ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Σεπτέμβρη 1998
Σελ. /47
ΚΕΝΗ
Οι άνθρωποι και τα μουσεία (3)

Του Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ

Πριν προχωρήσω στο τρίτο και τελευταίο μου σημείωμα για τα μουσεία και τους ανθρώπους που τα επισκέπτονται, θα ήθελα να σας δηλώσω "γνωρίζοντας πολύ καλά τις συνέπειες του νόμου", ότι δε με ενδιαφέρει το μέλλον του Βασιλείου Κλίντον, Προέδρου των ΗΠΑ και γνωστού πλανητάρχου. Δε με ενδιαφέρει τι έκανε με την κυρία Λεβίνσκι, ούτε πιο χρώμα ήταν το φόρεμά της τη στιγμή που το προεδρικό σπέρμα εγκατέλειπε τα εγκόσμια, για να περάσει στην ιστορία και να μεταβληθεί μια μέρα ο εφιάλτης των χρηματιστηρίων. Γιατί έτσι μας αποκάλυψαν τα σημερινά δελτία των ειδήσεων: σάλος στη διεθνή χρηματαγορά, ύστερα από την κατάθεση του πορίσματος που καταδικάζει τον Πρόεδρο για το γνωστό σκάνδαλο Λεβίνσκι.

Θα ήθελα επίσης, να δηλώσω ότι δε μ' ενδιαφέρουν πια οι χρηματιστηριακές κρίσεις που τον τελευταίο καιρό διαδέχονται η μια την άλλη, όπως οι ποδοσφαιρικές συναντήσεις του Σαββατοκύριακου. Και ΔΕ μ' ενδιαφέρουν, γιατί ΤΑ δύο παραπάνω είναι παραδοσιακά κόλπα αποπροσανατολισμού των λαών που βουλιάζουν κάθε μέρα όλο και περισσότερο στη φτώχεια και στην απελπισία, χωρίς να έχουν την ηδονική πολυτέλεια μιας πρόθυμης κυρίας Λεβίνσκι ή την κερδοσκοπική γοητεία ενός χρηματιστηριακού παιχνιδιού έστω και σε ένα άγνωστο απωανατολικό χρηματιστήριο! Και ΔΕ μ' ενδιαφέρουν, γιατί αρνούμαι να μπω στη γραμμή. Γιατί αρνούμαι να γεμίσω τη φτωχική μου "καραβάνα" με τις κακόγουστες λιχουδιές που σκαρφίζεται κάθε τόσο ο παμπόνηρος καπιταλισμός αξιοποιώντας τις αλάνθαστες συνταγές του. Γιατί αρνούμαι να φοβηθώ επειδή το θέλουν αυτοί και να ζητωκραυγάσω με το δικό τους παράγγελμα.

Γι' αυτό και γω συνεχίζω τις περιγραφές μου για τους ανθρώπους που επισκέπτονται τα μουσεία. Εγραψα, λοιπόν, αν θυμάστε, πως στη δεύτερη κατηγορία των ελεύθερων επισκεπτών εντάσσονται οι "περίεργοι". Αυτοί, δηλαδή, που απλώς "περιεργάζονται" τα εκθέματα. Ούτε τα καταλαβαίνουν ούτε και κανείς τους βοηθάει, για να το επιχειρήσουν αυτό. Τη δεύτερη ομάδα, την αποτελούν οι "επιστήμονες". Είναι αυτοί που είναι πληροφορημένοι, που έχουν σχετική παιδεία και που μέσα στη μουσειακή αίθουσα, αναζητούν αυτό που τους ενδιαφέρει και που ξέρουν να το εξηγήσουν. Είναι αυτοί που μπορούν επίσης να κρίνουν, να απορρίψουν ή να αποδεχτούν τον τρόπο της έκθεσης, τους υπομνηματισμούς, το είδος των χρωμάτων και του φωτισμού ακόμα. Αυτοί είναι οι επισκέπτες που δε θέλουν ξενάγηση ούτε διαβάζουν τις λεζάντες. Τις πιο πολλές φορές χαίρονται μόνο τα σχήματα των εκθεμάτων, σχολιάζουν τις λεπτομέρειές τους και συσχετίζουν τη λειτουργία τους με τις σημασίες της ιστορίας.

Την τρίτη ομάδα την αποτελούν οι "εθνόφιλοι". Είναι οι επισκέπτες που παντού αναζητούν το εθνικό μεγαλείο. Αυτοί που πιστεύουν πως κάθε εκτιθέμενο είναι το πρώτο στον κόσμο. Το πρώτο και το καλύτερο. Το μοναδικό και το ανεπανάληπτο. Η απόδειξη της οικουμενικότητας που χαρακτηρίζει τον πολιτισμό τους και του ηγετικού του χαρακτήρα. Είναι αυτοί, με άλλα λόγια, που αγνοούν την έννοια του πολιτισμού και την ταυτίζουν με την προσωπική τους ευαισθησία και τους συναισθηματισμούς των φτωχών τους δασκάλων. Με τα χρώματα της ελληνικής σημαίας και τους χιτώνες των αρχαίων Ελλήνων. Αγνοούν, τέλος πάντων, πως ο πολιτισμός μπορεί να είναι τα ιγκλού των Εσκιμώων και οι γκιούρτες των νομάδων της Κεντρικής Ασίας. Τέτοιοι είναι πολλοί. Ισως να είναι οι πιο πολλοί. Πιστεύουν, και δεν μπορούν να τους ανατρέψεις αυτή την πίστη, πως ο ελληνικός πολιτισμός ήτανε ο πρώτος πολιτισμός πάνω στη Γη. Από αυτόν γεννήθηκαν οι άλλοι. Δεν πιστεύουν πως και οι Ινδοί έχουν πανάρχαιο πολιτισμό, και οι Κινέζοι και οι Αιγύπτιοι. Πιστεύουν στο διαφημιστικό σλόγκαν που λέει πως όταν εμείς χτίζαμε Παρθενώνες, οι άλλοι πηδούσαν από δέντρο σε δέντρο. Αυτοί οι "εθνόφιλοι" μουσειακοί επισκέπτες, είναι θύματα της μονόπλευρης παιδείας μας. Θύματα των κακών σχολικών μας βιβλίων. Είναι θύματα της ανυπαρξίας μιας σοβαρής θεωρίας για τα θέματα του πολιτισμού στον τόπο μας. Ο,τι ξέρουν γι' αυτά τα θέματα το έχουν μάθει από κακόηχα συνθήματα και από κακοφτιαγμένα εθνικά άσματα. Χρειάζεται πολλή δουλιά, γι' ν' αλλάξουν αυτοί οι επισκέπτες. Χρειάζονται άλλα μουσεία. Οι επισκέπτες αυτοί έχουν ανάγκη από μια σοβαρή και ορθολογική "ξενάγηση". Μια ξενάγηση που κανένα ελληνικό μουσείο δεν τη διαθέτει.

Και την τελευταία ομάδα των μουσειακών επισκεπτών, την αποτελούν οι βιαστικοί. Αυτοί μπαίνουν στο μουσείο, για να... βγουν. Ούτε ενδιαφέρονται ούτε συγκινούνται ούτε βλέπουν ούτε ακούνε. Αυτοί απλώς βιάζονται. Θέλουν να λένε όταν επιστρέψουν στον τόπο τους ή, έστω στο σπίτι τους, να λένε όλο ψεύτικη σοβαρότητα: "πήγαμε και στο μουσείο"!

Και τώρα το δύσκολο ερώτημα: ποια είναι η συμπεριφορά των ελληνικών μουσείων απέναντι σ' αυτές τις ομάδες; Πώς τους υποδέχονται και πώς τους φροντίζουν; Τους ξεναγούν ανάλογα; Τους προσέχουν και τους πληροφορούν, λαμβάνοντας υπόψη αυτό που αναζητούν; Αυτό που ξέρουν; Αυτό που αγνοούν; Η μήπως τους γυρίζουν την πλάτη αφήνοντάς τους μόνους και απροσανατόλιστους μέσα στη μουσειακή τους περιπέτεια; Τους γυρίζουν την πλάτη, καλέ μου σύντροφε. Γιατί το μόνο που κάνουν τα ελληνικά μουσεία και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, είναι να μετράνε τα εισιτήρια. Οταν αυτά είναι πολλά, τότε οι αρμόδιοι τρίβουν τα χέρια τους. Πιστεύουν πως όλα πάνε καλά. Αμ δεν είναι έτσι, καλοί μου "αρμόδιοι". Δεν είναι καθόλου έτσι!


"Διεκδικούμε την Πόλη μας" - και - στο Internet

Μερικοί θέλουν να προεξοφλούν ότι η εκλογική μάχη για τον δήμο της Αθήνας είναι... "τελειωμένη" και πως "η αντιπολίτευση δίνει μάχες οπισθοφυλακής". Η "Αγωνιστική Αριστερή Οικολογική Συμπαράταξη για την Αθήνα",η μόνη πραγματική αντιπολίτευση στο Δήμο Αθήνας, με υποψήφιο δήμαρχο τον Λεων. Αυδή,όχι μόνο δεν είναι... εκτός, αλλά συνεχίζει και κορυφώνει τώρα τον αγώνα που έδωσε σε όλη τη διάρκεια της τετραετίας. Θέλοντας να φτάσει το μήνυμά της σε όσο γίνεται περισσότερους Αθηναίους, εκτός από την άμεση επαφή με περιοδείες και συγκεντρώσεις, απέκτησε "φωνή" και στο Internet.

Εδώ και μερικές μέρες, ο κόμβος της "Συμπαράταξης" στο Internet (http://www.avdis.gr/) τέθηκε σε πλήρη λειτουργία. Δεν πρόκειται απλώς για μια "προεκλογική" προσπάθεια, αλλά για μια διαρκήπαρουσίαση θέσεων που διαφέρουν ριζικά από τις πολιτικές τοπικής αυτοδιοίκησης που προτείνουν τα κυρίαρχα κόμματα εξουσίας, πολιτικές που μετατρέπουν σταδιακά την πόλη της Αθήνας σε καθρέφτη εξαμβλωματικών κοινωνικών αντιθέσεων.

Οσον αφορά τη μορφή, οι σελίδες του κόμβου της Συμπαράταξης χωρίζονται σε ορισμένες ενότητες, οι οποίες είναι εύκολα προσπελάσιμες, μέσω ενός πλευρικού πλαισίου. Πρώτη ενότητα είναι ο Συνδυασμός,όπου παρουσιάζονται οι τρεις Παρατάξεις που συγκροτούν τη Συμπαράταξη (η "Αγωνιστική Συνεργασία για την Αθήνα", η "Αριστερή Ριζοσπαστική Πρωτοβουλία" και η "Αθήνα - Πράσινη Πόλη"), το ψηφοδέλτιο της Συμπαράταξης και οι υποψήφιοί της.

Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζεται η Διακήρυξη της Συμπαράταξης,όπου διευκρινίζεται ότι στόχος είναι να μείνει εκτός στενών κομματικών ορίων, αντίθετα να προσελκύσει όλους εκείνους τους πολίτες που έχουν κουράσει οι επιβαλλόμενες από τα κυρίαρχα πολιτικά σχήματα πολιτικές και θέλουν να αντιδράσουν σ' αυτές.

Στην τρίτη ενότητα βρίσκονται οι Παρεμβάσεις της "Συμπαράταξης" και των υποψηφίων της. Στην ενότητα παρουσιάζονται αναλυτικά Ομιλίες και Συνεντεύξεις, Δελτία Τύπου για κεντρικά - και κρίσιμα... - ζητήματα της εκλογικής μάχης, Εκδηλώσεις και Αλλες Δραστηριότητες.

Η τέταρτη ενότητα, με τον τίτλο Εκλογές,παραμένει για την ώρα ανενεργός. Θα περιλάβει τα στοιχεία που θα προκύψουν από την εκλογική αναμέτρηση του επόμενου μήνα.

Η πέμπτη ενότητα αφορά την Επικοινωνία της "Συμπαράταξης" με τους "Κυβερνοπολίτες". Σε αυτήν δίνεται η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όπου οι επισκέπτες του κόμβου μπορούν να στείλουν απόψεις και σχόλια (symparataxh

  • otenet.gr).

Εκτός από τις ενότητες που είναι προσπελάσιμες από το πλευρικό πλαίσιο, υπάρχουν ορισμένες συντομεύσεις (links) στη βάση της κεντρικής σελίδας του κόμβου, που κάνουν πιο εύκολη την "πλοήγηση" στα περιεχόμενα. Σ' αυτές περιλαμβάνονται η Ανοικτή Επιστολή του Λevn. Αυδή, υποψηφίου δημάρχου της Αθήνας, τα Τελευταία Νέα της εκστρατείας της Συμπαράταξης (δηλαδή πληροφόρηση για τις εκδηλώσεις της βδομάδας και προγραμματικών θέσεων, όπως αυτών για το κυκλοφοριακό), κι η ενότητα Δει δη χρημάτων...

Οσον αφορά το τελευταίο, αξίζει ιδιαίτερη αναφορά. Ο συνδυασμός της Συμπαράταξης εξαρτάται αποκλειστικά από οικονομικές ενισχύσεις των φίλων του, αφού δεν έχει τη χρηματική υποστήριξη κανενός επιχειρηματία. Κάτι τέτοιο μπορεί σε ορισμένους να φαίνεται "αρνητικό", αλλά διασφαλίζει την ανεξαρτησία της Συμπαράταξης από τα επιχειρηματικά συμφέροντα που περιγράφονται με το γνωστό νεότευκτο πολιτικό όρο "διαπλεκόμενα". Για την εξεύρεση προσόδων η Συμπαράταξη πραγματοποιεί Οικονομική Εξόρμηση, αλλά δέχεται και προσφορές πολιτών, σε ειδικό λογαριασμό της Εμπορικής Τράπεζας (με αριθμό 45066827).

Ο Λeων. Αυδής σημειώνει στην Ανοικτή Επιστολή του προς τους Αθηναίους: "Από τον τόπο αυτό δεν έλειψαν ποτέ οι μεγαλόστομες επαγγελίες, ούτε οι ελκυστικές προτάσεις για εύκολες και σωτήριες λύσεις. Αλλά το παρόν που βιώνουμε και το μέλλον που μας απειλεί δεν οφείλονται στην έλλειψη σχεδιασμών. Αντίθετα, είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων επιλογών - πολιτικών δυνάμεων και ιδιωτικών συμφερόντων -, που μεταβάλλουν το λαό σε παθητικό δέκτη εικόνων, σε θεατή της καταπάτησης του χώρου του, των κατακτήσε;vν του και της ανθρωπιάς του".

Κι αυτό πρέπει να αλλάξει...

Μπ. Γ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ