ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 24 Αυγούστου 1997
Σελ. /41
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ ΑΚΤΟΠΛΟ'ΪΑΣ
Στο "ρυθμό" της προπέλας...

Στην "κάψα" των παλιών μηχανών που δουλεύουν στο "φουλ", οι ναυτεργάτες εργάζονται 18 και 20 ώρες την ημέρα στα μηχανοστάσια των πλοίων της γραμμής. Το πώς αντέχουν το ξέρουν μόνο αυτοί...

Ο ύπνος λιγοστός. Βρίσκονται στο πόδι επί 18 ώρες την ημέρα για πάνω από 5 μήνες. "Πώς αντέχουμε, μόνο εμείς το ξέρουμε", μονολογεί ένας από αυτούς. Η ζέστη ξεπερνά τους 52 βαθμούς! Παντού λάδια ανάμεικτα με πετρέλαια. Η παραμικρή απροσεξία στην καλύτερη περίπτωση θα στοιχίσει ένα πόδι ή χέρι σπασμένο! Ο θόρυβος των μηχανών "σπάει" τα αυτιά. Αυτή ήταν η "γεύση" που πήραμε όταν επισκεφτήκαμε το μηχανοστάσιο του ακτοπλοϊκού πλοίου ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΕΞΠΡΕΣ του εφοπλιστή Αγαπητού, το οποίο όπως μας είπαν βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση από άλλα ακτοπλοϊκά πλοία.

Η επίσκεψη έγινε πριν μερικές μέρες, στα πλαίσια περιοδείας συνδικαλιστών της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και της Πανελλήνιας Ενωσης Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ",λίγο πριν αποπλεύσει το πλοίο.

"Μπορεί και να μην κοιμηθούμε ολόκληρο 24ωρο", λέει ένας από το πλήρωμα του μηχανοστασίου, ενώ ένας άλλος συμπληρώνει: "Αυτή η δουλιά δεν πληρώνεται. Είμαστε συνεχώς σε εγρήγορση" και έχει δίκιο, αφού ακόμα και όταν το πλοίο εκτελέσει το δρομολόγιό του και φτάσει στο λιμάνι του Πειραιά για διανυκτέρευση, το πλήρωμα της μηχανής εξακολουθεί να βρίσκεται όρθιο προκειμένου να εκτελέσει εργασίες συντήρησης. Η συζήτηση τελείωσε, όμως στα αυτιά παρέμενε η φράση που είπε ένας από τους ναυτεργάτες: "Οσες στροφές παίρνει η προπέλα, τόσο δουλεύει και ο ναυτεργάτης"...

Λίγο πριν τις 8 το πρωί οι συνδικαλιστές έφτασαν έξω από το επιβατηγό πλοίο ΑΡΙΑΔΝΗ των "Μινωικών Γραμμών". Εκείνη την ώρα ετοιμαζόταν να αποπλεύσει το επιβατηγό ΧΑΪ ΣΠΙΝΤ 1 που ανήκει στην ίδια πλοιοκτήτρια εταιρία. Πρόκειται για νέου τύπου πλοίο, που θεωρείται από τα πλέον γρήγορα. Ομως για τους ναυτεργάτες που αποτελούν το πλήρωμά του αποτελεί σύγχρονο κάτεργο. Οπως μας πληροφόρησαν ο Νίκος Κοντός και ο Κώστας Ζούκας,ταμίας της ΠΕΜΕΝ και γραμματέας του ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ αντίστοιχα, ο υπουργός Εμπορικής ΝαυτιλίαςΣταύρος Σουμάκης έχει δώσει στο πλοίο ειδική σύνθεση, με αποτέλεσμα το πλήρωμα της μηχανής να αποτελείται από 5 ναυτεργάτες αντί 9 που προβλέπει η σχετική νομοθεσία και οι οποίοι θα μπορούσαν να καλύψουν τις ανάγκες του πλοίου. Οι 5 ναυτεργάτες της μηχανής δουλεύουν ασταμάτητα 18 με 20 ώρες την ημέρα! Στο πλοίο δεν υπάρχουν χώροι ενδιαίτησης (καμπίνες τουαλέτες κλπ) που σημαίνει ότι αν θελήσουν να κάνουν διάλειμμα το πολύ να ξεκουραστούν πάνω σε μία καρέκλα! "Επειδή ακριβώς δεν υπάρχουν χώροι ενδιαίτησης - συνεχίζει ο Ν. Κοντός - εμείς προτείναμε στο πλοίο οι ναυτεργάτες να δουλεύουν με δύο βάρδιες. Τέσσερις να εργάζονται το πρωί και 4 το απόγευμα για να μπορούν να ξεκουράζονται. Τώρα, έτσι όπως δουλεύουν, θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή τους"!

Οι ναυτεργάτες και στο μηχανοστάσιο του ΑΡΙΑΔΝΗ δουλεύουν με τους ίδιους ακριβώς όρους και επιπλέον μας δίνουν μια ακόμα εικόνα της κατάστασης στα πλοία της ακτοπλοϊας. "Πάντα είμαστε εκτεθειμένοι στον κίνδυνο" λέει ένας από αυτούς και συνεχίζει: "Τα πλοία της ακτοπλοϊας είναι γέρικα. Ετσι γέρικες είναι και οι μηχανές τους. Το καλοκαίρι που δουλεύουν ασταμάτητα και στο "φουλ" είναι επόμενο ότι θα παρουσιάσουν βλάβες". "Βέβαια - συμπληρώνει ένας άλλος - ειδικά για το πρόβλημα των βλαβών, παίζει ρόλο και η συντήρηση του πλοίου που έχει γίνει κατά τη χειμερινή περίοδο. Αν ο εφοπλιστής δηλαδή διαθέσει χρήματα για γνήσια ανταλλακτικά ή θα μας αναγκάσει να συντηρήσουμε το πλοίο με "μπαλώματα"". Και όπως φαίνεται η συντήρηση γίνεται με "μπαλώματα", αφού και φέτος οι βλάβες καλά κρατούν. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, από την έναρξη της θερινής περιόδου μέχρι και το τέλος του Ιούλη είχαν παρουσιαστεί βλάβες στις μηχανές σε 9 πλοία!

Ο Νίκος Κοντός σχολιάζει σχετικά επισημαίνοντας: "Ο ανταγωνισμός μεταξύ των ακτοπλοϊκών πλοίων, τα απανωτά δρομολόγια προκειμένου να κοπούν όσο γίνεται περισσότερα εισιτήρια, που θα επιφέρουν μεγαλύτερα κέρδη στον εφοπλιστή και η μεγάλη ηλικία των πλοίων "βγάζουν το λάδι" στους ναυτεργάτες. Τα απανωτά δρομολόγια εξουθενώνουν ναυτεργάτες και μηχανές, με αποτέλεσμα τις συνεχείς βλάβες, την υπερεντατικοποίηση των ναυτεργατών και την ταλαιπωρία χιλιάδων επιβατών".

Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

ΕΣΤΙΑ ΝΑΥΤΙΚΩΝ
Σκανδαλώδες... φιλοδώρημα

Η λειτουργία της κουζίνας στην Εστία Ναυτικών δε σημαίνει μόνο εξοικονόμηση χρημάτων, αλλά και αξιοπρεπή διατροφή για τους εκατοντάδες ναυτεργάτες που φιλοξενεί

Σε σκάνδαλο τείνει να εξελιχτεί η υπόθεση των κουπονιών που διαθέτει η Εστία Ναυτικών προς τους άνεργους ναυτεργάτες, με τα οποία τους εξασφαλίζεται ένα γεύμα την ημέρα και αυτό της κακιάς ώρας, στη γνωστή αλυσίδα εστιατορίων "Goody's".Τα τεράστια ποσά που διαθέτει η Εστία για την αγορά των κουπονιών, θα μπορούσαν να διατεθούν για τη λειτουργία της κουζίνας της Εστίας και να προσφέρονται δύο γεύματα την ημέρα προς τους άνεργους ναυτεργάτες και μάλιστα άριστης ποιότητας.

Από τις 28 του περασμένου Φλεβάρη που άρχισε η διανομή των κουπονιών μέχρι και τις 15 του περασμένου Ιούλη, η Εστία με ευθύνη της διοίκησης της οποίας ο έλεγχος ανήκει στο γραμματέα της Πανελλήνιας Ναυτικής ΟμοσπονδίαςΓιάννη Χαλά,έχει διαθέσει 14.017 κουπόνια σε άνεργους ναυτεργάτες αξίας 1.500 δραχμών το ένα! Που σημαίνει ότι η Εστία μέσα σε λιγότερο από πέντε μήνες έχει καταβάλει στη γνωστή αλυσίδα εστιατορίων 21.025.500 δραχμές! Το καταπληκτικότερο της υπόθεσης είναι ότι ενώ η Εστία αγοράζει τα κουπόνια έναντι 1.500 δραχμών, η αξία των ειδών των φαγητών που δίνουν τα εστιατόρια στους ναυτεργάτες κυμαίνεται σύμφωνα με σχετικό τιμοκατάλογο που έχει εκδώσει η επιχείρηση, από 1.090 δραχμές ως 1.380,με εξαίρεση τρία είδη ("μενού" δηλαδή) που κοστίζουν 1.490 δραχμές! Ομως αυτή η διαφορά δεν επιστρέφεται! Ετσι η Εστία εμφανίζεται να δίνει επιπλέον και μπουμπουάρ στα εστιατόρια το οποίο ανέρχεται στα 4 εκατομμύρια δραχμές!

Ομως, εκτός από το συγκεκριμένο και ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα, από τα στοιχεία της Εστίας για τη διάθεση των κουπονιών προκύπτει ότι ολοένα και περισσότερες ειδικότητες ναυτεργατών αντιμετωπίζουν πλέον και πρόβλημα επιβίωσης. Από την ημέρα που άρχισε η διάθεση των κουπονιών μέχρι και τις 10 του περασμένου Ιούλη, δόθηκαν από την Εστία, κουπόνια σε 187 ναύτες, 76 μηχανικούς, 58 θαλαμηπόλους, 53 μάγειρες, 41 λοστρόμους, 29 ανθυποπλοιάρχους, 26 λιπαντές και άλλους!

Τα σωματεία Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και Πανελλήνια Ενωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ" με συνεχείς παρεμβάσεις τους ζητούν από τη διοίκηση να λειτουργήσει η κουζίνα έτσι ώστε να παρέχονται αξιοπρεπείς υπηρεσίες στους άνεργους ναυτεργάτες που διαμένουν στην Εστία και οι οποίοι αυτή τη στιγμή ανέρχονται περίπου στους 400!

Α. Ζ.

ΛΕΖΑΝΤΑ

Του Γιώργη ΜΩΡΑΙΤΗ

Επιτακτική είναι η ανάγκη να λειτουργήσει η κουζίνα της Εστίας Ναυτικών



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ