ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Ιούλη 1998
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Φτωχές γνώσεις για τα παιδιά ενός φτωχότερου θεού

Δόθηκε χτες στη δημοσιότητα το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας

Με γνώσεις αποσπασματικές, επιφανειακές και πρακτικίστικου χαρακτήρα, ανάγοντας τη "μεταγυμνασιακή" τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση σε προθάλαμο των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) και απομακρύνοντας τα παιδιά των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων από τη γενική μόρφωση, έρχεται το υπουργείο Παιδείας, με σχέδιο νόμου που κατέθεσε χτες στη Βουλή, να συμπληρώσει παραπέρα το θεσμικό έργο της αντιεκπαιδευτικής κυβερνητικής μεταρρύθμισης.

Το νομοσχέδιο συνδέεται άμεσα με τη διαδικασία "φιλτραρίσματος" των μαθητών στο Ενιαίο Λύκειο (ΕΛ) και διοχέτευση των "εκδιωγμένων" μαθητών στη στενή επαγγελματική κατάρτιση, ικανοποιώντας έτσι τις κερδοσκοπικές επιδιώξεις του κεφαλαίου. Με το νομοσχέδιο για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση καταργούνται τα Τεχνικά Επαγγελματικά (ΤΕΛ), τα Ενιαία Πολυκλαδικά Λύκεια (ΕΠΛ), οι Τεχνικές Επαγγελματικές Σχολές (ΤΕΣ) και θεσμοθετούνται τα λεγόμενα Τεχνικά - Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (ΤΕΕ), που σκοπός τους είναι να παράγουν φτηνό εργατικό δυναμικό, με λίγες και "στενές" γνώσεις και επομένως εύκολο θύμα της χειραγώγησης και της σκληρής εκμετάλλευσης. Ανοίγει επίσης το δρόμο, για τη - σε σύντομο χρονικό διάστημα - κυριαρχία στο χώρο της "μεταγυμνασιακής τεχνικής εκπαίδευσης" της "ιδιωτικής πρωτοβουλίας", αφού οι υπάρχουσες δομές είναι ανεπαρκέστατες, στην προοπτική της σίγουρης μαζικοποίησης του τομέα, από τους απορριπτόμενους του ΕΛ, ενώ το νομοσχέδιο δεν προβλέπει καμία δαπάνη, για την όποια επέκταση των ΤΕΕ. Κενό που, όπως συμβαίνει συνήθως, "καλούνται" να καλύψουν οι αετονύχηδες "έμποροι" της "γνώσης".

Α' και Β' κύκλος σπουδών

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου προβλέπεται:

  • Η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση θα παρέχεται στα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια που ανήκουν στη δευτεροβάθμια, μεταγυμνασιακή εκπαίδευση.
  • Οι σπουδές στα ΤΕΕ διαρκούν ως και τρία χρόνια και οργανώνονται σε δύο κύκλους σπουδών, Α' και Β', οι οποίοι περιλαμβάνουν επιμέρους τομείς και ειδικότητες, παρέχοντας και ανάλογα πτυχία. Ο Α' κύκλος σπουδών διαρκεί δύο χρόνια, ενώ μπορεί να είναι και εσπερινής φοίτησης, διάρκειας τριών χρόνων και οι εξετάσεις γίνονται σε νομαρχιακό επίπεδο, για να πάρουν πτυχίο επιπέδου 2. Ο Β' κύκλος διαρκεί ένα χρόνο, ενώ στα εσπερινά ΤΕΕ υπάρχει ένα εξάμηνο επιπλέον. Οι εξετάσεις εδώ γίνονται σε πανελλαδικό επίπεδο. Ετσι η διαδικασία αποφοίτησης από την τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση μεταβάλλεται και αυτή σε ένα γολγοθά διαρκών εξετάσεων, "φίλτρων" και ταξικών φραγμών. Επίσης, προβλέπεται η αποσύνδεση των πτυχίων από την άδεια άσκησης επαγγέλματος, για την οποία νέες εξετάσεις ακολουθούν.
  • Οι απόφοιτοι του Α' κύκλου σπουδών έχουν τη δυνατότητα να εγγράφονται στη Β' τάξη του ΕΛ ή να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο Β' κύκλο σπουδών των ΤΕΕ αντίστοιχης ειδικότητας ή να λάβουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Δεν αναφέρεται όμως πουθενά στο σχέδιο νόμου για το τι πρόκειται να γίνουν οι μαθητές που απορρίπτονται από τον Α' κύκλο σπουδών. Οι απόφοιτοι του Β' κύκλου σπουδών έχουν τη δυνατότητα να εγγράφονται σε ΙΕΚ, αλλά και σε τμήμα των ΤΕΙ αντίστοιχης ειδικότητας. Ωστόσο, η πρόσβαση στα ΤΕΙ είναι μάλλον αδύνατη, εφόσον θα πρέπει να έχουν τριετή επαγγελματική εμπειρία στην ειδικότητά τους, αλλά και να δώσουν νέες εξετάσεις στο ΤΕΙ με θέματα που ορίζει το ίδιο το ΤΕΙ. Ετσι και η πρόσβαση στα Τεχνολογικά Ιδρύματα της χώρας θα είναι ένα άπιαστο όνειρο για τους περισσότερους.

Ομως και το επίπεδο των γνώσεων που θα παρέχονται στα ΤΕΕ κάνει πρακτικά αδύνατη τη μετάβαση των μαθητών στο Ενιαίο Λύκειο. Επομένως όσοι μαθητές κατορθώνουν να αποφοιτήσουν από τα ΤΕΕ θα οδηγούνται προς τα ιδιωτικά ΙΕΚ, αφού τα δημόσια είναι ελάχιστα.

  • Οι μαθητές των ΕΛ μπορούν να εγγραφούν στο Α' έτος του Α' κύκλου σπουδών των ΤΕΕ, με δικαίωμα κατοχύρωσης των μαθημάτων στα οποία εξετάστηκαν επιτυχώς στο ΕΛ.
  • Κατά τη μεταβατική περίοδο μέχρι την πλήρη κατάργηση των άλλων τύπων λυκείων, οι μαθητές που αποφοιτούν από τις ΤΕΣ μπορούν να εγγράφονται στο Β κύκλο σπουδών των ΤΕΕ. Ειδικά οι μαθητές που αποτυγχάνουν στις εξετάσεις της Β τάξης των ΤΕΣ μπορούν να εγγράφονται στη Β τάξη του Α κύκλου των ΤΕΕ.
  • Επίσης, στην κατεύθυνση της κυριαρχίας του ιδιωτικού τομέα στην τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση, προβλέπεται και η μετατροπή των ιδιωτικών ΤΕΣ και ΤΕΛ σε ιδιωτικά ΤΕΕ Α κύκλου. Με την προοπτική μαζικοποίησής της από τους απορριπτόμενους του ΕΛ ανοίγεται μια μεγάλη αγορά για νέες κερδοφόρες επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα.
  • Εισάγονται προγράμματα μαθητείας σε συνεργασία με επιχειρήσεις.
  • Και οι δύο κύκλοι οδηγούν στα ΙΕΚ, "για απόκτηση εξειδίκευσης".
Περιεχόμενο σπουδών

Το περιεχόμενο σπουδών καθορίζεται, έχοντας ως βασικό χαρακτηριστικό του γνώρισμα, τη στενή και βαθιά εξάρτησή του από τις τρέχουσες ανάγκες της αγοράς. Γεγονός, που θα το οδηγήσει σε μια διαρκή ρευστότητα και συνεχείς αλλαγές. Χαρακτηριστική είναι η πρόβλεψη του νομοσχεδίου πως το περιεχόμενο των σπουδών μπορεί να αλλάζει κάθε έτος, ενώ τα Νομαρχιακά Συμβούλια έχουν την υποχρέωση να γνωμοδοτούν για τις ανάγκες της τοπικής αγοράς. Ανάγκες, που πρέπει κι αυτές να παίρνονται υπόψη για τον καθορισμό του περιεχόμενου σπουδών...

Στον Α' κύκλο σπουδών των ΤΕΕ σκοπός είναι να παρέχουν στους μαθητές τεχνολογική παιδεία και διαμόρφωση επαγγελματικής συνείδησης. Τα μαθήματα γενικής Παιδείας και γενικής ωφελιμότητας στον Α' κύκλο σπουδών καλύπτουν το 40% των συνολικών ωρών στο πρώτο έτος και το 35% στο δεύτερο έτος. Στο Β' κύκλο σπουδών τα μαθήματα γενικής παιδείας και γενικής ωφελιμότητας καλύπτουν το 25% των ωρών.

Μαθητεία

Αμεσα δεμένος με το περιεχόμενο σπουδών είναι και ο εισαγόμενος θεσμός της μαθητείας - στον οποίο το νομοσχέδιο δίνει "έμφαση" - για "απόκτηση των επαγγελματικών δεξιοτήτων σε πραγματικές συνθήκες εργασίας". Για το σκοπό αυτό, σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφος 2, με απόφαση του προϊσταμένου Διεύθυνσης εκπαίδευσης ή του προϊσταμένου Γραφείου ΤΕΕ, όπου υπάρχει, ύστερα από σχετική εισήγηση του οικείου διευθυντή των ΤΕΕ, "μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις με επιχειρήσεις του δημοσίου ή του ιδιωτικού τομέα για τις εργαστηριακές εφαρμογές και πρακτικές ασκήσεις εξειδίκευσης των μαθητών των ΤΕΕ". Ουσιαστικά, με το θεσμό της μαθητείας, προωθείται η από μικρή ηλικία διαπαιδαγώγηση του αυριανού εργατικού δυναμικού στην υποταγή και την αδιαμαρτύρητη ικανοποίηση των εργοδοτικών απαιτήσεων, ενώ ανοίγεται πεδίον λαμπρόν στους εργοδότες, για την εκμετάλλευση φτηνής - ίσως και επιχορηγούμενης - εργατικής δύναμης.

Οι εκπαιδευτικοί με τη σειρά τους εισέρχονται σε μια περίοδο αβεβαιότητας και ανατροπής των εργασιακών τους δικαιωμάτων. Με απόφαση του νομάρχη μπορούν οι διευθυντές, υποδιευθυντές και λοιποί εκπαιδευτικοί που ανήκαν οργανικά στα πρώην ΤΕΛ και ΕΠΛ και έχουν καταλάβει οργανικές θέσεις στα ΕΛ, με αίτησή τους να τοποθετηθούν κατά προτεραιότητα για την κάλυψη οργανικών θέσεων στο συνιστώμενο ΤΕΕ που είναι εγγύτερο προς το μετατραπέν τέως ΤΕΛ ή ΕΠΛ. Το ερώτημα που προκύπτει είναι ποια θα είναι η τύχη των υπόλοιπων εκπαιδευτικών που δεν έχουν ενταχθεί σε οργανικές θέσεις. Επίσης, αδιευκρίνιστο είναι το εργασιακό καθεστώς γενικότερα του εκπαιδευτικού προσωπικού που θα στελεχώσει τα ΤΕΕ, καθότι, όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο, σε επόμενο βήμα, τα τελευταία θα υπαχθούν σε καθεστώς ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας, όπως και τα ΙΕΚ.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο ο σκοπός της δευτεροβάθμιας τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης καθορίζεται από το ν. 2009/92, που αφορά το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στο οποίο υπάγονται τα ΙΕΚ. Επίσης, σε μια σειρά ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία και το περιεχόμενο των ΤΕΕ, ο υπουργός Παιδείας μπορεί να ζητά, σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφος 1β, πριν την έκδοση των αποφάσεων τη γνώμη του ΔΣ του ΟΕΕΚ. Τέλος, η μόνη ουσιαστικά διέξοδος που δίνεται στους αποφοίτους των ΤΕΕ, όσον αφορά τη συνέχεια και την εξέλιξη των σπουδών τους, είναι τα ΙΕΚ.

ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
Να σωθεί μια ανάσα

Τα σχέδια ανέγερσης πολυώροφων κτιρίων της ΔΕΗ και της Κτηματικής Εταιρίας του Δημοσίου (ΚΕΔ), που απειλούν τον τελευταίο ελεύθερο χώρο στο Ν. Κόσμο, ζητούν να αποτραπούν,με Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή, οι βουλευτές του ΚΚΕ Μπάμπης Αγγουράκης και Μήτσος Κωστόπουλος προς τους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου,ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη και Εσωτερικών Αλ. Παπαδόπουλο.

Οπως επισημαίνουν οι κομμουνιστές βουλευτές στην Ερώτησή τους, η περιοχή του Ν. Κόσμου ασφυκτιά κυριολεκτικά από την έλλειψη χώρων πρασίνου, αθλοπαιδιών και πολιτιστικών κέντρων, την υπερλειτουργία των συνεργείων επισκευής αυτοκινήτων, την κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Οι κάτοικοι, συνεχίζουν οι βουλευτές, δυναμικά και με συντονισμένη δράση προς κάθε κατεύθυνση αγωνίζονται να διασώσουν τον μοναδικό ελεύθερο χώρο που περικλείεται από τις οδούς Λαγουμιτζή - Ευρυδάμαντος - Χελντραϊχ - Ντελακρουά, έκτασης 22 στρεμμάτων, όπου πρόκειται να ανεγερθούν πολυώροφα κτίρια της ΔΕΗ και της ΚΕΔ. Ο χώρος αυτός ιδιοκτησίας ΚΕΔ έχει χαρακτηριστεί κοινόχρηστος και υπάρχει εγκεκριμένη μελέτη διαμόρφωσης σύμφωνα με επίσημο έγγραφο του Δήμου Αθήνας με ημερομηνία 17/3/97 προς την ΚΕΔ, όπου ζητούσε την παραχώρηση του χώρου και τους όρους, ύστερα από δημοσιευμένο υπόμνημα Συλλόγων της περιοχής. Πρόσφατα άλλωστε το Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας έλαβε ομόφωνη απόφαση, επαναλαμβάνοντας τη θέλησή του να αναπτυχθεί στο χώρο πράσινο καθώς και να παρέμβει άμεσα για τη διαμόρφωση κατ' αρχήν κάποιων τμημάτων του.

Οι κάτοικοι είναι αποφασισμένοι να αγωνιστούν για να μην τσιμεντοποιηθεί ο τελευταίος ελεύθερος χώρος της περιοχής τους, σημειώνουν ο Μπ. Αγγουράκης και ο Μ. Κωστόπουλος και ρωτούν τους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας, ΠΕΧΩΔΕ και Εσωτερικών: Ποιο θα είναι το μέλλον του τελευταίου ελεύθερου χώρου στο Ν. Κόσμο και τι διαδικασίες έχουν αρχίσει για τα σχέδια ανέγερσης πολυώροφων κτιρίων της ΔΕΗ και της ΚΕΔ; Γιατί μέχρι σήμερα η ΚΕΔ δεν έχει πάρει σαφή θέση για το οικόπεδο αυτό των 22 στρεμμάτων που έχει χαρακτηριστεί κοινόχρηστος χώρος και με εγκεκριμένη μελέτη διαμόρφωσης; Θα χαθούν τελικά αυτά τα 22 στρέμματα ή θα δοθούν στους κατοίκους για μια ανάσα ζωής, μέσα στο αντιανθρώπινο περιβάλλον της συγκεκριμένης περιοχής;

ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΤΕΧΝΗΤΟΥ ΝΕΦΡΟΥ
Παραμένει κλειστό

Κλειστό παραμένει, τέσσερα χρόνια μετά την ολοκλήρωσή του, το εργοστάσιο Φίλτρων Τεχνητού Νεφρού στη Λάρισα. Η κυβέρνηση δε φαίνεται να έχει πρόθεση να το θέσει σε λειτουργία, καθώς αποφάσισε να χρηματοδοτήσει με ένα δισ. δραχμές τους Ελβετούς για τη δημιουργία νέας μονάδας Φίλτρων Τεχνητού Νεφρού στη Β. Ελλάδα. Στην Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή, για τους υπουργούς Υγείας - Πρόνοιας Κ. Γείτονα και Ανάπτυξης Β. Παπανδρέου,οι βουλευτές του ΚΚΕ Αχ. Κανταρτζής,Β. Μπούτας και Ν. Γκατζής αναφέρουν ότι το εργοστάσιο στη Λάρισα, αξίας μεγαλύτερης των δύο δισ. δραχμών, θα μπορούσε να προμηθεύει όλα τα νοσοκομεία της χώρας.

Βασική αιτία της μη λειτουργίας του είναι τα αντιτιθέμενα συμφέροντα των εισαγωγέων αντίστοιχων φίλτρων. Η επίκληση οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ενωσης για υποχρεωτική μεταβίβαση ή αξιοποίηση του εργοστασίου από ιδιώτες δεν ευσταθούν.

Οι βουλευτές Αχ. Κανταρτζής, Β. Μπούτας και Ν. Γκατζής ερωτούν τους υπουργούς Κ. Γείτονα και Β. Παπανδρέου, εάν και πότε θα λειτουργήσει το εργοστάσιο Φίλτρων Τεχνητού Νεφρού στη Λάρισα και αν αυτό θα παραμείνει στο Δημόσιο για να εξασφαλίζει με φθηνά και καλά φίλτρα τα νοσοκομεία της χώρας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ