιώτες με τον τελευταίο σχετικό νόμο, που προώθησε ο τότε υπουργός Βιομηχανίας και σήμερα πρωθυπουργός. Εάν δεν υπάρξουν δίκτυα διανομής για τροφοδότηση σπιτιών, βιοτεχνιών, βιομηχανιών κλπ., το φυσικό αέριο θα αποτελεί μια οικονομική αιμορραγία για τη χώρα μας. Σήμερα προωθούνται κάποιες από τις λεγόμενες δημοτικές επιχειρήσεις (π.χ. Αμαρουσίου) που διακηρύσσουν ότι θα έχουν έτοιμα δίκτυα το 2002!!!

β. Το μεσοπρόθεσμο 10ετές πρόγραμμα της ΔΕΗ ουσιαστικά δεν υπάρχει, αφού τα τελευταία χρόνια οι διάφοροι πρωθυπουργοί ή υπουργοί ανακοινώνουν μονάδες που δεν περιλαμβάνονται στο τελευταίο ολοκληρωμένο πρόγραμμα της ΔΕΗ, όπως π.χ. η μονάδα φυσικού αερίου στην Ανατολική Μακεδονία. Ολα δείχνουν ότι ανάλογα με τις πιέσεις των διαφόρων πολυεθνικών προσθέτουν ή αφαιρούν μονάδες, χωρίς εξέταση της συνολικής οικονομικότητας για τη ΔΕΗ και την οικονομία της χώρας μας. Επίσης, τέτοιο μακροπρόθεσμο πρόγραμμα δεν υπάρχει ούτε για άλλους ενεργειακούς τομείς, ούτε συνολικά για την ενέργεια. Η αποσπασματικότητα που ακολουθείται, και σε αντιοικονομικές για την οικονομία της χώρας λύσεις οδηγεί, αλλά και δημιουργεί καθυστερήσεις. Ετσι, π.χ., ενώ σωστά προωθείται η κατασκευή λιγνιτικού σταθμού στη Φλώρινα, ωστόσο καμιά πρόνοια δεν έχει ληφθεί για να περάσουν τα λιγνιτωρυχεία στη ΔΕΗ και, επομένως, ή δεν επαρκεί ο λιγνίτης ή θα κοστίζει πολλαπλάσια στη ΔΕΗ.

γ. Τα ενεργειακά έργα, μέχρι και τη δεκαετία του 1980, με την εκατοντάδων δισ. δρχ. ετήσια επένδυση, αποτελούσαν σημαντικό παράγοντα παραγωγικής δραστηριότητας στη χώρα μας. Με τους περιορισμούς της Ευρωπαϊκής Ενωσης για δήθεν ανταγωνισμό, και η εγχώρια συμμετοχή περιορίστηκε, και το κόστος των έργων δε μειώθηκε. Π.χ., η τελευταία μονάδα που η ΔΕΗ ανέθεσε το 1985 στη Μεγαλόπολη είχε εγχώρια συμμετοχή πάνω από 50%, ενώ η 5η μονάδα Αγίου Δημητρίου (1993) έχει κάτω από 30%. Αυτό είναι ένα σοβαρό χτύπημα της εγχώριας παραγωγής και της τεχνολογικής ανάπτυξης της χώρας μας. Εξάλλου, οι ελληνικές κυβερνήσεις εφαρμόζουν πιστά την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία προβλέπει σταδιακή "απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας", κατάργηση του κρατικού μονοπωλίου της ΔΕΗ σε παραγωγή, μεταφορά και διανομή ηλεκτρικού ρεύματος και ιδιωτικοποίηση της ίδιας της ΔΕΗ. Κατά τη γνώμη μας αυτό που πρέπει να γίνει είναι να υπερασπιστεί το κρατικό μονοπώλιο της ΔΕΗ σε ζητήματα ηλεκτρικής ενέργειας, να κατοχυρωθεί ο δημόσιος και να ενισχυθεί ο κοινωνικός της χαρακτήρας.

δ. Η άμεση ή έμμεση ιδιωτικοποίηση των ΔΕΗ, ΔΕΠ, ΔΕΠΑ, ΔΕπ, ΕΚΥ, ΕΛΔΑ και όλου τελικά του ενεργειακού τομέα της οικονομίας μας έχει ξεκινήσει και όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση προχωράει στο συνολικό ξεπούλημα αυτού του τομέα. Ετσι ο τομέας αυτός, που είναι στρατηγικός και για την οικονομία και για την άμυνά μας, αλλά ταυτόχρονα έχει κοινωφελή χαρακτήρα, περνάει σε ιδιωτικά χέρια (συνήθως ξένες πολυεθνικές) και έτσι χάνεται σε μεγάλο βαθμό η δυνατότητα εθνικών ρυθμίσεων. Είδαμε την προώθηση της ιδιωτικοποίησης των ήπιων μορφών ενέργειας, με εξαναγκασμό της ΔΕΗ να πληρώνει στους ιδιώτες διπλάσια τιμή κιλοβατώρας από ό,τι θα της κόστιζε εάν π.χ. τις ανεμογεννήτριες τις εγκαθιστούσε μόνη της. Βλέπουμε τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου να πολυμερίζονται και να εκχωρούνται σε ιδιώτες, οπότε αναγκαστικά δε θα υπάρξουν ενιαίες τιμές για βιοτεχνίες, βιομηχανίες κλπ., με αποτέλεσμα να υπάρξει αντικίνητρο στην αποκέντρωση των παραγωγικών δραστηριοτήτων. Με αυτή την κατάσταση γίνεται φανερό, ότι ούτε μακροχρόνιος προγραμματισμός συνολικά στον ενεργειακό τομέα, προς όφελος της οικονομίας της χώρας μπορεί να υπάρξει, ούτε τα ενεργειακά τιμολόγια να φτιάχνονται με κοινωνικά ή αναπτυξιακά κριτήρια.

ε. Προσπάθεια επαναλειτουργίας, μετά από 15 χρόνων ουσιαστικής αδρανοποίησης, του ηλεκτροσταθμού του Κερατσινίου με καύσιμο φυσικό αέριο, αλλά και μαζούτ, παρά τα μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα που δημιουργούνται, τόσο στην περιοχή του Κερατσινίου, όσο και σε ολόκληρο το Λεκανοπέδιο της Αθήνας. Δικαιολογημένα οι κάτοικοι της περιοχής ανησυχούν μιας και κινδυνεύει η υγεία τους και κινητοποιούνται ζητώντας μαχητικά να σταματήσει η επαναλειτουργία του εργοστασίου. Και είναι δικαιολογημένες οι κινητοποιήσεις, αφού ακόμα και με φυσικό αέριο η ρύπανση της ατμόσφαιρας με οξείδια του αζώτου, τα οποία δημιουργούν το φωτοχημικό νέφος της Αθήνας, θα είναι σημαντική, αφού η ποσότητα του καυσίμου που θα χρειάζεται ο σταθμός Κερατσινίου αντιστοιχεί με το σύνολο της ποσότητας μαζούτ που καίει ολόκληρη η βιομηχανία στο Λεκανοπέδιο. Να προσθέσουμε ακόμα ότι, πέρα από τη σημαντική περιβαλλοντική επιβάρυνση του Κερατσινίου, η λειτουργία του σταθμού είναι αντιοικονομική και για τη ΔΕΗ και για την οικονομία της χώρας. Η κυβέρνηση του Κ. Σημίτη και στο ζήτημα αυτό ακολουθεί την ίδια πολιτική. Και είναι απαράδεκτη η τοποθέτηση της κας υπουργού από τη μια μεριά ότι η Ελλάδα πρέπει να σεβαστεί τις διακρατικές συμφωνίες που υπέγραψε, και από την άλλη, αδιαφορώντας για τα περιβαλλοντικά προβλήματα και την υγεία των κατοίκων, υποστηρίζει ότι πρέπει να υλοποιηθεί η σχετική σύμβαση που υπέγραψε η ΔΕΗ, αφού το ύψος της φτάνει τα 11,8 δισ. δρχ., όση δηλαδή θα είναι η ζημιά της ΔΕΗ και της εθνικής οικονομίας μέσα σε 2 - 3 χρόνια.

Με βάση όλα τα παραπάνω γίνεται φανερό πως η ενεργειακή πολιτική της κυβέρνησης θα έπρεπε να έχει άλλο περιεχόμενο και προσανατολισμούς. Πιο συγκεκριμένα χρειάζεται:

1. Να σταματήσει η προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων του ενεργειακού τομέα, μην υπακούοντας στις διαταγές των Βρυξελλών.

2. Να σταματήσει η μετατροπή και η επαναλειτουργία το σταθμού Κερατσινίου.

3. Να δοθεί εντολή στη ΔΕΠΑ να προωθήσει ταχύτατα δίκτυο διανομής με δικό της μελετητικό και χρηματοδοτικό καθεστώς.

4. Να πάρει μέτρα για την άμεση προώθηση του κλάδου φυσικού αερίου για το Λαύριο.

5. Να ζητήσει να καταρτιστούν μακροπρόθεσμα προγράμματα από ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, και ΔΕΠ και να επιδιώξει την ενοποίηση των επιμέρους προγραμμάτων με βάση το συμφέρον της χώρας και του λαού μας.

6. Να αντισταθεί στις επιταγές των Βρυξελλών και να επιβάλει στις ΔΕΚΟ του ενεργειακού τομέα (ΔΕΗ, ΔΕΠ, ΔΕΠΑ κλπ.) την προτίμηση εγχώριων προϊόντων, βέβαια με λογικούς και συμφέροντες στην οικονομία μας όρους.

Καθώς η ενεργειακή πολιτική βρίσκεται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από τους παραπάνω, ερωτάται η κυβέρνηση για την πολιτική της στον τομέα της ενέργειας".

ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ ΟΜΟΛΟΓΩΝ: Με 1,4 περίπου τρισ. δρχ. στις τσέπες τους έτρεξαν χτες οι τράπεζες να επωφεληθούν από το αφορολόγητο των κρατικών τίτλων, που θα ισχύσει μέχρι το τέλος του χρόνου. Στη χτεσινή δημοπρασία ομολόγων τριετούς και επταετούς διάρκειας, το υπουργείο Οικονομικών έκανε δεκτές προσφορές ίσες με το ζητούμενο ποσό 300 δισ. δρχ. και άντλησε επιπλέον 90 δισ. δρχ. από μη ανταγωνιστικές προσφορές, καθώς τα επιτόκια των προσφορών κρίθηκαν ικανοποιητικά. Συγκεκριμένα, για τα τριετή ομόλογα σταθερού επιτοκίου 11% υποβλήθηκαν προσφορές ύψους 333 δισ. δρχ., με επιτόκια από 10,674% έως 11,185% και μέσο σταθμικό επιτόκιο 11,072%, ενώ για τα επταετή ομόλογα κυμαινόμενου επιτοκίου 12% υποβλήθηκαν προσφορές ύψους 1,05 τρισ. δρχ. (!), με επιτόκια από 11,933% έως 11,964%, με αποτέλεσμα το μέσο σταθμικό επιτόκιο να διαμορφωθεί σε 11,957%

ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ: Ο μισός περίπου χτεσινός τζίρος στο Χρηματιστήριο (11 δισ. δρχ.) αφορούσε 556.880 μετοχές της Τράπεζας Εργασίας, που άλλαξαν χέρια στη διάρκεια της συνεδρίασης. Η συγκεκριμένη μετοχή υπέστη τις τελευταίες μέρες σημαντικές απώλειες, με αφορμή το αδιέξοδο που διαπιστώθηκε στην πρόσφατη γενική συνέλευση των μετόχων της συγκεκριμένης ιδιωτικής τράπεζας. Ωστόσο χτες η μετοχή ανέκαμψε ελαφρά, μετά από τη γνωστοποίηση των προθέσεων συνεργασίας της Τράπεζας Εργασίας με ξένη τράπεζα στον τομέα των επενδυτικών υπηρεσιών.

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: Νέα τρίωρη στάση εργασίας αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν οι εργαζόμενοι στον ΕΟΤ την ερχόμενη Δευτέρα από τις 12 έως τις 3 μμ, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη μη συμμετοχή τους στα σχέδια ιδιωτικοποίησης της περιουσίας του Οργανισμού, που προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης. Στάση εργασίας έγινε και σήμερα με καθολική συμμετοχή των εργαζομένων.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Την προκήρυξη διεθνούς ανοιχτού διαγωνισμού για την προμήθεια Ολοκληρωμένου Αυτόματου Συστήματος Ηλεκτρονικών Συναλλαγών (ΟΑΣΗΣ), που θα αντικαταστήσει το υπάρχον και θα είναι συνολικού προϋπολογισμού 2 δισ. δρχ., ενέκρινε το ΔΣ του Χρηματιστηρίου στην προχτεσινή του συνεδρίαση. Το νέο σύστημα θα δώσει τη δυνατότητα για πλήρη αυτοματοποίηση όλων των εργασιών στο Χρηματιστήριο (συναλλαγές μετοχών, παράγωγα προϊόντα, ομόλογα, εποπτεία, διάχυση πληροφοριών).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ