ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 26 Απρίλη 1998
Σελ. /48
ΚΕΝΗ
Το κινέζικο σκάκι

3ο μέρος (τελευταίο)

Οι κινήσεις των κομματιών

Ο Στρατηγός (Ρ) κινείται ένα σημείο οριζόντια ή κάθετα (ποτέ διαγώνια) και δεν μπορεί να βγει απ' το παλάτι. Εχει λοιπόν στη διάθεσή του μόνο 9 σημεία. Οι αντίπαλοι Στρατηγοί απαγορεύεται να βρεθούν αντιμέτωποι στην ίδια κάθετο, χωρίς να υπάρχει ανάμεσά τους κάποιο κομμάτι (οποιουδήποτε χρώματος). Αυτό μπορεί να δημιουργήσει περίεργες καταστάσεις ματ στο φινάλε, αφού είναι Στρατηγός είναι ικανός να αποκόψει τον αντίπαλο Στρατηγό!

Ο Φύλακας (Φ) κινείται μόνο κατά ένα σημείο διαγώνια και δεν μπορεί να βγει από το παλάτι. Είναι, επομένως, ένα καθαρά αμυντικό κομμάτι. Και οι δύο φύλακες μαζί διαθέτουν πέντε σημεία.

Ο Ελέφαντας (Ε) είναι ακόμα ένα αμυντικό κομμάτι. Κινείται κατά δύο σημεία διαγώνια προς όλες τις κατευθύνσεις, αλλά μόνο αν το ενδιάμεσο σημείο είναι κενό, και μόνο στο δικό τους μισό της σκακιέρας. Δεν επιτρέπεται να περάσουν το ποτάμι και άρα περιορίζονται σε επτά μόνο διασταυρώσεις.

Το Αλογο (Ι) κινείται όπως ο ίππος στο σκάκι, με τη διαφορά ότι το άλμα του θεωρείται ότι πραγματοποιείται σε δύο βήματα. Το πρώτο βήμα γίνεται ορθογώνια (οριζόντια ή κάθετα) και το δεύτερο διαγώνια. Αυτό σημαίνει ότι για να μπορεί να κινηθεί πρέπει το αμέσως επόμενο σημείο (σε ορθογώνια βάση) να είναι κενό.

Το Αρμα (Π) κινείται ακριβώς όπως ο πύργος.

Το Κανόνι (Κ) κινείται όπως ο πύργος, αλλά για να "πάρει" ένα κομμάτι πρέπει να περάσει πάνω από ένα κομμάτι οποιουδήποτε χρώματος και να "πάρει" το πρώτο κομμάτι που θα συναντήσει στην ίδια γραμμή. το Κανόνι δίνει σαχ με τον ίδιο τρόπο που κινείται. Μπορεί δηλαδή κάποιος να δέχεται σαχ από κανόνι και να το αντιμετωπίσει αποσύροντας το κομμάτι του που μεσολαβεί ανάμεσα στο Κανόνι και τον Στρατηγό!

Ο Στρατιώτης (Σ ή -), τέλος, κινείται κατά ένα σημείο προς τα εμπρός και "παίρνει" κατά τον ίδιο τρόπο (όχι, δηλαδή, διαγώνια). Οταν περάσει το ποτάμι αποκτά το δικαίωμα, εκτός από την προς τα εμπρός κίνηση, να κινείται και οριζόντια, κατά ένα πάντα σημείο. Φτάνοντας στην τελευταία γραμμή μπορεί πλέον να κινηθεί μόνο οριζόντια. Δεν υπάρχει προαγωγή, με την έννοια που υπάρχει στο σκάκι.

Ο σκοπός του παιχνιδιού

Σκοπός του παιχνιδιού είναι το ματ. Αλλά υπάρχουν δύο θεμελιώδεις διαφορές από το σκάκι:

1) Το πατ δεν είναι ισοπαλία, αλλά κερδίζει αυτός που κάνει πατ τον αντίπαλο.

2) Το διαρκές σαχ απαγορεύεται. Ο παίχτης που δίνει το σαχ πρέπει να αλλάξει κίνηση και να μην επαναλάβει το ίδιο σαχ.

Η ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΥ

Λ: Ρζ6, Βθ8, Ιγ6, Αα8, Αδ4, Στρ. β3 (6)

Μ: Ρδ5, Πα1, Ια6, Ιγ2, Αη6, Στρ. β6, β5, γ3, δ3, δ6, ζ7, ζ4 (11)

Ενα όμορφο και τεχνικό τεσσάρι με πολλούς συνδυασμούς και πολλά κρίσιμα τετράγωνα. Παίζουν τα λευκά και κάνουν ματ σε (4) τέσσερις κινήσεις. Πολλά τα κομμάτια του μαύρου, καθώς και οι άμυνές του.

Μοναδική κίνηση είναι το 1. Βθ3(!), όσο και αν προκαλούσε το 1. ΑΧβ6. Τώρα απειλεί 2. Βζ3 Αε4 3. Βθ5, καθώς και 2. Αβ6 Ιγ5 3. Ια7 και 4. Ιβ5. Αν 1... Ιγ5 2. Βζ5 Αζ5 3. Ιε7 Ρδ4 4. Ιζ5 ματ. Ακόμα στο 1... Ιδ4 2. Βδ3 Αδ3 3. Ιβ4 Ργ5 4. Ιδ3 ματ!

Αν τέλος. 1... Ιε3 2. Βε6+! ζΧΒ 3. Ιδ8+ Ρδ4 4. ΙΧε6+ΜΑΤ!!

Πολύ στρατηγικό

Πριν 69 χρόνια δημιουργήθηκε η όμορφη αυτή σύνθεση του Τζορτζ Στσόριες, όπου τα λευκά παίζουν και κάνουν ματ σε (4) τέσσερις κινήσεις.

Λ: Ρθ1, Βα8, Ιθ3, Αζ3, Αθ8, Στρ. η4 (6)

Μ: Ρε5, Πζ6, Ιγ5, Στρ. β6, δ4, δ6, ε6, η5, θ4 (9)

Η ΓΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΤΙΔΑΣ

Σχετικά εύκολες οι σημερινές ασκήσεις (ειδικά η πρώτη). Δίνουν όμως τα στοιχεία που θέλουμε, προκειμένου στο (1) να νικήσουν τα μαύρα, ενώ στο (2) τα λευκά να βρουν τον τρόπο να διασπάσουν τις θέσεις του μαύρου φθάνοντας και αυτά στη νίκη.

Διάγραμμα 1

Διάγραμμα 2

Στα προηγούμενα: Στο (1) η επίθεση του μαύρου είναι άμεση. 1... ΒΧθ3+ 2. ΑΧΒ ΠΧΑ+ 3. ΡΧΠ Πθ8+ 4. Ρη4 ζ5+ 5. Ρη5 Πθ5+ ματ. Στο (2) τα λευκά έπαιξαν 1. Βα6! με απειλή 2. Πδ1 ματ. Αν 1... Πβ7+ 2. Αβ6+ ματ. Αν 1... Πε4+ 2. Αδ4+Χ. Επίσης στο 1...δ5+ 2. Αγ5 ΜΑΤ!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ