ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 18 Σεπτέμβρη 1998
Σελ. /39
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τι συμβαίνει με τους ειδικούς φόρους;

Στο λαϊκισμό του "φθηνού" αυτοκινήτου κατρακυλάει ο "εκσυγχρονισμός", με τη διατήρηση στην επικαιρότητα της μείωσης των ειδικών φόρων από ...το τέλος του 1999

Πολύς θόρυβος έχει ξεκινήσει τους τελευταίους μήνες για τις διαθέσεις της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, να προχωρήσει σε μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (πετρελαιοειδή, οινοπνευματώδη, αυτοκίνητα, καπνικά), προκειμένου να επιτύχει μείωση του πληθωρισμού στα επίπεδα της Συνθήκης του Μάαστριχτ.

Οτι θα χρησιμοποιήσουν ...κάποια στιγμή μέσα στο 1999 και τους ειδικούς φόρους για να μειώσουν τον πληθωρισμό σε επιθυμητά επίπεδα, το αναγνώρισε και ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, σε συνέντευξή του την προηγούμενη Κυριακή. Στο σημείο αυτό, αξίζει να επισημανθεί ότι σκόπιμα η κυβέρνηση και ο φιλικός της Τύπος και άλλα ΜΜΕ διατηρούν το θέμα στην επικαιρότητα, για να τονωθεί το τραυματισμένο "κοινωνικό" πρόσωπο. Το "φθηνό" αυτοκίνητο και η μείωση των τιμών των καυσίμων είναι "καλά" χαρτιά και θα τα εκμεταλλευτούν στο έπακρο. Και δε θα πρέπει να εκπλαγούμε, αν το ίδιο βιολί συνεχιστεί μέχρι και το φθινόπωρο του 1999, χρόνος που θεωρείται ο πιο πιθανός να ανακοινωθούν μειώσεις ειδικών φόρων.

Σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για πληθωρισμό 2,2% στο τέλος του 1999, και με έναν πληθωρισμό 4,7% - 4,5% στο τέλος του 1998, προσμένουν σημαντική αποκλιμάκωση των τιμών, ίσως, και 1,5 μονάδων από τον Απρίλη του 1999. Το μήνα αυτό "απορροφώνται" πλήρως οι συνέπειες της υποτίμησης της δραχμής κατά 15%, τον προηγούμενο Μάρτη. Αν όλα πάνε κατ' ευχήν, τότε η μείωση των ειδικών φόρων προς το τέλος του 1999 θα χρησιμοποιηθεί για τη συμπίεση του πληθωρισμού σε επίπεδα κοντά στο 2%. Και αυτό κρίνεται από την κυβέρνηση απαραίτητο, δεδομένου ότι ο μέσος πληθωρισμός των χωρών της ΕΕ με τις καλύτερες επιδόσεις είναι σήμερα 0,9%

Τι περιθώρια έχουν

Εκτός, ίσως, από το φόρο στα οινοπνευματώδη ποτά, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις η κυβέρνηση, με βάση την κοινοτική νομοθεσία, μπορεί να προχωρήσει σε μειώσεις ειδικών φόρων στα επιθυμητά γι' αυτήν επίπεδα.

Πριν αναφέρουμε μία προς μία όλες τις περιπτώσεις, επισημάνουμε ότι στα πετρελαιοειδή και τα οινοπνευματώδη έχει καθοριστεί κατώτατος φόρος για όλες τις χώρες - μέλη της ΕΕ εκφρασμένος σε ECU και με βάση τις ισοτιμίες των εθνικών νομισμάτων. Με την ευρωπαϊκή μονάδα την πρώτη εργάσιμη μέρα κάθε Οκτώβρη, εκφράζονται οι φορολογικές επιβαρύνσεις στα εθνικά νομίσματα. Η ισοτιμία αυτή για το 1998 ήταν 303 δραχμές ανά ECU, ενώ για το 1999 προβλέπεται να ανέλθει στα 335 - 340 δραχμές. Αντίθετα, η φορολογική επιβάρυνση στα αυτοκίνητα προκύπτει σαν ποσοστό της εργοστασιακής τιμής πώλησης των αυτοκινήτων, όπως και στα καπνικά, όπου ο φόρος προκύπτει σαν ποσοστό (σήμερα ανέρχεται στο 72,75%) της τελικής τιμής διάθεσης.

Με τα δεδομένα αυτά, η κυβέρνηση:

  • Μπορεί να μειώσει τον φόρο στις βενζίνες με μόλυβδο και χωρίς μόλυβδο μέχρι και 15 - 17 δραχμές ανά λίτρο. Η σημερινή φορολογική επιβάρυνση για μεν τη βενζίνη με μόλυβδο είναι 127 δραχμές το λίτρο και για την αμόλυβδη 111 δραχμές το λίτρο. Πολύ μεγάλη μείωση μέχρι και 36 δραχμές το λίτρο μπορεί να κάνει στο φόρο του πετρελαίου θέρμανσης, όπου ο σημερινός φόρος είναι 42 δραχμές το λίτρο και μπορεί να μειωθεί μέχρι τις 6 δραχμές το λίτρο.
  • Αντίθετα, φορολογική επιβάρυνση τουλάχιστον 5 δραχμές ανά λίτρο θα υπάρξει στο πετρέλαιο κίνησης. Ο επιβληθείς φόρος ανά λίτρο σήμερα είναι 77 δραχμές και μετά τη νέα ισοτιμία της δραχμής προς το ECU αναμένεται να αυξηθεί στις 82 - 83 δραχμές το λίτρο.
  • Η φορολογική επιβάρυνση για τα αυτοκίνητα κυμαίνεται από 10% (για τα μικρού κυβισμού) μέχρι και 75% (για τα μεγάλου κυβισμού) της εργοστασιακής τιμής του αυτοκινήτου. Η κυβέρνηση, αν θέλει, μπορεί να μειώσει ή και να εξαλείψει ακόμα το φόρο αυτό. Αυτό είναι και το βασικό αίτημα των εμπόρων εισαγωγής αυτοκινήτων, αλλά και των αυτοκινητοβιομηχανιών της ΕΕ. Τα ετήσια έσοδα από τους ειδικούς φόρους αυτοκινήτου κυμαίνονται στα 110 - 115 δισ. δραχμές.
  • Πρόβλημα φαίνεται να υπάρχει με τη φορολογία των οινοπνευματωδών, όπου μονάδα φορολογικής μέτρησης θεωρούνται τα 100 λίτρα καθαρής αλκοόλης.

Η χώρα μας σήμερα, σε κάθε εκατό λίτρα καθαρής αλκοόλης, επιβάλλει φόρο 960 ECU και σύμφωνα με το Κοινοτικό Δίκαιο (οδηγία 92/84 19 Οκτώβρη), οι χώρες, στις οποίες η φορολογική επιβάρυνση στα αλκοολούχα ποτά είναι μικρότερη από 1.000 ECU, δεν μπορούν να προβούν σε μειώσεις φόρων.

  • Στη διακριτική της ευχέρεια, τέλος, είναι να μειώσει τη φορολογία στα καπνικά, η οποία σήμερα ανέρχεται (στα τσιγάρα) στο 72,75% της τελικής λιανικής τιμής πώλησης.

Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ

Στη XIOSBANK το 47% της "Interact AXE"

Στη XIOSBANK περνά ο έλεγχος της χρηματιστηριακής εταιρίας "Interact AXE". Σύμφωνα με πληροφορίες, έκλεισε η συμφωνία για την απόκτηση του 47% των μετοχών και του 67% των ψήφων της "Interact AXE" από

την τράπεζα XIOSBANK. Στα πλαίσια της "κατ' αρχήν συμφωνίας" για την εξαγορά του 47% των μετοχών της "Interact AXE" από τη XIOSBANK, έχουν αποσταλεί και τα σχετικά έγγραφα στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και στην Τράπεζα της Ελλάδας.

Με την ίδια συμφωνία, που προβλέπει, εκτός της εξαγοράς του 47% των μετοχών και την απόκτηση ενός επιπλέον 20% των ψήφων της χρηματιστηριακής εταιρίας, η XIOSBANK έχει σε επίπεδο ψήφων καταστατική πλειοψηφία και έτσι θα μπορεί να ασκεί έλεγχο και μάνατζμεντ στην "Interact AXE".

Μετά την εξαγορά του πακέτου μετοχών της χρηματιστηριακής εταιρίας από τη XIOSBANK, τα ποσοστά συμμετοχής των μετόχων (στην παρένθεση τα ποσοστά ψήφων) στην "Interact AXE" διαμορφώνονται ως ακολούθως: α) XIOSBANK 47% (67%), β) Κάκκαβας Βενετσιάνος 50% (30%) και γ) Βόττας Δημήτρης 3% (3%).

Σημειώνεται ότι η χρηματιστηριακή εταιρία, που περνά κάτω από τον έλεγχο της XIOSBANK, είχε στο τέλος του 1997 ίδια κεφάλαια 346 εκατ. δραχμές, ενώ για φέτος εκφράζεται αισιοδοξία ότι τα ίδια κεφάλαια θα διαμορφωθούν στο 1 δισ. δραχμές, λόγω της υψηλής κερδοφορίας της.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ