ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 7 Φλεβάρη 1995
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Γιαλαντζί" τάφος του Μ. Αλεξάνδρου...

Διάσταση απόψεων των Ελλήνων αρχαιολόγων με την ανασκαφέα στη Σίβα. Ανακαλύφθηκε μακεδονικός τάφος στον Αγ. Αθανάσιο Θεσσαλονίκης, με θαυμαστές τοιχογραφίες

Τέσσερις αιώνες,έπεσε έξω η Λιάνα Σουλβατζή,ισχυριζόμενη ότι ανακάλυψε τον τάφο του Μ. Αλεξάνδρου, στην όαση της Σίβα. Η ιστορία άρχισε το 1992 με το πρώτο μνημείο που βρήκε και το ονόμασε τάφο του Μ. Αλεξάνδρου και συνεχίστηκε το 1995 με το δεύτερο μνημείο, το οποίο, επίσης, ονόμασε έτσι, βασιζόμενη σε επιγραφές και αναιρώντας το πρώτο. Το δυστύχημα είναι ότι η πλάνη της συνοδεύτηkε, το λιγότερο, με ανεπίτρεπτη βιασύνη, που λίγο έλειψε να βγάλει "νοκ - άουτ" τις ιστορικές πηγές.Οπως αποδείχτηκε... άλλα διάβαζε η Λ. Σουλβατζή και άλλα έγραφαν οι επιγραφές. "Στη θέση της", είπε ο διευθυντής Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Γιάννης Τζεδάκις, "θα ήμουν πιο προσεκτικός... ".

Το συμπέρασμα της ελληνικής αποστολής στη Σίβα, όπως είπε ο υπουργός Πολιτισμού, Θάνος Μικρούτσικος,είναι: "Εάν τα στοιχεία, που είδαν οι Ελληνες αρχαιολόγοι είναι αυτά, που οδήγησαν στην ταύτιση του ανασκαπτόμενου χώρου με τον τάφο του Μ. Αλεξάνδρου, δεν προκύπτει από πουθενά ότι ανακαλύφθηκε ο τάφος του Μ. Αλεξάνδρου".

Από τις εκτιμήσεις του ειδικού στις επιγραφές, Χαράλαμπου Κριτζά,που μετείχε στην αποστολή, οι τρεις λεγόμενες "επιγραφές", είναι κομμάτια μίας οικοδομικής επιγραφής, σε ελληνική γραφή, που χρονολογείται περίπου το 2ο αιώνα μ.Χ., δηλαδή στους ρωμαϊκούς χρόνους. Οσο για το περιεχόμενό της, οι Ελληνες αρχαιολόγοι ούτε για Αλέξανδρο και Πτολεμαίο διάβασαν, ούτε για δηλητήριο. Ακόμα και ο τίτλος "έπαρχος" δεν αναφέρεται στον Πτολεμαίο Α.Επίσης, τα κομμάτια της επιγραφής βρέθηκαν, τουλάχιστον 40 μέτρα μακρύτερα από το λεγόμενο τάφο. Οπως είπε η αρχαιολόγος, Μαρία Τσιμπίδου - Αυλωνίτου,η εικόνα της ανασκαφής δε μας επιτρέπει να μιλήσουμε όχι μόνο για μακεδονικό τάφο, αλλά ούτε καν για τάφο. Επίσης υπάρχουν αρκετά αιγυπτιακά αρχιτεκτονικά και διακοσμητικά στοιχεία, ενώ το δάπεδο και η ανωδομή δεν έχουν βρεθεί ακόμα.

Πάντως, το ΥΠΠΟ, καλεί την Λιάνα Σουλβατζή να προβεί σύντομα σε επιστημονικές ανακοινώσεις.Παρ' όλα αυτά, η ίδια λόγω "ανειλημμένων υποχρεώσεων" (! ) δεν μπόρεσε να συνοδέψει στη Σίβα τους Ελληνες αρχαιολόγους, ενώ στη συνέντευξη Τύπου, που δόθηκε στην Αίγυπτο, δε δέχτηκε ερωτήσεις.Το ΥΠΠΟ, σύμφωνα με τον υπουργό Πολιτισμού θα ενισχύσει τις ανασκαφές και θα προσπαθήσει να υλοποιήσει την ίδρυση Ελληνικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου στην Αίγυπτο, στα πλαίσια της μορφωτικής συμφωνίας Ελλάδας - Αιγύπτου (υπογράφτηκε το 1994). Αξίζει να σημειωθεί πως τότε ο διευθυντής Αρχαιοτήτων Αιγύπτου, είχε ζητήσει από τον Θ. Μικρούτσικο, τη συνεργασία του ΥΠΠΟ για ανασκαφές στην Αλεξάνδρεια, προκειμένου να εντοπισθεί ο τάφος του Μ. Αλέξανδρου. Τώρα ο τάφος αναζητείται στα πλαίσια γαλλο - πολωνικής ανασκαφής.

Υστερα από όλα αυτά τα διεθνή πρακτορεία ειδήσεων μιλούν για "πλάνη", ενώ η Λιάνα Σουλβατζή... επιμένει στους ισχυρισμούς της.

Αληθινός Μακεδονικός τάφος

Η σκαπάνη της αρχαιολόγου Μαρίας Τσιμπίδου - Αυλωνίτου,στη Θεσσαλονίκη, φέρνει στο φως έναν αληθινό, αυτή τη φορά, μακεδονικό τάφο, δίπλα στον Αγιο Αθανάσιο.Στις 14 του Απρίλη η δοκιμαστική περιμετρική τομή στον τύμβο, έπεσε πάνω σε τάφο νεαρού πολεμιστή. Αργότερα, πρόβαλε η ψευδοπρόσωπη είσοδος θαλαμωτού τάφου και πάνω σε κτιστό βάθρο μία λάρνακα με ασημένια επένδυση, όπου φυλάγονταν τα οστά νεαρής γυναίκας. Η αρχαιολογική σκαπάνη, όμως, προχώρησε στο κέντρο του τύμβου. Εκεί βρισκόταν ο τυπικός μακεδονικός μονοθάλαμος τάφος. Στην πρόσοψη υπάρχουν καταπληκτικές τοιχογραφίες, που τα χρώματά τους διατηρούνται ακόμα. Δύο φρουροί που φορούν καυσία (μακεδονικό καπέλο) και ακουμπούν στη σάρισα, ψευδοασπίδες που φέρουν το γοργόνειο και το φτερωτό κεραυνό και πάνω στη ζωφόρο της εισόδου, ζωγραφισμένο το συμπόσιο.Ο τάφος, συλημένος από αρχαίους τυμβωρύχους, δεν έδωσε κτερίσματα, παρ' όλα αυτά η αριστουργηματική ζωγραφική του 4ου αιώνα π.Χ.,είναι απόκτημα για την ελληνική αρχαιολογία.

Μουσική συνάντηση

Η μέτζο σοπράνο Μαρκέλλα Χατζιάνο, με συνοδεία πιάνου από τον Στ. Λάρσον,παρουσιάζεται αύριο (8.30μμ) στο Θέατρο του Αμερικανικού Κολεγίου (Γραβιάς 6, Αγ. Παρασκευή). Θα ερμηνευτούν έργα των: Μπερλιόζ και Λιστ.Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, "ο Στ Λάρσον, συνεργάζεται πάνω από πέντε χρόνια με την Μ. Χατζιάνο και διατηρούν ένα ρεπερτόριο διακοσίων και πλέον λίντερ, τα οποία έχουν παρουσιάσει στις ΗΠΑ, το Μεξικό, την Αίγυπτο και την Ευρώπη".

Το έργο του Πέτερ Χάντκε "Αυτοκατηγορούμαι" θα παρουσιάσει, από σήμερα και κάθε Τρίτη και Τετάρτη, η Μαρία Ξενουδάκη,στο θέατρο "Πανελλήνιο".Η μετάφραση είναι της Μ. Λ. Κωνσταντινίδη,η σκηνοθεσία της Μαρίας Ξενουδάκη,η οποία και ερμηνεύει και η μουσική επιμέλεια του Αρη Τασούλη.

"Το "εγώ", λέει η Μαρία Ξενουδάκη,στο "Αυτοκατηγορούμαι" δεν είναι το "εγώ" μιας αφήγησης, αλλά το "εγώ" μιας δραματικής εξωτερίκευσης και δεν είναι βέβαια προσωπικό, αλλά αντικειμενικό. Σπάει τους κανόνες της κοινωνικής μορφής και επανασυνθέτει ένα καθαρό αποκαλυπτικό "εγώ - τώρα"".

Ο τραυματισμός στο γόνατο του Γιώργου Λαζάνη,την ώρα της παράστασης την Παρασκευή, στο έργο "Καταιγίδα",επέβαλε άμεση χειρουργική επέμβαση στην οποία υποβλήθηκε χτες το πρωί. Του ευχόμαστε όλοι γρήγορη ανάρρωση. Οι παραστάσεις της "Καταιγίδας" θα επανέλθουν στο ρεπερτόριο του "Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν" της οδού Φρυνίχου,από την Τετάρτη 22 Φλεβάρη. Τις βδομάδες που μεσολαβούν θα παρουσιάζονται τα μονόπρακτα "Η Εξέγερση" του Βιλιέ ντε Λ'Ιλ Ανταμ και "Σιωπή του Μολιέρου" του Τζιοβάνι Μάκια.Ετσι το πρόγραμμα διαμορφώνεται ως εξής: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή 9.15μμ και Τετάρτη, Σάββατο 6.15μμ

  • Νέο κύκλο σεμιναρίων με στόχο τη δημιουργία φυτώριου, που θα αποτελέσει τη βάση για μελλοντικές παραστάσεις, αρχίζει ο ηθοποιός Βασίλης Διαμαντόπουλος.Πληροφορίες καθημερινά από 4.00 - 7.00 μμ, εκτός Σαββάτου και Κυριακής, στο τηλ. 6458.222.
  • Στη θεατρική αυλαία του Αρσακείου θα παρουσιάζονται μέχρι και 10 του Φλεβάρη "Οι παραλογές",από το θίασο "Αργώ".Την παράσταση, που ξεκίνησε από χτες, θα παρακολουθήσουν οι μαθητές του Γυμνασίου και των δύο πρώτων τάξεων του Λυκείου, ενώ μετά θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν με τους συντελεστές του έργου. Στις 13 του μήνα, "Οι παραλογές" θα στεγαστούν στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δήμου Καισαριανής, για τους μαθητές των σχολείων της περιοχής.
Νέος εκθεσιακός χώρος

Σε ένα χώρο ιστορικής μνήμης θα φιλοξενηθούν σημαντικές πολιτιστικές εκδηλώσεις, εικαστικού και μουσικού περιεχομένου. Πρόκειται για την ισόγεια αίθουσα της ασφαλιστικής εταιρείας "Αστήρ" (Μέρλιν 6). Πρόκειται για το χώρο που κατείχε η "Γκεστάπο" την περίοδο της Κατοχής, στον οποίο μαρτύρησαν πολλοί Ελληνες πατριώτες. Στην αίθουσα αυτή, έκτασης 90 τ.μ., εγκαινιάζεται απόψε η πρώτη έκθεση. Παρουσιάζονται έργα πέντε αποφοίτων της ΑΣΚΤ, των: Ολ. Βερυκάκη, Ειρ. Κομνηνού, Ξ. Μπήτσικα, Μ. Σοφούλη και Θ. Χιώτη.Στα πλαίσια της έκθεσης, στις 14 Φλεβάρη, θα πραγματοποιηθεί συζήτηση με καθηγητές της ΑΣΚΤ, με θέμα "Ο ρόλος της Σχολής Καλών Τεχνών στην ανάπτυξη των εικαστικών τεχνών",ενώ στις 21 Φλεβάρη, μέλη του ΔΣ του ΕΕΤΕ θα αναφερθούν στη "Συμβολή του ΕΕΤΕ στην ανάπτυξη των εικαστικών τεχνών".Σημειώνουμε επίσης ότι θεσμοθετήθηκε υποτροφία ύψους 2 εκατομμυρίων δραχμών, για τη συμπλήρωση σπουδών στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, που διατίθεται εναλλάξ (κάθε χρόνο) στους αποφοίτους των δύο ΑΣΚΤ, της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Η φετινή υποτροφία δίνεται στον Ξ. Μπήτσικα.

"Η δεσποινίς Ελζέ" στο "Εμπρός"

Γράφτηκε το 1924, αλλά στην Ελλάδα παρουσιάζεται για πρώτη φορά. Ο λόγος για το έργο του Αρτουρ Σνίτσλερ "Η δεσποινίς Ελζέ",που από αύριο ανεβαίνει στη δεύτερη σκηνή του θεάτρου "Εμπρός". Η παράσταση αποτελεί την έκτη κατά σειρά παραγωγή του Θεατρικού Οργανισμού "Εστία" και τη "μεγαλύτερη από όλες τις προηγούμενες", όπως χαρακτηρίστηκε, παρά τις "τεράστιες οικονομικές δυσκολίες, που αντιμετωπίζει η "Εστία"". "Αξονας του έργου, είπε ο Γιάννης Ρήγας,που υπογράφει τη σκηνοθεσία και τη διασκευή, είναι η συναλλαγή και η προδοσία της παλιότερης γενιάς στη νεότερη. Οι ιδανικές ισορροπίες, που έχει στήσει με τη φαντασία της η ηρωίδα, ξαφνικά ανατρέπονται, ενώ η ίδια έρχεται αντιμέτωπη με την προδοσία, την εξαγορά και το θάνατο". Η μετάφραση είναι του Γιώργου Δεπάστα,τα σκηνικά - κοστούμια του Νίκου Στεφάνου,η μουσική του Γιώργου Χριστιανάκη και η χορογραφία του Ισίδωρου Σιδέρη.Παίζουν οι ηθοποιοί Σοφία Σεϊρλή, Νίκος Χατζόπουλος, Φαίδων Καστρής, Κλεοπάτρα Τολόγκου, Ασπα Κυρίμη κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ