ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 17 Αυγούστου 1997
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
10Ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΗΜΟΥ ΒΥΡΩΝΑ
Το Φεστιβάλ που προτείνει

Η πολιτιστική δραστηριότητα του Δήμου Βύρωνα δεν αρχίζει και δεν τελειώνει στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις, ωστόσο στα δέκα χρόνια λειτουργίας του Φεστιβάλ, ο χώρος των Βράχων έχει μετατραπεί σε πολιτιστική ανάσα. Τα δύο Θέατρα "Μελίνα Μερκούρη" και "Αννα Συνοδινού" παραδομένα στα φεγγαρόφωτα βράδια είναι έτοιμα να υποδεχτούν καλλιτεχνικά σχήματα και θεατές. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου ΒύρωναΒασίλης Κολοβός επισημαίνει "Θεωρούμε υποχρέωσή μας να στηρίξουμε, στο Φεστιβάλ Βύρωνα, τις νέες ματιές, τα νέα ακούσματα, τις ανησυχίες και τις αναζητήσεις των νέων δημιουργών, ενώ ταυτόχρονα θέλουμε να παντρέψουμε ευεργετικά τα ποιοτικά καταξιωμένα με τα ποιοτικά ανερχόμενα". Οι φετινές εκδηλώσεις μοιράζονται με σεβασμό στους κύκλους "Αρχαίου Δράματος", "Νέων Δημιουργών", "Μεγάλες στιγμές του ελληνικού τραγουδιού", "Μουσικές του κόσμου", "Βραδιές τιμής", "Μορφές του ελληνικού τραγουδιού", "Νεολαία", "Οι άκρες του πολιτισμού μας.

Μεγάλες στιγμές

Η αυλαία του 10ου Φεστιβάλ Βύρωνα ανοίγει, αύριο, με τον κύκλο "Οι άκρες του πολιτισμού μας - 75 χρόνια Μ. Ασία" ("Μελίνα Μερκούρη"). Συμμετέχουν το Συγκρότημα Παραδοσιακής και Βυζαντινής Μουσικής "Εν Χορδαίς".Στις 19 Αυγούστου στα πλαίσια του Κύκλου Νέων Δημιουργών, στο θέατρο "Αννα Συνοδινού", θα παρουσιαστεί ο "Ορέστης" του Ευριπίδη,σε απόδοση και σκηνοθεσία Ηλία Φραγκάκη.Μεγάλες στιγμές του Ελληνικού τραγουδιού (20 Αυγούστου) με τον Δημήτρη Μητροπάνο ("Μελίνα Μερκούρη"). ΣυμμετέχουνΜανώλης Χατζημανώλης, Στέλλα Χροναίου, Γεωργία Βελιβασάκη."Μουσικές του κόσμου" (21/8, "Αννα Συνοδινού"), "Ναός της Σελήνης" από το Περού. Στις 22/8, στο "Μελίνα Μερκούρη", το "Αμφι-Θέατρο" θα παρουσιάσει την "Ιφιγένεια εν Ταύροις" του Ευριπίδη σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη,σκηνοθεσία Σπύρου Α. Ευαγγελάτου.Παίζουν: Λήδα Τασοπούλου Δημήτρης Λιγνάδης κ.ά.

Το "Θέατρο Καισαριανής" θα παρουσιάσει, στις 23/8 ("Αννα Συνοδινού"), την παράσταση "Αλίμονο και μερικά Αχ.. Αχ.. " του Τσέχωφ,σε διασκευή Παναγιώτη Μέντη και σκηνοθεσία Θανάση Θεολόγη.Παίζουν: Μίμης Χρυσομάλλης, Νένα Μεντή κ.ά. Δυο βραδιές αφιερωμένες στη μνήμη του Καρόλου Κουν,στις 25 και 26 Αυγούστου, με τους "Ορνιθες" του Αριστοφάνη από το "Θέατρο Τέχνης - Κάρολος Κουν".Η παράσταση στηρίζεται στη σκηνοθεσία τουΚαρόλου Κουν.Επιμέλεια: Γιώργος Λαζάνης, Μίμης Κουγιουμτζής.Η μετάφραση είναι του Βασίλη Ρώτα,μουσική Μάνου Χατζιδάκι,σκηνικά - κοστούμια Γιάννη Τσαρούχη και χορογραφία Ζ. Νικολούδη.Παίζουν: Θύμιος Καρακατσάνης, Παντελής Παπαδόπουλος, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Γιάννης Δεγαϊτης, Περικλής Καρακωνσταντόγλου κ.ά.

Βραδιά τιμής στον Μίνω Βολανάκη,στις 27/8, με την παράσταση "Περιμένοντας τον Γκοντό" σε μετάφραση και σκηνοθεσία Μ. Βολανάκη.Τη "Λυσιστράτη" του Αριστοφάνη θα παρουσιάσει το Εθνικό Θέατρο,στις 29 Αυγούστου, σε μετάφραση Γιάννη Βαρβέρη,σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου.Παίζουν: Κάτια Δανδουλάκη, Ελένη Γερασιμίδου, Χρύσα Ρώπα, Μιράντα Ζαφειροπούλου κ.ά. Στις 30/8, ο Κώστας Τσερέγκωφ θα δώσει ρεσιτάλ κιθάρας.

Φθινοπωρινές παρουσίες - τιμητικές βραδιές

Ο Σεπτέμβρης αρχίζει με τη "Μήδεια" του Ευριπίδη,από το Εθνικό Θέατρο,σε μετάφραση Γιώργου Χειμωνά,σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη.Παίζουν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μάγια Λυμπεροπούλου, Λάζαρος Γεωργακόπουλος κ.ά. Στα πλαίσια του Κύκλου Νεολαίας, στις 2 Σεπτέμβρη: συναυλία με τα "Ξύλινα Σπαθιά".

Ο "Προμηθέας Δεσμώτης" του Αισχύλου,δίνει τη δική του ξεχωριστή παρουσία στις 3 Σεπτέμβρη. Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη,σκηνοθεσία Νικήτα Τσακίρογλου.Παίζουν: Νικήτας Τσακίρογλου, Μάκης Ρευματάς, Αλέξης Σταυράκης, Νόνη Ιωαννίδου κ.ά.

Ο Ορφέας Περίδης και ο Αλκίνοος Ιωαννίδης δίνουν ραντεβού στις 4/9, ενώ στις 5/9 έρχεται η "Γκόλφω" από το "Λαϊκό Θέατρο", σε σκηνοθεσία Φαίδωνα Γεωργίτση.Ο Μίλτος Πασχαλίδης και οι "Συνήθεις Υποπτοι" σας περιμένουν στις 6/9, ενώ ο Διονύσης Τσακνής και ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας τραγουδούν για σας στις 7/9. Ακολουθούν: Σωκράτης Μάλαμας (8/9), Μανώλης Φαμέλος και Ποδηλάτες (9/9), Χαϊνηδες (10/9).

Στις 11 Σεπτέμβρη, ο Βύρωνας τιμά την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου και τον Νίκο Γκάτσο.Τραγουδούν: Γιάννης Θωμόπουλος, Νίκη Βαλσάμη.Ακολουθούν συναυλίες των: Δημήτρη Ζερβουδάκη (12/9), Βραδιά Τιμής στην Τερψιχόρη Παπαστεφάνου (13/9), το συγκρότημα Στέρεο Νόβα (14/9) και στις 17/9,ρεσιτάλ πιάνου με την Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου.Στις 16/9: "Φοίνισσες" του Ευριπίδη σε μετάφραση Π. Νεάρχου,σκηνοθεσία Γ. Καραχισαρίδη.Παίζουν: Αννα Συνοδινού, Χρήστος Καλαβρούζος, Στέλιος Καυκαρίδης κ.ά. Βραδιά τιμής στον Τίτο Βανδή,στις 18 Σεπτέμβρη. Ο Τίτος Βανδής παρουσιάζει τον "Κλάρενς Ντάροου" του Ντ. Ρίντελς,σε μετάφραση του Τ. Βανδή,σκηνοθεσία Μπέττυς Βαλάση,σκηνικά - κοστούμια Τάσου Ζωγράφου,μουσική Μίμη Πλέσσα.Κύκλος Χορού - Βραδιά Τιμής στη Ραλλού Μάνου - Ελληνικό Χορόδραμα (20/9),ενώ στις 21/9 το Θεσσαλικό Θέατρο παρουσιάζει το "Φιλάργυρο" του Μολιέρου,σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου."Οι άκρες του Πολιτισμού μας" (22/9),περιλαμβάνουν αφιέρωμα στον Νίκο Καζαντζάκη και αναφέρονται στην ιστορική μνήμη και την πολιτισμική συνέχεια της Κρήτης,της Αρμενίας στις 23/9 και της Ηπείρου στις 24/9,όπου θα τραγουδήσουν οι: Σάββας Σιάτρας, Στυλιανός Μπέλλος και η Πολυφωνική Ηπείρου.Το μουσικό ροκ συγκρότημα "Μπλε" θα δώσει συναυλία στις 25/9 και στις 26/9 θα παρουσιαστούν "Μουσικές του κόσμου" από το συγκρότημα Romani "Τσιγγάνοι της Ανδαλουσίας",μαζί με τετραμελές συγκρότημα Φλαμένκο.

"Οι άκρες του Πολιτισμού μας" επιστρέφουν στις 27/9,με τον Πόντο,παρουσιάζοντας τη σατιρική ηθογραφία "Ο Χωρετές" από τον Καλλιτεχνικό Οργανισμό Ποντίων Αθηνών "Ποντιακή Σκηνή".Με τη λήξη του Φεστιβάλ στις 28/9,το Θεατρικό Εργαστήρι Δήμου Βύρωνα θα παρουσιάσει την "Αυλή των θαυμάτων" του Ιάκωβου Καμπανέλλη,σε σκηνικά - κοστούμια και μουσική των παιδιών του Εργαστηρίου.

Αναζητώντας την ιστορική μνήμη

"Η Ζάκυνθος έχει παρελθόν, παρόν και μέλλον. Πιστεύουμε ότι η πατρίδα μας αξίζει μεγαλύτερης προσοχής σε θέματα που αφορούν την ιστορία της. Με μεγάλη ευχαρίστηση θα δεχόμαστε να υπάρξει μάθημα, στη διδακτική ύλη των σχολείων μας, για την ιστορία της Ζακύνθου. Προσπαθούμε, μέσα από τη μελέτη των συγγραμμάτων που διαπραγματεύονται την ιστορία μας, να διερευνήσουμε τις ρίζες μας. Το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας είναι το πρώτο μιας σειράς με θέματα από την ιστορία του νησιού μας που φιλοδοξούμε να εκδώσουμε. Φυσικά και δεν είναι τέλειο. Φυσικά και θα υπάρχουν λάθη. Η εργασία αυτή δε φιλοδοξεί ν' αποτελέσει διδακτορική διατριβή. Φιλοδοξεί όμως ν' αποτελέσει την απαρχή της δημιουργίας μιας κοινωνίας με ιστορική μνήμη".

Με τα παραπάνω λόγια η Μαθητική Ομάδα Ιστορικής Ερευνας του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ζακύνθου απευθύνεται στον αναγνώστη, που θα πάρει στα χέρια του τον καρπό της δουλιάς της. Τίτλος της: "Κατάλογος Αρχαίων Νομισμάτων της Ζακύνθου".Με καθοδηγητή τον δάσκαλό τους Ακη Λαδικό,οι μαθητές της Δ και ΣΤ' Τάξης, που συμμετείχαν στην ομάδα, εκπόνησαν μια εργασία, η οποία χαρακτηρίζεται για την πρωτοτυπία και την ποιότητά της. Οχι μόνο γιατί οι λιλιπούτειοι ερευνητές ασχολούνται μ' έναν τομέα της αρχαιογνωσίας επιφανειακά στρυφνό και απρόσιτο, αλλά και γιατί πρόκειται για παιδιά που μεγαλώνουν σ' έναν τόπο, ο οποίος βάλλεται από τα "αγαθά" μιας αλματώδους τουριστικής ανάπτυξης. Είναι, άμεσα ή έμμεσα, η δική τους απάντηση στο εφήμερο, στο ομοιόμορφο, στο εύπεπτο. Είναι η δική τους απαίτηση για ουσιαστική γνώση.

Στις σελίδες του καταλόγου απαριθμούνται και περιγράφονται αρχαία νομίσματα του νησιού, από τον 5ο αιώνα π.Χ., ρωμαϊκά νομίσματα, καθώς και νομίσματα που αναφέρονται σε κείμενα των Ζακυνθινών ιστορικών Π. Χιώτη και Λ. Ζώη. Περιλαμβάνονται επίσης φωτογραφίες αρχαίων νομισμάτων που δημοσιεύτηκαν σε ημερολόγιο της Ιονικής Τράπεζας, φωτογραφίες αρχαίων νομισμάτων άλλων πόλεων που βρέθηκαν στη Ζάκυνθο και φωτογραφίες από εκμαγεία αρχαίων νομισμάτων που υπάρχουν στο Μουσείο Διονυσίου Σολωμού.

"Ο κατάλογος, σημειώνει ο Ακης Λαδικός, αποτελεί μια πρώτη προσπάθεια συνολικής καταγραφής όλων των μέχρι στιγμής δημοσιευμένων νομισμάτων". "Το γεγονός, λέει, ότι η πόλη κόβει δικά της αργυρά νομίσματα φανερώνει την ανεξαρτησία και αυτονομία των Ζακυνθίων κατά τον 5ο και 4ο αιώνα π.Χ. Βέβαια η ανεξαρτησία και αυτονομία των Ζακυνθίων είναι γνωστή και από τις ιστορικές πηγές... Οπως αναφέρει και ο Πέτρος Καλλιγάς στην εισήγησή του για την οίκηση στην αρχαία Ζάκυνθο, "αν και δεν έχει μελετηθεί ακόμα η ιστορία και εξέλιξη του νομισματοκοπείου της Ζακύνθου, τα μέχρι στιγμής γνωστά νομίσματα δείχνουν αρκετά καλές κοπές". Ο Καλλιγάς επίσης αναφέρει ότι είναι πιθανόν την ευθύνη του νομισματοκοπείου να είχαν ετήσιοι άρχοντες, οι οποίοι ανέγραφαν και το όνομά τους πάνω στα νομίσματα, κατά τον 4ο π.Χ. αιώνα. Είναι μια θεωρία που έρχεται να την ενισχύσει ο C. Kraay στο βιβλίο του "Coins and History", (Λονδίνο 1969)".

"Η Ζάκυνθος, αναφέρει η διευθύντρια του Μουσείου Ζακύνθου, Ζωή Μυλωνά,Υλήεσσα κατά τον Ομηρο, αξιόλογος κατά τον Στράβωνα, μεγαλοπρεπής κατά τον Πλίνιο, υποτάχθηκε στην αθηναϊκή ηγεμονία γύρω στα μέσα του 5ου αι. π.Χ., ενώ κατά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο διέθετε φαίνεται μεγάλο πληθυσμό και οχυρή ακρόπολη, προφανώς στο Κάστρο, την οποία και δεν κατάφεραν να καταλάβουν οι Σπαρτιάτες. Οι Ζακύνθιοι παρέμειναν ανεξάρτητοι κατά τον 5ο και 4ο αι. π.Χ. και διατηρούσαν αρχαίο νομισματοκοπείο έως το 2ο αι. π.Χ. ". Η ίδια σημειώνει ότι οι "συχνοί και καταστροφικοί σεισμοί στη Ζάκυνθο είναι ένας από τους κύριους λόγους της ύπαρξης ελάχιστων αρχαίων καταλοίπων. Επίσης σημαντικοί λόγοι είναι η κακή ποιότητα των οικοδομικών υλικών, η επαναχρησιμοποίησή τους, η αρχαιοκαπηλία και κυρίως η ανυπαρξία συστηματικής αρχαιολογικής έρευνας, η οποία μέχρι σήμερα είναι τυχαία και αποσπασματική... Γενικά, η αρχαιολογική έρευνα στη Ζάκυνθο έχει καθυστερήσει σημαντικά σε σχέση με τα άλλα νησιά του Ιονίου".

Αναφερόμενος στην εργασία των μαθητών ο διευθυντής του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Γραμμένος, σημειώνει: "Είναι δυνατόν σ' αυτή την ηλικία τα παιδιά να τα ελκύσει ένα τόσο εξειδικευμένο θέμα; Η απάντηση είναι: μα αυτά τα θέματα τραβάνε τα παιδιά, όχι τα γενικά και αόριστα".

Ρ. ΣΟΥΛΗ

Οπισθότυπος αργυρού στατήρα της Ζακύνθου, του τέλους του 5ου π. Χ. αιώνα, παράσταση τρίποδα

Εμπροσθότυπος αργυρής δραχμής της Ζακύνθου, του 4ου π. Χ. αιώνα, με παράσταση κρατήρα με κλαδί ελιάς

λ13

Δ Η Μ Ο Σ Ι ΟΣ Η Μ Α

- - - - - - - - - - - -

"Μεγαλοπρεπεστέρα

των οδών"

Τα πρώτα ταφικά μνημεία "ανδρών επιφανών", που χρονολογούνται στον 5ο αιώνα π. Χ., έφερε στο φως η Γ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων στην ανασκαφή που διενεργούσε επί της οδού Σαλαμίνος 35, η αρχαιολόγος Χάρις Στούπα. Πιο συγκεκριμένα, αποκαλύφθηκαν πέντε ταφικά μνημεία, από τα οποία τα δύο είναι τα καλύτερα διατηρημένα

Σελίδα 5

λ13

Κ Ο Υ Β Α

- - - - - - - - - -

14ο Παγκόσμιο

Φεστιβάλ

Νεολαίας

και Φοιτητών

Το Φεστιβάλ που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία, από τις 28 Ιούλη μέχρι τις 5 Αυγούστου, στην Αβάνα της ηρωικής Κούβας, αποτελεί πλέον μέρος της ιστορίας του θεσμού των Φεστιβάλ της παγκόσμιας προοδευτικής νεολαίας. Είναι η αγωνιστική συνέχεια των 13 Φεστιβάλ που έγιναν, μέχρι τη φιλοξενία στην Πιονγκ Γιανγκ της ΛΔ της Κορέας, το 1989

Σελίδες 6 - 7

Εγκλήματα

στη Βολιβία

Το σχέδιο της CIA κατά της κυβέρνησης του Οβάντο και του Χουάν Χοσέ Τόρες

Σελίδα 12



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ