ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 8 Μάη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ
Η επιστροφή των ανθρώπων

"Ανακωχή"

Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Ιταλοεβραίου συγγραφέα Πρίμο Λέβι είναι το φιλμ του Φραντσέσκο Ρόζι.Ο Πρίμο Λέβι στη διάρκεια του Β Παγκόσμιου Πολέμου, νέος ακόμα, έφτιαξε με τους φίλους του μια μικρή αντιστασιακή ομάδα κι ανέβηκε στο βουνό. Γρήγορα, όμως, μια προδοσία έριξε την ομάδα του στα χέρια των Γερμανών κι ο Λέβι, ύστερα από τη σύλληψή του μεταφέρθηκε σε ένα από τα στρατόπεδα του Αουσβιτς, για να ακολουθήσει τη μοίρα των χιλιάδων κρατούμενων μέσα σε αυτή τη βιομηχανία μαζικής παραγωγής του θανάτου. Ομως ο Πρίμο Λέβι επέζησε. Επέζησε γεμάτος ενοχές για τον εαυτό του, που δε βρέθηκε ακόμη πιο αδύναμος μέσα σε εκείνη την επίγεια κόλαση, και με τη συνείδηση μιας αποστολής που έγινε γι' αυτόν λόγος ύπαρξης: Να γράψει αυτά που έζησε. Στο βιβλίο του "Αν αυτό είναι ο άνθρωπος" αποτυπώνει μέσα από ένα χρονικό της παραμονής του στο Αουσβιτς, αυτόν τον ολοκληρωτικό πόλεμο του ανθρώπου ενάντια στον άνθρωπο. Οχι τον πόλεμο που κάποια ρομαντική φαντασία τον τοποθετεί σε πεδία τιμής και δόξας με σάλπιγγες και ιαχές. Αλλά τον ακραίο αγώνα ανάμεσα στην ανθρώπινη δύναμη που μάχεται μόνον, για να διατηρήσει τη φυσική της υπόσταση και την ανθρώπινη δύναμη, που, εξοπλισμένη με τα επιτεύγματα της "ακμής" ενός πολιτισμού με ιστορία χιλιάδων χρόνων - με την ιδεολογία της ανωτερότητας της εξουσίας, την τεχνολογία των ηλεκτροφόρων συρμάτων και τη βιομηχανία των κρεματορίων - θέλει να κυριαρχήσει πάνω στη φύση. Το Αουσβιτς είναι το μαρμαρένιο αλώνι της ανθρωπότητας, είναι ο Τρωικός Πόλεμος της Νέας Εποχής. Μα για τον Λέβι, η ήττα των Ναζί και η καταστροφή του στρατοπέδου δε σημαίνουν το τέλος του πολέμου ανάμεσα στις δύο αυτές δυνάμεις. Ετσι, μέσα από τον εύγλωττο τίτλο της "Ανακωχής" συνεχίζει την αφήγησή του, για να περιγράψει τη μικρή προσωπική του Οδύσσεια από το Αουσβιτς ως την πατρίδα του την Ιταλία ή σε ένα "δεύτερο επίπεδο" την απαρχή για την Οδύσσεια της ανθρωπότητας, που από το ολοκληρωτικό σκοτάδι της ίδιας της της ψυχής επιχειρεί την επιστροφή της στη φυσική της ρίζα. Τη δική της Ιθάκη. Παρέα με έναν συρφετό από Εβραίους, από Ιταλούς, Ελληνες, Πολωνούς, Τσέχους, Γάλλους, Τσιγγάνους, εργαζόμενους, αγρότες, διανοούμενους, επιστήμονες, κλέφτες, απατεώνες, ένα νέο ανθρώπινο έθνος χωρίς σημαία και γλώσσα, ο Λέβι ξεκινά μια περιπλάνηση από την Πολωνία στη Ρωσία, από τη Ρωσία στη Γερμανία κι από εκεί στην πατρίδα του την Ιταλία. Ξεκινώντας από το μηδέν της απελευθέρωσης, άνθρωπος άδειος από κάθε βεβαιότητα, από κάθε πίστη, από κάθε ελπίδα, ταξιδεύοντας σε έναν κόσμο πληγωμένο μαζί με αυτό το νομαδικό καραβάνι των κολασμένων, ανακαλύπτει στους σταθμούς του ταξιδιού κομμάτι κομμάτι τον εαυτό του. Ανακαλύπτει κομμάτια της ανθρώπινης συμπεριφοράς που ο άνθρωπος θεωρεί δεδομένα μέχρι να τα χάσει: το γέλιο, το συναίσθημα, την ομιλία. Για να καταλήξει τελικά στο σπίτι της οικογένειάς του στην Ιταλία και να σταθεί μόνος μπροστά σε μια λευκή σελίδα με ένα μολύβι στο χέρι. Λίγο πριν την ανακάλυψη της γραφής...

(ΑΤΤΙΚΑ 2, ΟΠΕΡΑ 2)

"Η κληρονόμος"

Σελογοτεχνικό έργο βασίζεται και η ταινία που σκηνοθέτησε η Ανιέσκα Χόλαντ πάνω σε ένα σενάριο, που μεταφέρει στην οθόνη το μυθιστόρημα του Χένρι Τζέιμς. Πρόκειται για μια από τις σπάνιες περιπτώσεις που ένα λογοτεχνικό έργο βρίσκει τόσο καλή τύχη στην κινηματογραφική του μεταφορά, και αυτή η διαπίστωση δεν αφορά την εξωτερική "πιστότητα" του φιλμ ως προς το πρωτότυπο (για την οποία μπορεί να αποφανθεί κανείς, αφού πρώτα το γνωρίσει), αλλά αφορά πέρα από αυτό την τήρηση μιας εσωτερικής ισορροπίας ανάμεσα στους χαρακτήρες, τις πράξεις τους, τις επιθυμίες τους, τις συγκρούσεις τους και το περιβάλλον όπου ζουν. Πόσο μάλλον που το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μια πολύπλευρη εικόνα, στο εσωτερικό της οποίας συντίθενται και συγκρούονται προσωπικές συμπεριφορές και θεωρήσεις της ζωής μέσα από τη δράση των ηρώων, που καθρεφτίζουν με μια σαφήνεια ορατή στο βάθος τον πολιτισμό μιας συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου. Χώρος της δράσης η Νέα Υόρκη του 19ου αιώνα και κοινωνικό πλαίσιο τα οικονομικά ανώτερα στρώματα της αγγλικής παροικίας. Κεντρικό πρόσωπο μια νέα γυναίκα, που έχοντας μεγαλώσει ορφανή από μητέρα, κάτω από την αυστηρή φροντίδα του πατέρα της και της θείας της, θα βρεθεί μπροστά σε ένα δίλημμα ελευθερίας ή συμβιβασμού. Και η μορφή αυτού του διλήμματος θα φανερωθεί στην Κάθριν(Τζένιφερ Τζέισον Λι), με το πρόσωπο του έρωτα. Την ημέρα της "πρώτης επιλογής φορέματος", ημέρα που στο σύστημα των αρχών της συγκεκριμένης κοινωνικής ομάδας σηματοδοτεί έναν σταθμό στη γυναικεία ενηλικίωση, η Κάθριν θα γνωρίσει έναν γοητευτικό νέο, τον Μόρις (Μπεν Τσάπλιν).Για την Κάθριν ο Μόρις είναι το αντικείμενο του ερωτικού πόθου. Για τον αυστηρών αρχών πατέρα (Αλμπερτ Φίνεϊ) ο άκληρος Μόρις δεν είναι παρά ένας προικοθήρας, που πίσω από τους καλούς τρόπους του εποφθαλμιά την τεράστια κληρονομιά της κόρης τους. Για την επίσης γοητευμένη από τον Μόρις θεία (Μάγκι Σμιθ),όλα αυτά δεν είναι παρά τα συστατικά μια ίντριγκας, στην οποία η ίδια επιδιώκει να κινήσει τα νήματα. Ενώ για τις γυναίκες της ανώτερης τάξης ο Μόρις, άσχετα από τις βαθύτερες προθέσεις του, δεν είναι παρά ένας καλός γαμπρός, τον οποίο μπορεί να διαλέξει μια γυναίκα με εξασφαλισμένη περιουσία, για να ζήσει μια ευτυχισμένη ζωή, στο πλαίσιο της δεδομένης κοινωνικής σύμβασης. Απέναντι στην περιουσία και τη σύμβαση, η Κάθριν θα τολμήσει να ακολουθήσει τον δικό της δρόμο, έναν δρόμο που δε θα την προφυλάξει από την απογοήτευση: Ο Μόρις ανάμεσα στον έρωτα με μια απόκληρη και την προσωπική του φιλοδοξία θα διαλέξει τη δεύτερη και η άσωτη Κάθριν θα επιστρέψει στην πατρική εστία ηττημένη αλλά όχι μετανιωμένη. Τηρώντας πια μια προσωπική στάση, που την αποξενώνει τόσο από τον "δικαιωμένο" πατέρα όσο και από τη ζωή της μικρής κοινωνίας στην οποία ανήκει.

(ΑΙΓΛΗ, ΑΒΑΝΑ, ΒΙΛΑΤΖ, ΕΜΠΑΣΣΥ, ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ 3)

"Ο μπαμπάς λείπει σε ταξίδι για δουλιές"

Πρόκειται για την επανέκδοση της δεύτερης ταινίας του Εμίρ Κουστουρίτσα(1985). Η ιστορία διαδραματίζεται στα 1952, τη χρονιά που η εθνική ποδοσφαιρική ομάδα της Γιουγκοσλαβίας νικά την αντίστοιχη της Σοβιετικής Ενωσης, ενώ μερικές χιλιάδες αντιφρονούντες - μέλη του ΚΚ Γιουγκοσλαβίας και αντίθετοι στη ρήξη του Τίτο με τον Στάλιν παίρνουν το δρόμο της εξορίας. Ενας από αυτούς είναι και ο πατέρας του μικρού Μάλικ, του μικρού ήρωα της ταινίας, που για την απουσία του γνωρίζει ό,τι έχει να κάνει με τις δουλιές του. Αν και το θέμα θα ήταν επιδεκτικό μιας περισσότερο σκοτεινής κλειστοφοβικής προσέγγισης, ο Κουστουρίτσα ξεπερνά το σκόπελο, στηριγμένος στην πολυχρωμία της γιουγκοσλαβικής κοινωνίας και στο βαλκάνιο πνεύμα, που χαρακτηρίζει όλες του τις ταινίες. Αλλωστε, οι μορφές των ηρώων του επανεμφανίζονται κι αργότερα με τον υπνοβάτη Μάλικ να σεργιανά το ακορντεόν του στον "καιρό των Τσιγγάνων" και τον πατέρα να πρωταγωνιστεί αργότερα στο"Αντεργκράουντ"...

(ΟΠΕΡΑ 1, ΠΛΑΖΑ)

"Στα ίχνη του φυγά"

Καλοστημένη και θεαματική αστυνομική περιπέτεια με ήρωα τον αστυνομικό Σαμ Τζέραρντ (Τόμι Λι Τζόουνς),που έκανε την πρώτη του κινηματογραφική εμφάνιση το 1993 στον "Φυγά". Τώρα ο Τζέραρντ, επικεφαλής της ομάδας του, καταδιώκει έναν δολοφόνο, ενώ στην υπόθεση μπλέκονται μια σειρά ίντριγκες των μυστικών υπηρεσιών, που κάνουν το ψέμα αλήθεια, τη νύχτα μέρα και το επαγγελματικό καθήκον αναγκασμένο να κινηθεί μέσα σε ένα πλέγμα άγνοιας και ερωτηματικών.

(ΑΘΗΝΑΙΟΝ, ΑΜΠΕΣΕ, ΑΤΤΙΚΟΝ, ΒΙΛΑΤΖ, ΙΝΤΕΑΛ ΜΑΡ., ΚΗΦΙΣΙΑ 1, ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ 1, ΜΠΡΟΝΤΓΟΥΑΙΗ, ΝΙΡΒΑΝΑ, ΣΟΦΙΑ, ΤΙΤΑΝΙΑ, ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ, ΦΑΛΗΡΟ 1, ΜΕΛΙΝΑ, ΣΙΝΕΑΚ)

"Μr Magoo"

H όμορφη Λουάν Λεσέρ και ο βοηθός της Μόργκαν κλέβουν από το μουσείο της Φυσικής Ιστορίας το "Αστρο του Κουριστάν", όμως τα κλοπιμαία πέφτουν από τύχη στα χέρια του ευεργέτη του μουσείου Κουίνσι Μαγκού. Σύντομα ένα πλήθος διάσημων ληστών και ένα ζευγάρι φιλόδοξων αστυνομικών καταδιώκουν τον Μαγκού, που με τις γκάφες του καταφέρνει να τους ξεφεύγει μη γνωρίζοντας καν ότι τον καταδιώκουν... Σκηνοθεσία Στάνλεϊ Τονγκ.

(ΑΓΚΟΡΑ, ΑΘΗΝΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ, ΑΝΝΑ ΝΤΟΡ, ΒΙΛΑΤΖ, ΓΑΛΑΞΙΑΣ, ΔΙΑΝΑ, ΙΝΤΕΑΛ, ΚΗΦΙΣΙΑ 3, ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΤΑΝ, ΟΣΚΑΡ, ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ, ΣΠΟΡΤΙΓΚ, ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ, ΦΟΙΒΟΣ, ΑΤΤΙΚΟΝ ΠΕΙΡ. )

"Κόκκινη γωνία"

Στη σημερινή Κίνα διαδραματίζεται η περιπέτεια που σκηνοθέτησε ο Τζον Αβνετ: Ο Τζακ Μουρ, στέλεχος μιας αμερικανικής εταιρίας βρίσκεται στο Πεκίνο για εμπορικές διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση, όταν ξαφνικά θα βρεθεί κατηγορούμενος για τη δολοφονία μιας γυναίκας. Με τη βοήθεια μιας νεαρής Κινέζας δικηγόρου ο Μουρ θα πολεμήσει για την αθωότητά του, μέχρι να αποκαλυφθεί η πλεκτάνη, της οποίας έμελλε να γίνει το θύμα.

(ΑΕΛΛΩ, ΣΙΝΕΠΟΛΙΣ, ΑΝΕΣΙΣ, ΑΣΤΕΡΙΑ, ΑΣΤΟΡ, ΒΙΛΑΤΖ, ΕΤΟΥΑΛ, ΝΑΝΑ, ΖΕΑ)

Αγης ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ.

"Ανακωχή"

του Φραντσέσκο Ρόζι

"Η κληρονόμος"

τηςΑνιέσκα Χόλαντ

"Ο μπαμπάς λείπει σε ταξίδι για δουλιές"

του Εμίρ Κουστουρίτσα



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ