ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Φλεβάρη 1995
Σελ. /49
ΚΕΝΗ
"Κατινισμός"!

Του Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ

Εγώ, πάντως, τη λέξη αυτή την άκουσα για πρώτη φορά στην τηλεόραση: "κατινισμός"! Μάλιστα ένας από τους συζητητές πρόσθεσε και ένα παράγωγό της: "κατινοκουλτούρα"! Το ότι, βέβαια, η λέξη "κατίνα" χρησιμοποιείται και στη Βουλή ακόμα, για να χαρακτηρίσει συμπεριφορές μικροπρεπείς και πολιτικά επιχειρήματα χωρίς ουσία, με σκοπό την εντυπωσιακή σύγκρουση και το γραφικό καυγαδάκι, μου ήταν γνωστό. Μου ήταν αδύνατο, όμως, να γνωρίζω πως το συμπαθές και άκρως λαϊκό όνομα "Κατίνα" θα μπορούσε να μεταλλαχθεί σε φιλοσοφικό ορισμό. Να σημαίνει, δηλαδή, μια λεκτική περιγραφή για ένα άλλο είδος πολιτισμού, ίσως ίσως και για ένα νέο είδος εθνικής "μαγκιάς".

Και όμως συνέβη και αυτό! Και για όσους, βέβαια, η λέξη ήταν γνωστή, κανένα πρόβλημα. Την άκουγαν ακόμα μια φορά για να την εμπεδώσουν. Για μένα, όμως; Και για σας, επίσης, ταλαιπωρημένοι μου σύντροφοι, που παλεύουμε να δαμάσουμε την απέραντη ελληνική γλώσσα; Για μας, που κάθε μέρα μετράμε τις νεόκοπες λέξεις να εισβάλλουν στο σώμα και το αίμα αυτής της γλώσσας; Εμείς που αντιλαμβανόμαστε πως αυτό το τέρας που λέγεται "ελεύθερη αγορά" φέρνει μαζί με τα εμπορεύματά του και τις λέξεις, που σιγά σιγά χτίζουν ύπουλα, αλλά σταθερά, το νέο μας νεοελληνικό λεξιλόγιο. Εμείς που καταλαβαίνουμε πως, όσο φτωχαίνει η κοινωνία, φτωχαίνουν και οι σκέψεις και αναγκαστικά φτωχαίνουν και οι λέξεις. Εμείς που καταλαβαίνουμε πως οι εχθροί των οραμάτων είναι και εχθροί της γλώσσας και πως όσο τα οράματα ανατρέπονται, τόσο ανατρέπονται και οι γλώσσες.

Εμείς, λοιπόν, που ξέρουμε καλά πως, αν συνεχίσουμε να κλεινόμαστε στον εαυτό μας και δεν ακούμε τα ποτάμια της κρίσης, που κυλούν λίγο πιο πέρα από μας, θα χάσουμε σιγά σιγά και τις λέξεις από μέσα μας, τι να κάνουμε, που θα έλεγε και ο Lenin; Να ξεσπάσουμε κι αυτή τη φορά σε οδυρμούς, καταγγέλλοντας τη "λεξιπενία" της νεολαίας και την αδυναμία των δασκάλων μας; Να θυμηθούμε τα παλιά καλά παιδικά μας χρόνια, τότε που μαθαίναμε να χειριζόμαστε σωστά την ελληνική γλώσσα και οι λέξεις μας ήτανε φρεσκοπλυμένες και άψογες; Η μήπως θα έπρεπε ακόμα μια φορά να θυμηθούμε τα αρχαία ελληνικά και να καταραστούμε αυτούς που πήραν την εφιαλτική απόφαση, για να τα καταργήσουν;

Φοβούμαι πως τίποτε απ' όλα αυτά δε μας χρειάζεται. Εκείνο που μας χρειάζεται είναι να πλησιάσουμε με προσοχή τη γλώσσα και να την ψάξουμε, για να βρούμε με ποιο τρόπο οι λέξεις της δένονται με την πραγματικότητα. Με το δρόμο! Είναι καιρός να αντιληφθούμε με άλλον τρόπο τη δουλεία των γραμματικών κανόνων και το βάσανο της συντακτικής κυριαρχίας. Είναι καιρός να βρούμε τις ρίζες της γλώσσας και κει να μελετήσουμε τον τρόπο που γεννιούνται οι λέξεις. Δε λέω, βέβαια, να κάψουμε τις γραμματικές και τα συντακτικά, ούτε να εξορίσουμε τους συμπαθητικούς γραμματοδιδάσκαλους που αυτοκτονούν μπροστά στα ανορθόγραφα κείμενα των μαθητών τους. Δε λέω να καταργήσουμε τη διδασκαλία της γλώσσας. Επιμένω, όμως, και αυτήν την αντίληψη θέλω να περάσω με το σημερινό μου βιαστικό σημείωμα, πως "... όλα τριγύρω αλλάζουνε..." και μαζί τους αλλάζουν και οι λέξεις μας.

Και αυτό είναι το πρόβλημα: αλλάζουν οι λέξεις, ενώ η γλώσσα ως σύστημα δομημένο αιώνες τώρα, οι κανόνες που τη συντηρούν και την υποστηρίζουν μένουν οι ίδιοι, τα αξιώματα και τα θεωρήματά της μένουν και αυτά τα ίδια. Είναι μοιραίο, λοιπόν, οι αντιφάσεις μέσα στη γλωσσική μας περιπέτεια να πολλαπλασιάζονται. Και έτσι να φαίνεται πως ο λόγος μας φτωχαίνει, γιατί απομακρυνόμαστε από τα δασκαλίστικα στηρίγματά του. Μεγάλο και επικίνδυνο λάθος αυτή η αντίληψη. Λάθος επιστημονικό και ιστορικό. Και είναι λάθος, γιατί ενώ τη γλώσσα μας τη στηρίζει επίσημα, τυπικά δηλαδή, η παραδοσιακή διδασκαλία, ώστε να έχουμε την εντύπωση πως ασκείται έτσι κι αλλιώς το εθνογλωσσικό μας καθήκον, τους εσωτερικούς της αρμούς, τα κρυφά και επικίνδυνα ρήγματά της, τις καινούριες ατίθασες και επαναστατικές λέξεις της τις φροντίζουν οι πετροπόλεμοι της αγοράς. Οι διαφημίσεις, τα μοντέρνα περιοδικά, οι υποτιτλισμοί των κινηματογραφικών έργων, οι χαζοχαρούμενοι παρουσιαστές και οι διάφοροι "φλούφληδες" των δακρύβρεχτων σίριαλς παράγουν καθημερινά, όχι μόνο τη φόρμα των νέων λέξεων, αλλά και το περιεχόμενό τους. Οσο, λοιπόν, το σχολείο μένει απολίτικο και μακριά από τα κοινωνικά μας δράματα, δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα με την παραγωγή μιας νεόκοπης κοινωνικής γλώσσας. Δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα με την παραγωγή των νεόκοπων κοινωνικών λέξεων. Των λέξεων, που μπορεί να μη σέβονται τη γλωσσική μας παράδοση, είναι κοντά όμως εκεί που παίρνονται και διατυπώνονται οι αποφάσεις της καθημερινής λάτρας, γι' αυτό ίσως να είναι και πιο αληθινές!

Σκέφτομαι, λοιπόν, μήπως είναι καιρός να αρχίσουμε και να ψάχνουμε την αλήθεια της γλώσσας μας; Μήπως να έχουν ξεπεραστεί οι αγωνίες της φόρμας, των πτώσεων και των "ν" της αιτιατικής; Μήπως, το ξαναλέω, να μετράει την ιστορικότητα του λόγου μας και την αξιοπιστία των λέξεών μας; Μήπως, λοιπόν, ο "κατινισμός" δεν είναι μια αδόκιμη λέξη που αδικεί τις λαϊκές Κατερίνες, αλλά ένα σύνθημα που, ανεξάρτητα από τη σοβαρότητα των χειλέων που το εκστόμισαν, κατρακυλάει σιγά σιγά σαν παγόβουνο; Και, όπως είναι γνωστό, το παγόβουνο, όσο δεν του δίνεις σημασία, τόσο αυτό κατρακυλά και παρασέρνει στο κατρακύλημά του αυτούς που του στρέφουν τις πλάτες.

Να τι να κάνουμε, λοιπόν, να βάλουμε κάτω τους "κατινισμούς", που ξεπηδούνε από κάθε γωνιά της ρηγματωμένης κοινωνίας μας και να τους ψάξουμε. Κι ας μη μας κρατήσουν κακία οι Κατινίτσες και οι Κατερινούλες, οι Κατερίνες και οι Κατίνες, ούτε να θυμώσουν γι' αυτό, αντίθετα, μάλιστα, ας χαρούν. Ας χαρούν, που το όνομά τους, έστω και με τη βοήθεια μιας απλής σύμβασης, μας δίνει τον τρόπο, για να κατασκευάσουμε έναν ορισμό που θα μας παραπέμπει στην ελαφρότητα και τη μικροπρέπεια, την έλλειψη βάθους και την περιφρόνηση της αλήθειας. Θα μας παραπέμπει στη συμπεριφορά κείνη, που το εφιαλτικό παιχνίδι του δικομματισμού, η "τρίλιζα" της προεδρολογίας και η μεταφυσική της κυβερνητικής μας πολιτικής θα καταφέρουν σιγά σιγά, όχι μόνο να την εγκαταστήσουν σαν ένα πρότυπο εθνικής κουλτούρας, αλλά και σαν μια αστέρευτη πηγή νέων λέξεων, που δε θα σέβονται, ούτε τη γλωσσική μας παράδοση, αλλά, προπαντός, ούτε την αλήθεια.

Συγχωρήστε με, λοιπόν, συμπαθητικές μου Κατερινούλες, γιατί δεν κινδυνεύετε από μένα το γραμματοδιδάσκαλο, αλλά από κείνους που μας κυβερνούν και που συμπεριφέρονται ως "κατίνες"!

Είναι καιρός να αντιληφθούμε με άλλον τρόπο τη δουλεία των γραμματικών κανόνων και το βάσανο της συντακτικής κυριαρχίας. Είναι καιρός να βρούμε τις ρίζες της γλώσσας και κει να μελετήσουμε τον τρόπο που γεννιούνται οι λέξεις


Η έκθεση του Θανάση

Του Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ

Ετούτες τις ώρες που η παρέλαση της Δεξιάς βρίσκεται σε εξέλιξη. Που ο ΣΕΒ - ντυμένος "ενδιαφέρον" για την εθνική οικονομία - μπαίνει μπροστά και βαράει τις κορνέτες φωνάζοντας, "θέλω - επειγόντως - πρόεδρο με συναίνεση" και από πίσω όλα τα αστικά κόμματα να του κρατάνε το ίσο, φέρνω στο μυαλό μου - για να κρατήσω τις εσωτερικές μου ισορροπίες - μια μικρή τρυφερή ιστορία.

Το "θέμα", έτσι που το 'βαλε η δασκάλα - για να το γράψουνε στις γιορτές - ήταν, "πού περάσατε τις διακοπές"; Βέβαια, ο τίτλος ήταν "σχήμα λόγου", αφού το σχολείο βρισκόταν σε κάποιο μικρό - φτωχό φυσικά - χωριό της Ελασσόνας και τα παιδιά όλα της "Εκτης Δημοτικού". Πού θα πήγαιναν;

Ομως, ετούτα τα διαόλια, ξεπερνώντας σε "φαντασία" ακόμα και τον ποιητή, που "ταξίδευε", βλέποντας "τα καράβια τα καημένα", να κουνιούνται στο λιμάνι δεμένα, έκαναν - και αυτά - τα δικά τους ταξίδια. Στις εκθέσεις τους, φυσικά! Πώς να το κουνήσουν απ' το χωριό;

Μετά τις γιορτές - που μαζεύτηκαν - κάθισαν όλοι και τις διάβασαν. Μία μία. Ο καθένας τη δική του. Και η δασκάλα άκουγε. Τι φαντασία - και τι "ψέμα" - μπήκε μέσα στην τάξη. Ο Αίσωπος έσκισε το δίπλωμά του και - κατατρομοκρατημένος - το 'βαλε στα πόδια!

"Εμεις, με τη θεία Φλορέτα, πήγαμε στο Παρίσι". "Εμείς, με τον ξάδελφό μου Ενρίκο, φτάσαμε νύχτα στη Φλωρεντία...". "Την άλλη μέρα, μας ξύπνησε η καμαριέρα. Την έλεγαν Βίρνα και ήταν από το Μαριενμπάς". "Φορέσαμε όλοι τα σμόκιν και τις τουαλέτες και ανεβήκαμε στο "ρουφ γκάρντεν" για το δείπνο"."Στην Ελβετία, όπως μας είπε ο σοφέρ που είχαμε να μας μεταφέρει, δεν μπορεί- ο κακόμοιρος - με τίποτα να κρυφτεί. Το χειμώνα όλη η χώρα είναι κάτασπρη απ' το χιόνι και αυτός - ο δυστυχής - είναι ένας κατάμαυρος Αφρικανός". Τέτοια!

Ομως, και στον "εσωτερικό τουρισμό" δεν τα πήγανε πίσω. Ο,τι βλέπουνε στην τηλεόραση, το κάνανε "κτήμα" τους. Ετσι γράψανε για ιστορίες αγάπης, για θρίλερ, ακόμα και σε εκπομπές με πολιτικές συζητήσεις είχανε - στις διακοπές τους - πάρε - δώσε! Λάβανε μέρος στο "Φαντάστικο", μιλήσανε με τον υδραυλικό του "Λαβ Σόρι". Κάνανε, τέλος πάντων, ό,τι κάνουνε τα σαράντα τόσα κανάλια!

Μόνο ο Θανάσης δεν έλεγε τίποτα.

"Θανάση, έμεινες ο τελευταίος".

"Είπα, δε θέλω να τη διαβάσω!".

"Μα όλοι διάβασαν τις δικές τους".

"Είπα, εγώ δε θέλω, να!", και δίνει μια και τη σχίζει.

Η δασκάλα έδιωξε - προσεχτικά - όλους τους άλλους και τον πήρε παράμερα."Δεν έπρεπε να το κάνεις, αυτό. Τι έχεις;".

"Τίποτα".

"Πώς τίποτα;".

"Ετσι, τίποτα! Γιατί εγώ, λες, δεν μπορώ να γράψω ψέματα;", ξέσπασε.

Η δασκάλα, μόλις έμεινε μόνη της, μάζεψε ένα ένα τα σχισμένα χαρτάκια και τα ένωσε. Η - αληθινή - έκθεση του Θανάση σώθηκε.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ