ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 27 Σεπτέμβρη 1997
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
Στάσεις εργασίας σε ΚΘΒΕ και ΟΠΠΕ

Συμβάσεις ανασφάλειας για ηθοποιούς, απλήρωτοι οι εργαζόμενοι στα μνημεία

Τρίωρες στάσεις εργασίας,με απόφαση του ΣΕΗ,θα πραγματοποιήσουν σήμερα και αύριο (9 - 12μμ) οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ,μέρες και ώρες δηλαδή που είχαν προγραμματιστεί να δοθούν, αντίστοιχα, οι παραστάσεις του ΚΘΒΕ με τα έργα "Βάκχες" και "Βαβυλωνία",στα πλαίσια του 6ου Φεστιβάλ Θεάτρων της Ευρώπης,που φιλοξενείται από το ΚΘΒΕ και την "Πολιτιστική Πρωτεύουσα". Οι ηθοποιοί διαμαρτύρονται για την ανυπαρξία προγραμματισμού του θεάτρου και την προσπάθεια της διεύθυνσής του να χωρίσει σε τρεις κατηγορίες τους ηθοποιούς, με την υπογραφή τριών διαφορετικών συμβάσεων εργασίας.

Οι ηθοποιοί, παράλληλα, θα μοιράζουν ανακοίνωση ενημερώνοντας τους θεατές για την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στο ΚΘΒΕ εδώ και 2,5 χρόνια.Κατάσταση, που οδήγησε σε υπολειτουργία το θέατρο, με "επιχείρημα" τη δήθεν έλλειψη χώρων. Την περίοδο '96 - '97 το ΚΘΒΕ παρουσίασε μόνο δύο καινούριες παραγωγές ("Σπασμένη στάμνα" και "Βάκχες"). Η δικαιολογία της διεύθυνσης του θεάτρου ότι "δεν υπάρχουν αίθουσες για να ανέβουν οι παραστάσεις", καταρρίπτεται, γιατί θα μπορούσε το ΚΘΒΕ να περιοδεύσει στην υπόλοιπη Βόρεια Ελλάδα.

Δυστυχώς, όμως, έχει επιλεγεί η υποτιμητική, για τους ηθοποιούς, τακτική της αργομισθίας. Και όπως φαίνεται θα συνεχιστεί, αφού ακόμη δεν έχει γίνει ο προγραμματισμός παραστάσεων για την περίοδο '97 - '98.

Κι ενώ ακόμη δεν καταρτίστηκε και ανακοινώθηκε το ρεπερτόριο,η διεύθυνση του θεάτρου, με προκλητικό τρόπο, προτείνει την κατάργηση των ετήσιων συμβολαίων των ηθοποιών και αντικατάστασή τους με 5μηνα, 8μηνα και 12μηνα συμβόλαια.Χωρίς δηλαδή να έχει βρει και κλείσει συμφωνία με τους συντελεστές της κάθε παράστασης (σκηνοθέτες, μουσικούς, σκηνογράφους κλπ.). Χωρίς, επομένως, να έχει γίνει από τους σκηνοθέτες η διανομή των ρόλων, ώστε να γνωρίζει και η διεύθυνση πώς θα χρησιμοποιηθεί το υπάρχον καλλιτεχνικό δυναμικό του θεάτρου, καταργεί τα ετήσια συμβόλαια που ήταν θεσμός στο θέατρο από τη μεταπολίτευση μέχρι και σήμερα και τελείως αυθαίρετα και άδικα χωρίζει τους ηθοποιούς σε τρεις κατηγορίες!

"Ανεπίτρεπτη διάκριση μεταξύ των ηθοποιών του ΚΘΒΕ, η οποία στηρίζεται σε αυθαίρετη κρίση",χαρακτηρίζει αυτή την ενέργεια της διεύθυνσης του ΚΘΒΕ, με χτεσινή ανακοίνωσή του, το ΣΕΗ και τονίζει: "Η χρονική διάρκεια όλων των ατομικών συμβάσεων, αφού δεν υπάρχει προγραμματισμός, πρέπει να είναι ίδια για όλους τους ηθοποιούς και να είναι εκείνη που ίσχυε μέχρι τώρα. Να τηρηθεί άμεσα η ύπαρξη 100 τουλάχιστον ατομικών συμβάσεων. Να διαχωριστούν μισθός - οικογενειακό επίδομα για να μειώνονται οι αποδοχές των ηθοποιών".

  • Σημειώνουμε τις παραστάσεις των ξένων θιάσων που θα δοθούν στο 6ο Φεστιβάλ Θεάτρων της Ευρώπης: 28, 29/9 στην "Αυλαία" (9μμ), το θέατρο "Λιούρε" της Βαρκελώνης με το "Κουαρτέτο" του Χάινερ Μίλερ,σε σκηνοθεσία Αριέλ Γκαρθία Βαλντές.29, 30/9 στην Αποθήκη 1 του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης το θέατρο "Μάλι" της Αγ. Πετρούπολης με το έργο του Σεργκέι Καλεντίν "Γκαουντεάμους",σε σκηνοθεσία Λεβ Ντόντιν.Στις ξενόγλωσσες παραστάσεις υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση και διανέμεται περίληψη των έργων.
Στάσεις στον ΟΠΠΕ

Ομως, τρίωρη στάση εργασίας και συγκέντρωση έξω από το χώρο της Εκθεσης του Αγίου Ορους,πραγματοποίησαν χτες το μεσημέρι και οι εργαζόμενοι στον "Οργανισμό Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα", που απασχολούνται στις εργασίες των αρχαιολογικών υπηρεσιών της Θεσσαλονίκης,διεκδικώντας την καταβολή των δεδουλευμένων του Αυγούστου και τις νόμιμες αυξήσεις που δικαιούνται.Οι 180 εργαζόμενοι από καιρό αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα. Τον προηγούμενο μήνα επίσης πραγματοποίησαν κινητοποιήσεις προκειμένου να πάρουν τα δεδουλευμένα του Ιούνη και του Ιούλη.

Μετά την προχτεσινή παράσταση διαμαρτυρίας τους μπροστά στο κτίριο του ΟΠΠΕΘ, τόσο ο αντιπρόεδρος όσο και ο διευθύνων σύμβουλός του, δήλωσαν "έλλειψη κονδυλίων" και γι' αυτό "ο ΟΠΠΕΘ αδυνατεί να πληρώσει τα δεδουλευμένα, μέχρι να λάβει τη χρηματοδότηση που περιμένει από τα αρμόδια υπουργεία".

Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν αυτή την κατάσταση και τονίζουν ότι "δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο.Οι επιμέρους δικαιολογίες είναι πολλές και ποικίλες. Τον Αύγουστο έφταιγαν οι άδειες κάποιων στελεχών υπουργείων, με αποτέλεσμα να μην υπογράφονται τα αντίστοιχα έγγραφα. Κατόπιν ήταν η αθέτηση υποσχέσεων κάποιων υπουργών προς τον Οργανισμό για την κάλυψη κονδυλίων. Υστερα οι χρονοβόρες διαδικασίες της γραφειοκρατίας. Και τελευταία οι καθυστερήσεις στην Τράπεζα της Ελλάδος".

Οι υπεύθυνοι του ΟΠΠΕ ας καταλάβουν ότι δεν μπορούν να εμπαίζουν 180 οικογένειες, διατηρώντας ένα καθεστώς αμφίβολης και αόριστης χρονικά εξασφάλισης των μηνιαίων αποδοχών των εργαζομένων, που εκτός των άλλων είναι ιδιαίτερα χαμηλές.

Ο πόλεμος "σφαγιάζει" τα μνημεία

"Διασχίζοντας τα ερείπια, αναλογίζεται κανείς πώς είναι δυνατόν να ξεκινήσουν οι διαδικασίες διάσωσης και αποκατάστασης της κοινής αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, σ' ένα χώρο όπου οι πληθυσμοί, που απόμειναν μετά τη φρίκη του πολέμου, έχουν αποβάλει τη συνείδηση μιας τέτοιας αναγκαιότητας. Η τραγικότερη μορφή αυτής της έκφρασης είναι ότι η έλλειψη συνείδησης χαρακτηρίζει, όχι μόνο αγροτικούς πληθυσμούς, αλλά και υπεύθυνους πανεπιστημιακούς κύκλους, ταγμένους σε αυτό το σκοπό".

Στο Σπλιτ, ο αρχαιολογικός χώρος του παλατιού του Διοκλητιανού δεν υπάρχει. Στο Ντουμπρόβνικ, καταστράφηκε το μοναστήρι των Φραγκισκανών. Στην Κροατία, έπεσε η μεσαιωνική γέφυρα του Μόσταρ...

Με αυτό το τραγικό συμπέρασμα, επέστρεψε το 1996 η αποστολή του Ελληνικού Τμήματος του ICOMOS (Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Ιστορικών Τόπων) από τις χώρες τις πρώην Γιουγκοσλαβίας.Τρία χρόνια νωρίτερα, είχε επισκεφθεί τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της Αλβανίας. Κάπως έτσι προέκυψε ηαναγκαιότητα της συγκρότησης ειδικής επιτροπής, η οποία, όχι μόνο θα καταγράψει τα κατεστραμμένα από τον πόλεμο μνημεία της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αλλά θα κάνει και τις απαραίτητες ενέργειες για τη διάσωσή τους.

Χτες, σήμερα και αύριο, στην αίθουσα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας πραγματοποιείται Διεθνής Συνάντηση Εργασίας,με θέμα "Πόλεμος και Μνημεία" και τη συμμετοχή των προέδρων των τμημάτων του ICOMOS από Βουλγαρία, Τουρκία, Ρουμανία, Γιουγκοσλαβία, Βοσνία - Ερζεγοβίνη, Κροατία και εκπροσώπων από Αμερική, Καναδά, Σουηδία, Αλβανία και το Συμβούλιο της Ευρώπης.

Στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, που δόθηκε με αφορμή τη Διεθνή Συνάντηση, ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Κώστας Λιάσκας, και ο πρόεδρος του ελληνικού τμήματος του ICOMOS, Νίκος Αγριαντώνης,τόνισαν ότι οι καταστροφές από τον πόλεμο είναι τέτοιας έκτασης, που ισοδυναμούν με πλήρη εξαφάνιση της ιστορικής συνέχειας και της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς στην ευρύτερη περιοχή, γεγονός που θα έχει πολλαπλές συνέπειες και στο μέλλον.Οι αριθμοί είναι πράγματι εντυπωσιακοί: Περισσότερα από 2.000 μνημεία κατεστραμμένα στη Βοσνία,ανάμεσά τους 42 ορθόδοξες εκκλησίες. 2.500 αρχαιολογικοί χώροι στην Κροατία (οικονομικά η καταστροφή υπολογίζεται σε 450 εκατ. γερμανικά μάρκα).

Ωστόσο, από το παρόν συνέδριο, πρώτος στόχος είναι να προκύψει μία όσο το δυνατόν πληρέστερη καταλογογράφηση των μνημείων.Το αμέσως επόμενο βήμα είναι η διερεύνηση των δυνατοτήτων για άμεση και πρακτική συνεργασία σε τοπικό, περιφερειακό ή ευρωπαϊκό επίπεδο, σε ό,τι αφορά στην οικονομική υποστήριξη ή τη συμμετοχή ειδικών και τη συγκρότηση επιτροπών εργασίας. Επίσης, θα ζητηθεί και η συμβολή την Ευρωπαϊκής Ενωσης και άλλων διεθνών οργανισμών.

Μεγάλη επιτυχία

Μεγάλη επιτυχία σημείωσε το "Θέατρο της Ανοιξης" με την παράσταση "Ατρείδες" (μετάφραση Κ. Χ. Μύρη), στο "9ο Διεθνές Φεστιβάλ Πειραματικού Θεάτρου" του Καϊρου,στο οποίο συμμετείχαν θίασοι από 43 χώρες. Η παράσταση, συμπαραγωγή με το "Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο" του Δήμου Χαλανδρίου, επαινέθηκε από το κοινό, τους Αιγύπτιους κριτικούς και τη Διεθνή Κριτική Επιτροπή και τιμήθηκε με το βραβείο καλύτερης ερμηνείας πρωταγωνιστικού ρόλου (Χρυσάνθη Δούζη), καλύτερης μουσικής (Λευτέρης Γρηγορίου), καλύτερης παράστασης και σκηνοθεσίας (Γιάννης Μαργαρίτης). Να σημειωθεί ότι πρώτη φορά βραβεύτηκε ελληνικός θίασος στο φεστιβάλ Καϊρου.

"Γρίνγκλις" στο Λυκαβηττό
  • Στο Θέατρο Λυκαβηττού,την Τρίτη (30/9, 9.30μ.μ.) το "Καφέ - Αμάν Αμέρικα" θα προσφέρει ένα ταξίδι γνωριμίας με τα "γκρίνγκλις". Στα τραγούδια, δηλαδή, που δημιούργησαν Ελληνες μετανάστες στην Αμερική και πρωτοπαίχτηκαν στα ελληνικά καφενεία που άνοιξαν στη Ν. Υόρκη από τα μέσα της δεκαετίας του 1920 και μετά. Καρσιλαμάδες, χασάπικα και ρεμπέτικα αναμειγνύονται με ρυθμούς τζαζ, ροκ, τσάρλεστον και ρέγκε σ' αυτά τα τραγούδια, που αναφέρονται σε εκδηλώσεις της ζωής των μεταναστών. Η συναυλία θα περιλαμβάνει επίσης αφηγήσεις από τη ζωή των Ελλήνων μεταναστών στην Αμερική και σπάνια ηχητικά και κινηματογραφικά ντοκουμέντα.
  • "Μια πολύ ωραία συγκυρία" αποτελεί για τον Ρος Ντέιλι η σημερινή του συναυλία (9μ.μ.), επίσης στο θέατρο του Λυκαβηττού. Για τον Ιρλανδό - αλλά "πολιτογραφημένο" ως Ελληνα - μουσικό η συναυλία συγκεντρώνει "φίλους μουσικούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό", που θα προσφέρουν στους θεατές "μια βραδιά περιπλάνησης, σε ένα λαβύρινθο ήχων και αισθήσεων". Μαζί του θα εμφανιστούν δεκαπέντε ακόμα μουσικοί.

Ενα χορογραφικό σχόλιο, με τίτλο "Εν Εσόπτρω", βασισμένο σε κείμενα Θεσσαλονικέων ποιητών, θα παρουσιάσει το χοροθέατρο "Υάδες" σήμερα και αύριο (9μμ), στο θέατρο του "Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου", στη Θεσσαλονίκη.

"Ηράκλεια" για φαροφύλακες
  • Στους ακρίτες φαροφύλακες και την ανεκτίμητη προσφορά τους είναι αφιερωμένο το φετινό φεστιβάλ "Ηράκλεια",που διοργανώνει για 2η συνεχή χρονιά το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Ηρακλείου Αττικής,από 30/9 έως 11/10.Περιλαμβάνει θεατρικές παραστάσεις, χορευτικά και συναυλίες, όλα υπό το φως αναμμένων φάρων, που παραχώρησε η Υπηρεσία Φαροφυλάκων. Την ευθύνη της διοργάνωσης έχει η αντιδήμαρχος - πρόεδρος του Πολιτιστικού Κέντρου, Μαίρη Ιγγλέση.Να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά οι άνθρωποι αυτοί βραβεύονται για τις υπηρεσίες τους.
"Σινέ - Πέραμα"

Το καλοκαίρι τελειώνει, αλλά ο Δήμος Περάματος, σε πείσμα των καιρών, εγκαινιάζει αύριο το Δημοτικό Θερινό "Σινέ - Πέραμα",που θα καλύψει ένα τεράστιο κενό 10 χρόνων για τους κατοίκους της πόλης. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν στις 7 μμ στην πλατεία Λαού (πρώην Αρμός), από τον Ζυλ Ντασσέν."Επειδή ποτέ την Κυριακή δε θα ξαναγυριστεί μία ταινία στο Πέραμα", σημειώνουν οι οργανωτές, "αποφασίσαμε να εγκαινιάσουμε το δικό μας σινεμά, με την ταινία του Ζυλ Ντασσέν "Ποτέ την Κυριακή".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ