ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 28 Γενάρη 1995
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εικαστικές αχτίδες

Σημαντικές εκθέσεις εγκαινιάζονται αυτές τις μέρες, σε πολλές αίθουσες τέχνης της Αθήνας. Αρχή, από την γκαλερί "Νέες Μορφές" (Βαλαωρίτου 9), όπου στις 31 Γενάρη εγκαινιάζεται έκθεση έργων ζωγραφικής του Γιάννη Βαλαβανίδη.Σε μία "εκ βαθέων" συζήτηση με την Μ. Χριστοφόγλου - δημοσιεύεται αντί προλόγου στον κατάλογο της έκθεσης - ο καλλιτέχνης απαντά "Είμαι ζωγράφος. Το "κάνω ζωγραφική" σημαίνει επάγγελμα: ότι εκθέτεις και πουλάς με τρόπο που ορίζουν κάποιοι άλλοι. Ενώ το να είσαι ζωγράφος, σημαίνει ότι ξεκαθαρίζεις τις σχέσεις σου με τον πολιτισμό και τη δική σου στάση απέναντι στη ζωγραφική. (...) Με απωθεί η επιδεικτική δεξιοτεχνία, η εύκολη καλλιγραφία που, στις μέρες μας, αντιπροσωπεύει τη μικροαστική αντίληψη για το ταλέντο. Παρ' όλο που καμιά φορά ζηλεύω την ευχέρεια και την ταχύτητα, μου είναι αδύνατο να δεχτώ τη μικροαστική ιδεολογία που ταυτίζει αυτές τις ιδιότητες με την ποιότητα και το ταλέντο. (...) Οι λείες και απαστράπτουσες επιφάνειες δε μου είναι οικείες, ούτε ταιριάζουν με το θέμα και τη ζωγραφική μου. Η αδρότητα είναι φυσική συνέπεια της επεξεργασίας, αλλά και αισθητική επιλογή. (...) Η καθαρότητα έχει σημασία. Τώρα θα μου πεις ότι αυτό ακούγεται κάπως ηθικό, αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι. Εννοώ μία καθαρότητα χωρίς τεχνάσματα και υποκρισίες, καλλιτεχνική και ανθρώπινη. Για μένα, αυτό σημαίνει να βλέπεις καθαρά και με ειλικρίνεια το θέμα που σε ενδιαφέρει, καθώς και τις σκέψεις και τα συναισθήματα που σου προκαλεί, για να τα αποδώσεις ζωγραφικά με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια, μέσα από το υλικό και τη γραφή, χωρίς ωραιοποιήσεις και συμβιβασμούς".

  • Στην αίθουσα τέχνης "Κρεωνίδης" (Κανάρη 24), από τις 2 Φλεβάρη παρουσιάζονται έργα ζωγραφικής της Ηώς Αγγελή.Η καλλιτέχνης παρουσιάζει μια πορεία παρατήρησης ενός αρχετυπικού κατ' αρχήν τοπίου, που καθώς εξελίσσεται περνάει από τον οικισμό στη σύγχρονη πόλη. Ο άνθρωπος, ως ζωγραφική εικόνα απουσιάζει, αλλά υποκαθίσταται από το βλέμμα του θεατή που παρακολουθεί τη γέννηση της πόλης μέσα από το μάτι του φακού του παρατηρητηρίου. Ο χρόνος του τοπίου, είναι ένα συνεχές παρόν που περιέχει συνάμα το παρελθόν και το μέλλον. Η ανθρώπινη συνείδηση σε αντίθεση με την ανθρώπινη φιγούρα, είναι παρούσα και διαρκής. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Φλεβάρη.
  • Μία σειρά συνθέσεων μνημειακής υπόστασης, έργα του Γιώργου Χουλιαρά,φιλοξενούνται από τις 6 Φλεβάρη στην αίθουσα τέχνης "Αστρολάβος - Δεξαμενή" (Ξανθίππου 11). Παρουσιάζονται έργα από σίδηρο, χαλκό, μπρούτζο και ατσάλι. Επίσης, φιγούρες δουλεμένες σε μάρμαρο με έντονα αφαιρετική διάθεση, οι οποίες οδηγούν συνειρμικά σ' έναν έντονο γλυπτικό πρωτογονισμό παρά την απόλυτη προσωπική εκφραστική γλώσσα. Την ίδια μέρα και στον ίδιο χώρο, εγκαινιάζεται έκθεση έργων ζωγραφικής της Ελ. Λαγκάνσκι η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 28 Φλεβάρη. Επίσης, στην αίθουσα τέχνης "Αστρολάβος" στον Πειραιά (Ανδρούτσου 140), φιλοξενείται μέχρι τις 11 του μήνα, έκθεση έργων ζωγραφικής της Κέλλυς Μενδρινού.Η έκθεσή της περιλαμβάνει ελληνικά τοπία και εικόνες από το Παρίσι όπου ζει και εργάζεται τα τελευταία έξι χρόνια.
  • Ιστορίες υπέρχρονες του παραμυθιού, πρόσωπα σπουδαία και παράξενα από τη μυθολογία του Κόντογλου και όψεις της πόλης. Αυτό είναι το θεματολόγιο της νέας δουλιάς του Γιώργου Κόρδη,που αφιερώνεται στο μεγάλο "μαφιστορα" της ελληνικής ζωγραφικής Φ. Κόντογλου για τα 30 χρόνια από το θάνατό του. Τίτλος της έκθεσης - που εγκαινιάζεται στις 6 Φλεβάρη στην αίθουσα τέχνης "Αέναον" (Αντερσεν 18 - Κατεχάκη), "Ενώπια παμφανοώντα".Οπως αναφέρει ο ίδιος ο ζωγράφος: "Ακολουθώντας τη Βυζαντινή ζωγραφική παράδοση, αντιμετωπίζω τη μορφή ως σχέση και όχι ως αυθύπαρκτο αντικειμενικό γεγονός. Με την υπέρβαση του βάθους και την εκφαντορική λειτουργία του χρώματος, πρόσωπα και γεγονότα εγκαταλείπουν την παθητική αδράνεια, μεθίστανται στο χώρο του θεατή και υπάρχουν σε σχέση με αυτόν". Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 25 Φλεβάρη.
  • Τέλος, σε συνεργασία με το "Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα", εγκαινιάζεται στα "Οινοπνεύματα" (Ηρακλείου 7) στις 31 Γενάρη, έκθεση γλυπτικής της Ρ. Ινγκαντόριτ.Τίτλος της έκθεσης "Αντανακλάσεις".Στο "Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα" (Αρματολών και Κλεφτών 48) φιλοξενείται η τελευταία δουλιά του Τάσου Χριστάκη.Ο Τ. Χριστάκης, χρησιμοποιεί το ξύλο σαν υλικό, είτε αυτούσιο για τη γλυπτική του, είτε σε μορφή χαρτιού για τη ζωγραφική του. Η έκθεσή του θα διαρκέσει μέχρι τις 4 Μάρτη.
Ισχνές θεατρικές επιχορηγήσεις

Σε 130 εκατομμύρια δραχμές ανέρχονται οι επιχορηγήσεις των - μονοετούς ρεπερτοριακού προγραμματισμού - θιάσων για την περίοδο 1994-1995, οι οποίες ανακοινώθηκαν χθες από το ΥΠΠΟ. Συγκεκριμένα: από 7 εκατ. παίρνουν οι θίασοι: "Διπλούς Ερως", "Ομάδα Θέαμα", "Αττις", "Σφενδόνη", "Σημείο","Μάσκες", "Θεατρική Σκηνή", "Γκραγκάντα", "Πολιτεία" και "Πόρτα".Από 5 εκατ. παίρνουν: "Θεατρική Λέσχη Βόλου", "Σύγχρονη Θεατρική Σκηνή"(Κ. Μαραγκού), "Ρυθμοί" (Ε. Βασιλικιώτη) 0, Σωματείο "Διόνυσος" (Τσάγκας), Εταιρεία Θεάτρου οδού Ερμού "Η πρόβα".Από 2 εκατ. παίρνουν: "Καθρέφτης", "Θέατρο της Σιωπής", Κέντρο Θεάτρου - Εικαστικών Τεχνών και MEDIA" (Χαλβατζής), "Αργώ", Θεατρικός Οργανισμός "Εστία".Με 5 εκατ. επιχορηγούνται οι παιδικές σκηνές: Νέο Θέατρο Θεσσαλονίκης, "Θίασος '81", "Αερόπλοιο", "Ομάδα Σύγχρονης Τέχνης" και "Θέατρο του Ηλιου".

Πάντως, μετά από αυτόν τον κύκλο επιχορηγήσεων, με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού, Θάνου Μικρούτσικου, και τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Θεάτρου,το ΥΠΠΟ θα προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του συστήματος θεατρικών επιχορηγήσεων.

Γλυπτό του Γιώργου Χουλιαρά

Εργο της Ηώς Αγγελή

"Ερωτικό" του Γιώργου Κόρδη

Πρόσκληση, για ακρόαση, σε νέους ηθοποιούς απευθύνει ο σκηνοθέτης Μίνως Βολανάκης,προκειμένου να επιλέξει ηθοποιούς για τις νέες παραγωγές στο θέατρο "Γκλόρια". Οι ακροάσεις θα γίνουν την ερχόμενη Τρίτη και Πέμπτη, από τις 10 πμ - 3 μμ. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να τηλεφωνήσουν στο 3630.318.

Αύριο Κυριακή στις 12.30 το μεσημέρι, ο επιμελητής της Εθνικής ΠινακοθήκηςΜάνος Στεφανίδης θα ξεναγήσει το κοινό στην έκθεση γλυπτικής του καθηγητή Δημήτρη Καλαμάρα και θα μιλήσει με θέμα: "Απελευθερώνοντας τον Αλέξανδρο".

"ΔΗΠΕΘΕ - Το παρόν και το μέλλον του θεσμού" είναι το θέμα της διήμερης συνάντησης (30-31 Γενάρη), που διοργανώνει το ΥΠΠΟ, στο ξενοδοχείο "Ηλέκτρα Παλλάς" στην Πλάκα. Εκπρόσωποι των ΔΗΠΕΘΕ, φορέων και προσωπικότητες του θεάτρουυ θα ανταλλάξουν απόψεις για το μέλλον των περιφερειακών θεάτρων, δέκα χρόνια μετά τη θεσμοθέτησή τους. Την επίσημη έναρξη των εργασιών θα κηρύξει ο υπουργός Πολιτισμού, Θάνος Μικρούτσικος.

Νέες παραιτήσεις

Ομαδική παραίτηση στον υπουργό Πολιτισμού, Θ. Μικρούτσικο,υπέβαλαν πριν λίγες μέρες τα εναπομείναντα μέλη της γνωμοδοτικής επιτροπής του ΥΠΠΟ για τα εικαστικά. Οι Δάκης Ιωάννου, Ορέστης Δουμάνης, Ιλεάνα Τούντα και Γιώργος Τζιρτζιλάκης,με κοινή επιστολή τους υποβάλουν την παραίτησή τους και δηλώνουν ότι ο υπουργός δεν έδειξε το απαραίτητο ενδιαφέρον, που εξαρχής είχε εκδηλώσει. Υπογραμμίζουν, ότι παρά τις προτάσεις και το οργανόγραμμα που του υπέβαλαν, δεν έλαβαν καμία απάντηση. Οπως μάλιστα τονίζουν: "ίδια έλλειψη διαλόγου επικράτησε και στην προετοιμασία της ελληνικής συμμετοχής στην Μπιενάλε της Βενετίας".

Αφού, λοιπόν, ο υπουργός κατήργησε μια σειρά προηγούμενων επιτροπών, αφού διόρισε ανθρώπους της εμπιστοσύνης του, αφού αρνήθηκε το διάλογο στους εικαστικούς και τους φορείς τους, τώρα έρχεται αντιμέτωπος με τις ίδιες του τις πράξεις: παραιτούνται ακόμα και οι "εκλεκτοί του". Με την παραπάνω παραίτηση, το εικαστικό "πορτρέτο" της χώρας μας, "σκιαγραφείται" ακέφαλο. Η γνωμοδοτική επιτροπή του ΥΠΠΟ δεν υπάρχει και η "Εθνική Πινακοθήκη" λειτουργεί χωρίς ΔΣ, αφού στις 15 Γενάρη έληξε η θητεία του προηγούμενου και ακόμα ο υπουργός δεν έχει ορίσει τα νέα μέλη του. Μ' αυτό τον τρόπο, άραγε, "χαράσσει" την εθνική εικαστική πολιτική του;

"Τσίρκο" της θλίψης

"Ευτυχία είναι να ζεις στο δικό σου κόσμο", λένε η Λίτσα Ψαραύτη και η Βάσω Ψαράκη,οι δημιουργοί του βιβλίου "Το τσίρκο και ο νάνος Γολιάθ",που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Πατάκη". Το βιβλίο, αφιερωμένο "στα παιδιά, που βλέπουν τα λυπημένα μάτια των ζώων", με δυνατές περιγραφές, μα και με συγκρατημένη οργή, καταγγέλλει τη βίαιη συμπεριφορά ορισμένων ανθρώπων απέναντι στα ζώα. Τσίρκο, λέει μέσα από το βιβλίο της η Λ. Ψαραύτη, δεν είναι μόνο τα τολμηρά ακροβατικά, οι αστείοι κλόουν, οι επιδείξεις των άγριων θηρίων. Πίσω από τα εκθαμβωτικά φώτα, τα πολύχρωμα φορέματα, τις μουσικές, το γέλιο, κρύβεται το δράμα ενός μικρού κόσμου. Το δράμα του νάνου Γολιάθ, μα και των άγριων ζώων, που, αποκομμένα από το φυσικό τους περιβάλλον, ζουν το φόβο και την αγωνία της αιχμαλωσίας. Οι μικροί αναγνώστες, μαζί με την οχτάχρονη Λουκία, την ηρωίδα του βιβλίου, θα μάθουν τελικά ότι "ο κόσμος του τσίρκου δεν είναι χαρούμενος και λαμπερός όσο δείχνει".

Στη Δημοτική Πινακοθήκη της Λαμίας μεταφέρεται και θα παραμείνει μέχρι τις 21 Φλεβάρη, η έκθεση "Ενας αιώνας ελληνικού φωτορεπορτάζ",μετά την επιτυχία της στην Αθήνα. Η έκθεση καλύπτει την περίοδο από το τέλος του προηγούμενου αιώνα μέχρι τις μέρες μας και το σύγχρονο ελληνικό φωτορεπορτάζ. Συνολικά συμμετέχουν 23 βετεράνοι της φωτογραφίας και 46 νεότεροι φωτορεπόρτερ. Την έκθεση συνδιοργάνωσαν το "Ιδρυμα Προαγωγής Δημοσιογραφίας Αθ. Μπότση" και η Ενωση Φωτορεπόρτερ Ελλάδας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ