ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Αυγούστου 1997
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ
Συνεχίζεται η αφαίμαξη των εργαζομένων
  • Αρχισε χτες στη Βουλή η συζήτηση για τον κώδικα κυρώσεων στη φορολογική νομοθεσία
  • ΚΚΕ: Κινείται στα πλαίσια της γενικότερης αντιλαϊκής οικονομικής πολιτικής

Με τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τον κώδικα διοικητικών και ποινικών κυρώσεων στη φορολογική νομοθεσία συνεχίστηκαν χτες, μετά την αργία του Δεκαπενταύγουστου, οι εργασίες του δεύτερου Θερινού Τμήματος της Βουλής.

Το συζητούμενο νομοσχέδιο όπως προκύπτει από τις διατάξεις του είναι ενταγμένοστα πλαίσια της αντίληψης και της πολιτικής πρακτικής και φιλοσοφίας της γενικότερης αντιλαϊκής οικονομικής πολιτικής που ακολουθεί η κυβέρνηση, στην κατεύθυνση των προγραμμάτων "σύγκλισης" του Μάαστριχτ.

Με το νομοσχέδιο που, σύμφωνα με την κυβέρνηση, επιχειρείται η κωδικοποίηση διάσπαρτων φορολογικών διατάξεων, θεσπίζεται η καθιέρωση πρόσθετου φόρου, όταν ο φορολογούμενος καταθέτει εκπρόθεσμη φορολογική δήλωση ή ανειλικρινή δήλωση ή δεν υποβάλει καθόλου δήλωση. Επίσης, θεσπίζονται πρόστιμα για παραβάσεις του κώδικα φορολογικών στοιχείων, ενώ καθιερώνει διοικητικές κυρώσεις για μη δήλωση εισοδήματος από ακίνητα, από γεωργικές επιχειρήσεις ή από τη μη καταβολή τωντελών κυκλοφορίας των ΙΧ. Αντιμετωπίζονται με ποινικές κυρώσεις μία σειρά από φορολογικές παραβάσεις όπως η μη απόδοση του ΦΠΑ ή ύπαρξη πλαστών φορολογικών στοιχείων, ενώ καθιερώνεται και ανώτατο όριο πρόσθετων φόρων, που κυμαίνονται από 200 έως 300% του οφειλόμενου φόρου.

Τη διαφωνία του ΚΚΕ με το συζητούμενο νομοσχέδιο εξέφρασε στην τοποθέτησή του ο βουλευτής του Κόμματος Ν. Γκατζής, επισημαίνοντας ότι δε θίγει το υφιστάμενο φορολογικό σύστημα, διαιωνίζει και επιτείνει την άδικη ανακατανομή του εισοδήματος σε βάρος των εργαζομένων, ενώ παραμένει το πρόβλημα της μεγάλης φοροδιαφυγής και φοροκλοπής όπως και η νόμιμη φοροαπαλλαγή.

Συγκεκριμένα ο Ν. Γκατζής υπογράμμισε:

"Τα μονοπώλια και το μεγάλο κεφάλαιο θα συνεχίσουν τη φοροδιαφυγή και φοροκλοπή από τα παράθυρα που υπάρχουν και σε αυτόν τον νόμο. Παρά την πρόθεση του νομοθέτη για κωδικοποίηση των νομοθετημάτων στο δαιδαλώδες σύστημα των κυρώσεων, αυτό δεν επιτυγχάνεται,γιατί είναι ηπιότερο προς τα μεγάλα εισοδήματα και παραμένουν ως υποζύγια του προϋπολογισμού οι εργαζόμενοι. Επίσης, μετακυλεί τις ευθύνες στους εργαζόμενους λογιστέςγια τα φορολογικά αδικήματα και παραμένει το υπάρχον άδικο, αντιαναπτυξιακό και αντιλαϊκό φορολογικό σύστημα, το οποίο συνεχίζει να προκαλεί το περί δικαίου αίσθημα του λαού. Για να λειτουργήσει σωστά ένας παρόμοιος κώδικας χρειάζεται πρώτα η αλλαγή, για να μην πω ριζική, του φορολογικού συστήματος με τη θέσπιση ενός δίκαιου και δημοκρατικού συστήματος πιο απλού στη λειτουργία του και πιο αποτελεσματικό στη σύλληψη της φορολογικής ύλης".

Ο βουλευτής του ΚΚΕ δήλωσε ότι το Κόμμα δεν είναι αντίθετο με το να εφαρμόζονται κυρώσεις σε όσους με τον ένα ή τον άλλο τρόπο φοροδιαφεύγουν ή παρακρατούν λεφτά του δημοσίου, αλλά διευκρίνισε ότι το νομοσχέδιο δεν κινείται σε αυτήν την κατεύθυνση.

Μάλιστα, επικαλέστηκε τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, σύμφωνα με τα οποία για την περίοδο 1993 - 96 η φορολόγηση των μισθωτών για το φόρο εισοδήματος υπερτριπλασιάστηκε και πρόσθεσε:

"Η ανάγκη, ελέω Μάαστριχτ, αύξησης των φορολογικών εσόδων ώθησαν τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ να κατακλέψουν τα λαϊκά στρώματα με μεθόδους που και με δικά τους κριτήρια κινούνται στα όρια νομιμότητας και παρανομίας. Δε θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε ότι το φορολογικό σύστημα είναι ταξικό, άδικο και αντιαναπτυξιακό. Οτι θα πρέπει να φορολογείται κάθε πηγή εισοδήματος με παράλληλη ελάφρυνση και ανακούφιση των μισθωτών, των συνταξιούχων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και αγροτών και τη φορολόγηση των μεγάλων εισοδημάτων και του μεγάλου κεφαλαίου".

Ο Ν. Γκατζής υπενθύμισε ότι το ΚΚΕ είχε καταθέσει νομοσχέδιο για το φορολογικό το οποίο είχε απορρίψει η κυβέρνηση. Σε αυτό περιλαμβανόταν η τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, η αύξηση του αφορολόγητου ποσού και κατάργηση των αντικειμενικών κριτηρίων. Αναφερόμενος στο θέμα των χρεών προς το δημόσιο είπε ότι η φοροδιαφυγή είναι επώνυμη και κάλεσε την κυβέρνηση να ανακοινώσει τι μέτρα θα πάρει προκειμένου να τα εισπράξει.

Το νομοσχέδιο δήλωσαν ότι θα το καταψηφίσουν και οι εκπρόσωποι της ΝΔ, του ΣΥΝ και του ΔΗΚΚΙ.

Κατά την έναρξη της χθεσινής συνεδρίασης η κυβέρνηση δεν απέφυγε την πεπατημένη της κατάθεσης πλήθους τροπολογιών την τελευταία στιγμή, χωρίς μάλιστα να έχουν ενημερωθεί οι εκπρόσωποι των κομμάτων. Οπως δηλώθηκε η κυβέρνηση θα καταθέσει έξι συνολικά τροπολογίες, πράγμα που προκάλεσε τη διαμαρτυρία του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΚΚΕ Ορ. Κολοζώφ. Με τροπολογία που υπογράφουν οι υπουργοί Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και ο συνάδελφός του των Οικονομικών συνιστώνται τετρακόσιες θέσεις μόνιμου προσωπικού Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης στους κλάδους Εφοριών και Τελωνειακών. Επίσης, με άλλη τροπολογία παρατείνεται μέχρι τον Ιούνιο του 1999 η προθεσμία μετατροπής των ΔΕΚΟ σε ανώνυμες εταιρίες.

Η συζήτηση του νομοσχεδίου συνεχίζεται σήμερα με την ψήφιση τωνάρθρων και αναμένεται να ολοκληρωθεί αύριο.

ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
Σταθερά στο θρόνο του... το ρουσφέτι

Καταψήφισε το ΚΚΕ στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής τις "διορθώσεις" στο νόμο Πεπονή. Αρνήθηκε η κυβέρνηση τη γνώμη των συνδικαλιστικών οργανώσεων του δημοσίου

Με συνοπτικές διαδικασίες, επιχείρησε χτες η κυβέρνηση να προωθήσει το νομοσχέδιο "βελτίωσης" του ισχύοντα νόμου 2190 στη Βουλή, σχετικά με τις προσλήψεις στο Δημόσιο Τομέα, αρνούμενη κατά τη διάρκεια της συζήτησής του στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ακόμα και την ακρόαση των αρμόδιων μαζικών φορέων, όπως η ΑΔΕΔΥ! Το νομοσχέδιο καταψήφισαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης εκτός του Συνασπισμού.

Από την πλευρά των κυβερνητικών εισηγητών και του αρμόδιου υφυπουργού, Αναστασίου Μαντέλη, υποστηρίχτηκε ότι ο νόμος απλά αποκαθιστά κάποιες δυσλειτουργίες που παρατηρήθηκαν μετά από τρία χρόνια εφαρμογής του νόμου 2190.

ΚΚΕ: Διατηρείται το ρουσφέτι

Παρεμβαίνοντας στη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή, ο βουλευτής του ΚΚΕ Αχιλλέας Κανταρτζής, επισήμανε κατ' αρχήν ότι ο προτεινόμενος νόμος διατηρεί το καθεστώς που παρέχει τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να καλλιεργεί τις πελατειακές σχέσεις, καταργώντας το ρουσφέτι "μόνο στα χαρτιά". Κάλεσε δε το αρμόδιο υπουργείο να καταθέσει στοιχεία αθροιστικά των προσλήψεων που έγιναν και τον τρόπο που έγιναν από την έναρξη της εφαρμογής του νόμου 2190 μέχρι σήμερα. Τόνισε παράλληλα, πως η διατήρηση του καθεστώτος των εκτάκτων υπαλλήλων και των "συμβάσεων έργου" αφήνει ανοιχτά τα "παράθυρα" του ρουσφετιού.

Καταθέτοντας συγκεκριμένους άξονες στους οποίους θα μπορούσε να βασιστεί μια ουσιαστική παρέμβαση στη Δημόσια Διοίκηση ο Αχιλλέας Κανταρτζής, επισήμανε την ανάγκη για:

  • Ετήσια καταγραφή των αναγκών προσωπικού στο Δημόσιο Τομέα με τη συμμετοχή και των συνδικαλιστικών οργανώσεων.
  • Κατάργηση του θεσμού των "εκτάκτων" και της "σύμβασης έργου" για εξυπηρέτηση ρουσφετολογικών σκοπιμοτήτων.
  • Καθιέρωση αντικειμενικού συστήματος προσλήψεων μέσω της μοριοποίησης.

Αναφερόμενος σε συγκεκριμένες διατάξεις του νόμου, ο Αχιλλέας Κανταρτζής επισήμανε ότι ακόμα και από τις ρυθμίσεις που εισάγονται στο νόμο 2190 εξαιρούνται "μεγάλες κατηγορίες προσωπικού, όπως οι ΟΤΑ", καθώς και σειρά επιχειρήσεων του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Τέλος, σχετικά με τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης ο Αχιλλέας Κανταρτζής ανέφερε ότι χαρακτηριστικό παράδειγμα σχετικά με το πώς αντιμετωπίζει τις προσλήψεις στο δημόσιο είναι η κατάργηση της επετηρίδας στην εκπαίδευση η οποία προωθείται.

Οχι από ΝΔ - ΔΗΚΚΙ, επιφυλάχτηκε ο ΣΥΝ

Εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας, ο εισηγητής του κόμματος Ν. Παπαδημόπουλος, σημείωσε ότι θα καταψηφίσει το νομοθέτημα, κάνοντας όμως συγκεκριμένες παρατηρήσεις επί των άρθρων, ζητώντας την κατάργηση συγκεκριμένων διατάξεων και την παροχή ειδικών διευκολύνσεων στην κατηγορία των προσλήψεων.

"Ηξεις - αφήξεις" η τοποθέτηση της εκπροσώπου του ΣΥΝ, Μαρίας Δαμανάκη, που αν και καταφέρθηκε ενάντια στην πρακτική του ρουσφετιού, καθώς και των διατάξεων του νομοσχεδίου που ευνοεί το ρουσφέτι, με εξαιρέσεις συγκεκριμένων κατηγοριών, κατέληξε λέγοντας πως επιφυλάσσεται σχετικά με την ψήφιση του νομοσχεδίου εφόσον "το ν/σ κινείται στην κατεύθυνση ρυθμίσεων που βελτιώνουν το σύστημα". Τέλος το ΔΗΚΚΙ, επισήμανε ότι θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο εκτός εάν υπάρξουν βελτιώσεις έως την εισαγωγή του για ψήφιση στο θερινό Τμήμα της Βουλής.

ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ
Πώς θα ψηφίσουν οι πολίτες της ΕΕ

Οδηγίες για την άσκηση του δικαιώματος του εκλέγειν και εκλέγεσθαι στις δημοτικές και κοινοτικές εκλογές από πολίτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που κατοικούν στην Ελλάδα, αλλά δεν είναι Ελληνες, απέστειλε το υπουργείο Εσωτερικών στις νομαρχίες της χώρας. Οι πολίτες αυτοί θα μπορούν να πάρουν μέρος στις δημοτικές και κοινοτικές εκλογές, οι οποίες θα διεξαχθούν τον επόμενο χρόνο.

Σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργείου, οι πολίτες αυτοί, χωρίς να αποτελεί κώλυμα, αν δεν έχουν την ελληνική ιθαγένεια, προκειμένου να έχουν το δικαίωμα ψήφου και εκλογής στις δημοτικές και κοινοτικές εκλογές του 1998, πέρα από τα όσα ισχύουν για τους Ελληνες ψηφοφόρους, θα πρέπει να υποβάλουν τα δικαιολογητικά τους στο δήμο ή την κοινότητα που τους ενδιαφέρει μέχρι τις 31 Μαρτίου του 1998, προκειμένου να ενταχθούν στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους.

Προϋποθέσεις για την εγγραφή είναι να κατοικούν στην Ελλάδα και να εφοδιαστούν με εκλογικό βιβλιάριο. Επίσης, να γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα. Αυτοί που θέλουν, απλά, να ψηφίσουν θα εξετάζονται την ημέρα των εκλογών από την την Εφορευτική Επιτροπή επί τόπου. Οι υποψήφιοι για θέση αιρετού θα εξετάζονται σε ό,τι αφορά τη γνώση της Ελληνικής από το Πρωτοδικείο.

Οι πολίτες από τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ θα μπορούν να ψηφίζουν στις δημοτικές και κοινοτικές εκλογές στην Ελλάδα, μόνο αν δεν ψηφίζουν στη χώρα καταγωγής τους και βέβαια δεν έχουν τη δυνατότητα να είναι υποψήφιοι σε παραπάνω από ένα δήμο ή κοινότητα.

Σε ό,τι αφορά το δικαίωμα του εκλέγεσθαι, η εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών ορίζει πως οι πολίτες των λοιπών χωρών της ΕΕ δεν μπορούν να εκλεγούν στο αξίωμα του δημάρχου, του αντιδημάρχου, του προέδρου και αντιπροέδρου δημοτικού συμβουλίου, του προέδρου και αντιπροέδρου κοινότητας, του προέδρου και αντιπροέδρου δημαρχιακής επιτροπής. Επίσης, δεν μπορούν να εκλεγούν στο αξίωμα του προέδρου και αντιπροέδρου του διοικητικού συμβουλίου και μέλους της εκτελεστικής επιτροπής των νομικών προσώπων των ΟΤΑ, συμπεριλαμβανομένων και των Συμβουλίων Περιοχής, συνδέσμων και ιδρυμάτων των δήμων και κοινοτήτων. Εχουν το δικαίωμα, επομένως, να εκλεγούν μόνο σε θέση δημοτικού ή κοινοτικού συμβούλου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ