ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 24 Νοέμβρη 1998
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΑΛΛΑΪΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ

Οι μάσκες έπεσαν σε ό,τι αφορά την "εκπαιδευτική μεταρρύθμιση", και τις έριξαν οι μαθητές, φοιτητές και σπουδαστές, που μαζί με τους γονείς και τους εργαζόμενους έχουν βγει στους δρόμους επιθετικά, ζητώντας την απόσυρση του αντιδραστικού πλαισίου της και διεκδικώντας τη συνολική αναβάθμιση της παιδείας. Και παρά τα όσα ισχυρίζεται το υπουργείο Παιδείας, οι μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές, εκπαιδευτικοί και γονείς, που βγαίνουν στους δρόμους, δεν είναι εκείνοι που δεν έχουν "πληροφορηθεί" τα περί εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, αλλά, αντίθετα, εκείνοι που ξέρουν, συνειδητοποιούν και βλέπουν ότι, όχι μόνο δεν αναβαθμίζεται η παιδεία, αλλά υποβαθμίζεται ακόμα περισσότερο, το λύκειο συνδέεται ακόμα πιο στενά με την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι δαπάνες για την παιδεία καθηλώνονται και η παραπαιδεία ανθίζει.

Τα "δολώματα" για αναβάθμιση, που ξεκινά από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση με τα ολοήμερα σχολεία - πάρκινγκ και το συνωστισμό των μαθητών ανά 25 ακόμα και σε αίθουσες που μετά βίας χωρούν 15 παιδιά, στο όνομα σύγχρονων, απροσδιόριστης προέλευσης, παιδαγωγικών αντιλήψεων, η "ελεύθερη πρόσβαση" στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η "ενισχυτική διδασκαλία" δε φαίνεται να πείθουν κανέναν πια. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι μαθητές που εγκατέλειψαν το λύκειο ξεπέρασαν κάθε "προσδοκία". Και αυτό οφείλεται, βέβαια, στο ότι το "ενιαίο" λύκειο έχει γίνει δύσβατο για τους πολλούς και όχι γιατί με τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια αναβαθμίστηκε η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αντί για τον ενιαίο χαρακτήρα, επεκτείνεται η πολυδιάσπαση των γνώσεων, σε βάρος της επιστημονικότητας, το πανεπιστήμιο γίνεται "σούπερ μάρκετ", που ανάμεσα σε άλλα παρέχει για πολύ λίγους υψηλού επιπέδου μόρφωση και ειδίκευση μετά το πτυχίο, και για τους περισσότερους γνώσεις εφήμερες και ανάλογες προς τις ανάγκες της αγοράς, ενώ τα γνωστικά αντικείμενα που δεν υπηρετούν αυτές τις ανάγκες καταργούνται.

***

Εντεχνα, ωστόσο, το υπουργείο Παιδείας φροντίζει να μην ξεδιπλώσει όλο το πλέγμα των ρυθμίσεων και αφήνει "απ' έξω" - προς το παρόν - την τριτοβάθμια εκπαίδευση, μέχρι να "χωνέψει" η εκπαιδευτική κοινότητα τις αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις στις δύο πρώτες βαθμίδες, και σταματά το νομοθετικό έργο της "μεταρρύθμισης" μέχρι τις πύλες του πανεπιστημίου. Προσπαθεί μέσα από την αποσπασματική διοχέτευση ρυθμίσεων να καταφέρει να ενσωματώσει στο εκπαιδευτικό σύστημα, και κυρίως στις συνειδήσεις του κόσμου, τη "μεταρρύθμιση" ώστε να μην μπορεί να γίνεται αντιληπτός στο σύνολό του ο στόχος της, η πολιτική που υπηρετεί και ο βαθιά ταξικός χαρακτήρας της.

***

Η αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος αποτελεί πλευρά μιας ενιαίας πολιτικής στρατηγικής, η οποία έχει στόχο την ακόμα μεγαλύτερη και καλύτερη εξυπηρέτηση των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου, των "αναγκών της αγοράς" όπως πλασάρεται, και η οποία υπαγορεύεται από συγκεκριμένα οικονομικά κέντρα. Το πρώιμο ενδιαφέρον του ΟΟΣΑ, του κατεξοχήν οικονομικού οργανισμού, με τις εκθέσεις και τις προτάσεις του για την παιδεία, και της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που μετά τη "Λευκή Βίβλο" για την εργασία, εκπόνησε τη "Λευκή Βίβλο" για την παιδεία, δεν είναι άλλωστε τυχαίο. Ούτε είναι τυχαία η απόλυτη σύμπνοια των μέτρων που προωθούνται στην παιδεία (πανευρωπαϊκά) με τις υποδείξεις των παραπάνω οργανισμών.

Οι απώτεροι στόχοι της επιχειρούμενης εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης δεν μπορεί και δεν πρέπει να ιδωθούν ξεχωριστά από τη συνολική πολιτική που ακολουθείται. Γιατί θα ήταν τουλάχιστον αφελές αν περίμενε κανείς από μία πολιτική, που στερεί, βίαια, δικαιώματα και κατακτήσεις, που επιτίθεται στο δικαίωμα στην εργασία, που απαντά με τα παραταγμένα ΜΑΤ ενάντια στους εργαζόμενους οι οποίοι διεκδικούν το δίκιο τους, να προσπαθεί να αλλάξει το εκπαιδευτικό σύστημα με στόχο τη δημιουργία ενός ανθρώπου ελεύθερου, με αντίληψη για την κοινωνία, ικανού να εντοπίσει και να αντιπαλέψει εκείνους που υπονομεύουν τα συμφέροντά του. Η παιδεία, όπως αυτή διαμορφώνεται με τη "μεταρρύθμιση", έρχεται να υπηρετήσει τις ανάγκες του κεφαλαίου, όπως αυτές διαγράφονται. Και τα ιδεολογήματα για "κοινωνία της γνώσης" έρχονται να τραβήξουν ανύπαρκτες διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στο εκπαιδευτικό "μοντέλο" και το "μοντέλο" εργαζομένου, ανάμεσα στη μόρφωση του ατόμου και τη θέση του στην κοινωνία της παντοκρατορίας του κεφαλαίου.

***

Οπως δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί η παιδεία αναπόσπαστο κομμάτι των στρατηγικών επιλογών του κεφαλαίου για την εγκαθίδρυση της "παντοκρατορίας" του, έτσι κι ο αγώνας για μια άλλη παιδεία, που θα υπηρετεί το λαό, δεν μπορεί να ιδωθεί ξέχωρα από την ανάγκη μιας νέας οργάνωσης όλης της κοινωνίας προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων. Οι αγώνες που αναπτύσσονται σήμερα στο χώρο της παιδείας, με μπροστάρηδες εκείνους που βιώνουν αυτή τη στιγμή περισσότερο την υποβάθμιση και τον προσανατολισμό των νέων ρυθμίσεων, τους μαθητές, μπορούν να πάρουν χαρακτήρα όχι απλά πανεκπαιδευτικό και παλλαϊκό. Μπορούν να κατακτήσουν τα χαρακτηριστικά του συντονισμού, της αποφασιστικότητας και της δυναμικής. Μαθητές και φοιτητές, γονείς, εκπαιδευτικοί και εργαζόμενοι βιώνουν, ο καθένας από το δικό του πόστο, τον αντιδραστικό χαρακτήρα της "μεταρρύθμισης", με κοινό όμως παρονομαστή τη βαθιά ταξικότητά της, η οποία εκφράζεται μέσα στο νέο εκπαιδευτικό σύστημα με το διώξιμο των μαθητών από το λύκειο και τη διοχέτευσή τους στη φτηνή εφήμερη επαγγελματική κατάρτιση, τους φραγμούς στην κατάκτηση ακόμα και αυτού του απολυτηρίου του λυκείου, τη δυσκολία στην πρόσβαση στην ολόπλευρη επιστημονική γνώση, την αποσύνδεση πτυχίου και επαγγέλματος. Το κίνημα που αναπτύσσεται για την παιδεία δεν αρκεί να περιορίζεται σε μάχες για υπεράσπιση των κεκτημένων μόνο, αλλά να προβάλλει και να απαιτεί παιδεία για όλους, όχι όση παιδεία θέλουν οι επιχειρήσεις για τα παιδιά του λαού, αλλά όση παιδεία απαιτούν οι σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες και οι απαιτήσεις του λαού.

Μαρίνα ΚΑΛΛΙΓΕΡΗ

Οπως δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί η παιδεία αναπόσπαστο κομμάτι των στρατηγικών επιλογών του κεφαλαίου για την εγκαθίδρυση της "παντοκρατορίας" του, έτσι κι ο αγώνας για μια άλλη παιδεία που θα υπηρετεί το λαό δεν μπορεί να ιδωθεί ξέχωρα από την ανάγκη μιας νέας οργάνωσης όλης της κοινωνίας προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων


ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΜΑΥΡΟΔΟΓΛΟΥ, ΜΕΛΟΥΣ ΤΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΓΩΝΑ ΤΩΝΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ
Παράδειγμα πάλης

- Ποιοι είναι οι λόγοι που οδηγούν τους συνταξιούχους και πάλι στους δρόμους σήμερα;

- Οι συνταξιούχοι όλης της χώρας βγαίνουμε και πάλι στους δρόμους παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Αντιστεκόμαστε στην απάνθρωπη και ανάλγητη πολιτική λιτότητας της κυβέρνησης. Στις "πλάτες" των συνταξιούχων και των εργαζομένων η κυβέρνηση προσπαθεί να πιάσει έναν από τους στόχους της ΟΝΕ, που είναι η μείωση του πληθωρισμού στο 2,5% για το '99, εξαγγέλλοντας αυξήσεις ντροπής και κοροϊδίας, που για εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχους ισοδυναμούν από 35 έως 70 δρχ. τη μέρα. Από μισό μέχρι ένα κουλούρι, δηλαδή. Αντιστεκόμαστε στην ισοπέδωση του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος, που δρομολογεί με το μικρό πακέτο αντιασφαλιστικών μέτρων. Το μικρό αυτό πακέτο, ας σημειωθεί ότι πέρασε από τον "κοινωνικό διάλογο" και εγκρίθηκε από την πλειοψηφία της διοίκησης της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ. Αγωνιζόμαστε ενάντια στον πιο αντιλαϊκό φορομπηχτικό προϋπολογισμό των τελευταίων χρόνων, που και αυτός είναι προσαρμοσμένος στους στόχους της ΟΝΕ. Κάνει σοβαρές περικοπές σε υγεία, πρόνοια, παιδεία, κοινωνική ασφάλιση, με συνέπεια η Ελλάδα - σύμφωνα με τελευταία στοιχεία του EUROSTAT - να δαπανά το 50% του μέσου όρου των σχετικών κονδυλίων των χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Με τη φορομπηχτική πολιτική που εφαρμόζεται, οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι είναι οι κύριοι και οι μόνοι "αιμοδότες" των εσόδων του δημοσίου.

- Ποια είναι τα κύρια ζητήματα που προωθούνται με το αντιασφαλιστικό νομοσχέδιο και ποιες οι επιδιώξεις της κυβέρνησης;

- Με το νομοσχέδιο βάζει "χέρι" στα αποθεματικά των ασφαλιστικών Ταμείων. Στο όνομα της ισοτιμίας των δυο φύλων, ουσιαστικά ανατρέπει το καθεστώς των συντάξεων "λόγω θανάτου". Επιβάλλει στο δημόσιο επικουρικές συντάξεις σε ποσοστό 20% της κύριας, που είναι η αρχή και για τον ιδιωτικό τομέα. Ενοποιεί ΤΕΒΕ, ΤΣΑ, ΤΑΕ χωρίς τη σύμφωνη γνώμη ασφαλισμένων και συνταξιούχων, ενώ τα οικονομικά προβλήματα που προκύπτουν τα μεταφέρει στους ασφαλισμένους με την αύξηση της εισφοράς και στον ΛΑΦΚΑ, που είναι λεφτά όλων των συνταξιούχων. Δεν είναι μόνο αυτά. Τα τελευταία χρόνια μειώνει συνεχώς την κρατική επιχορήγηση στα Ταμεία, στο ΙΚΑ π.χ. έπεσε από 40% το '90 σε 14% το '99. Καταργεί τον κοινωνικό πόρο στο ΤΕΒΕ, έχει οδηγήσει το ΝΑΤ σε χρεοκοπία, με τη σκανδαλώδη εύνοια προς τους εφοπλιστές. Το ίδιο και στο ΤΑΠ ΟΤΕ, που δεν είναι σε θέση να πληρώσει τη σύνταξη και το δώρο των Χριστουγέννων. Ολα αυτά, αλλά και αλλεπάλληλες κυβερνητικές δηλώσεις, επιβεβαιώνουν ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να χτυπήσει στην καρδιά το κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα, να καταντήσει τις συντάξεις προνοιακά βοηθήματα και να οδηγήσει στην ιδιωτική ασφάλιση.

- Πώς - κατά τη γνώμη σας - μπορούν να αναχαιτιστούν αυτές οι επιδιώξεις;

- Εμείς οι συνταξιούχοι αγωνιζόμαστε για να σώσουμε τα Ταμεία μας, για να παρθούν μέτρα στη σωστή κατεύθυνση, ώστε να συνεχίσουν να εκπληρώνουν την αποστολή τους. Δεν αφορά μόνο εμάς. Μπροστά τους θα το βρουν κύρια οι εργαζόμενοι και γι' αυτό θα πρέπει να αγωνιστούμε μαζί για να αποτρέψουμε τα εγκληματικά κυβερνητικά σχέδια. Σαν Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Συνταξιούχων, έχουμε πει ότι ο χειμώνας θα είναι θερμός αγωνιστικά. Οι συνταξιούχοι με τη ΣΕΑ δίνουν το αγωνιστικό παράδειγμα ενότητας και πάλης και στους εργαζόμενους.

Ν. ΝΤ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ