ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 19 Δεκέμβρη 1997
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Από τα πιο ασφαλή αεροπλάνα τα "ΓΙΑΚ - 42"

ΜΟΣΧΑ (Ανταπόκριση ΒΛ. ΜΑΣΙΝ). -

Τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ της Ρωσίας μεταδίδουν συνεχώς την είδηση για την τραγωδία με το αεροπλάνο "Γιακ - 42", της ιδιωτικής ουκρανικής αεροπορικής εταιρίας "Αεροσουίτ".

Σε συνέντευξη στο κρατικό τηλεοπτικό κανάλι ΡΤΡ, ο γενικός διευθυντής του ενοποιημένου κατασκευαστικού γραφείου "Α. Σ. Γιάκοβλεφ", Αλεξάντρ Ντοντουκόφ δήλωσε σχετικά με την πτώση του αεροπλάνου: "Το αεροσκάφος τύπου"Γιακ - 42" διακρίνεται για την υψηλή ασφάλειά του. Τα τελευταία 14 χρόνια εκμετάλλευσής του δεν υπήρξε σ' αυτή τη μηχανή ούτε ένα συμβάν, λόγω τεχνικής βλάβης, δηλαδή καμία καταστροφή. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΙΑΤΑ, τα τελευταία 5 χρόνια τα αεροπλάνα "Ιλ - 86" και "Γιακ - 42" κρίθηκαν ως τα πιο ασφαλή αεροσκάφη. Γι' αυτό και μιλάμε σήμερα για τον ανθρώπινο παράγοντα, που συνδέεται με τη σημερινή ψυχολογική κατάσταση στη Ρωσία και τις γειτονικές Δημοκρατίες".

Ο Ντοντουκόφ θεωρεί ότι η πιθανή αιτία της συντριβής του αεροπλάνου μπορεί να είναι η ανεπαρκής στήριξη του αεροσκάφους από την επίγεια υπηρεσία εναέριας κυκλοφορίας. Πράγματι, η στατιστική δείχνει ότι τα τελευταία 4 χρόνια συνέβησαν 10 ατυχήματα με τα αεροπλάνα Γιακ, αλλά κανένα δεν είχε σχέση με τεχνικές βλάβες και δυσλειτουργίες του συστήματος πλοήγησης.

Σημειώνουμε ότι τις τελευταίες 10 μέρες συνέβησαν μια σειρά καταστροφές με αεροπλάνα της πρώην ΕΣΣΔ. Εχασαν τη ζωή τους περίπου 200 άτομα. Οπως, όμως, σημειώνουν οι ειδικοί, οι περισσότερες τεχνικές βλάβες σημειώθηκαν σε αεροπλάνα μικρών ιδιωτικών εταιριών ή σε στρατιωτικά αεροσκάφη. Ο πρόεδρος της μεγαλύτερης ρωσικής εταιρίας "Αεροφλότ" Βαλέρι Οκούλοφ δήλωσε ότι η ασφάλεια στην εταιρία του όχι μόνο δε μειώθηκε το 1997, αλλά αυξήθηκε αισθητά σε σύγκριση με το 1996.

"Ναυπηγήθηκε το 1986"

ΜΟΣΧΑ (ΑΠΕ).-

Σύμφωνα με τηλεγράφημα του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων, σε συνέντευξη Τύπου που έδωσαν στο Κίεβο οι υπεύθυνοι των αεροπορικών μεταφορών της Ουκρανίας και της εταιρίας "Αεροσουίτ", που ανέλαβε τη μεταφορά από την Οδησσό στη Θεσσαλονίκη, μετά τη βλάβη του πρώτου αεροσκάφους, υπογραμμίστηκε η πείρα του πληρώματος και το γεγονός ότι στη σύνθεσή του είχε περιληφθεί και ανώτερος επιθεωρητής της ουκρανικής πολιτικής αεροπορίας.

Οι Ουκρανοί υπεύθυνοι υπογράμμισαν ότι το αεροπλάνο δεν παρουσίασε κανένα τεχνικό πρόβλημα κατά την πτήση και συνεννοήθηκε κανονικά με τον πύργο ελέγχου της Θεσσαλονίκης μέχρι τη στιγμή της εξαφάνισής του.

Ο γενικός διευθυντής της "Αεροσουίτ" ανέφερε ότι το συγκεκριμένο σκάφος ναυπηγήθηκε το 1986 στο Σαράτωφ και πέρασε από γενική επισκευή το 1996.Στην Οδησσό πέταξε από το Λβιβ της Δυτ. Ουκρανίας, όπου και η έδρα της "Αεροσουίτ".

Ο εκπρόσωπος του κατασκευαστικού γραφείου "Α. Σ. Γιάκοβλεφ" κ. Μουραβλιόφ απέκλεισε την πιθανότητα να κάνει το πλήρωμα λάθος στροφή (αριστερά αντί δεξιά) και υποστήριξε ότι το "Γιακ - 42" διαθέτει "πολύ καλά αυτόματα συστήματα", με τα οποία όμως δεν μπορούσε να συνεργαστεί το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.

Εκατοντάδες ιδιωτικές εταιρίες

Οσον αφορά τα συχνά, το τελευταίο διάστημα, ατυχήματα με αεροπλάνα της πρώην ΕΣΣΔ, στο εδώλιο του κατηγορουμένου βρίσκονται εκατοντάδες μικρές ιδιωτικές εταιρίες που ιδρύθηκαν τα τελευταία χρόνια, οι οποίες πήραν αεροσκάφη της "Αεροφλότ" και δεν έχουν πια τα μέσα να τα συντηρήσουν και ακόμη περισσότερο να τα αντικαταστήσουν.

"Υπάρχουν περισσότερες από 300 ιδιωτικές εταιρίες στο ρωσικό έδαφος, των οποίων η πλειονότητα δε διαθέτει κέντρα επισκευής και συχνά πετούν αεροσκάφη γηρασμένα και κακοσυντηρημένα", δήλωσε αμέσως μετά την τραγωδία του Ιρκούτσκ ο Βλαντιμίρ Κοροτσκίν,πρόεδρος του συνδικάτου τεχνικών της πολιτικής αεροπορίας.

Τα συνδικάτα των πιλότων καταγγέλλουν επίσης τον υπερβολικό φόρτο εργασίας των πληρωμάτων.

Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη με την πολεμική αεροπορία της Ρωσίας. "Οταν οι αεροπορικές μονάδες δεν έχουν χρήματα να αγοράσουν ούτε τα αναγκαία καύσιμα για τις εκπαιδευτικές πτήσεις, ακόμη και οι καλύτεροι πιλότοι χάνουν σιγά - σιγά τον επαγγελματισμό τους", δήλωσε ανώνυμα υπεύθυνος του υπουργείου Αμυνας.

Ο άκρατος ανταγωνισμός πλήττει την ασφάλεια

"Ανεξάρτητα από τα αίτια που προκάλεσαν το συγκεκριμένο αεροπορικό δυστύχημα, θα πρέπει κανείς να εξετάσει προσεκτικά γιατί αυξάνονται επικίνδυνα τα τελευταία χρόνια τα αεροπορικά ατυχήματα διεθνώς και ποιοι ευθύνονται γι' αυτή την κατάσταση", δήλωσε στο "Ρ" η Σούλα Ακζώτη,στέλεχος της "Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης", μέλος του Γενικού Συμβουλίου της ΟΣΥΠΑ.

"Εμείς - συνέχισε - εκτιμούμε ότι η έξαρση αυτή οφείλεται στην πλήρη απελευθέρωση των αερομεταφορών, που επιφέρει τον άκρατο ανταγωνισμό μεταξύ των αεροπορικών εταιριών, οι οποίες αναγκάζονται να μειώσουν το κόστος λειτουργίας, υποβαθμίζοντας έτσι την ασφάλεια των πτήσεων. Για τη συγκεκριμένη αεροπορική τραγωδία, ευθύνες σίγουρα έχουν όλες οι κυβερνήσεις της τελευταίας 20ετίας, οι οποίες με διαβλητούς ή μη διαγωνισμούς προς εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων, καθυστερούν τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένου και του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης, στο οποίο δεν υπάρχει ραντάρ προσέγγισης. Βέβαια, τώρα θα οργιάσει η παραφιλολογία αρμοδίων και μη, περί κακής λειτουργίας της κρατικής ΥΠΑ και της ανάγκης να ιδιωτικοποιηθεί.

Πάντως, η ουσία είναι ότι τα αεροπορικά δυστυχήματα διεθνώς όλο και αυξάνονται επικίνδυνα και πέρα από τις όποιες διαπιστώσεις γίνουν για το συγκεκριμένο δυστύχημα, ένα είναι βέβαιο: Οτι ριζική θεραπεία δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, όσες διαπιστώσεις κι αν γίνουν, διότι τα φαινόμενα αυτά είναι σύμφυτα του καπιταλισμού και μόνο με την ανατροπή του μπορούν να περιοριστούν, αν όχι να εξαλειφθούν".

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Οι ευθύνες σε... άλλους

Τη λύπη του εκ μέρους όλης της κυβέρνησης για το τραγικό γεγονός και τη συμπαράσταση στους οικείους των επιβατών, εξέφρασε χτες το απόγευμα ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, προσερχόμενος σε εκδήλωση του ΙΣΤΑΜΕ.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το "αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα με τις ευθύνες, οι οποίες καταλογίζονται, για ελλείψεις στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης", ο Κ. Σημίτης απάντησε: "Νομίζω ότι είναι πολύ πρόωρο να συζητήσουμε αυτό το θέμα και δε θα ήταν και σωστό αυτή τη στιγμή. Αυτό θα πρέπει να το κάνουμε και θα το κάνουμε με ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή, αμέσως μετά, όταν βρεθεί το αεροπλάνο".

Στο ίδιο μήκος κύματος είχε κινηθεί το μεσημέρι, στη διάρκεια της ενημέρωσης των δημοσιογράφων και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημ. Ρέππας.

Αφού επανέλαβε ότι γίνεται ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό για να βρεθούν ίχνη του αεροπλάνου, ρωτήθηκε αμέσως για το ραντάρ προσέγγισης που βρίσκεται στις αποθήκες του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης.

"Δεν έχει τοποθετηθεί ακόμη γιατί υπήρξε η διαφωνία των κατοίκων μιας συγκεκριμένης περιοχής", απάντησε, επιχειρώντας στη συνέχεια να παρουσιάσει την εικόνα "η κυβέρνηση δε φταίει - φταίνε όλοι οι άλλοι".

Να ένα συγκεκριμένο απόσπασμα, από όσα είπε συνοψίζοντας:

"Ραντάρ, σε ένα σύγχρονο διεθνές Αεροδρόμιο, όπως είναι της Θεσσαλονίκης, έπρεπε να υπάρχει εδώ και πάρα πολύ καιρό. Το ότι δεν έχει εγκατασταθεί μπορεί να οφείλεται σε ολιγωρία αρμοδίων υπηρεσιών, μπορεί να οφείλεται σε υπέρμετρη ευαισθησία κατά την αντιμετώπιση των αντιδράσεων από κατοίκους κάποιας συγκεκριμένης περιοχής, όπου είχε σχεδιαστεί να τοποθετηθεί αυτό το ραντάρ. Μπορεί να οφείλεται σε γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες με ένα ορισμένο ρυθμό, εξελίσσονται στην Ελλάδα, ο οποίος - μπορεί να πει κάποιος - σε ορισμένες περιπτώσεις, ότι είναι εξαιρετικά βραδύς. Ολα αυτά, βεβαίως, αντιλαμβάνεστε μπορούμε να τα συζητούμε. Μπορούμε να μιλούμε για ευθύνες. Ευθύνες που θα αναλάβουν κάποιοι ή θα τους αποδοθούν. Αλλά, σημασία έχει ότι έχουμε ένα ατύχημα, με αυτή τη θλιβερή εξέλιξη. Ασφαλώς, επαναλαμβάνω, όταν ολοκληρωθούν οι έρευνες, θα μπορούμε να μιλήσουμε με λεπτομέρειες για όλα αυτά".

Μόνο όταν ρωτήθηκε "ποιος έχει σε αυτή τη χώρα την πολιτική ευθύνη για τον εναέριο έλεγχο της χώρας, για τη διασφάλιση των πτήσεων" με την παρατήρηση "μιλάτε τόση ώρα για ευθύνες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και συνδικαλιστών", ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αναγκάστηκε να πει: "Ασφαλώς, η κυβέρνηση έχει την πολιτική ευθύνη. Δεν απεκδυόμεθα αυτής της ευθύνης".

Ας το πουν ξεκάθαρα

Η ανάγκη εκσυγχρονισμού των ελληνικών αεροδρομίων και του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, έχει επισημανθεί εδώ και 20 χρόνια και από τους εκάστοτε αρμοδίους και από τους εργαζόμενους στην ΥΠΑ. Από τα μέσα της 10ετίας του 1980, έχουν αρχίσει οι διαδικασίες για την αντικατάσταση του απαρχαιωμένου συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, αλλά εν έτει 1997 βρίσκονται ακόμα στο ...δρόμο! Και βέβαια, η ευθύνη γι' αυτή την κατάσταση, βαρύνει αποκλειστικά όλες ανεξαιρέτως τις κυβερνήσεις των 20 τελευταίων χρόνων. Κι ας μην επικαλείται η σημερινή κυβέρνηση ότι, αν δεν υπήρχαν οι αντιδράσεις των κατοίκων της Περαίας, θα είχε δήθεν εγκαταστήσει το ραντάρ προσέγγισης στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, όταν είναι γνωστό ότι προχώρησε στην κατασκευή του αεροδρομίου των Σπάτων, αγνοώντας την καθολική αντίδραση όλων των κατοίκων των Μεσογείων. Ας πουν ξεκάθαρα οι αρμόδιοι ότι σκόπιμα εφαρμόζουν αυτή την πολιτική στις αερομεταφορές, αφού αυτή εξυπηρετεί το στόχο τους για τη διάλυση της ΥΠΑ και το ξεπούλημα των αεροδρομίων.

Ομάδες διάσωσης, με εκπαιδευμένα σκυλιά στην περιοχή της Κατερίνης, ετοιμάζονται για τις έρευνες προς εντοπισμό του μοιραίου αεροπλάνου

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Κυριάκος ΖΗΛΑΚΟΣ, Νίκος ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ, Αννα ΑΝΑΝΙΑΔΟΥ, Λάκης

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Κυριάκος ΖΗΛΑΚΟΣ, Νίκος ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ, Αννα ΑΝΑΝΙΑΔΟΥ, Λάκης ΝΙΚΟΛΑΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ