ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Ιούλη 1998
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
"Εξυγίανση", μείωση εργατικού κόστους και... ιδιώτες
  • Αποκαλυπτικές δηλώσεις κυβερνητικών παραγόντων
  • Να περιφρουρήσουν τη δημόσια περιουσία και να παλέψουν για δημόσιες και φτηνές αστικές συγκοινωνίες, καλεί τους εργαζόμενους η ΕΣΑΚ

Το προσωπείο του "κοινωνικού ΠΑΣΟΚ" φόρεσε η κυβέρνηση, υπερθεματίζοντας για την κοινωνική πολιτική, που δήθεν ασκεί και σχεδιάζει για τις αστικές συγκοινωνίες. Σηκώνοντας την πλαστική σημαία της "διαγραφής των χρεών του ΟΑΣΑ", πρωτοκλασάτοι υπουργοί της κυβέρνησης, σε ένα μπαράζ χτεσινών τους δηλώσεων στα ΜΜΕ, επιχειρούν, για άλλη μια φορά, να εξαπατήσουν το επιβατικό κοινό, να προλάβουν και ν' αποτρέψουν τις αναμενόμενες αντιδράσεις των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες και τέλος να συσκοτίσουν τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης, που και μετά τις προχτεσινές ανακοινώσεις της, εμμένει στα αντεργατικά και αντιλαϊκά σχέδιά της, αλλά και στις συνταγές του παρελθόντος για το συγκοινωνιακό πρόβλημα της πρωτεύουσας.

Απαντώντας στη φιέστα της "κοινωνικής πολιτικής" της κυβέρνησης, η Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΣΑΚ καλεί τους εργαζόμενους, με τον αγώνα τους, να περιφρουρήσουν τη δημόσια περιουσία και να παλέψουν για δημόσιες και φθηνές αστικές συγκοινωνίες.

Η ΕΣΑΚ

Η ΕΕ της ΕΣΑΚ στην ανακοίνωσή της τονίζει: "Η κυβέρνηση μέσα από την προπαγανδιστική της εκστρατεία, περί διαγραφής των "χρεών" των δημόσιων συγκοινωνιακών εταιριών, επιχειρεί τον αποπροσανατολισμό του επιβατικού κοινού και των εργαζομένων στις συγκοινωνίες, με στόχο να παραδώσει στους ιδιώτες τα πιο κερδοφόρα κομμάτια των αστικών συγκοινωνιών.

Η πολιτική της κυβέρνησης, παρά τις προσπάθειές της να την ωραιοποιήσει, μόνο νέα δεινά θα φέρει: Το επιβατικό κοινό θα χρυσοπληρώνει μέρα τη μέρα τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών, με λειψή εξυπηρέτηση και τσουχτερά εισιτήρια.

Οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες θα νιώσουν στο πετσί τους, μέσα από τη δήθεν οργανωτική αναδιάταξη των συγκοινωνιών, τον εργασιακό μεσαίωνα, που νομοθετεί ήδη το υπουργείο Εργασίας, με καταστρατήγηση του 8ρου, των συλλογικών συμβάσεων, των ασφαλιστικών κατακτήσεων.

Τα χρέη, που προφασίζεται η κυβέρνηση ότι διαγράφει, δεν είναι χρέη. Είναι η υποχρέωσή της απέναντι στο επιβατικό κοινό, για φτηνές, άνετες, ασφαλείς συγκοινωνίες. Η δήθεν κοινωνική πολιτική, που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση, δε στηρίχτηκε από τον κρατικό κορβανά, όπως είχε υποχρέωση η κυβέρνηση, αλλά στήθηκε πάνω σε δάνεια φτάνοντας τα χρέη στα 900 δισ.

Η κυβέρνηση, ένα στόχο έχει με όλα αυτά. Την υλοποίηση της πολιτικής των Βρυξελλών, που θα φορτώνει τα βάρη στις πλάτες των εργαζομένων και θα εκχωρεί τη δημόσια περιουσία στο ιδιωτικό κεφάλαιο και στις πολυεθνικές, διαλύοντας, ταυτόχρονα, και τις εργασιακές σχέσεις, την κοινωνική ασφάλιση και γενικότερα κάθε εργασιακό και κοινωνικό δικαίωμα.

Η ΕΕ της ΕΣΑΚ καλεί τους εργαζόμενους, σε κοινό μέτωπο πάλης για την υπεράσπιση των δημόσιων συγκοινωνιών. Ο δρόμος της υπεράσπισης της δημόσιας περιουσίας, των εργασιακών και κοινωνικών κατακτήσεων, περνά μέσα από τους αγώνες για την ανατροπή αυτής της πολιτικής".

"Απαραίτητοι οι ιδιώτες"

Είναι αξιοπρόσεκτο πως και στις χτεσινές δηλώσεις των Γ. Παπαντωνίου,Μ. Παπαϊωάνου,Τ. Μαντέλη, αλλά και του κυβερνητικού εκπροσώπου Δ. Ρέππα,κοινή συνισταμένη είναι η ομοθυμία τους για "τη μείωση του εργατικού κόστους". Στο ιδιοκτησιακό, σε πρώτη φάση προκρίνεται η εμπλοκή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά, όπως είπε και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, η συμμετοχή του ιδιωτικού κεφαλαίου κρίνεται απαραίτητη, αφού όμως πρώτα ο ΟΑΣΑ εξυγιανθεί. Οσον αφορά την πολυδιαφημιζόμενη "εξυγίανση" των οικονομικών του φορέα, εκτός από την επιβάρυνση του επιβατικού κοινού με την αύξηση των εισιτηρίων, ο ίδιος την προσδιόρισε με ακρίβεια μετά από 1,5 χρόνια, χωρίς όμως ν' αποκλείσει "μια μικρή αναδιάρθρωση" των τιμολογίων. Ο Γ. Παπαντωνίου δήλωσε πως για την ανανέωση του στόλου, εξετάζεται η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και άλλα χρηματοδοτικά σχήματα, εμμένοντας στην ουσία στον φαύλο κύκλο του δανεισμού.

Σε φιλότιμη προσπάθεια να διευκρινίσει την "παρεξήγηση" - όπως τη χαρακτήρισε - σχετικά με το αν στο επικείμενο νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες "χαρίζονται χρήματα στις συγκοινωνίες", προχώρησε χτες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Οπως, εμμέσως πλην σαφώς, ομολόγησε, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ μεθοδεύει μέσω της διαγραφής χρεών και ελλειμμάτων, να διαμορφώσει κατάλληλες συνθήκες - μέσα από την κατευθυνόμενη προπαγάνδα - ώστε να τσακίσει τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων, να μετακυλήσει το κόστος για ένα κοινωνικό αγαθό όπως οι αστικές συγκοινωνίες στους ΟΤΑ, ρίχνοντας νέα βάρη στους φορολογούμενους, αλλά και αφού καταστήσει "καθαρό" από χρέη τον συγκεκριμένο τομέα, να ανοίξει το δρόμο, για παράδοση κερδοφόρων κλάδων του στους ιδιώτες.

"Μείωση του εργατικού κόστους"

Οπως συγκεκριμένα δήλωσε χτες ο Δ. Ρέππας "το πρόγραμμα για την εξυγίανση των Αστικών Συγκοινωνιών θα αποφασιστεί και θα ανακοινωθεί, στο σύνολό του, περί το τέλος του μήνα" και συμπλήρωσε: "Ενα μεγάλο μέρος των οικονομικών βαρών, των υποχρεώσεων που έχουν οι αστικές συγκοινωνίες, αφορά λογιστικές διαφορές. Προέρχεται, δηλαδή, από προσαυξήσεις και ανατοκισμούς, λόγω παλαιών δανείων που είχε λάβει ο ΟΑΣΑ". Η κυβερνητική παρέμβαση, συνέχισε,"εντάσσεται στο πλαίσιο μιας συνδυασμένης δράσης, μιας δέσμης μέτρων" που - όπως είπε - συμπεριλαμβάνουν: "Αλλαγή του κανονισμού του προσωπικού, με αλλαγή, κατά συνέπεια, στις εργασιακές σχέσεις, προκειμένου να μειωθεί το εργατικό κόστος", "σειρά διαρθρωτικών - διοικητικών αλλαγών για να βελτιωθεί η λειτουργία του Οργανισμού και να βελτιωθούν οι προσφερόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες" και "σύνδεση" των αστικών συγκοινωνιών "με τους ΟΤΑ, ώστε ο προγραμματισμός και η λειτουργία τους να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των κατά τόπους πληθυσμών".

Ενδεικτικές των προθέσεων της κυβέρνησης και το τι κρύβεται πίσω από τις"εξυγιαντικές" διακηρύξεις της κυβέρνησης, είναι τα λόγια του Δ. Ρέππα: "Αυτό το οποίο πρέπει να είναι σαφές είναι τούτο: Δεν πρόκειται στο μέλλον - παρά το ότι επιθυμούμε στις αστικές συγκοινωνίες να παραμείνει το εισιτήριο σε αυτά τα χαμηλά επίπεδα - από τον κρατικό προϋπολογισμό να χρηματοδοτηθούν δραστηριότητες ή υπηρεσίες, οι οποίες είναι δαπανηρές και δεν έχουν κοινωνικό χαρακτήρα. Δεν πρόκειται να κολακεύσουμε λειτουργίες, οι οποίες παράγουν καινούρια ελλείμματα ή να ευνοήσουμε δραστηριότητες αυτής της επιχείρησης, που είναι δραχμοβόρες"...

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΙ
Απεργούν σήμερα στη Β. Ελλάδα

Για τις 23 Ιούλη, ημέρα πανεργατικής κινητοποίησης της ΓΣΕΕ, μεταφέρεται τελικά η πανσιδηροδρομική 24ωρη απεργία των εργαζομένων του ΟΣΕ με ομόφωνη απόφαση του προεδρείου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών.Στο μεταξύ, σήμερα, στα πλαίσια της 24ωρης απεργίας των σιδηροδρομικών Βόρειας Ελλάδας, έχει προγραμματιστεί να γίνει απεργιακή συγκέντρωση στις 11 το πρωί μπροστά στο σταθμό του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη. Στη συγκέντρωση αναμένεται να συμμετέχουν οργανωμένα και μαζικά εργαζόμενοι από τη Δράμα, τις Σέρρες και την Εδεσσα, αλλά και μεμονωμένα, συνάδελφοί τους από άλλους νομούς της Μακεδονίας - Θράκης. Η σκυτάλη του αγώνα θα περάσει στη συνέχεια στους εργαζόμενους του ΟΣΕ στην περιφέρεια της Θεσσαλίας, που έχουν προγραμματίσει απεργία για τις 14 Ιούλη.

Οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ που αντιστέκονται στα σχέδια της κυβέρνησης για συρρίκνωση του δικτύου και ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, απαιτούν να μην προχωρήσει η κατάργηση των Περιφερειών και ιδιαίτερα της Περιφέρειας Μακεδονίας - Θράκης, να χρηματοδοτηθούν άμεσα έργα βελτίωσης και εκσυγχρονισμού του δικτύου της Βόρειας Ελλάδας (ηλεκτρονική σήμανση, διπλή γραμμή, καινούριες χαράξεις, συντήρηση κλπ) και να ανακληθούν όλες οι αδικαιολόγητες μεταθέσεις - διώξεις που έχουν γίνει σε βάρος 40 εργαζομένων.

Οπως φαίνεται, αν και επίσημα δεν έχει προχωρήσει το επιχειρησιακό σχέδιο της κυβέρνησης για τον ΟΣΕ, ήδη άρχισε να εφαρμόζεται διά της πλαγίας οδού. Σε ό,τι αφορά τη συρρίκνωση του δικτύου: Από τις 29 Ιούνη και για δύο χρόνια έπαψε να λειτουργεί ο "Θεσσαλικός" (Βόλος - Καλαμπάκα), στο όνομα δήθεν της μετατροπής του σε γραμμή διεθνών προδιαγραφών. Εχουν περικοπεί σε δύο (από πέντε), τα δρομολόγια της γραμμής της Φλώρινας, παράλληλα με την εγκατάλειψη των έργων συντήρησης. Η γραμμή Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη - Δίκαια είναι αμφίβολο αν θα συνεχίσει να λειτουργεί εφόσον κρίνεται μη κερδοφόρα. Ενώ θα κρατηθεί, όπως όλα δείχνουν, η επίσης μη κερδοφόρα γραμμή Θεσσαλονίκης - Ειδωμένης διότι θεωρείται ως η "πόρτα" της επιχειρηματικής Ευρώπης προς την Ανατολή.

Παράλληλα, ήδη βρίσκεται στα σκαριά η δημιουργία 5 θυγατρικών ιδιωτικών εταιριών, που αναμένεται να διεκδικήσουν τουριστικές γραμμές, όπως Δράμας - Νέστου, Βόλου - Μηλιών, Οδοντωτό Καλαβρύτων κλπ.

Μπροστά σ' αυτές τις επιλογές, που ουσιαστικά οδηγούν σε συρρίκνωση και ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, στις σαρωτικές αλλαγές που προωθούνται στο εργασιακό καθεστώς, τη μείωση 4.000 θέσεων εργασίας κλπ, οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ προειδοποιούν την κυβέρνηση, αλλά και ορισμένα κορυφαία συνδικαλιστικά στελέχη της ΠΑΣΚΕ και της ΔΑΚΕ, που προσπαθούν να καλλιεργήσουν κλίμα ηττοπάθειας, ότι κανείς δε θα μπορέσει να τους βάλει στη γωνιά. Ξεκαθαρίζουν προς κάθε κατεύθυνση ότι ο αγώνας τους είναι δίκαιος και θα είναι τελικά νικηφόρος.

Κ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ
Δημαγωγία και ξεπούλημα

Υπέρ του άμεσου ξεπουλήματος των αστικών συγκοινωνιών στους ιδιώτες τάχθηκε χθες ο πρόεδρος της ΝΔ, ο οποίος ταυτόχρονα επιδόθηκε σε δημαγωγία και λαϊκισμό με αφορμή τη ρύθμιση των χρεών του ΟΑΣΑ.

Ο Κ. Καραμανλής επιχείρησε να εμφανίσει ως "φιλολαϊκή" τη λύση της ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών και των άλλων ΔΕΚΟ, επειδή τα λεφτά που δίνονται για την επιχορήγηση της "Ολυμπιακής", των αγροτικών συνεταιρισμών και των αστικών συγκοινωνιών, θα μπορούσαν να απαλλάξουν τους φορολογούμενους από τους φόρους που πληρώνουν! Κινούμενος στο ίδιο μήκος κύματος, ισχυρίστηκε ότι το 1 τρισ. δρχ. που "πετάγονται από το παράθυρο" αντιστοιχεί σε 2 μετρό, σε περισσότερα από 50 νοσοκομεία και αναρίθμητα σχολεία! Χαρακτήρισε την πολιτική της κυβέρνησης ως πολιτική αδιαφάνειας και φαυλότητας και ζήτησε από το Ελεγκτικό Συνέδριο έλεγχο στην οικονομική διαχείριση για τις αστικές συγκοινωνίες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ