ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Μάρτη 1995
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Πρόσω ολοταχώς για το τεράστιο σκάνδαλο

Θα στοιχίσει στον ελληνικό λαό τουλάχιστον 600 δισ. δρχ.

Πρόσω ολοταχώς για το τεράστιο και πολλαπλό σκάνδαλο της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα έβαλε από χτες η κυβέρνηση, αφού "εξασφάλισε" το "πράσινο φως" από τις Βρυξέλλες. Οπως είναι γνωστό, προκειμένου να καμφθούν οι αντιρρήσεις των ιθυνόντων των Βρυξελλών και να απεμπλακούν οι διαδικασίες για την ανάθεση του έργου, χρειάστηκε η κυβέρνηση να επιδείξει μια απόλυτη ενδοτικότητα και ραγιαδισμό στα κελεύσματά τους σε όλα τα επίπεδα, ακόμη και σε εθνικά θέματα. Είναι χαρακτηριστικός από την άποψη αυτή ο συμβιβασμός για την τελωνειακή ένωση της ΕΕ με την Τουρκία. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, η οριστική συγκατάθεση των Βρυξελλών δόθηκε, αφού είχαν προηγηθεί υποσχέσεις για τη μοιρασιά των υπολοίπων "μεγάλων έργων", ώστε να μη μείνουν παραπονεμένοι και οι Γάλλοι που τίθενται έτσι εκτός παιχνιδιού στα Σπάτα!

Αλλά και αυτή καθεαυτή η συμφωνία με τη γερμανική "Χόκτιφ", στην οποία ανατίθεται το έργο, αποτελεί τεράστιο σκάνδαλο όχι μόνο οικονομικό, αλλά και πολιτικό, περιβαλλοντικό και τεχνικό, όπως τόνισε στην προχτεσινή συνέντευξη Τύπου, παρουσιάζοντας τις θέσεις του ΚΚΕ, ο Μήτσος Κωστόπουλος,βουλευτής και μέλος του ΠΓ της ΚΕ.

Αποικιοκρατική συμφωνία

Ουσιαστικά, πρόκειται για μια αδιαφανή και αποικιοκρατικού τύπου συμφωνία. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο έργο που υπολογίζεται να κοστίσει 564 δισ. δρχ., η "Χόκτιφ" θα συμμετάσχει μόνο με 53 δισ., δηλαδή με το 9,3% του κόστους, αλλά θα της εκχωρηθεί το 45% των μετοχών, το μάνατζμεντ και η αποκλειστική εκμετάλλευση του αεροδρομίου για 30 χρόνια! Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, μέσω των διαπραγματεύσεων που θα συνεχιστούν, ο γερμανικός όμιλος διεκδικεί προσαρμογή του τιμήματος σε σημερινές τιμές, που σημαίνει ότι από την αρχή θα ξεπεράσει τα 600 δισ. δρχ. (ήδη σε επίσημη ανακοίνωσή τους ο υπουργός και ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Γ. Παπαντωνίου και Γ. Ρωμαίος, αυτό το νούμερο αναφέρουν!). Επίσης, διεκδικεί να μπει όρος στη σύμβαση που θα λέει ρητά ότι οι σοβαρές αποφάσεις θα παίρνονται με αυξημένη πλειοψηφία δύο τρίτων, που σημαίνει ότι καμιά απόφαση δε θα μπορεί να ληφθεί χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των ξένων ιδιωτών! Από την άλλη πλευρά, το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός, θα καταβάλει το 90,6% τουλάχιστον της αξίας του έργου (από δάνεια και από το "Σπατόσημο", αλλά θα έχει μόνο το 55% των μετοχών, έχοντας παράλληλα και την υποχρέωση να κατασκευάσει με δικά του κονδύλια τα έργα υποδομής (αυτοκινητόδρομους, ηλεκτροδότηση κ.ά.), που θα στοιχίσουν πάνω από 250 δισ. δρχ. επιπλέον!

Οπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Μ. Κωστόπουλος, "είναι ένα οικονομικό σκάνδαλο 10 φορές μεγαλύτερο από αυτά της ΑΓΕΤ και της Τράπεζας Κρήτης". Ο ίδιος επισήμανε, επίσης, ότι με τις γνωστές υπερβάσεις που γίνονται στα δημόσια έργα (π.χ. στο μετρό Αθήνας) η δαπάνη μπορεί να προσεγγίσει ακόμη και τα 2 τρισ. δρχ. Είναι, όμως, και πολιτικό σκάνδαλο, αφού δεν έχει αφετηρία τις σημερινές και μελλοντικές ανάγκες της χώρας, δεν εντάσσεται σε ένα ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο, ενώ με με την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου αυξάνουν οι κίνδυνοι υποθήκευσης της εθνικής ασφάλειας. Είναι, επίσης, και περιβαλλοντικό σκάνδαλο, αφού θα καταστραφεί έτσι ένας από τους βασικούς πνεύμονες της Αττικής 40.000 στρεμμάτων αγροτικής γης, ενώ οι διάτρητες περιβαλλοντικές μελέτες που έχουν συνταχθεί, "διαπιστώνουν" ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη όχληση από τα... λεωφορεία που θα περνούν παρά από το αεροδρόμιο.

Κι αυτοί... "εθνικά υπερήφανοι"!

Παρ' όλα αυτά, τόσο οι οικονομικοί υπουργοί της κυβέρνησης, όσο και ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης, με χτεσινές δηλώσεις τους δεν απέφυγαν τις θριαμβολογίες, αλλά και τις κορόνες, ούτε λίγο ούτε πολύ... εθνικής υπερηφάνειας για την απεμπλοκή του θέματος από τις Βρυξέλλες, που τους λύνει τα χέρια να προχωρήσουν στην έωλο αυτή σύμβαση! Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δεν παρέλειψε μάλιστα να επιτεθεί "σε όσους κινδυνολογούσαν για τα μεγάλα έργα", παρουσιάζοντας την εξέλιξη αυτή ως "διάψευση στην παραπληροφόρηση που κάνουν ορισμένα κόμματα και ορισμένοι κύκλοι, με αιχμή την καθυστέρηση των μεγάλων έργων". Και ο ίδιος, όμως, δε δίστασε και πάλι να παραπληροφορήσει, παρουσιάζοντας ως επιτυχία τη σύμβαση που προωθεί, χαρακτηρίζοντας μάλιστα ως "αποικιοκρατική" την προηγούμενη που πήγαινε να υπογράψει η ΝΔ!

Ο Κ. Λαλιώτης κατηγόρησε έντονα τον πρόεδρο της ΝΔ, Μ. Εβερτ, λέγοντας ότι με τις προχτεσινές απαισιόδοξες δηλώσεις του απέδειξε ότι "ως πολιτικός δεν έχει τη δυνατότητα ούτε να γνωρίζει ούτε να προβλέπει". Ο ίδιος, πάντως, ο Μ. Εβερτ χτες με νεότερες δηλώσεις του χαρακτήρισε θετικό το γεγονός της απεμπλοκής. Οπως είναι φανερό, γίνεται ένας αγώνας δρόμου από τα δύο κόμματα εξευμενισμού των άμεσα ενδιαφερόμενων μεγάλων τεχνικών και άλλων εταιριών, που έχουν στοιχηθεί με τη "Χόκτιφ". Αλλωστε, είναι και οι μόνες κερδισμένες από την εξέλιξη αυτή...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ