Εφυγε στα 76 του χρόνια, από ανακοπή καρδιάς, ο Τζόρτζιο Στρέλερ,ο διάσημος Ιταλός σκηνοθέτης και ιδρυτής του σημαντικότερου μεταπολεμικού θεάτρου της Ιταλίας και ενός από τα πιο πρωτοπόρα και προοδευτικά της Ευρώπης, του "Πίκολο Τεάτρο" του Μιλάνου. O μεγάλος αντιστασιακός και αντιφασίστας δημιουργός, στενός φίλος του Μπέρτολντ Μπρεχτ και με έξοχες παραστάσεις του υπερασπιστή της μπρεχτικής δραματουργίας στη Δυτική Ευρώπη, ίδρυσε το "Πίκολο Τεάτρο",στο κατεστραμμένο Μιλάνο του 1947. Το θέατρο αυτό, που είχε την ηθική και οικονομική στήριξη της Αριστεράς (στο κοινοβούλιο και στην ΤΑ), στέγασε επί σειρά ετών τις πιο σύγχρονες φωνές του ευρωπαϊκού θεάτρου κι έγινε το πλέον ονομαστό θέατρο της Ιταλίας, από όπου ξεπηδούσαν πρωτοπόρες αισθητικές προτάσεις, αλλά και η, με σύγχρονη αντίληψη, αναζωογόνηση της μακραίωνης λαϊκής θεατρικής παράδοσης της "κομέντια ντελ άρτε". (Η πλέον φημισμένη παράσταση - αναβίωση αυτής της παράδοσης, σε σκηνοθεσία του Στρέλερ, υπήρξε "Ο υπηρέτης δυο αφεντάδων" του Γκολντόνι.
Το "Πίκολο Τεάτρο",γιόρτασε την περασμένη άνοιξη τα πενήντα του χρόνια, αν και τα τελευταία χρόνια ο Στρέλερ πολλές φορές αντιμετώπισε προβλήματα στη λειτουργία του θεάτρου, εξαιτίας της άρνησης του δήμου του Μιλάνου να συνεχίσει την επιχορήγησή του. Ο ίδιος ο Στρέλερ, πικραμένος, είχε δηλώσει πρόσφατα πως θα ήθελε να τελειώσει τη ζωή του οδηγώντας το θέατρό του στο 2000 και μετά να το αφήσει στα χέρια νέων δυναμικών ανθρώπων που έχουν καινούρια οράματα. Ωστόσο, η άρνηση της δημοτικής αρχής του Μιλάνου να βοηθήσει στην υλοποίηση του οράματος του Στρέλερ για τη δημιουργία μιας μεγάλης Σχολής Υποκριτικής, τον οδήγησε σε δίκες και ανακρίσεις και στην αποδοχή της "παρηγοριάς" να τεθεί επικεφαλής του "Θεάτρου της Ευρώπης", ενός θεάτρου -"φάντασμα" και "σφραγίδα". Πικραμένος από όλη αυτή την κατάσταση που τον έθετε, ουσιαστικά, στο περιθώριο, τα τελευταία χρόνια "αυτοεξορίστηκε" στο Λουγκάνο της Ελβετίας.
Τις τελευταίες ημέρες ο Στρέλερ,που σύμφωνα με τους δικούς του ανθρώπους ήταν σε πολύ καλή κατάσταση, εργαζόταν για την παράσταση της όπερας του Μότζαρτ "Ετσι κάνουν όλες",που θα παρουσιαζόταν στις 26 Γενάρη στη νέα σκηνή του "Πίκολο Τεάτρο".Η καρδιά του όμως τον... πρόδωσε.
Θυμίζουμε ότι ο Τζ. Στρέλερ το 1985, στα πλαίσια της "Αθήνας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας", είχε συνεργαστεί με το δικό μας Εθνικό Θέατρο ανεβάζοντας στην Επίδαυρο τον αριστοφανικό "Πλούτο".
Εγινε "θεσμός" πλέον, η ετήσια εκδοτική δραστηριότητα του Καστανιώτη να κλείνει στο τέλος κάθε χρόνου με "πανηγυρική" παρουσίαση βιβλίων επωνύμων των Γραμμάτων και Τεχνών, στην πολιτιστικού περιεχομένου, πολύ ενδιαφέρουσα σειρά "Σκέψη, Χρόνος, Δημιουργοί",την οποία διευθύνει ο Ματθαίος Μουντές.
Τα βιβλία της σειράς το 1997 είναι:
Η φετινή παραμονή της Πρωτοχρονιάς στον "Βρούτο" (Βουλγαροκτόνου 67, Στρέφη) θα είναι "ντυμένη" στα μουσικά χρώματα του Μίκη Θεοδωράκη,με τη λαϊκή ορχήστρα,που φέρει το όνομά του και ερμηνευτές τους Βασίλη Λέκκα, Κώστα Θωμαϊδη, Αλέξια, Χρυσούλα Χριστοδούλου σε δημιουργίες του συνθέτη. Παρών θα είναι και ο ίδιος, που μαζί με φίλους θα αποχαιρετήσει το χρόνο που φεύγει και να υποδεχτεί το νέο. Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει στις 11μ.μ., θα διακοπεί λίγο μετά τα μεσάνυχτα για την κοπή της βασιλόπιτας και θα συνεχιστεί μέχρι τις πρωινές ώρες.
Στη σημερινή πανηγυρική συνεδρία της Ακαδημίας Αθηνών θα μιλήσει (6μμ) ο πρόεδρος Νικόλαος Ματσανιώτης με θέμα "Κλωνοποίηση: Βιολογικό θαύμα ή απειλή".Θα ακολουθήσει έκθεση του αναπληρωτή Γενικού Γραμματέα Νικολάου Κονόμη για το έργο της Ακαδημίας κατά το 1997. Ακόμη, θα απονεμηθούν μετάλλια, βραβεία και έπαινοι και θα προκηρυχτούν νέα βραβεία. Τέλος, η Ακαδημία αποφάσισε να περιορίσει τον αριθμό των φωτογράφων που θα παρακολουθούν τις πανηγυρικές συνεδρίες της, λόγω της πολυάριθμης παρουσίας τους και του συνωστισμού που δημιουργείται.
Το Λαογραφικό Ιστορικό Μουσείο Λάρισας με την ευκαιρία των εκατό χρόνων από τον Ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897, κυκλοφόρησε σε ελληνική μετάφραση, το βιβλίο του Κ. Ρόσε "Με τους Ελληνες στη Θεσσαλία".Ο Κ. Ρόσε, δικηγόρος και έφεδρος αξιωματικός, παρακολούθησε τις πολεμικές επιχειρήσεις στη Θεσσαλία κατά τον Ελληνοτουρκικό πόλεμο, ως ειδικός πολεμικός ανταποκριτής του πρακτορείου "Ρόιτερ". Το βιβλίο του Αγγλου ανταποκριτή κυκλοφόρησε μετά τη λήξη του πολέμου το 1897.
Το βιβλίο παρουσιάζει πολύπλευρο ενδιαφέρον, αφού εκτός από τα πολεμικά γεγονότα παρατίθενται και λαογραφικά και ηθογραφικά στοιχεία της περιοχής και της εποχής, καθώς και χάρτες και σχεδιαγράμματα του Κ. Ρόσε και σκίτσα που δίνουν παραστατικότητα στην εξιστόρηση των γεγονότων. Η μετάφραση είναι του Αναστάσιου Δαρβέρη,η επιμέλεια των κειμένων των: Αγγελικής Βαφειαδάκη, Ευτυχίας Γκανούρη, Λίνας Μουσιώτη.
Το έργο "Θεσσαλονίκη", με υπότιτλο "Η σιωπή των Βαλκανίων", που αποτελεί μια ειδική σύνθεση του Γκόραν Μπρέγκοβιτς παρουσιάζεται στη σημερινή τελετή (9.30μ.μ.) λήξης της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας". Το έργο διαδραματίζεται σε τρία επίπεδα. Δύο ζωντανά στη σκηνή και ένα κινηματογραφικό στη γιγαντοοθόνη του Παλαί ντε Σπορ. Το πολυθέαμα θα μεταδοθεί από τη "Γιουροβίζιον", μέσω ΝΕΤ σε απευθείας σύνδεση. Το κόστος των βιντεοπαραγωγών ανέρχεται σε 110 εκατομ. δρχ. και σε 120 εκατομ. το ζωντανό θέαμα, ενώ τα έσοδα υπολογίζονται σε 70 περίπου εκατομ. Ταυτόχρονα, με την προβολή του βίντεο ο Μπρέγκοβιτς θα διευθύνει τους μουσικούς και τραγουδιστές, συνθέτοντας ένα οργανωμένο πολυθέαμα, για την πραγματοποίηση του οποίου δούλεψαν 200 καλλιτέχνες και ισάριθμοι τεχνικοί.
Το δεύτερο μέρος της βραδιάς ανοίγει ο Γιώργος Νταλάρας,που θα ερμηνεύσει τραγούδια του συνθέτη από προηγούμενες δισκογραφικές δουλιές του.
Τα εισιτήρια κοστίζουν 5.000 και 3.000 δρχ.