ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 17 Νοέμβρη 1998
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μια τραγωδία του χρόνου

Μια παλιά γνώριμη επιστρέφει στη σκηνή του "Ανοιχτού Θεάτρου".Δέκα χρόνια μετά τη μεγάλη επιτυχία της η περίφημη "Λούλου" του Φρανκ Βέντεκιντ ανεβαίνει ξανά, την Πέμπτη 19 του Νοέμβρη,στο "Ανοιχτό Θέατρο",σε μετάφραση Πέτρου Μάρκαρη,σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη.Τα σκηνικά - κοστούμια είναι της Εύας Νάθενα,η μουσική του Θάνου Μικρούτσικου και οι χορογραφίες της Δόνης Μιχαηλίδη.Πέντε νέες ηθοποιοί καλούνται να ερμηνεύσουν το ρόλο της Λούλου, ακολουθώντας τις φάσεις της ζωής της: Ανδρη Θεοδότου, Φρόσω Ζαγοραίου, Γωγώ Μπρέμπου, Λίνα Μαρκάκη, Ραλλού Μιχαλοπούλου.Τον απαιτητικό ρόλο του κομπέρ ερμηνεύει ο Γιώργος Μαρίνος.Παίζουν επίσης: Γιώργος Τσιτσόπουλος, Θεόδωρος Μπογιατζής, Δήμητρα Καλπάκη, Ελένη Κρίτα, Γιώργος Μιχαηλίδης κ. ά.

"Η παράσταση αυτή τη φορά" - είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Γιώργος Μιχαηλίδης - "έχει εστιαστεί στη σύγκρουση της φύσης με τις δομές μιας οργανωμένης κοινωνίας. Η Λούλου, σαν φυσική, ελκτική δύναμη, ανατρέπει κάθε ψευδαίσθηση της αστικής τάξης και απογυμνώνει κάθε βεβαιότητα και ασφάλειά της, δείχνοντάς τη γυμνή και περιδεή μπροστά στο σκοτεινό και τρομερό πάθος του ερωτισμού. Αλλο ένα στοιχείο στο οποίο δίνει έμφαση η παράσταση είναι ο χρόνος. Η Λούλου είναι ανυπεράσπιστη μπροστά στη δύναμη του χρόνου. Μια τραγωδία τεράτων, μια τραγωδία του ερωτισμού, μια τραγωδία του χρόνου".

"Η βασίλισσα της ομορφιάς" στο "Μπροντγουαίη"

Η "Νέα Ελληνική Σκηνή" του Θύμιου Καρακατσάνη,στεγασμένη στο "Μπροντγουαίη",προσφέρει διπλά στο θεατρόφιλο κοινό. Προσφέρει την πρώτη γνωριμία του με ένα νέο Ιρλανδό συγγραφέα, τον Μάρτιν Μακ Ντόναγκ,που, ξεπηδώντας μέσα από τη μεγάλη πνευματική παράδοση (ποιητική, πεζογραφική, θεατρική, λαογραφική και παραμυθική) του τυραννισμένου από την αγγλική κατοχή ιρλανδικού λαού, το 1996, στα 26 του χρόνια, απέσπασε το πρώτο βρετανικό βραβείο, με το πρώτο του έργο, "Η βασίλισσα της ομορφιάς".Το έργο "ανακάλυψε", μετέφρασε και σκηνοθέτησε ο Γιώργος Ρεμούνδος.Προσφέρει, όμως, και την ευεργετική, όχι απλώς για το έργο, αλλά γενικότερα, για το θέατρο, ερμηνεία του Θ. Καρακατσάνη.Ενός μεγάλου ηθοποιού, μοναδικής υποκριτικής στόφας. Ενός παντόμιμου,του οποίου η κυτταρική καταγωγή βρίσκεται στις πανάρχαιες ρίζες του θεάτρου, όλες όσες έθρεψαν τα δίδυμα "δένδρα" της τραγωδίας και της κωμωδίας για να διακλαδώνονται αέναα. "Τέκνο" των αρχαίων παντόμιμων, ο Καρακατσάνης κυοφορεί και γεννά επί σκηνής ταυτόχρονα - με όλα του τα εκφραστικά μέσα και προπαντός με το άγρυπνο συναίσθημά του και τη δαιμόνια σκηνική ευφυία του - το κωμικό και δραματικό ως αδιαίρετη έκφανση και έκφραση της ανθρώπινης ύπαρξης και ζωής. Ο Καρακατσάνης κατέχει την τέχνη να "παντρεύει" τα αντίθετα. Το γέλιο με το δάκρυ, το λογικό με το παράλογο, το αληθινό με το φανταστικό, το συνειδητό με το υποσυνείδητο, και να βγάζει την κοινή συνισταμένη τους, το "απόσταγμά" τους. Το τραγελαφικό συνήθως κράμα του ανθρώπινου βίου, που δεν το συνειδητοποιεί πάντοτε ο άνθρωπος, ή κι αν το συνειδητοποιεί αποφεύγει να το παραδεχτεί, ακόμα και τη στερνή του ώρα.

Παραπλανητικός ο τίτλος του έργου, κρύβει την πίκρα που αναδύει η τραγικωμικών καταστάσεων συμβίωση δυο άμοιρων πλασμάτων, καταδικασμένων να ζουν στην ανέχεια, στη μοναξιά τους, και στη μιζέρια μιας ιρλανδικής επαρχίας. Κωμική και τραγική ταυτόχρονα είναι η ζωή της γριάς μάνας του έργου, που από ατομικισμό, αλλά και από το φόβο της απόλυτης μοναξιάς και του θανάτου, ασκώντας ψυχολογική πίεση, με ψέματα, διαβολιές, διαβουλές και κακεντρέχεια κρατά "φυλακισμένη" στο σπίτι, ανύπαντρη κι ανέραστη, τη σαραντάρα κόρη της, για να την υπηρετεί. Η στερημένη ζωή, η ανέχεια, η μοναξιά, ο τρόμος του θανάτου έχουν μεταβάλει τη μάνα σε διαβολόγρια, σε μια τυραννική υποκρίτρια, καταστρέφοντας στην ψυχή και στο μυαλό της, κάθε στοιχείο έκφρασης μητρικού αισθήματος, αλλά και στη στερημένη από τον έρωτα και την αγάπη κόρη κάθε θυγατρικό αίσθημα, την κατανόηση και την τρυφερότητα για τη μάνα. Στη σχέση τους, στη θέση της αγάπης υπάρχει το μίσος, στης λογικής το παράλογο, στης αλήθειας το ψέμα, στης αλληλοβοήθειας ο αλληλοβασανισμός, στης ζωής ο θάνατος. Γι' αυτό, ακόμα και μετά το θάνατο της μάνας, "μοίρα" της κόρης είναι η ανεκπλήρωτη ευτυχία, η μοναξιά κι ο θάνατος.

Ο Γιώργος Ρεμούνδος με τη θεατρικά εύγλωττη μετάφρασή του και με την προσεκτική σε όλες της τις παραμέτρους παράστασή του, ανέδειξε ατμοσφαιρικά τα ιρλανδικά ηθογραφικά χαρακτηριστικά του έργου με μια οικουμενική διάσταση των προσώπων και κυρίως τη σύμφυση κωμικού και δραματικού, δημιουργώντας, με τη συμβολή του λιτού καλαίσθητου νατουραλιστικού σκηνικού και των κοστουμιών της Δέσποινας Βολίδη, το κατάλληλο έδαφος, για να λάμψει όχι μόνο η συνταρακτική ερμηνεία του Καρακατσάνη - μόνο ο Καρακατσάνης ξέρει να παίζει συνθετικά, με τόση φαντασία, τόση αυτοσχεδιαστική δεινότητα και ψυχογραφική λεπτομέρεια ένα γυναικείο ρόλο και μάλιστα χωρίς να τον ευτελίζει με γυναικωτά τσαλίμια - αλλά και για πολύ καλές ερμηνείες από τους άλλους τρεις ηθοποιούς.

Η Αννα Βαγενά,με αμεσότητα, λαϊκότητα, αλήθεια ερμηνεύει την κόρη, υπογραμμίζοντας τα δραματικά στοιχεία του έργου. Ο Χρήστος Μπίρος αισθαντικά, απλά, αληθινά, αλλά και με αίσθηση ενός λεπτού σαρκαστικού χιούμορ μεγεθύνει το ρόλο του. Ικανά υποκριτικά μέσα, δυναμικότητα και αμεσότητα διαθέτει και ο Πασχάλης Τσαρουχάς.

ΘΥΜΕΛΗ

Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες

Μετά από 44 χρόνια οι Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες των Σακελλαρίου - Γιαννακόπουλου,μια από τις σημαντικότερες κωμωδίες του ελληνικού θεάτρου, παρουσιάζεται, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου,στις αρχές του νέου χρόνου, σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου. Κοντογιώργης ο Πέτρος Φιλιππίδης,Μακρυκώστας ο Γιώργος Γαλίτης.Η τύχη τα φέρνει έτσι και οι δύο άντρες που τους χωρίζει μια παλιά βεντέτα, έντρομοι από την αναμενόμενη αντεκδίκηση, θα συναντηθούν χωρίς να γνωρίζονται μεταξύ τους. Από κει και πέρα θα συμβούν αλλεπάλληλα ξεκαρδιστικά επεισόδια, μέχρι το αναπάντεχο τέλος. Το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Εθνικό. Παρουσιάστηκε για τελευταία φορά το 1954 από τον θίασο Κοτοπούλη, στο Ρεξ, με πρωταγωνιστές τους Ντίνο Ηλιόπουλο και Απόστολο Αυδή.

Τα σκηνικά - κοστούμια είναι της Ρένας Γεωργιάδου και η μουσική επιμέλεια του Ιάκωβου Δρόσου.Παίζουν επίσης: Θόδωρος Κατσαφάδος, Αθηνόδωρος Προύσαλης, Γιώργος Λέφας, Δημήτρης Ζακυνθινός, Μαρία Κωνσταντάρου, Τρύφων Παπουτσής,κ. ά.

Σώματα σε σκηνικό και φως

Η φωτογραφική ενότητα "Κρυμμένος χορός" του Δημήτρη Δρούβη εκτίθεται στο φουαγιέ του Θεάτρου "Αμαλία" (Αμαλίας 71), στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για μια σειρά ασπρόμαυρων, όπου με αφετηρία το ανθρώπινο σώμα, ο φωτογράφος επιχειρεί να καταγράψει την προσπάθεια του ανθρώπου να απαλλαγεί από τις μικρότητές του. Ολόκληρη η ενότητα είναι σκηνοθετημένη και δουλεμένη σε στούντιο, με κυρίαρχα στοιχεία το σκηνικό και το φως. Ο φωτογράφος προσπαθεί να αποτυπώσει την ένταση της επιθυμίας για ελεύθερη έκφραση. Τα σώματα κινούνται, χορεύουν πίσω από ημιδιαφανή πέπλα, που αναιρούν τη ρεαλιστική καταγραφή των όγκων και αγωνίζονται να τα διαπεράσουν. Η έκθεση θα λειτουργεί μέχρι τις 10 του Γενάρη καθημερινά 10 π.μ.-2 μ.μ. και 5-9 μ.μ.

"Ο Τζόνυ ο Τυχεράκιας"

Βασισμένο στο διήγημα "Τέσσερις άντρες και μια παρτίδα πόκερ",το θεατρικό έργο "Τζόνυ ο τυχεράκιας" αποτελεί μια σύγχρονη προσέγγιση στον κόσμο του Μπρεχτ.Η παράσταση, που δίνεται στα πλαίσια του 3ου Διεθνούς Φεστιβάλ Μουσικού Θεάτρου Βόλου,παρουσιάζεται, σήμερα και αύριο, στη Μικρή Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Βόλου. Η Ελενα Βάλντμαν,σχεδιάστρια, σκηνοθέτης και σκηνογράφος της παράστασης, χρησιμοποιεί φωνές μαγνητοφωνημένες και "παντρεμένες" με τη μουσική, με ηλεκτρονικό υπολογιστή, ενώ στο οπτικό πεδίο του θεατή συνδυάζει προβολές βίντεο και διαφανειών με έναν ηθοποιό - χορευτή που κινείται μπρος και πίσω από τις οθόνες. Η ελληνική μετάφραση είναι της Ελένης Βαροπούλου,η μουσική του Δημήτρη Μαραγκόπουλου.Αφηγητής ο Κώστας Γαλανάκης και χορευτής ο Φ. Μπάχμαν.

Τέσσερις άντρες που επιστρέφουν με πλοίο από την Αβάνα στη Ν. Υόρκη αποφασίζουν να παίξουν πόκερ. Ο ένας από αυτούς, ο Τζόνυ κερδίζει αδιάκοπα και όταν το ταξίδι φτάνει στο τέλος του, έχει πάρει από τους συμπαίκτες του τα πάντα. Παρόλο που ο Τζόνυ σκέφτεται να τους επιστρέψει τα χαμένα, οι άλλοι τρεις αποφασίζουν να τον ξεφορτωθούν και λίγο πριν φτάσουν στη Ν. Υόρκη, τον πετούν στη θάλασσα. Ο Μπρεχτ θέτει τον προβληματισμό για την τύχη ενός ανθρώπου που είναι υπερβολικά τυχερός μέσα σε έναν αδυσώπητο κόσμο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ