ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Απρίλη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΟΙΟΥ "ΕΘΝΟΥΣ" ΕΘΝΑΡΧΗΣ Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ;

Σε μια από τις συντηρητικές εφημερίδες διαβάσαμε και την εξής φράση, ως επικήδειο για τον Κ. Καραμανλή: "Εφυγε ο τελευταίος εθνάρχης". Κάποιοι άλλοι, τούτες τις ίδιες μέρες, κάνοντας χρήση του "ο νεκρός δεδικαίωται" και επαναλαμβάνοντας το στερεότυπο "θα τον κρίνει η Ιστορία", ξεδίπλωσαν τις δικές τους απόψεις γύρω από τον εκλιπόντα, με μια εμφανή διάθεση ενταφιασμού και της Ιστορίας και της ιστορικής μνήμης.

***

Το δικαίωμα συμμετοχής, όμως, στην ιστορική μνήμη, δεν το έχουν μόνο οι τελετάρχες των "εθναρχών". Παράλληλα, ο σεβασμός στην πιο προσωπική στιγμή ενός ανθρώπου, που δεν είναι άλλη από το θάνατό του, δεν μπορεί να συνοδεύεται από την υποκρισία ή τη φίμωση εκείνων που εκτιμούν διαφορετικά τα πράγματα, σε ό,τι αφορά την άποψη και την κρίση που συνοδεύει τη διαδρομή του τεθνεώτος. Αυτό θα σήμαινε απρέπεια κατά της Ιστορίας. Και αυτό ισχύει για όλους. Και για τον Κ. Καραμανλή.

Κάνοντας χρήση, λοιπόν, του δικαιώματος να μην αφήνουμε τη σχέση μας με την ιστορία στις διαθέσεις των άλλων, θα συμφωνήσουμε απόλυτα με τον χαρακτηρισμό "εθνάρχης", που αποδίδεται στον Κ. Καραμανλή. Μόνο που θα συμπληρώσουμε: "Ποιου έθνους;". Το ερώτημα και ο διαχωρισμός των... εθνών είναι παλιός. Τόσο παλιός, όσο και ο διαχωρισμός ανάμεσα στους φτωχούς και στους πλούσιους, στους εκμεταλλευόμενους και στους εκμεταλλευτές, στους "έχοντες" και στους "μη έχοντες", στα αφεντικά και στους υπαλλήλους τους, στους αστούς και στους προλετάριους.

***

Δεν υπάρχει, επομένως, ένα έθνος. Τόσο εντός, όσο και εκτός των συνόρων μιας χώρας, τα έθνη είναι δυο. Από τη μια μεριά, είναι το "έθνος" των αριστοκρατών, που αργότερα μετεξελίχθηκαν σε φεουδάρχες και που με τη σειρά τους έγιναν καπιταλιστές. Από την άλλη, είναι το έθνος των δούλων, που έδωσαν τη θέση τους στους πληβείους, εκείνοι στους δουλοπάροικους και αυτοί με τη σειρά τους στους εργάτες, σε όλους τους εργαζόμενους.

Πράγματι, ο Κ. Καραμανλής είναι εθνάρχης, αλλά του δικού του έθνους. Του έθνους των αστών κεφαλαιοκρατών. Είναι αλήθεια ότι τα συμφέροντα αυτού του έθνους τα εξυπηρέτησε με επάρκεια. Οσο για τους άλλους, για το άλλο έθνος, την εποχή που συντελούνταν το "θαύμα" της πρώτης καραμανλικής οχταετίας, της "οκταετίας της δημιουργίας" κατά την "Καθημερινή", εκείνο το άλλο έθνος είτε βρισκόταν στις φυλακές και τις εξορίες, είτε μετανάστευε στις στοές του Βελγίου, είτε δούλευε για... τρεις και εξήντα.

Σε ό,τι αφορά τη δεύτερη πρωθυπουργική θητεία Καραμανλή, και πάλι το έθνος των πλουτοκρατών βρήκε στο πρόσωπό του έναν άξιο διαχειριστή των συμφερόντων του. Δίπλα, όμως, στις τότε διακηρύξεις για την "κατάργηση της πάλης των τάξεων", δίπλα στις τελετές για την είσοδο στην ΕΟΚ, δίπλα στα στεντόρεια "ανήκομεν εις την Δύσιν" και στον "εγκαινιασμό" των σύγχρονων θεμελίων του δικομματισμού - για τα οποία η άρχουσα τάξη έχει κάθε λόγο να υμνεί τον εθνάρχη της - το άλλο έθνος, το έθνος των εκμεταλλευόμενων, έζησε την αστυνομοκρατία, έμαθε να ξυπνά και να κοιμάται με το "λιτότης".

***

Αλλά "ο νεκρός δεδικαίωται", λένε. Ρωτάμε: Αν κριτήριο για τη δικαίωση είναι το γεγονός του θανάτου, τότε τι νόημα έχουν οι πράξεις κάποιου ενόσω είναι ζωντανός; Ρωτάμε: Ο Λαμπράκης δικαιώθηκε, επειδή πέθανε ή επειδή πέθανε όπως πέθανε, και πέθανε όπως πέθανε επειδή έζησε όπως έζησε; Κι αν δικαιώθηκε επειδή πέθανε, το ίδιο δικαιωμένοι είναι οι φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί της δολοφονίας του, επειδή κι αυτοί πέθαναν ή κάποτε θα πεθάνουν; Ο Κουμής και η Κανελλοπούλου, οι δολοφονημένοι από το κράτος που υποτίθεται ότι είχε εκδημοκρατιστεί, 6 χρόνια μετά την έλευση Καραμανλή από το Παρίσι, αν δικαιώθηκαν επειδή πέθαναν, το ίδιο δικαιωμένοι θα είναι οι δολοφόνοι τους, επειδή κι αυτοί κάποτε θα πεθάνουν;

Προφανώς, η παραπάνω θεωρία δεν ισχύει. Οσο κι αν είναι βολική. Βέβαια, οι κάτοχοι των ΜΜΕ, οι αφεντάδες και κυρίαρχοι της οικονομικής και πολιτικής εξουσίας που ανήκουν στο έθνος που τίμησε ο Κ. Καραμανλής, την αξιοποιούν για να γράψουν την Ιστορία στα μέτρα τους.

***

Πέρα, πάντως, από τα δικά τους μέτρα, υπάρχει το μέτρο της αλήθειας και της πραγματικότητας. Μια πραγματικότητα, που ήταν τόσο βαριά τη δεκαετία του '50 και του '60, που όσοι είχαν "ζωγραφίσει" τη μαύρη πλευρά της, έφυγαν νύχτα από τη χώρα. Ηταν εκείνοι που τις ομάδες περιφρούρησης του Ντε Γκολ, κατά την επίσκεψή του στην Ελλάδα, τις επάνδρωναν με τους κατοπινούς δολοφόνους του Λαμπράκη, τους πρωταγωνιστές της "Καρφίτσας" και τους επιφορτισμένους με το να ψηφίζουν δυο και τρεις φορές στις εκλογές του '61. Ηταν εκείνοι που όχι μόνο ήταν απόντες από τις μεγάλες δοκιμασίες αυτής της χώρας, όπως την περίοδο της Κατοχής ("ο Καραμανλής δεν παρασύρθηκε στα βουνά", λέει η Ελένη Βλάχου στα απομνημονεύματά της, απευθύνοντας... έπαινο στον εκλιπόντα), αλλά και όταν αργότερα έγιναν πρωθυπουργοί, τίμησαν στους υπουργικούς θώκους άτομα σαν τον Θεμελή, που ως νομάρχης της Κατοχής διακήρυσσε ότι "πας λαμβάνει τα όπλα κατά των Γερμανών δεν είναι Ελλην"... Ομως, αυτό, το ίδιο μέτρο της αλήθειας και της πραγματικότητας, για το οποίο μιλήσαμε, έχει το "κουσούρι" να μη χαρίζεται ούτε στους εθνάρχες. Πολύ περισσότερο, που στα συρτάρια της η Ιστορία έχει καταχωρήσει τις επιστολές των εθναρχών στους "πρωθυπουργούς" της χούντας. Εχει αποφανθεί για το τι σήμαινε εκείνο το "Καραμανλής: Εργα και όχι λόγια" της εποχής των τραμ, της πλατείας Ομονοίας και της αντιπαροχής. Εχει αποφανθεί για τους εθνάρχες, που υπέγραφαν στη Ζυρίχη και στο Λονδίνο τις γνωστές συμφωνίες και ξεστόμιζαν κατόπιν το "επιχείρημα" ότι "η Κύπρος είναι μακριά", που δεν έκρυβαν ότι η πρόσδεση της χώρας στον ιμπεριαλισμό της ΕΟΚ γινόταν για "πολιτικούς λόγους", ενώ οι ελιγμοί τους και "τα φεύγουμε από το ΝΑΤΟ" εκδηλώθηκαν για να μη φύγουμε ποτέ από το ΝΑΤΟ.

Θα το επαναλάβουμε: Για το έθνος τους, τέτοιοι εθνάρχες σαν τον Κ. Καραμανλή, είναι πράγματι άξιοι.

Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

"Ο νεκρός δεδικαίωται", λένε. Ρωτάμε: Ο Λαμπράκης δικαιώθηκε επειδή πέθανε ή επειδή πέθανε όπως πέθανε, και πέθανε όπως πέθανε, επειδή έζησε όπως έζησε; Κι αν δικαιώθηκε επειδή πέθανε, το ίδιο δικαιωμένοι είναι οι φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί της δολοφονίας του, επειδή κι αυτοί πέθαναν ή κάποτε θα πεθάνουν;


ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΥΠΟΨΗΦΙΑΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥ, ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ "ΔΗΜΟΤΙΚΗΣΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ" ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ
Με όπλο τον ενωμένο ταξικό αγώνα

- Σήμερα το απόγευμα, η "Δημοτική Αγωνιστική Συσπείρωση" διοργανώνει εκδήλωση - συγκέντρωση, στα πλαίσια της Εργατικής Πρωτομαγιάς, με θέμα την ανεργία. Ποιο είναι το μήνυμα αυτής της πρωτοβουλίας;

- Το μήνυμα έχει πολλαπλούς αποδέκτες. Απευθύνουμε μήνυμα στη σημερινή Δημοτική Αρχή της πόλης, θέλοντας να τονίσουμε πως είναι δική της κύρια υποχρέωση να κινητοποιηθεί για ένα τόσο σοβαρό θέμα και να μην αρκείται μόνο σε λεκτικά ευχολόγια. Απευθύνουμε μήνυμα στους εργαζόμενους και στους άνεργους, στους νέους και στις νέες, σε όλους τους δημότες της πόλης μας, καλώντας τους να ενεργοποιηθούν ενάντια στη διάλυση θεμελιωδών δικαιωμάτων τους. Να αντισταθούν στην κατάργηση του 8ωρου, της κοινωνικής ασφάλισης, των συνταξιοδοτικών τους δικαιωμάτων, των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, που με αγώνες, κόπους και θυσίες δεκαετιών, απέκτησαν οι εργαζόμενοι. Και να συνειδητοποιήσουν πως μοναδικό συμπαραστάτη σ' αυτόν τον αγώνα τους θα έχουν τη "Δημοτική Αγωνιστική Συσπείρωση" και αυτή πρέπει να εμπιστευτούν στις εκλογές του Οκτώβρη.

- Ο φετινός εορτασμός της Πρωτομαγιάς, όπως εντοπίσατε, συνοδεύεται από μία ολομέτωπη επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα και κεκτημένα. Αυτή η επίθεση εκδηλώνεται και στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης;

- Η Τοπική Αυτοδιοίκηση τα τελευταία χρόνια έχασε εκείνα τα κύρια λαϊκά χαρακτηριστικά της, της διεκδίκησης και της μαχητικότητας για τη λύση των προβλημάτων, της ανεξαρτησίας και αυτοτέλειας από την κεντρική εξουσία και μετατράπηκε σε πιστό υπηρέτη και διαχειριστή του ίδιου του συστήματος. Ετσι, φορολογούν δεύτερη και τρίτη φορά τους δημότες, ιδιωτικοποιούν υπηρεσίες του Δήμου, μιλούν για κυλιόμενα ωράρια των εργαζομένων, καταργώντας Κυριακές και αργίες. Με την εφαρμογή των Τοπικών Συμφώνων Απασχόλησης κοροϊδεύουν από τη μια τους άνεργους και μεταφέρουν από την άλλη τα βάρη στις πλάτες των χρηστών για τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Καταργούν τις κοινωνικές παροχές του Δήμου προς τους δημότες.

- Πώς πρέπει να απαντήσουν οι εργαζόμενοι, αλλά και οι αιρετοί σ' αυτή την επίθεση; Ποιος ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσει ο θεσμός, ώστε να επιτελέσει τον πραγματικό του ρόλο, αυτόν της εξυπηρέτησης των συμφερόντων του εργαζόμενου ανθρώπου;

- Οι εργαζόμενοι έχουν ένα όπλο και μ' αυτό πρέπει να απαντήσουν. Αυτό είναι ο ενωμένος ταξικός τους αγώνας και η απομόνωση, έτσι, των συμβιβασμένων ηγεσιών του συνδικαλιστικού κινήματος. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, αναλαμβάνοντας τις δικές της ευθύνες, πρέπει να είναι δίπλα και μπροστά σ' αυτούς τους αγώνες, υπερασπιζόμενη τα συμφέροντα των εργαζομένων και όχι αυτά που επιβάλλουν κυβέρνηση, βιομήχανοι και Ευρωπαϊκή Ενωση. Σ' αυτόν τον κοινό αγώνα, εργαζομένων, συνδικάτων και Τοπικής Αυτοδιοίκησης βρίσκεται η ελπίδα για το αύριο. Οι εργαζόμενοι έχουν άλλο ένα όπλο στα χέρια τους κι αυτό είναι η ψήφος στις ερχόμενες δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές. Σ' αυτές μπορούν και πρέπει να αναδείξουν δημοτικές και νομαρχιακές αρχές, που δεν είναι υποταγμένες στα κυβερνητικά κελεύσματα. Που δε συμβιβάζονται με την κυρίαρχη αντιλαϊκή πολιτική. Που θα μπούνε μπροστά στις λαϊκές κινητοποιήσεις και θα ενεργοποιήσουν το μαζικό κίνημα των Δήμων τους. Που θα είναι συμπαραστάτες στους αγώνες των δημοτών και των εργαζομένων για επίλυση των προβλημάτων τους.

Χ. Δ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ