ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Αυγούστου 1998
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
"Προδίδονται αξίες"

Ο υπουργός Πολιτισμού έχει επιδοθεί σε μία πρωτοφανή προσπάθεια υπεράσπισης της απόφασής του για το Ηρώδειο διαρρηγνύοντας μάλιστα τα ιμάτιά του για την ποιότητα της μουσικοχορευτικής παράστασης, παρά το γεγονός ότι κανείς ακόμα δε γνωρίζει το ακριβές περιεχόμενο της εκδήλωσης. Ούτε καν οι διοργανωτές της! Το χειρότερο είναι ότι ο Ε. Βενιζέλος τώρα "προδίδεται" και από αυτούς που με τόσο ζήλο υπερασπίζεται, αφού με δηλώσεις της εταιρίας, είναι αμφίβολο αν θα πραγματοποιηθεί η παράσταση - επίδειξη και πότε. Και βέβαια, επειδή πρόκειται για επιχείρηση, όσο προσεκτικά επέλεξε το Ηρώδειο για να πλασάρει το προϊόν της, το ίδιο προσεκτικά θα "μετρήσει" τις αντιδράσεις που προκάλεσε η υπουργική απόφαση μην τυχόν και φέρει τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα στη διαφημιστική εκστρατεία. Από την άλλη πλευρά αρνήθηκε τη συμμετοχή του και ο Βαγγέλης Παπαθανασίου.

Αντιδρούν φορείς

"Κακή αρχή" θεωρεί την παραχώρηση του Ηρωδείου στον Κάλβιν Κλάιν, η Αγλαϊα Αρχοντίδου, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων και προϊσταμένη της Κ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. "Θεωρώ ότι η παραχώρηση των χώρων συμβόλων όπως το Ηρώδειο ή η Επίδαυρος, πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τα όσα ορίζει η θεσμοθέτηση του χώρου, ώστε να διατηρηθεί ο χαρακτήρας τους. Η πολιτεία και εμείς οι αρχαιολόγοι, πρέπει να τονίσουμε την ιδιαιτερότητά τους".

Το γεγονός της παραχώρησης του Ηρωδείου στον Κάλβιν Κλάιν καταγγέλλει με ανακοίνωσή του και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών.Συγκεκριμένα τονίζει: "τα λόγια περισσεύουν όταν προδίδονται αξίες εθνικές και παγκόσμιες απ' αυτούς που όφειλαν να διαφυλάττουν τα ιερά και τα όσια της Ιστορίας μας, του Πολιτισμού μας, απ' αυτούς που έχουν από τη θέση τους σαν υπουργοί το χρέος να προστατεύσουν τη δημιουργία και την καλλιτεχνική έκφραση από την εμπορική εκμετάλλευση, από αυτούς που έχουν την ευθύνη για την "παιδεία" της κοινωνίας, με την ευρεία έννοια, την έννοια του Πολιτισμού".

"Γιατί κύριε υπουργέ Πολιτισμού, παρότι δηλώθηκε από το υπουργείο σας πως "η μόδα είναι τέχνη", δε θα συμμεριζόμαστε την άποψη αυτή, για το τι είναι τέχνη, όταν στο Ηρώδειο επί σκηνής θα βαδίζουν τα μανεκέν του οίκου "Κλάιν", γιατί η μόδα είναι κατ' αρχήν εμπόριο.

Θεωρώντας την πράξη αυτή βεβήλωση του χώρου και αλλοίωση των αξιών, θα είμαστε εμείς εκεί,εμείς οι Ελληνες εικαστικοί καλλιτέχνες μαζί με άλλους δημιουργούς και με τους ανησυχούντες συμπολίτες μας, ενάντιοι στην πραγματοποίηση αυτής της επίδειξης. Το Ηρώδειο κύριε υπουργέ δεν είναι χώρος επιδείξεων εμπορικών προϊόντων. Και είναι στο δικό σας ρόλο, το χρέος να προστατέψετε έννοιες και αξίες. Υπάρχουν και όρια!".

Θέματα και παράθυρα

"Ο Αύγουστος δεν έχει ειδήσεις", λέει ο Εκο. Και, ξαφνικά, έσκασε το πυροτέχνημα του Ηρωδείου. Σοβαρότατο το θέμα με πολλές και επικίνδυνες διαστάσεις, που ξεπερνούν την ερώτηση - κασέτα των τελευταίων ημερών "να μπει ο Κάλβιν Κλάιν στο Ηρώδειο;".

Απλούστατο έως απλουστευμένο το ερώτημα. Τόσο πολύ, που δε χωρούσε η ουσία: Δεν πρόκειται μόνο για την επίδειξη μόδας, αλλά για τον εκφυλισμό της πολιτιστικής κληρονομιάς, δεν πρόκειται μόνο για τη χρήση ενός θεάτρου, αλλά για την "εκμετάλλευση" των αρχαιοτήτων. Και πώς να χωρέσει η ουσία, όταν ξαφνικά ανοίγουν τα παράθυρα και προσπαθούν να τους "στριμώξουν" όλους και εκείνους που έχουν κάτι να πουν και εκείνους που δεν έχουν, κι εκείνους που ξέρουν να πουν κι εκείνους που δεν ξέρουν;

***

Εκεί που άκουγες "τα αρχαία θέατρα είναι για άλλες εκδηλώσεις", πεταγόταν ο μόδιστρος, διαμαρτυρόμενος, κι έλεγε "γιατί αυτός κι όχι εγώ;". Κι εκεί που νόμιζες ότι κάτι σοβαρό συμβαίνει με τα μνημεία, άντε πάλι επέστρεφες "στην εκδίκηση της μοδίστρας". Κι όταν αναθαρρείς και λες τώρα θα μάθουμε τι πραγματικά συμβαίνει, ακούς περιωπής δημοσιογράφο, περήφανο (-η) για την καλλιέπειά του, να συμφωνεί με τον υπουργό Πολιτισμού και να μεταλλάσσει τον αρχαιολογικό χώρο του Ραμνούντος (ο Ραμνούς, του Ραμνούντος) σε αρχαιολογικό χώρο ...της Ραμνούντας. Αλλα αντ' άλλων, δηλαδή.

***

Διότι δεν υπάρχει κανένα μέτρο ούτε αξιολόγηση: Παράθυρο για το Ηρώδειο, παράθυρο για τις φωτιές, παράθυρο για το ερωτικό έγκλημα, παράθυρο για τα φορολογικά του τάδε τραγουδιστή. Κι όλοι μιλούν για όλα και όλα γίνονται το ίδιο σοβαρά ή αστεία, ανάλογα με τις ανάγκες του δελτίου. Και όλα μένουν στην επιφάνεια και την περιπτωσιολογία. Και η αλήθεια εκπαραθυρωμένη...

Δ. Μ.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ 'Η ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Μετεξέλιξη πελατειακών σχέσεων

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ(του απεσταλμένου μας).-

Ασφυκτικό έλεγχο στα πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης επιχειρεί ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγ. Βενιζέλος, με τη σύσταση της Εταιρίας με την επωνυμία "Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης".Μη κερδοσκοπική τη θέλουν, στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για μία ακόμη εταιρία - μετεξέλιξη της "Πολιτιστικής ΑΕ".

Με τον κανονισμό που συντάσσεται από 7μελές διευθυντικό όργανο,θεσμοθετείται ένα απόλυτο σύστημα συγκεντροποίησης και διαχείρισης του πολιτισμού, μια προσπάθεια να αποκλειστεί από τα πολιτιστικά δρώμενα της Θεσσαλονίκης το μη εξαρτημένο από το ΥΠΠΟ πολιτιστικό και καλλιτεχνικό δυναμικό της πόλης.Οι περισσότεροι συμμετέχοντες στη διευθυντική ομάδα τού υπό σύσταση Φεστιβάλ, οι οποίοι έχουν απ' ευθείας διοριστεί ως εκπρόσωποι φορέων της πόλης από τον υπουργό Πολιτισμού, πρωταγωνίστησαν στην περιπέτεια της "Πολιτιστικής". Ελέω Βενιζέλου, οι ίδιες κινητήριες δυνάμεις του ΟΠΠΕ που εκπροσωπούσαν το δόγμα ο "Πολιτισμός είναι εμπόρευμα", έρχονται και πάλι να εδραιώσουν την πολιτιστική - όπως και πολιτική τους - κυριαρχία, να συνεχίσουν τις πελατειακές τους σχέσεις και την εξυπηρέτηση οικονομικο-εκδοτικών συμφερόντων.

Μετά από τρεις συναντήσεις που είχε η επταμελής "ομάδα εργασίας" κατέληξε σε ένα κείμενο, όπου ορίζεται ότι στους στόχους της εταιρείας θα είναι η κατάρτιση του κυρίως προγράμματος των ετήσιων εκδηλώσεων, το οποίο θα υλοποιούν οι επιμέρους φορείς, ενώ σαφώς ο υπουργός Πολιτισμού δήλωνε πριν από μερικούς μήνες ότι η εταιρεία θα συντονίζει απλά τις εκδηλώσεις, που θα αποφασίζουν οι φορείς της πόλης. Επίσης, στους στόχους συγκαταλέγονται η αξιοποίηση κοινοτικών, κρατικών και άλλων προγραμμάτων για τον πολιτισμό, καθώς και η ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας με υπερεθνικούς οργανισμούς.

Η εταιρεία αποδέχεται την εποπτεία του υπουργού Πολιτισμού για τις δραστηριότητες και τις αποφάσεις της σε σχέση με τους σκοπούς της.Οι πόροι θα προέρχονται από συνδρομές, χορηγίες, επιχορηγήσεις από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς φορείς, έσοδα από εκδηλώσεις και εκμεταλλεύσεις χώρων.

Οι φορείς της πόλης θα κληθούν μετά τη δημιουργία της εταιρείας για ενημέρωση και κατάθεση των απόψεών τους. Οπως ακριβώς συνέβη και με την Πολιτιστική καμία δημόσια συζήτηση δεν προηγήθηκε με θέμα την πολιτιστική πολιτική και τους σχεδιασμούς που θα πρέπει να γίνουν στην πόλη στον τομέα αυτό μετά την κατάργηση του ΟΠΠΕΘ. "Θα λογοδοτούμε σ' ένα όργανο, το οποίο θα είναι πέρα των αιρετών αντιπροσώπων", επισημαίνει η Αντιδημαρχία Πολιτισμού του δήμου Θεσσαλονίκης.

Ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Αγ. Σαχίνης,δηλώνει σχετικά τα παρακάτω: "Μετά την αποτυχημένη συνταγή της Πολιτιστικής ο υπουργός Πολιτισμού θέλει να διαμορφώσει νέα κατάσταση πραγμάτων στη λογική και πάλι να κινείται ο πολιτισμός στον άξονα της αγοράς. Ετσι, λοιπόν, "η Πολιτιστική απέθανε, ζήτω η νέα Πολιτιστική", που θα διευθύνεται αποκλειστικά από τον κ. Βενιζέλος, διαμορφώνοντας για την υλοποίηση των σχεδίων του τη δική του "αυλή" και μεταγράφοντας τα "επιτυχημένα" στελέχη του ΟΠΠΕΘ στο θεσμό που ετοιμάζει. Στην πραγματικότητα, ο Πολιτισμός στη Θεσσαλονίκη εξοστρακίζεται εν ονόματι του Πολιτισμού. Οσοι αντιστέκονται σ' αυτή την πραγματικότητα, γιατί θεωρούν ότι ο πολιτισμός δεν είναι εμπόρευμα αλλά είναι και παιδεία που δένει το λαό με τις ρίζες του, θεωρούνται ξένο σώμα. Τελικά αυτοί που δεν υπέκυψαν τα τελευταία χρόνια στην πολιτική του "απολίτιστου πολιτισμού" της κυβέρνησης και του υπουργείου, θα πρέπει να απορρίψουν και να καταργήσουν στην πράξη αυτή την πολιτική του ΥΠΠΟ".

Από "Ρόδο" βγαίνει "Φιντανάκι"

Στον ιστορικό καλοκαιρινό κινηματογράφο "Ρόδον" επιστρέφει "Το Φιντανάκι" του Παντελή Χορν.Η παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου που έκλεψε τις καρδιές των θεατών στην περιοδεία σε χωριά και κοινότητες, επιστρέφει για τέσσερις ακόμη παραστάσεις, στις 14, 15, 16, 17 Αυγούστου. Μετά τις τελευταίες αυτές πανηγυρικές παραστάσεις, το "Φιντανάκι" ετοιμάζει τις βαλίτσες του για την Αθήνα. Ο κύκλος των παραστάσεων θα κλείσει στην Αθήνα, στις 22 Αυγούστου,στο θέατρο Λυκαβηττού.

Τη σκηνοθεσία της παράστασης υπογράφει η Σοφία Φιλιππίδου,η οποία ερμηνεύει και το ρόλο της Φρόσως. Τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Μιχάλη Σδούγκου,η μουσική του Φίλιππου Τσαλαχούρη και οι στίχοι της Σοφίας Φιλιππίδου.Παίζουν επίσης: Μαριάννα Κάλμπαρη, Ρέα Χαλκιαδάκη, Σταύρος Πανούσης, Κώστας Φλωκατούλας, Ιφιγένεια Αστεριάδη, Γιώργος Χαδίνης, Κώστας Κατσουλάκης, Θανάσης Φωκάς.

Πρωτοβουλίες για το Φεστιβάλ Τραγουδιού

Θα συνεχίσει τις δραστηριότητές του το Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού, που εδώ και χρόνια έχει δέσει το όνομά του με την πολιτιστική ζωή της Θεσσαλονίκης, δηλώνει ο δήμαρχος της πόλης, Δ. Δημητριάδης, έπειτα από την απόφαση της, επί 36 χρόνια, διοργανώτριας HELEXPO να καταργήσει το συγκεκριμένο θεσμό λόγω οικονομικών δυσχερειών.

Ο δήμαρχος υποσχέθηκε να φέρει το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, ενώ ανάλογες πρωτοβουλίες θα πάρει και ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βορείου Ελλάδος, που προτίθεται να αναλάβει τη διοργάνωση στο εξής. Αγνωστο παραμένει, όμως, αν τελικά θα διοργανωθεί το φετινό Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού και υπό ποια αιγίδα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ