Δύο χιλιόμετρα έξω από τη Δημητσάνα, στο Κεφαλάρι του Αϊ - Γιάννη, ένα ξεχωριστό μουσείο άνοιξε τις πύλες του και περιμένει τους επισκέπτες. Πρόκειται για το Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης,που πραγματοποιήθηκε από το Πολιτιστικό Τεχνολογικό Ιδρυμα της ΕΤΒΑ.Το μουσείο απαρτίζεται από σειρά παλιών βιοτεχνικών κτισμάτων μέσα σε μία έκταση ενός περίπου στρέμματος, από την οποία περνούν σε διαδοχικές υδατοπτώσεις, τα νερά της πηγής του Αϊ - Γιάννη, πλαισιωμένα από το μοναδικό φυσικό περιβάλλον της ορεινής Γορτυνίας.
Για τη δημιουργία του Μουσείου αποκαταστάθηκαν τα ερειπωμένα κτίσματα και οι κατεστραμμένοι μηχανισμοί ενός αλευρόμυλου, μιας νεροτριβής, ενός μπαρουτόμυλου και ενός βυρσοδεψείου. Τα παλιά καλντερίμια, που ξαναφτιάχτηκαν ακολουθώντας τη ροή του νερού, επιτρέπουν τις στάσεις στις υπαίθριες δραστηριότητες του άλλοτε ζωντανού συγκροτήματος: το ρακοκάζανο, τις ασβεσταριές, τους ποτιστικούς λαχανόκηπους.
Σύγχρονα μουσειοδιδακτικά μέσα και ξαναφτιαγμένες μηχανές μύλων, που τίθενται σε λειτουργία μπροστά στον επισκέπτη, αναδεικνύουν την παραδοσιακή τεχνολογία της κατασκευής των μηχανισμών, της υδροκίνησης, της άλεσης των δημητριακών, της κατεργασίας του δέρματος και της κατασκευής της μπαρούτης. Τονίζεται επίσης η σημασία της υδροκίνησης ως πηγής ενέργειας, κατά την προβιομηχανική περίοδο, καθώς και ο ρόλος της στην οικονομία, στην παραγωγή και τη διατροφή της παραδοσιακής κοινωνίας. Μέσα στον μπαρουτόμυλο ανακατασκευάστηκε ο μηχανισμός της μπαρουτομηχανής του 1821 με κοπάνια. Μορφή ξεχασμένη, αφού στις αρχές του αιώνα εγκαταλείφθηκε, για να αντικατασταθεί από άλλου τύπου μηχανισμό.
Σημειώνουμε ότι το μουσείο στη Δημητσάνα, είναι το πρώτο υπαίθριο μουσείο υδροκίνησης στα Βαλκάνια. Μέχρι τις αρχές του Οκτώβρη μπορείτε να το επισκεφτείτε καθημερινά (εκτός Τρίτης), από τις 10πμ έως 2μμ και από τις 5μμ έως 7μμ. Το χειμερινό καθημερινό ωράριο λειτουργίας του (εκτός Τρίτης) θα είναι από τις 10πμ έως τις 4μμ. Τηλέφωνο 0795 - 31.630.
Στην γκαλερί "7" (Ζαλοκώστα 7) λειτουργεί έκθεση έργων φωτογραφίας του Στέλιου Σκοπελίτη.Με αφορμή τα ερωτικά σχέδια του γλύπτη Ροντέν (εκδόσεις "Γκαλιμάρ", 1987), ο Σ. Σκοπελίτης μπήκε στον πειρασμό το 1989 να αναπαραστήσει με τη φωτογραφία τις φιγούρες αυτών των σχεδίων, αναλογιζόμενος τα αποτελέσματα που θα είχε ο Ροντέν, αν αντί το μολύβι και το πινέλο, χρησιμοποιούσε φωτογραφική μηχανή. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι 11/10.
Εγκαινιάζεται τη Δευτέρα (7μμ) στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο έκθεση με τίτλο "Η Ιιαλική παρουσία στη Δωδεκάνησο την περίοδο 1912 - 1945. Η αρχαιολογική έρευνα, η συντήρηση, οι αρχιτεκτονικές επιλογές".Σκοπός της έκθεσης είναι να δοθεί μία ακριβής εικόνα του έργου των Ιταλών επιστημόνων ως προς την έρευνα, τη διατήρηση και προβολή των αρχαίων και μεσαιωνικών μνημείων της Δωδεκανήσου. Παρουσιάζονται σχέδια και φωτογραφίες που προέρχονται από το πλουσιότατο αρχείο της Ιταλικής Αρχαιολογικής Σχολής από το 1912 - 1945. Το πρώτο τμήμα της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην αρχαιολογική έρευνα και αναφέρεται στις ανασκαφές που πραγματοποιήθηκαν στη Ρόδο και την Κω. Το δεύτερο τμήμα αναφέρεται στη μεσαιωνική Ρόδο και παρουσιάζει τις αναστηλώσεις μεσαιωνικών μνημείων, ενώ το τρίτο τμήμα είναι αφιερωμένο στο νεότερο αρχιτεκτονικό και πολεοδομικό σχεδιασμό των νησιών. Η έκθεση (θα λειτουργεί έως 30/11) συμπληρώνεται με δύο ενδιαφέρουσες κινηματογραφικές ταινίες μικρού μήκους που γυρίστηκαν στη Ρόδο το 1927 και το 1936 και θα προβάλλονται σε ειδική αίθουσα.
Στην αίθουσα "Τερρακόττα" (Χρυσ. Σμύρνης 13, Θεσσαλονίκη), συνεχίζεται μέχρι τις 18/10 ομαδική έκθεση ζωγραφικής, γλυπτικής και κατασκευών. Πρόκειται για δεκατρείς νέους καλλιτέχνες, που δημιουργούν έργα χαρακτηριστικά της σύγχρονης εικαστικής σκηνής. Συγκεκριμένα, εκθέτουν οι: Ανδρέα Βούσουρα, Εβίτα Γαλανού, Ελένη Θεοφυλάκτου, Σοφία Καραλέκα, Αντώνης Κέλλης, Νίκος Κρυωνίδης, Ελένη Μιχαλακοπούλου, Γιάννης Μουχασίρης, Παύλος Νικολακόπουλος, Ράγκου Ράνια, Δημήτρης Ταντανόζης, Κώστας Τσώλης, Κλεοπάτρα Χατζηγιώση.Η ένταση, η πολυφωνία της εποχής, η ανάπτυξη νέων πεδίων δημιουργίας, αποτέλεσαν το υπέδαφος και έδωσαν το έναυσμα στη νέα γενιά καλλιτεχνών να διατυπώσει μια καινούρια γλώσσα. Τα έργα τους έχουν δυναμική, φρεσκάδα, προτάσεις και θαρραλέες τοποθετήσεις.