ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Φλεβάρη 1998
Σελ. /49
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Διαδρομές με ήχους και εικόνες

Ο Μανώλης Φάμελλος μιλά για τη "Μαύρη αγάπη" και τους "Ποδηλάτες", για τη δισκογραφία και τη Θεσσαλονίκη

"Ελα, χαμογέλα" μας είπαν πριν δύο χρόνια, προσκαλώντας σ' ένα "ταξίδι" στ' άδυτα της ψυχής, σε μια "διαδρομή" γεμάτη ήχους και εικόνες. Ο Μανώλης Φάμελλος και οι "Ποδηλάτες",δύο χρόνια μετά την τελευταία τους δισκογραφική δουλιά, γιορτάζουν την επέτειο των έξι χρόνων παρουσίας τους στα μουσικά μας πράγματα με έναν νέο δίσκο, που φέρει τον τίτλο "Μαύρη αγάπη".Ο τρίτος κατά σειρά δίσκος τους, που αναμένεται σύντομα να κυκλοφορήσει, περιλαμβάνει έναν κύκλο επτά τραγουδιών, τα οποία βασίζονται σε διασκευασμένους παραδοσιακούς στίχους, αλλά και πρωτότυπους. Παράλληλα, το γνωστό γκρουπ από τη Θεσσαλονίκη έχει ξεκινήσει τις εμφανίσεις του στην Αθήνα, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα της "Ιεράς Οδού",όπου μέχρι τα τέλη Φλεβάρη θα παρουσιάζει αντιπροσωπευτικές στιγμές της μέχρι τώρα δισκογραφικής του πορείας, αλλά και καινούρια τραγούδια.

Ηχητική προσέγγιση

Αναφερόμενος στη "Μαύρη αγάπη" ο Μανώλης Φάμελλος μας λέει: "είναι ένας δίσκος μέσης διάρκειας με τραγούδια, που κινούνται στο ίδιο κλίμα και θέμα. Περιλαμβάνει τραγούδια που στιχουργικά είναι βασισμένα στην παραδοσιακή ποίηση, καθώς και κάποια αυτούσια δημοτικά, τα οποία έχω διασκευάσει και προσαρμόσει στα μέτρα της μουσικής μας. Τα περισσότερα είναι παραδοσιακά δίστιχα, που τα βρήκα ανατρέχοντας σε ποιητικές συλλογές και τα διαμόρφωσα σε τραγούδια".

Οι λόγοι που τον οδήγησαν ν' ασχοληθεί με αυτό το υλικό; "Ακατανόητοι" για τον ίδιο, καθώς όπως λέει: "δεν υπάρχει κάποιο διαμορφωμένο υλικό με το οποίο ασχολούμαι. Ανατρέχοντας στη δημοτική ποίηση βρίσκω λόγο και εικόνες που με κεντρίζουν, κάποια στοιχεία που με συγκινούν. Εξάλλου, και στα δικά μου πράγματα αυτό που κυριαρχεί είναι η εικόνα. Είναι ένα υλικό, που ανακατασκευάζεται, που δημιουργείται σε νέα βάση και νέα λογική με απρόβλεπτη ηχητική προσέγγιση".

Αποτέλεσμα; Ενας "ηχητικός περίγυρος εντελώς διαφορετικός", αφού για τον Μ. Φάμελλο στις μέρες μας "δεν έχει νόημα να αναπαράγεις τα δημοτικά τραγούδια", μιας κι "έχουν εκλείψει οι συνθήκες και η κοινωνική βάση που τα δημιούργησε". Η καταγραφή, πάντως, των δημοτικών τραγουδιών παραμένει για τον ίδιο "κάτι σπουδαίο και αναγκαίο".

"Είναι, λέει ο Μ. Φάμελλος, καθαρά προσωπικοί οι λόγοι για τους οποίους καταπιάνομαι με αυτό το υλικό. Δεν ισχυρίζομαι ότι αναζητώ τη χαμένη λειτουργικότητα που είχαν τα δημοτικά τραγούδια. Δεν τα προσεγγίζω ούτε με ευλάβεια, ούτε με διάθεση σαρκαστική. Απλώς είναι κάτι το οποίο με συγκινεί και θέλω να το κάνω δικό μου με τον τρόπο μου".

Του δίσκου τα... προβλήματα

Με τον συγκεκριμένο κύκλο τραγουδιών ολοκληρώνεται η πρώτη περίοδος της δουλιάς του σχήματος, που ξεκίνησε δισκογραφικά το Μάρτη του '93. "Αισθανόμαστε, λέει ο Μ. Φάμελλος, ότι έχουμε καλύψει κάποιες αναζητήσεις μας, ότι έχουμε εξαντλήσει τα περιθώρια ενός ήχου και θέλουμε να δοκιμάσουμε κάτι εντελώς καινούριο. Κάτι, που θα είναι πιο ηλεκτρικό, πιο πειραματικό, πιο τολμηρό".

Αναφερόμενος στην ιστορία του συγκροτήματος λέει ότι "το σχήμα γεννήθηκε εντελώς συμπτωματικά πριν έξι χρόνια. Είχα ένα υλικό, αποτέλεσμα της επαφής μου με διάφορα συγκροτήματα, της γειτονιάς καταρχήν, του χώρου σε δεύτερο επίπεδο. Στην πορεία της ηχογράφησης κάποιων τραγουδιών δημιουργήθηκε το σχήμα, στην αρχή λίγο "ρευστό", καθώς εναλλάσσονταν τα περισσότερα μέλη, και αργότερα με τη σημερινή του σύνθεση".

Η διαδρομή, πάντως, στη δισκογραφία δεν ήταν πάντα η αναμενόμενη. "Η σχέση, λέει ο Μ. Φάμελλος, που είχαμε και συνεχίζουμε να έχουμε με τη δισκογραφία είναι επεισοδιακή, ο δρόμος μας σε αυτήν ήταν δύσκολος. Οι δυσκολίες ήταν διαφορετικές σε κάθε περίπτωση. Ξέρουμε, βεβαίως, ότι αυτό που δημιουργούμε είναι κάτι ειδικό. Δεν έχουμε να κάνουμε με ένα κοινό το οποίο προϋπάρχει, αλλά καλούμαστε κάθε φορά να το δημιουργήσουμε εκ του μη όντος. Το γεγονός αυτό, λοιπόν, δημιουργεί δυσκολίες στο να επιβάλλουμε τους δικούς μας όρους. Εξάλλου, το κατά πόσο μπορείς ν' ασκείς πίεση και να επιβάλλεις τη δουλιά σου είναι συνάρτηση και της εμπορικής εμβέλειας που έχεις".

Διαπιστώνοντας ότι "διάφορα νέα συγκροτήματα, που προσπαθούν να αρθρώσουν το λόγο τους και μέσω της δισκογραφίας βρίσκονται αντιμέτωπα με τέτοια προβλήματα" ο Μ. Φάμελλος σημειώνει ότι "αυτά τα προβλήματα είναι μέσα στο πρόγραμμα και δε νομίζω ότι μπορούν ν' απαλειφθούν συνολικά". Παρόλα αυτά, για τον ίδιο "τα τελευταία χρόνια υπάρχει ένα άνοιγμα στους νέους καλλιτέχνες, αρκετοί από τους οποίους έκαναν πωλήσεις" και ότι "κυκλοφορούν πολλά καλά τραγούδια".

Μηχανισμών διαπλοκές

Ζώντας και δουλεύοντας στη Θεσσαλονίκη ο Μ. Φάμελλος λέει ότι είναι μια πόλη που "έχει το ιδανικό μέγεθος και ευνοεί τις ζυμώσεις. Υπάρχει ένας κύκλος μουσικών που είναι διαμορφωμένος σε μια μικρή κοινωνία, καθώς στη Θεσσαλονίκη δεν είναι κατακερματισμένα τα πράγματα, όπως στην Αθήνα".

Σχολιάζοντας τις επιπτώσεις που είχαν για την πόλη τα πεπραγμένα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, λέει: "σ' ένα "μολυσμένο" περιβάλλον δεν ανθίζει κάτι εύκολα. Εξάλλου, δεν περιμένω θαύματα από κανενός είδους διοργάνωση ανάλογων μεγεθών. Θα ήταν νομίζω αφελές να περίμενα από έναν τέτοιο οργανισμό να βοηθήσει την υπόθεση του πολιτισμού, στην πόλη, στην Ελλάδα γενικότερα, καθώς γύρω από αυτόν διαπλέκονται πλήθος συμφερόντων σε πολιτικό, κρατικό, τοπικό, κοινωνικό επίπεδο. Οταν, λοιπόν, τα πάντα λειτουργούν στο πλαίσιο ενός τέτοιου μηχανισμού, που δεν αποσκοπεί να δημιουργήσει πολιτισμό και έργα υποδομής, αλλά να επωφεληθεί σε όλα τα επίπεδα, δεν μπορείς να έχεις μεγάλες προσδοκίες. Το μόνο ίσως κέρδος από αυτή την υπόθεση είναι ότι θα μείνουν κάποια έργα στην πόλη".

Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ

ΑΝΑΓΓΕΛΤΙΚΑ 1ης ΕΝΘΕΤΟΥ

Σ Ι Ν Ε Μ Α

Για το δικαίωμα

να είναι ελεύθεροι

Συζήτηση με τον σκηνοθέτη της ταινίας "Βασιλική", Βαγγέλη Σερντάρη, που κέρδισε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τα βραβεία καλύτερης ταινίας, από την Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου, καλύτερης μουσικής και "βγαίνει" στις αίθουσες στις 6 Φλεβάρη

Σελίδα 3

Λ Α Ο Γ Ρ Α Φ Ι Κ Ο

Μ Ο Υ Σ Ε Ι Ο

Λ Α Ρ Ι Σ Α Σ

Φιλόξενη γωνιά

παροδοσιακού

πολιτισμού

Με στόχο την παρουσίαση των διαφόρων εκφάνσεων του υλικού και πνευματικού βίου των ανθρώπων της προβιομηχανικής εποχής, με έμφαση κυρίως στη Λάρισα και κατ' επέκταση στη Θεσσαλία, οι συλλογές του Μουσείου αριθμούν σήμερα, περίπου οκτώ χιλιάδες αντικείμενα του παραδοσιακού και αστικού παραδοσιακού προβιομηχανικού βίου

Σελίδα 4

Ε Υ Α Γ Γ Ε Λ Ι Σ Μ Ο Σ

Προσφορά κόντρα

σε πολλαπλές επιθέσεις

Στο Νοσοκομείο νοσηλεύτηκαν 37.000 ασθενείς, όσους, δηλαδή, και ο πληθυσμός του νομού Γρεβενών. Ακόμα καταγράφηκαν στα εξωτερικά ιατρεία και στα επείγοντα πάνω από 235.000 περιστατικά. Και ο "Ευαγγελισμός" κινείται στη δική του σφαίρα και δεν υπακούει σε γενικότερες κυβερνητικές επιλογές για την υγεία

Σελίδα 8 - 9

Α Θ Λ Η Τ Ι Σ Μ Ο Σ

Στις διαταγές των

μεγαλοεπιχειρηματιών

Τα αποτελέσματα της σύσκεψης των Ευρωπαϊκών Επαγγελματικών Ενώσεων στην Αθήνα. Υποβαθμίζονται οι ποδοσφαιρικές Ομοσπονδίες και Εθνικές ομάδες

Σελίδα 14

Α Υ ΤΟ Κ Ι Ν Η Τ Ο

Πρωτάθλημα ράλι

Μόντε Κάρλο

Από τον πρώτο αγώνα έδειξε τα "δόντια" του ο Κάρλος Σάινθ. Με τη νέα Corola έτοιμη να αντιμετωπίσει τους αντιπάλους έφθασε χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες στη νίκη

Σελίδα 13



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ