ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 12 Φλεβάρη 1995
Σελ. /49
ΚΕΝΗ

Αρχαία σοφία

και νέα σκουριά

"

Ο ασφαλέστερος τρόπος για να αποφεύγουμε τις επικρίσεις είναι η διόρθωση των σφαλμάτων μας".

Φαίνεται πως το αρχαίο αυτό γνωμικό του Δημοσθένη είναι ξένο για τους σημερινούς Ελληνες πολιτικούς. Αλλιώς, δεν εξηγείται η απόκρυφη επιμονή τους στο θέμα των σχέσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης με την Τουρκία, που αγγίζει τα όρια μιας κραυγαλέας πολιτικής απάτης. Ως αιχμή των αιτιάσεων των αλληλοκατηγοριών τους κι ως μείζονα τακτική αναδεικνύουν την επιβολή ή απόσυρση της αρνησικυρίας (veto) της Ελλάδας στην τελωνειακή σύνδεση Ευρωπαϊκής Ενωσης - Τουρκίας. Πόσο ουσιώδες ή πραγματικό είναι αυτό και τι κρύβει η έντονη προβολή του; Σ' αυτό θα σταθεί η στήλη για την εξαγωγή των αναγκαίων συμπερασμάτων από τους αναγνώστες της.

Ως γνωστόν, το Δεκέμβρη του '94 συνήλθε, στο Εσσεν της Γερμανίας, η Σύνοδος Κορυφής της ΕΕ για το τέλος της γερμανικής προεδρίας. Μια μέρα πριν την έναρξη της συνόδου, έγινε σύνοδος των Σοσιαλιστών ηγετών της ΕΕ στη βίλα Κρουπ στην ίδια πόλη. Τη μέρα εκείνη, ο Ελληνας πρωθυπουργός Α. Παπανδρέου, σε συνάντησή του με τους Ελληνες δημοσιογράφους, αναφέρθηκε στην εμμονή της Ελλάδας στο "veto" κατά της οιασδήποτε σύνδεσης ΕΕ - Τουρκίας. Το σημαντικό, όμως, σε εκείνη τη συζήτηση ήταν η αποκάλυψη των χαρακτηριστικών αντιφάσεων της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Σύμφωνα με τον Ελληνα πρωθυπουργό, υπάρχει Πρωτόκολλο του 1963 μεταξύ της τότε ΕΟΚ των "6" και της Τουρκίας, που προβλέπει την τελωνειακή τους σύνδεση το 1995. Ο Α. Παπανδρέου το ανέφερε στους δημοσιογράφους υπό την έννοια της άρνησής του από την Ελλάδα με τη χρήση της αρνησικυρίας (veto).

Από εδώ, αρχίζουν οι αντιφάσεις και τα ερωτηματικά. Η Ελλάδα, κατά τη διάρκεια των συζητήσεων της πλήρους ένταξής της στην τότε ΕΟΚ που, τελικά, έγινε την 1 - 1 - 1981, προσυπέγραψε, τύποις και ουσία, όλες τις συμβατικές υποχρεώσεις και συμφωνίες. Προσυπέγραψε, δηλαδή, και τη συμφωνία πρωτοκόλλου για την τελωνειακή σύνδεση της τότε ΕΟΚ και σημερινής ΕΕ με την Τουρκία. Προς τι, λοιπόν, όλη η τρέχουσα παρα-φιλολογία περί ελληνικού "veto"; Η σημασία της ερώτησης μεγεθύνεται και από το γεγονός ότι η τελωνειακή σύνδεση προβλέπει, όπως λέγεται, τη χρηματοδότηση με 1,2 δισ. ECU προς την Τουρκία για την οικονομική της προσαρμογή. Αυτή η χρηματοδότηση - πάντα όπως λέγεται - ουδεμία σχέση έχει με το Τέταρτο Χρηματοδοτικό Πρωτόκολλο της ΕΕ προς την Τουρκία. Η Ελλάδα, δηλαδή, μπορεί να επιμένει να αρνείται την εφαρμογή του, αλλά, ο πακτωλός των χρημάτων της ΕΕ προς την Τουρκία θα ρέει.

Εύλογα, λοιπόν, ερωτάται: Πόση ειλικρίνεια υπάρχει στις αλληλο - κατηγορίες μεταξύ των κομμάτων, που υπερψήφισαν άνευ όρων τη Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Μάαστριχτ) που, πρακτικά, επικυρώνει, μεταξύ πολλών άλλων, ακριβώς την τελωνειακή σύνδεση ΕΕ - Τουρκίας; Πόσο αυτή η οξύτητα είναι μία προσχηματική συγκάλυψη της αλήθειας, που αγγίζει τα όρια μιας πολιτικής απάτης;

Αξίζει να παρατηρηθεί ότι το μόνο πολιτικό κόμμα που αρνήθηκε

την επικύρωση της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ενωσης(Μάαστριχτ) ήταν το ΚΚΕ. Είναι αξιοπερίεργο ότι, αυτό ακριβώς το κόμμα, τον Αύγουστο του '92 στη Βουλή ζητούσε, τουλάχιστον κι ανεξαρτήτως των διαφωνιών του με όλα τα άλλα κόμματα (ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, "ΣΥΝ"), να συμφωνηθεί ο αποκλεισμός όρων της Συνθήκης, που ήταν αρνητικοί σε καίρια και άμεσα ελληνικά συμφέροντα. Ενας από τους όρους αυτούς ήταν κι η προστασία των ελληνικών συνόρων από την Τουρκία. Σε πείσμα, όμως, αυτών των εύλογων (και αλίμονο, βάσιμων) αιτιάσεων, οι κοινοβουλευτικοί "ναινέδες" της Συνθήκης έλεγαν το γνωστό "ναι σε όλα", υπό την ευφορία της αυταπάτης ότι η Συνθήκη αποτελούσε το προοίμιο της εγγύησης των ελληνικών συνόρων από το στρατιωτικό συνασπισμό της Δυτικο - Ευρωπαϊκής Ενωσης. Είναι γνωστή η μετέπειτα θεαματική διάψευση αυτών των προσδοκιών από τους εταίρους. Υπό το φως των σημερινών γεγονότων στο τρίγωνο Ελλάδας - Τουρκίας - Ευρωπαϊκής Ενωσης, επισημαίνεται πόσο διαφορετική θα μπορούσε να ήταν η θέση της Ελλάδας, αν στην κοινοβουλευτική συζήτηση τον Αύγουστο του '92, είχε συμφωνηθεί μια ενιαία άρνηση βασικών, τουλάχιστον, όρων της Συνθήκης, βλαπτικών για την Ελλάδα.

Αντ' αυτού, παρατηρείται η άρνηση του Διευθυντηρίου της ΕΕ ακόμη και να προσδιοριστεί με σαφήνεια ένα υποχρεωτικό πλαίσιο ένταξης της ενιαίας Κυπριακής Δημοκρατίας, με ταυτόχρονο τερματισμό της τουρκικής στρατιωτικής κατοχής. Στον οικονομικό, επίσης, τομέα, η Ελλάδα εισπράττει, π.χ., την άρνηση της ενίσχυσης της κλωστοϋφαντουργικής της βιομηχανίας, που θα σήμαινε την απορρόφηση χιλιάδων ανέργων, και αυτό σε συνθήκες μεγάλης όξυνσης του προβλήματος.

Ασφαλώς, το οξύτατο πρόβλημα του τριγώνου Αθήνας - Αγκυρας - Βρυξελλών έχει πολλές πλευρές, που θα απασχολήσουν τη στήλη. Ομως, πρέπει να επισημανθεί ότι όλες οι πλευρές διαπερνώνται από το νήμα μιας πολιτικής αυθάδειας, που αγγίζει το όριο του πολιτικού αμοραλισμού. Το αρχαίο γνωμικό του Δημοσθένη είναι ξένο στους ανεπαρκείς κοινοβουλευτικούς "ναινέδες".

Αντώνης ΔΑΜΙΓΟΣ

Γενικός Γραμματέας της Αδέσμευτης Κίνησης Ειρήνης (ΑΚΕ)



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ