ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Οχτώβρη 1997
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΜΕΤΡΟ
Θυμίζει "τοπίο στην ομίχλη"...

Η κυβέρνηση καταφεύγει σε λεονταρισμούς, μπροστά στις νέες παράλογες απαιτήσεις των εργολάβων. Απέτυχε να αποσείσει τις τεράστιες ευθύνες της για το βάλτωμα του έργου και να προσδώσει κλίμα διακομματικής συναίνεσης κατά τη χτεσινή σύσκεψη με τεχνικούς εκπροσώπους κομμάτων, του ΤΕΕ και του Δήμου της Αθήνας

"Τοπίο στην ομίχλη" εξακολουθεί να θυμίζει ακόμη η κατασκευή του μετρό της Αθήνας, πολύ περισσότερο που οι εργολάβοι εκδηλώνουν ανοιχτά τις προθέσεις τους να διεκδικήσουν και νέα "πανωπροίκια" δισεκατομμυρίων, με αφορμή τις πρόσθετες εργασίες που γίνονται στην οδό Πανεπιστημίου και προφανώς και σε οποιο άλλο σημείο συναντήσουν στο μέλλον οποιοδήποτε πρόβλημα. Και μόνο αυτό προδιαγράφει τι πρόκειται να επακολουθήσει στην πορεία υλοποίησης του έργου αυτού που δίκαια έχει πλέον χαρακτηριστεί ως σύγχρονο "Γεφύρι της Αρτας". Η κυβέρνηση, βέβαια, θορυβημένη και αμήχανη από τον ορυμαγδό των συνεπειών που προκαλεί η πολιτική της ανοχής, την οποία έχει επιδείξει στις τεράστιες καθυστερήσεις του έργου και της προχειρότητας, με την οποία ασκείται η πολιτική και τεχνική του επίβλεψη, απέτυχε παταγωδώς να προσδώσει στη χτεσινή καθαρά ενημερωτική σύσκεψη των τεχνικών εκπροσώπων των πολιτικών κομμάτων, του ΤΕΕ και του Δήμου Αθήνας χαρακτήρα συναίνεσης. Για το χειρισμό της υπόθεσης, άλλωστε, ήταν, είναι και θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνη μόνο η κυβέρνηση, η εποπτευόμενη από την ίδια "Αττικό Μετρό ΑΕ" και ο ακριβοπληρωμένος σύμβουλός τους η αμερικάνικη "Μπέχτελ".

Για όλους αυτούς τους λόγους η κυβέρνηση, ανεβάζοντας τους τόνους, προσπαθεί τώρα να επιδείξει ότι τηρεί "σθεναρή στάση" μπροστά στα παράλογα αιτήματα των εργολάβων.

Οπως είναι γνωστό, οι εργολάβοι προβάλλουν συνεχώς όλο και νέα οικονομικά αιτήματα, ισχυριζόμενοι ότι πολλές πτυχές της σύστασης του υπεδάφους είναι άγνωστες και άρα απαιτούνται πρόσθετα έργα που δεν είχαν προβλεφτεί από τη σύμβαση.

Κυβερνητικοί λεονταρισμοί

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης, αμέσως μετά τη σύσκεψη δήλωσε ότι δε δικαιολογείται οποιαδήποτε άγνοια του υπεδάφους από τους εργολάβους, ότι έχουν γίνει οι απαραίτητες γεωτεχνικές μελέτες, ότι οι εργολάβοι έχουν την αποκλειστική ευθύνη για τα έργα και ότι δεν πρόκειται να τους δοθούν οποιοδήποτε χρηματικό ποσόν για τις συμπληρωματικές εργασίες που γίνονται στην οδό Πανεπιστημίου.

Ολα αυτά όμως μένει να αποδειχτούν στην πράξη, καθώς τα ίδια ακριβώς ειπώθηκαν και το 1994, αμέσως μετά την υπογραφή της σκανδαλώδους συμπληρωματικής σύμβασης, αλλά οι εργολάβοι από τότε δεν έπαψαν να ζητούν όλο και νέα "πανωπροίκια"...

Να σημειώσουμε ότι οι εργολάβοι μόνο για τα προβλήματα που αντιμετωπίστηκαν στην οδό Δεληγιάννη από τον "μετροπόντικα" διεκδικούσαν, ούτε λίγο ούτε πολύ, πρόσθετα κονδύλια συνολικού ύψους 48 δισ. δρχ. Ωστόσο, η Διεθνής Τεχνική Πραγματογνωμοσύνη, στην οποία κατέφυγαν από κοινού με την "Αττικό Μετρό" καθόρισε ότι την ευθύνη για τα προβλήματα αυτά και άρα για τις τεράστιες καθυστερήσεις που σημειώθηκαν εκεί το 82% της ευθύνης ανήκει σ' αυτούς και μόνο κατά 18% η ευθύνη ανήκει στο ελληνικό δημόσιο. Για το λόγο αυτό, όπως φαίνεται, οι εργολάβοι προσπαθούν να βγάλουν τα "σπασμένα" από τα άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζονται στην πορεία του "μετροπόντικα". Μάλιστα, με επιστολή τους που απέστειλαν στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ζητούν να αποφαίνεται, ακόμη και για τις οικονομικές διαφορές που έχουν με το δημόσιο, διεθνής διαιτησία και όχι τα ελληνικά δικαστήρια!

Το περίεργο είναι ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν εκμεταλλεύεται όσο πρέπει την απόφαση αυτή της Διεθνούς Τεχνικής Πραγματογνωμοσύνης και συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις με τους εργολάβους για τα "πανωπροίκια"...

Οπως έκανε γνωστό σε χτεσινή του συνέντευξη στην εφημερίδα "ΝΕΑ" ο πρόεδρος της "Αττικό Μετρό" Λ. Κίκηρας, υπάρχουν άλλα έξι τουλάχιστον σημεία- παγίδες στην πορεία εργασιών του μετρό. Τα σημεία αυτά είναι: Η μπαζωμένη κοίτη του Ιλισού στο Νέο Κόσμο, η αρχή της Λ. Συγγρού, όπου έχουν εντοπιστεί υπόγειες λίμνες, τα ασταθή εδάφη στον Αγιο Ιωάννη Βουλιαγμένης και στη Δάφνη, η οδός Ερμού και το τμήμα μετά την πλατεία Συντάγματος κάτω από τη Λ. Αμαλίας.

Το θέμα, όμως, είναι κατά πόσον θα ληφθούν πρόσθετα μέτρα για να μην προκύψουνανάλογα προβλήματα σαν αυτά της οδού Πανεπιστημίου, έτσι ώστε να μη γίνουν και τα σημεία αυτά ιμάντας για νέες απαιτήσεις των εργολάβων.

Η σύσκεψη

Κατά τη χτεσινή ενημερωτική σύσκεψη εκτός από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτη, τον υφυπουργό Χ. Βερελή, τον γενικό γραμματέα Γ. Γανωτή και τα στελέχη της "Αττικό Μετρό" από πλευράς ΚΚΕ συμμετείχαν οι πολιτικοί μηχανικοί Ρ. Ξαρχάκου και Χρ. Τελιώνης, ο αντιδήμαρχος Αθήνας Ηλ. Σκαλαίος, οι καθηγητές Π. Μαρίνος και Μ. Χρονόπουλος, ο σεισμολόγος Γ. Σταυρακάκης, αντιπροσωπεία του ΤΕΕ, και εκπρόσωποι όλων των άλλων κομμάτων πλην της ΝΔ. Σύμφωνα με πληροφορίες κατά τη σύσκεψη έγιναν, μεταξύ των άλλων, οι εξής σημαντικές παρατηρήσεις:

  • Οτι όλα τα προβλήματα, που αντιμετωπίζει το έργο, εδράζονται στο γεγονός πως αυτό υλοποιείται με βάση την υπάρχουσα αποικιοκρατική σύμβαση.
  • Οτι δεν πάσχουμε από μελέτες. Αντίθετα, διαθέτει η χώρα μας αρκετό και ικανό τεχνικό δυναμικό, στο οποίο θα μπορούσε και έπρεπε να είχε εμπιστοσύνη το ελληνικό δημόσιο και όχι να ακριβοπληρώνει ξένους συμβούλους ("Μπέχτελ"), οι οποίοι μάλιστα παρέστησαν βουβοί στη διάρκεια της σύσκεψης, όπως άλλωστε αναποτελεσματική είναι και η μέχρι τώρα συνεισφορά τους στο έργο.
  • Από την ενημέρωση προκύπτει ότι ήταν γνωστές οι εδαφολογικές και γεωτεχνικές συνθήκες στην οδό Πανεπιστημίου (παρουσιάστηκαν άλλωστε σχετικές διαφάνειες και διαγράμματα). Επίσης, είναι δεδομένες οι δυνατότητες της επιστήμης και της τεχνολογίας σήμερα, όσον αφορά την αντιμετώπιση κάθε ειδικού προβλήματος, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η εκτέλεση των εργασιών χωρίς τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν. Ανάλογα μέτρα είχαν παρθεί και σε άλλες περιπτώσεις (πλατεία Καραϊσκάκη, κτίριο Εθνικής Τράπεζας στην Ομόνοια), όπου είχε γίνει ενίσχυση του εδάφους με τη μέθοδο των προωθημένων πασσάλων και κατασκευή διερευνητικής σήραγγας μικρής διαμέτρου, η οποία δε θα δημιουργούσε προβλήματα, ενώ θα πιστοποιούσε την ανάγκη της λήψης ή όχι πρόσθετων μέτρων. Οι εργολάβοι όμως δεν πήραν τα μέτρα αυτά στην Πανεπιστημίου γιατί είχαν το "πράσινο φως" τόσο από την "Αττικό Μετρό", όσο και από την "έμπειρη" Μπέχτελ να προχωρήσουν έτσι όπως προχώρησαν.
  • Η ζώνη ευθύνης του αναδόχου του έργου είναι τρεις φορές η διάμετρος της σήραγγας, που σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχει έντονη επαγρύπνηση τόσο από τους εργολάβους, όσο και από την "Αττικό Μετρό", όσον αφορά τη συμπεριφορά των κτιρίων και την ασφάλεια των παρόδιων κατασκευών.
  • Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, πάντως, δεσμεύτηκε και στη σύσκεψη, μετά από επίμονες ερωτήσεις, να μην υποχωρήσει στις απαιτήσεις των εργολάβων.

Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ

Ξανάπιασε δουλιά ο μετροπόντικας

Ο μετροπόντικας συνεχίζει και πάλι τη διάνοιξη της σήραγγας στην οδό Πανεπιστημίου, μετά τη χτεσινή δεσμευτική δήλωση του προέδρου της "Αττικό Μετρό ΑΕ" Λεων. Κίκηρα, ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου της Αθήνας, ότι η εταιρία του "αναλαμβάνει όλες τις ευθύνες για τα προβλήματα που θα προκύπτουν σε πράγματα, κτίρια και πρόσωπα από τη συνέχιση και εκτέλεση του έργου". Οι 12 καταστηματάρχες, που είχαν καταθέσει αίτηση ασφαλιστικών μέτρων εναντίον της κατασκευάστριας εταιρίας και της αναδόχου κοινοπραξίας "Ολυμπιακό Μετρό", υποχώρησαν, απέσυραν την αίτηση και το δικαστήριο ματαίωσε τη συζήτηση.

Ωστόσο, η υπόθεση ουσιαστικά συζητήθηκε, αφού νωρίτερα εξετάστηκαν μάρτυρες και από τις δύο πλευρές. Η συμβιβαστική λύση απάλλαξε απλώς το δικαστήριο από την έκδοση μιας απόφασης αρεστής στον ένα ή τον άλλο αντίδικο. Οι εκπρόσωποι των εταιριών "Αττικό Μετρό" και "Ολυμπιακό Μετρό" επέμειναν ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για τα κτίρια της οδού Πανεπιστημίου 42 και 44 από τις εργασίες του μετροπόντικα. Οι μάρτυρές τους Μιλτ. Χρονόπουλος (πολιτικός μηχανικός, σύμβουλος της "Αττικό Μετρό") και Γ. Γκαζέτας (από το "Ολυμπιακό Μετρό"), εξήραν, μάλιστα, τις προδιαγραφές του έργου. Ειδικότερα, ο Μιλτ. Χρονόπουλος είπε ότι "είναι από τις καλύτερες δουλιές στην Ελλάδα και αλίμονο αν τόσοι μηχανικοί υψηλού επιπέδου θα έθεταν σε κίνδυνο τη ζωή ανθρώπων". Χαρακτήρισε δε το ρούφηγμα του περιπτέρου ως... "ατυχές γεγονός", ισχυριζόμενος ότι "οι μετακινήσεις του εδάφους παρακολουθούνται έξι φορές τη μέρα και είναι σύνηθες φαινόμενο, που συμβαίνει και στις εκσκαφές για την ανέγερση πολυκατοικιών". Πρόσθεσε, όμως, ότι δεν ήταν αναμενόμενα "αυτής της φύσεως τα φαινόμενα, χωρίς βεβαίως να αποκλείονται". Αρνήθηκε, τέλος, ότι η πολυκατοικία με τον αριθμό 44 έχει απόκλιση.

Αντίθετα, ο πολιτικός μηχανικός Μύρ. Σπιθάκης, ο οποίος έχει κάνει αυτοψία στο χώρο για λογαριασμό των καταστηματαρχών, είπε στο δικαστήριο ότι"δεν είναι πανάκεια οι τσιμεντενέσεις" και ότι το συγκεκριμένο κτίριο "έχει πάρει κλίση και υπάρχει κίνδυνος να πέσει, αν δε γίνει γεωλογική μελέτη, για να εντοπιστούν τα σημεία που χρειάζονται μεγαλύτερη υποστήριξη". Πρόσθετες παρεμβάσεις υπέρ των αιτούντων έκαναν ο Δήμος Αθηναίων, ο ΔΣΑ και ο Εμπορικός Σύλλογος, ενώ υπέρ της "Αττικό Μετρό", το ελληνικό δημόσιο.

Η κυβέρνηση επιχειρεί συγκάλυψη των ευθυνών της

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ

"Η ενημέρωση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ για το μετρό έγινε για να ρίξει στάχτη στα μάτια του κόσμου και για να συγκαλύψει τις ευθύνες της κυβέρνησης για την απαράδεκτη κατάσταση, μεταθέτοντας τις ευθύνες μόνο στην εταιρία "Ολυμπιακό Μετρό"". Αυτό επισημαίνει με χτεσινή του ανακοίνωση το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ και συνεχίζει: "Στις ευθύνες της κυβέρνησης προστίθεται και η ανάγκη άμεσης αποζημίωσης των καταστηματαρχών και των κατοίκων της περιοχής που έχουν υποστεί ζημιές λόγω των έργων του μετρό".

Και η ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ καταλήγει: "Από τη στιγμή που η ίδια η σύμβαση, οι τροποποιήσεις της, αλλά και η διοίκηση του έργου και οι πανάκριβοι ξένοι σύμβουλοι το μόνο που εξασφαλίζουν είναι τα κέρδη της κατασκευάστριας εταιρίας, που κερδίζει και από τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις του έργου, είναι επόμενο να υπάρχει και προχειρότητα και όσα προβλήματα απορρέουν από αυτή".

Η ταλαιπωρία των Αθηναίων τότε και σήμερα...

Ηταν τέλη της δεκαετίας του '50 και οι εργολάβοι του Καραμανλή έχουν αναστατώσει την Αθήνα. Ενα από τα "έργα" τους ήταν η διάνοιξη της οδού Κοραή, που σκέφτονταν να τη φτάσουν μέχρι το Μοναστηράκι. Το σκίτσο του αλησμόνητου ΜΠΟΣΤ που δημοσιεύτηκε τότε, είναι χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατούσε... Ιδια και απαράλλακτη με ό,τι συμβαίνει σήμερα στην Πανεπιστημίου.

Το μόνο βέβαια που έχει αλλάξει σήμερα είναι τα ονόματα των πολιτικών και των εργολάβων. Αυτό που μένει πάντα το ίδιο είναι οι πολιτικές επιλογές, οι οικονομικές υπερβάσεις και η ταλαιπωρία των Αθηναίων. Ευχαριστούμε τον καθηγητή του ΕΜΠ Γ. Σαρηγιάννη για τη χρήσιμη αναδρομή και το σκίτσο που μας έστειλε απ' το αρχείο του.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ