ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 5 Μάρτη 1995
Σελ. /49
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΥΑ FISHER
Χρώματα της μνήμης

Στη χώρα μας, είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζει έργα της. Παρ' όλα αυτά, η εικαστική της διαδρομή, πλησιάζει την πενηντακονταετία. Τη ζωή της στιγματίζουν οι σκοτεινές μέρες των στρατοπέδων συγκέντρωσης. Την καλλιτεχνική της γόνιμη πορεία, πλαισιώνουν και σηματοδοτούν με τη φιλία τους, φωτισμένες μορφές του αιώνα μας: Π. Πικάσο, Λ. Βισκόντι, Ρ. Γκουτούζο, Τζ. ντε Κίρικο, Μ. Σαγκάλ, Λ. Μπαρτολίνι, Εμ. Γκρέκο κ.ά. Δημιουργίες της γνωστής Ιταλίδας ζωγράφου Εβας Φίσερ,φιλοξενούνται αυτές τις μέρες στο "Διεθνές Εικαστικό Κέντρο "Αέναον"" (Στουρνάρη 30). Πρόκειται για μία ενδιαφέρουσα έκθεση, που διοργανώνεται με τη συνεργασία του "Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών".

Γεννημένη στο Νταρουβάρ της Γιουγκοσλαβίας, η Ε. Φίσερ, σπούδασε πριν το B Παγκόσμιο Πόλεμο στην "Ακαδημία Καλών Τεχνών" της Λυών. Ακολούθησαν τα μαύρα χρόνια των στρατοπέδων συγκέντρωσης, απ' όπου πέρασε. Χρόνια που παίρνουν "σάρκα και οστά" στα έργα, που αναφέρονται στο Ολοκαύτωμα.

Οπως μας λέει η ίδια, "το θέμα του Ολοκαυτώματος είναι το μόνο θέμα που επαναλαμβάνεται πάντα στην εικαστική μου δημιουργία. Εχω ζωγραφίσει πολλούς πίνακες, τους οποίους όμως δεν ήθελα να εκθέσω. Για πρώτη φορά τους παρουσίασα στη Ρώμη, πριν οκτώ περίπου χρόνια. Η ανάμνηση από το Ολοκαύτωμα, αναλύεται σταθερά στη μνήμη μου με μία αίσθηση απέραντου πόνου, κάθε φορά που μία εικόνα ή ένας υπαινιγμός ξυπνά αυτή τη μνήμη. Τα έργα αυτά, είναι ένα δραματικό σύμβολο, ένα μήνυμα, μια προειδοποίηση για την ανθρωπότητα. Αρκετοί νέοι σήμερα, δυστυχώς, δε γνωρίζουν τίποτα για το παρελθόν ή πέφτουν θύματα της προπαγάνδας που το αρνείται. Τους συμβουλεύω να διαβάσουν, έτσι ώστε να αποφευχτεί στο μέλλον η επανάληψη αυτών των θηριωδιών".

Στην εικαστική δημιουργία της Ε. Φίσερ, παρατηρεί κανείς μία μεγάλη ποικιλία θεμάτων: εσωτερικά εργαστηρίων, καθιστές γυναικείες και ανδρικές μορφές, λαβυρίνθους της μνήμης, αγορές, ψαράδες, παιδιά που παίζουν, τοπία από τη Ρώμη, την πόλη που η καλλιτέχνιδα αγάπησε και ζει από το 1946. Επίσης, τοπία από την Πρότσιτα, την Ιστια και το Κάπρι, τρία πολύ όμορφα νησιά έξω από τη Νάπολη, στα οποία, έχει ζωγραφίσει όχι μόνο το φυσικό περιβάλλον, αλλά το χρώμα και την ατμόσφαιρα. Ολα αυτά, δοσμένα με πάθος και ειλικρίνεια, με ανθρωπιά και γαλήνη.

"Είμαι αισιόδοξη και θεωρώ ότι η ανθρωπιά, η φιλία η αγάπη, είναι σημαντικά στοιχεία. Χωρίς αυτά, δεν μπορούμε να ζήσουμε. Μετά από τον πόλεμο, κάθε μέρα που έζησα και ζω, είναι ένα δώρο, γιατί μπορούσα να είχα πεθάνει. Εκείνα τα χρόνια, οι περισσότεροι καλλιτέχνες ήμασταν φτωχοί. Αλλά υπήρχε πολύ ειλικρίνεια και ενθουσιασμός.Στα καφέ της Ρώμης σύχναζαν όλοι οι άνθρωποι της διανόησης. Συναντιόμασταν και συζητούσαμε. Υπήρχε μια ανταλλαγή απόψεων. Από τότε εποχές και τοπία άλλαξαν. Σήμερα ταξιδεύει κανείς με τζάμπο, αλλά εκείνη την εποχή κάποιους δρόμους έπρεπε να τους διασχίσεις με τα πόδια και, το πολύ πολύ, με το τρένο σε θέση τρίτης κατηγορίας, για να πας να μιλήσεις για τη ζωγραφική με κάποιον που ήξερε περισσότερα από σένα.Τώρα είναι τελείως διαφορετικά. Υπάρχουν βέβαια και σήμερα μεγάλοι καλλιτέχνες, αλλά τώρα οι νέοι βιάζονται για να πετύχουν αμέσως".

Οπως σημειώνεται στον κατάλογο "Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των έργων της Ε. Φίσερ, είναι οι προσωπικές κατακτήσεις μιας μακρόχρονης ιστορίας αναμορφώσεων του υλικού της. Τα θέματά της είναι τα μέσα της, όπως είναι και η τεχνική της. Στόχος της είναι να ανοίξει στους πίνακές της τις σελιδώσεις των πτυχών μιας αυλαίας. Εκεί όπου προβάλλονται με τόλμη, εντυπωσιακή δύναμη, έμμεσο σχολιασμό και φαντασία, μεταστοιχειωμένες οι μνήμες της σε έναν ιστό συσχετισμών.(...) Η Ε. Φίσερ δημιουργεί, με τη ζωγραφική της χειρονομία, τα σύνορα ενός κόσμου που μεταπλάθει και επαναπροικοδοτεί τις αξίες του, καταθέτοντας πρώτα και πάνω απ' όλα τις δικές της, που αντιστέκονται στη φθορά και την εξαλλαγή. Με τους πίνακές της εμπλουτίζει τις δικές μας εμπειρίες και με την ευαισθησία της, μας διευρύνει τα φάσματα και τις εκτάσεις ανάπτυξης των παλμικών δονήσεων που η ίδια, χρόνια τώρα, μας στέλνει, μορφοποιώντας κοιτάσματα μιας διεθνούς πλέον ιστορικής και πολιτιστικής παρακαταθήκης".

Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ


ΑΝΑΓΓΕΛΤΙΚΑ 1ης ΕΝΘΕΤΟΥ

Α Ρ Χ Α Ι Ο Λ Ο Γ Ι Κ Η

Π Ο Λ Ι Τ Ι Κ Η

Πολύτιμη

η γνήσια

ιστορική

γνώση

Ο καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Βασίλης Λαμπρινουδάκης, μιλά στο "Ρ" για τα προβλήματα της αρχαιολογικής κληρονομιάς Σελίδες 2 - 3

Ο κινηματογράφος

είναι για

τον άνθρωπο

Συζήτηση με το σκηνοθέτη της ταινίας "Αντίο Βερολίνο", Δημήτρη ΑθανίτηΣελίδα 4

Κ Α Ρ Ν Α Β Α Λ Ι '94

Με το άρμα

του Διόνυσου

Ενα αφιέρωμα στις παραδόσεις και τα έθιμα του Καρνάβαλου

Σελίδες 8 - 9

Κ Α Ρ Ν Α Β Α Λ Ι Κ Ε Σ

Ε Κ Δ Η Λ Ω Σ Ε Ι Σ

Στη λογική της

εμπορευματοποίησης

και των χορηγών

Σελίδα 10

Α Θ Λ Η Τ Ι Σ Μ Ο Σ

"Μισώ το Ε+ΔΚΙΤΖ

όχι τη ζωή".

Μήνυμα του διάσημου ολυμπιονίκη καταδύσεων, Γκρεκ Λουγκάνις

Σελίδα 15

Αχτύπητο

δίδυμο

Το ενδιαφέρον της Β Εθνικής εστιάζεται στη μεγάλη μονομαχία των δύο πρωτοπόρων Πανηλειακού και Καλαμάτας

Σελίδα 14

Α Υ Τ Ο Κ Ι Ν Η Τ Ο

Ανακλήσεις,

δαχτυλίδια και

διαφημιστικά

παιχνίδια

Ενας δακτύλιος έβαλε "φωτιά" στο χώρο του αυτοκινήτου και έδωσε είδηση στα ΜΜΕ

Σελίδα 13

Σ Κ Α Κ Ι

Οι κληρώσεις των

διασυλλογικών

πρωταθλημάτων

Στις 12 Μάρτη αρχίζουν και οι Α - Β τοπικές Αττικής, καθώς και το "Αττικής Φιλίας"

Σελίδα 16



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ