ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 4 Νοέμβρη 1997
Σελ. /36
ΔΙΕΘΝΗ
ΑΠΕΡΓΙΑ ΟΔΗΓΩΝ ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ
Κλοιός οδοφραγμάτων
  • Παρέλυσαν από χτες όλες οι κεντρικές οδικές αρτηρίες της Γαλλίας από τα οδοφράγματα των απεργών οδηγών
  • Η ΕΕ πιέζει τη γαλλική κυβέρνηση για λύση

ΠΑΡΙΣΙ.-

Σε κλοιό βρίσκεται από χτες το πρωί όλη η Γαλλία, με τους οδηγούς φορτηγών να έχουν αποκλείσει μέσα σε λίγες ώρες όλες τις κεντρικές οδικές αρτηρίες της χώρας. Χτες το πρωί περισσότερα από 135 μπλόκα παρέλυαν τις κομβικές οδικές αρτηρίες της χώρας, ενώ το ποσοστό συμμετοχής στην απεργία εκτιμάται ότι αγγίζει το 100%, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των 300.000 οδηγών φορτηγών απεργούν. Η γαλλική κυβέρνηση απηύθυνε πρόσκληση για διάλογο παρεμβαίνοντας για πρώτη φορά στη διαμάχη ανάμεσα στους οδηγούς και στους ιδιοκτήτες φορτηγών, σε μια ύστατη προσπάθεια να δώσει λύση στο πρόβλημα, αλλά και να κατευνάσει τους Ευρωπαίους εταίρους, που της ασκούν έντονες πιέσεις, ώστε να εξασφαλιστεί η ελεύθερη διακίνηση των προϊόντων.Αποκλεισμένες είναι από χτες όλες οι μεγάλες πόλεις της Γαλλίας, τα συνοριακά περάσματα προς τη Γερμανία και την Ισπανία, ο κεντρικός αυτοκινητόδρομος που συνδέει τη Γαλλία με το Βέλγιο, η οδική αρτηρία προς το λιμάνι του Καλέ, αλλά και προς την υπόγεια σήραγγα της Μάγχης. Ταυτόχρονα, οι οδηγοί φορτηγών έχουν σχηματίσει οδοφράγματα γύρω από όλες τις μεγάλες αποθήκες καυσίμων και από τα διυλιστήρια. Τεράστιες ουρές αυτοκινήτων σχηματίστηκαν σε όλους τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, παρά το γεγονός ότι τα ιδιωτικά αυτοκίνητα είχαν άδεια να περάσουν από τα οδοφράγματα. Τα φορτηγά σχημάτιζαν ουρές χιλιομέτρων στα ανατολικά του Παρισιού, ενώ έχει κλείσει εντελώς ο οδικός άξονας Λυών - Παρισιού από ξένους οδηγούς φορτηγών, κυρίως Γερμανούς, Βρετανούς και Ισπανούς, που διαμαρτύρονται για την ακινητοποίησή τους.

Η γαλλική κυβέρνηση, σε μια ύστατη προσπάθεια να βρεθεί μέση λύση στην πρώτη απεργιακή κινητοποίηση που αντιμετωπίζει από την ημέρα της ανάδειξής της, αποφάσισε να παρέμβει στη διένεξη οδηγών - ιδιοκτητών φορτηγών καλώντας σε διάλογο τις δύο πλευρές. Επιπλέον, ανακοίνωσε ότι προτίθεται να προχωρήσει σε μείωση κατά 800 φράγκα (133 δολάρια) του φόρου, που επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη για κάθε φορτηγό που διαθέτει, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η μεγαλύτερη δυνατή ικανοποίηση των αιτημάτων των οδηγών. Ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών, Ζαν Κλοντ Γκισό, κάλεσε την Ενωση Ιδιοκτητών Φορτηγών (UFT) σε συνομιλίες, αλλά δεν έλαβε άμεση απάντηση. Από την πλευρά τους οι απεργοί οδηγοί κατέστησαν σαφές ότι αν δε λάβουν εγγυήσεις πως ο μισθός τους θα φθάσει τα 10.000 φράγκα (1.600 δολάρια) ανά 200 εργάσιμες ώρες το μήνα και αν δε συμπεριληφθεί στις εργάσιμες ώρες και το χρονικό διάστημα του φορτώματος και ξεφορτώματος των εμπορευμάτων, δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν τα οδοφράγματα. Παράλληλα, κατηγορούν τους εκπροσώπους των ιδιοκτητών ότι εγκατέλειψαν το τραπέζι των συνομιλιών και δεν έδειξαν καμία διάθεση να υποχωρήσουν από τις θέσεις τους.

Παρά τις συναινετικές της διαθέσεις, η γαλλική κυβέρνηση δε δίστασε σε ορισμένα σημεία να επιλέξει και το δρόμο της βίας. Ετσι, ειδικές δυνάμεις της αστυνομίας κλήθηκαν να ανοίξουν, έστω και για λίγες ώρες, τις μεθοριακές οδικές αρτηρίες σύνδεσης της Γαλλίας με την Ισπανία και τη Γερμανία. Παρόμοιες προσπάθειες έγιναν και στις οδικές αρτηρίες από και προς τα διυλιστήρια της Δουνκέρκης, στη Βόρεια Γαλλία και στο Ράιχστετ, κοντά στο Στρασβούργο, αλλά τελικά μέχρι χτες το βράδυ τα οδοφράγματα των οδηγών παρέμεναν στη θέση τους.

Ακολουθώντας τις οδηγίες του γαλλικού υπουργείου Μεταφορών τα πρατήρια βενζίνης πουλούσαν καύσιμα μόνο με δελτίο, ενώ δόθηκε εντολή να μην εξαντληθούν όλα τα αποθέματα που έχουν στις δεξαμενές τους προκειμένου να καλυφθούν έκτακτες ανάγκες. Εντούτοις, η επικείμενη απεργία των οδηγών είχε προκαλέσει ανησυχία στους αυτοκινητιστές που έσπευσαν να κάνουν τις προμήθειές τους το Σαββατοκύριακο με αποτέλεσμα να εκτιμάται ότι το 80% των πρατηρίων βενζίνης σε εθνικό επίπεδο έχουν τις δεξαμενές τους άδειες.

Πιέζει η ΕΕ

Η απεργία των οδηγών φορτηγών στη Γαλλία προκάλεσε έντονες ανησυχίες στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αλλά και στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, που μηνύουν σε όλους τους δυνατούς τόνους στην κυβέρνηση του Λιονέλ Ζοσπέν, να δώσει άμεση λύση στο πρόβλημα. Με επιστολή της προς τον Γάλλο πρωθυπουργό η Κομισιόν τονίζει ότι η Γαλλία "ως μέλος της ΕΕ πρέπει να διασφαλίσει την ελεύθερη διακίνηση προϊόντων, κεφαλαίων και προσώπων". Ανάλογες "υπενθυμίσεις" εμπεριέχονται και στην επιστολή του Νιλ Κίνοκ, Επιτρόπου Μεταφορών, ο οποίος υπογραμμίζει ότι "η ΕΕ δεν πρόκειται να αναμειχθεί στα εσωτερικά της Γαλλίας, αλλά επιθυμεί να γίνει σεβαστή η αρχή της ελεύθερης διακίνησης", ενώ επισημαίνει ότι "η απεργία αυτή θα μπορούσε να έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία σε οικονομικό, αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο" καταλήγοντας ότι αναμένεται να κοστίσει στη Γαλλία και στους εταίρους της περισσότερα από 114 εκατομμύρια δολάρια. Επιπλέον, ο Νιλ Κίνοκ προειδοποίησε τη γαλλική κυβέρνηση για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η απεργία των οδηγών φορτηγών στην προσπάθειά της για ικανοποίηση των κριτηρίων της ΟΝΕ και ανέφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα την περυσινή 12ήμερη απεργία των οδηγών, που παρέλυσε τη Γαλλία.

Την ανησυχία τους προς τη γαλλική κυβέρνηση έσπευσαν να εκφράσουν και οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, παρά το γεγονός ότι η Βρετανία έχει, ήδη, στραφεί προς τα βελγικά λιμάνια, ενώ μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι "Φορντ", "Φολγκσβάγκεν", προνόησαν να εξασφαλίσουν διέλευση των εμπορευμάτων τους μέσω των σιδηροδρόμων. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι γαλλικές οδικές αρτηρίες αποτελούν σταυροδρόμι διέλευσης εμπορευμάτων από και προς τη Βόρεια και τη Νότια Ευρώπη, ενώ υπολογίζεται ότι το 80% των αγαθών διακινούνται στη Γαλλία, αλλά και κατ' επέκταση στην Ευρώπη μέσω του οδικού δικτύου.

Προς απεργία και οι Ιταλοί οδηγοί

Με οδοφράγματα και αποκλεισμούς των μεγαλύτερων οδικών αρτηριών της χώρας απειλούν και οι Ιταλοί οδηγοί φορτηγών, που διαμαρτύρονται για την ολιγωρία της κυβέρνησης του Ρομάνο Πρόντι να καθίσει στο τραπέζι των συνομιλιών για να διαπραγματευτεί τη νέα συλλογική σύμβαση εργασίας, καθώς και άλλα συναφή εργασιακά ζητήματα. Οι εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων των Ιταλών οδηγών εξέφρασαν τη συμπαράστασή τους στους Γάλλους συναδέλφους τους και ανακοίνωσαν ότι η απεργία τους θα ξεκινήσει στις 9 Νοέμβρη.

ΙΤΑΛΙΑ
Συμφωνία συνδικάτων κυβέρνησης για τις συντάξεις...

ΡΩΜΗ.-

Το "πάγωμα" των πρόωρων συντάξεων μέχρι να τεθεί σε εφαρμογή ο προϋπολογισμός του 1998 αποφάσισε χτες η κυβέρνηση Πρόντι, δύο μόλις μέρες μετά το "κλείσιμο" του συνταξιοδοτικού προβλήματος που έγινε μετά τη συμφωνία των συνδικάτων και της κυβέρνησης.

Οσοι τυχεροί πρόλαβαν μέχρι την Παρασκευή και κατέθεσαν τις σχετικές αιτήσεις "τον Κύριον είδαν", αφού δε συμπεριλαμβάνονται στην κυβερνητική απόφαση που τέθηκε σε ισχύ από χτες μετά από την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Οι υπόλοιποι που υποβάλλουν αιτήσεις από χτες θα πρέπει να περιμένουν τρεις μήνες, δηλαδή μετά την εφαρμογή του προϋπολογισμού, που τίθεται σε ισχύ κάθε 1η Ιανουαρίου, αφού εγκρίνεται παραδοσιακά την 31η Δεκεμβρίου.

Το Υπουργικό Συμβούλιο συνεδρίασε χτες στην ιταλική πρωτεύουσα υπό την προεδρία του Ρομάνο Πρόντι για να εξετάσει τις τεχνικές λεπτομέρειες της συμφωνίας για τον περιορισμό των συντάξεων, στην οποία κατέληξαν το Σάββατο τα τρία μεγαλύτερα συνδικάτα και η κυβέρνηση.

Οι διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών κράτησαν πέντε μήνες και οι περικοπές συνολικά ανέρχονται σε 1.400 δισ. λιρέτες (2,4 δισ. δολάρια) όπως προβλέπει ο προϋπολογισμός του 1998, προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την ένταξη της Ιταλίας στο πρώτο κύμα της Ευρωπαϊκής και Οικονομικής και Νομισματικής Ενωσης. Ενώ αυξάνεται γενικά το κατώτατο όριο ηλικίας για συνταξιοδότηση, ιδιαίτερα των δημοσίων υπαλλήλων, που θα προχωρήσει σταδιακά στην εξομοίωσή του με αυτό που ισχύει στον ιδιωτικό τομέα.

Στη συμφωνία προβλέπεται ότι από τον προσεχή Γενάρη το κατώτατο όριο συνταξιοδότησης στον ιδιωτικό τομέα είναι το 54ο έτος με κρατήσεις μίας τριακονταπενταετίας, ενώ για το δημόσιο είναι το 53ο έτος με την ίδια προϋπηρεσία. Παράλληλα, το κατώτατο όριο θα αυξηθεί σταδιακά τα επόμενα χρόνια, ώστε το 2002 να φτάσει το όριο στο 57ο έτος για τον ιδιωτικό τομέα και το 2004 για το δημόσιο τομέα, όπου και θα σταθεροποιηθεί.

Οσον αφορά το ύψος των συντάξεων, προβλέπεται ότι για τις "υψηλές συντάξεις" που αρχίζουν από τα 3,5 εκατ. λιρέτες δε θα υπάρχει καμία αύξηση για το 1998 και για τα επόμενα τρία χρόνια θα μειωθεί η αύξησή του κατά 70%. Ενώ καταργούνται όλα τα προνόμια για τις κατηγορίες των πιλότων, των δικαστών και των καθηγητών πανεπιστημίων.

Από όλες τις περικοπές εξαιρούνται οι εργάτες και όλες οι επαγγελματικές κατηγορίες που έχουν συμβάσεις ανάλογες με αυτών, οι εργάτες που άρχισαν να εργάζονται κάτω από το 18ο έτος, αυτοί που βρίσκονται στα Ταμεία Ανεργίας ή αυτοί που πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν.

Μετά την επίτευξη της συμφωνίας, τόσο ο πρωθυπουργός Ρομάνο Πρόντι όσο και εκπρόσωποι των συνδικάτων, δήλωσαν ότι πρόκειται για μια "καλή συμφωνία" και ότι "όλοι έκαναν υποχωρήσεις και θυσίες".

ΙΝΔΙΑ
Νέες κατηγορίες κατά Πακιστάν

ΣΡΙΝΑΓΚΑΡ.-

Η Αστυνομία του αναστατωμένου Ινδικού κρατιδίου Τζαμού - Κασμίρ υπέδειξε το Πακιστάν ως τον ηθικό αυτουργό της σειράς των βομβιστικών επιθέσεων της περασμένης βδομάδας, σύμφωνα με κυριακάτικη ανταπόκριση του "Ρόιτερ".

"Οσο το Πακιστάν συνεχίζει τις προσπάθειές του να εισάγει όπλα και πυρομαχικά στο Κασμίρ, και επίσης όσο συνεχίζει να στέλνει τους άνδρες του και τις παραστρατιωτικές του ομάδες, θα πρέπει να περιμένουμε πάντα τέτοια συμβάντα", δήλωσε ο Γκουρμπατσάν Τζαγκάτ, επικεφαλής της Αστυνομίας στην περιοχή.

Τουλάχιστον οκτώ άνθρωποι βρήκαν το θάνατο και πάνω από 75 τραυματίστηκαν σε επτά βομβιστικές επιθέσεις και εννέα ρίψεις χειροβομβίδων στην κοιλάδα του Κασμίρ, σύμφωνα με τις αρχές.

Το (μουσουλμανικό) κράτος του Πακιστάν αρνείται σταθερά ότι παρέχει όπλα και εκπαίδευση στις - περίπου 12 - αυτονομιστικές οργανώσεις του κρατιδίου, αντιτείνοντας ότι τους παρέχει μόνον πολιτική και διπλωματική υποστήριξη.

Οι επιθέσεις στη Σριναγκάρ, τις τελευταίες μέρες, σκοπό έχουν "να τρομοκρατήσουν τους κατοίκους της", δήλωσε επικεφαλής της Αστυνομίας του Κασμίρ.

Μια στενή λωρίδα στον έχει αφεθεί στον εθνικό αυτικινητόδρομο για τα

Μια στενή λωρίδα έχει αφεθεί στον εθνικό αυτικινητόδρομο για τα επιβατικά αυτοκίνητα...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ