ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 24 Δεκέμβρη 1998
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Με μισές αλήθειες "πληροφορεί" το υπουργείο Παιδείας

Τα παραδείγματα των προαγωγικών εξετάσεων για τη Β' Λυκείου έδωσε χτες στη δημοσιότητα ο υπουργός Παιδείας, στο πλαίσιο της προσπάθειας για εκτόνωση των κινητοποιήσεων

Συνεχίζοντας τις κινήσεις αντιπερισπασμού, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έδωσε χτες στη δημοσιότητα "παραδείγματα της τρίωρης προαγωγικής εξέτασης των μαθητών της Β τάξης του Ενιαίου Λυκείου" στα Μαθηματικά, σε μια προσπάθεια να "καθησυχάσει" τους μαθητές. Ο υπουργός Παιδείας χτες σχολιάζοντας τις δηλώσεις των μαθητών για συνέχιση των κινητοποιήσεων, είπε ότι δε μιλάμε για "τους μαθητές", αλλά για "μερικούς μαθητές", αμφισβητώντας το συντονισμό τους σε πανελλαδικό επίπεδο ενώ τόνισε ότι "λυπάται" για τη στάση της ΟΛΜΕ, η οποία όπως είπε επειδή υπάρχουν "εσωτερικές διαμάχες" δεν αφήνει να εκφραστεί η πλειοψηφία.

Μαζί με τα παραδείγματα, το υπουργείο Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα και "ενημερωτικό γράμμα" του υπουργού Παιδείας προς τους μαθητές, στο οποίο περιγράφεται μια "ονειρική κατάσταση" που θα ισχύσει στο "ενιαίο λύκειο" ενώ δεν παραλείπει να καλέσει τους μαθητές να μην ενημερώνονται παρά μόνο από τους καθηγητές και τους διευθυντές των σχολείων τους. Το υπουργείο Παιδείας, την ίδια στιγμή που μιλά για "παραπληροφόρηση" των μαθητών και "πλύση εγκεφάλου" που έχουν υποστεί, επιχειρεί το ίδιο να δώσει τη δική του εκδοχή για το τι περιμένει τους μαθητές μετά το Λύκειο: "Ο ανταγωνισμός για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα είναι πολύ μικρότερος από αυτόν που ίσχυε παλιά, γιατί θα υπάρχουν τόσες θέσεις εισακτέων όσος θα είναι περίπου και ο αριθμός των αποφοίτων του Ενιαίου Λυκείου, αναφέρεται στην επιστολή του υπουργού Παιδείας στους μαθητές. Επιπρόσθετα, θα έχεις κι άλλες εναλλακτικές λύσεις για να πραγματοποιήσεις τα όνειρά σου για υψηλού επιπέδου μόρφωση και επαγγελματική αποκατάσταση. Θα μπορείς να φοιτήσεις στα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής, που δίνουν πτυχίο ισότιμο με αυτό των κανονικών Τμημάτων των ΑΕΙ και ΤΕΙ ή να εγγραφείς στα προγράμματα του Ανοιχτού Πανεπιστημίου, πολλά από τα οποία θα λειτουργούν, όταν εσύ θα αποφοιτήσεις από το Λύκειο", τονίζει ο υπουργός Παιδείας.

Στο σημείο αυτό, όπου βρίσκεται και η ουσία της "μεταρρύθμισης", η διαδρομή δηλαδή που θα ακολουθήσει ο μαθητής μετά το Λύκειο, το υπουργείο Παιδείας "πληροφορεί" τους μαθητές, λέγοντας όμως μόνο τη μισή αλήθεια. "Ξεχνά" δηλαδή να πει ότι οι θέσεις των ΑΕΙ θα είναι όσες περίπου και οι απόφοιτοι του Ενιαίου Λυκείου γιατί οι απόφοιτοί του θα μειωθούν περίπου στο μισό, ότι στα ΠΣΕ και στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο οι μαθητές θα πληρώνουν δίδακτρα και ότι όχι μόνο "υψηλού επιπέδου μόρφωση" δε θα παίρνουν αλλά στενή κατάρτιση, όπως έχει παραδεχτεί το ίδιο το υπουργείο Παιδείας, και αυτή αμφίβολης ποιότητας. Τους υπόσχεται επίσης "επαγγελματική αποκατάσταση" αφήνοντας αυτή τη φορά απέξω τη φράση που τόσες φορές έχει επαναλάβει, ότι δηλαδή όποιος έχει πτυχίο δε σημαίνει ότι έχει και επαγγελματικά δικαιώματα.

Στο κείμενο ο υπουργός Παιδείας δεν περιορίζεται στο να περιγράψει τον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων και τα διαδικαστικά θέματα. Σε ό,τι αφορά την"πλύση εγκεφάλου" που επικαλείται, το υπουργείο Παιδείας δίνει σχετικά"μαθήματα" λέγοντας χαρακτηριστικά στους μαθητές να "μην αφήνεις κανένα να υποθηκεύει το μέλλον σου με το να εμποδίζει την καλή λειτουργία του σχολείου σου" ή "μην ακούς όσα λέγονται από ανεύθυνα πρόσωπα".

Τα υποδείγματα μαζί με το γράμμα του υπουργού Παιδείας και "γενικές οδηγίες προς τους μαθητές", σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, θα διανεμηθούν στα σχολεία μετά τις γιορτές. Παρακάτω παραθέτουμε ολόκληρο το κείμενο των"οδηγιών" καθώς είναι ενδεικτικό το "καθησυχαστικό" ύφος που χρησιμοποιεί, χωρίς να υπενθυμίζει σε κανένα σημείο ότι οι εξετάσεις είναι πανελλαδικές και ο βαθμός σε αυτές θα είναι καθοριστικός και αμετάκλητος για την είσοδο στη σχολή της επιλογής του καθώς διαμορφώνει σε ποσοστό 30% το βαθμό του απολυτηρίου.

Οδηγίες για τα παραδείγματα εξετάσεων

Οι οδηγίες δεν αναφέρονται μόνο στα Μαθηματικά. Αφορούν όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα.

Τα παραδείγματα τρίωρης εξέτασης που ακολουθούν δεν προορίζονται για τη διενέργεια εξετάσεων στο σχολείο σου. Εχουν σκοπό να σου δώσουν μια γενική εικόνα για το πώς θα είναι οι γραπτές εξετάσεις του Ιουνίου και να σε βοηθήσουν να εξοικειωθείς με το νέο σύστημα. Μπορείς, λοιπόν, να τα μελετήσεις στο σπίτι σου όσο θέλεις και αν εσύ το κρίνεις σκόπιμο, προσπάθησε να απαντήσεις μόνος σου σ' αυτά, για να δεις σε ποιο βαθμό ανταποκρίνονται οι γνώσεις και οι δυνατότητές σου στις απαντήσεις των προαγωγικών εξετάσεων του Ιουνίου.

Αν συναντήσεις κάποιες δυσκολίες ή έχει απορίες ή χρειάζεται πρόσθετες επεξηγήσεις, να απευθυνθείς στους καθηγητές του σχολείου σου.

Η ύλη, στην οποία αναφέρονται τα παραδείγματα αυτά, είναι εκείνη που εκτιμούμε ότι έχει διδαχθεί στα Λύκεια μέχρι το φετινό Δεκέμβριο. Αν κάτι δεν το έχεις ακόμη διδαχθεί, μην ανησυχείς. Θα το διδαχθείς τις επόμενες μέρες.

Για να σε βοηθήσουμε να ανταποκριθείς στον καινούριο τρόπο εξέτασης, σου δίνουμε παρακάτω μερικές οδηγίες για το πώς θα απαντήσεις στα παραδείγματα που ακολουθούν.

1.Πριν απαντήσεις σε κάθε ερώτηση, διάβασέ την καλά. Προσπάθησε να καταλάβεις τι σου ζητά και περιόρισε την απάντησή σου μόνο στα ζητούμενα. Μη γράφεις περιττά πράγματα.

2.Αν δεν μπορείς να απαντήσεις σε κάποια ερώτηση, δεν υπάρχει λόγος να ανησυχήσεις. Από τη μελέτη των ενδείξεων που αναφέρονται στο πόσο μετρά η απάντηση σε κάθε ερώτηση θα διαπιστώσεις ότι το να μην απαντήσεις σε μια ερώτηση ή το να κάμεις κάποιο λάθος, αυτό δε θα επηρεάσει πάρα πολύ τον τελικό σου βαθμό. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που τα θέματα περιλαμβάνουν πολλές ερωτήσεις. Αν απαντήσεις σωστά τις υπόλοιπες ερωτήσεις, αυτές αρκούν για να πάρεις ικανοποιητικό βαθμό. Καλό είναι, όμως, να προσπαθήσεις να απαντήσεις σωστά, αν μπορείς, σε όλες τις ερωτήσεις.

3.Τις απαντήσεις σου θα τις γράψεις σε ένα τετράδιο. Ετσι θα γίνει και τον Ιούνιο, δηλαδή τις απαντήσεις στα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων θα τις γράψεις σε ειδικό τετράδιο που θα σου δοθεί από το Λύκειο στο οποίο φοιτάς. Για κάθε μάθημα θα χρησιμοποιηθεί χωριστό τετράδιο. Ολα τα θέματα θα σου δοθούν επίσης σε φωτοτυπία.

Αν μεταξύ των ερωτήσεων περιλαμβάνονται ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή άλλες κλειστού τύπου ερωτήσεις, θα γράψεις τον αριθμό τους στο τετράδιό σου και θα σημειώσεις δίπλα στο γράμμα την απάντηση που θεωρείς σωστή. Καλό είναι στις περιπτώσεις αυτές να γράψεις σε ξεχωριστή γραμμή την κάθε απάντηση. Αν χρειάζεται να τη συμπληρώσεις με δικά σου λόγια, θα γράψεις την απάντησή σου αμέσως από κάτω. Πιο αναλυτικές οδηγίες, που υπάρχουν στην αρχή κάθε ομάδας ερωτήσεων, θα σε βοηθήσουν να απαντήσεις σε όλες τις περιπτώσεις με τον ενδεδειγμένο τρόπο. Αν χρειάζεται να κάμεις κάποιες πράξεις για να απαντήσεις στις κλειστού τύπου ερωτήσεις ή να σημειώσεις κάτι άλλο, μπορείς να χρησιμοποιήσεις ως πρόχειρο τις τελευταίες σελίδες του τετραδίου σου. Ετσι θα δουλέψεις και στις προαγωγικές εξετάσεις του Ιουνίου.

4.Μη γράφεις στο πρόχειρο ολόκληρες τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που απαιτούν εκτενή ανάπτυξη. Θα χάσεις πολύτιμο χρόνο και δε θα προλάβεις, ίσως, να τα μεταφέρεις όλα σωστά στο καθαρό τμήμα του τετραδίου σου. Κάνε μονάχα ένα σκελετό της απάντησής σου και διατύπωσέ την απευθείας στο καθαρό.

5.Αν κάποια ερώτηση δεν την ξέρεις καλά, μη σπαταλήσεις το χρόνο σου προσπαθώντας να απαντήσεις σ' αυτήν. Προχώρησε στις επόμενες. Αν πρόκειται για ερώτηση κλειστού τύπου, γράψε μόνο τον αριθμό της στο τετράδιό σου και άφησε κενή την απάντηση. Οταν θα έχεις ολοκληρώσει τις απαντήσεις στις υπόλοιπες ερωτήσεις, ξαναγύρισε σ' αυτές, που άφησες αναπάντητες και προσπάθησε να βρεις τις απαντήσεις και σ' αυτές. Αν οι ερωτήσεις που άφησες αναπάντητες είναι ερωτήσεις ανάπτυξης ή σύντομης απάντησης, γράψε τις απαντήσεις σου στη συνέχεια του γραπτού σου.

6.Να έχεις εμπιστοσύνη στον εαυτό σου. Αν παρακολουθείς συστηματικά τα μαθήματα στο σχολείο και είσαι συνεπής στις υποχρεώσεις σου, να είσαι βέβαιος ότι θα γράψεις καλά στις προαγωγικές εξετάσεις του Ιουνίου.

Ανησυχεί η κυβέρνηση για τους αγώνες

Μπροστά στις ογκούμενες αντιδράσεις ενάντια στη "μεταρρύθμιση" και τις χωρίς αποτέλεσμα προχτεσινές εξαγγελίες "καλής θέλησης" του υπουργού Παιδείας, μεγαλώνει η ανησυχία της κυβέρνησης που τις επόμενες μέρες αναμένεται να συνεχίσει την προσπάθεια για να εκτονωθεί ο μαθητικός αναβρασμός. Εχοντας ως δεδομένο ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει απέναντι στους μαθητές τα κατασταλτικά μέτρα που βάζει σε εφαρμογή ενάντια στους εργαζόμενους, αφού γνωρίζει ότι εδώ το θέμα δε λύνεται με "επιστρατεύσεις" και τη βία των ΜΑΤ, αναζητεί "παράλληλους" τρόπους αντιμετώπισης των μαθητικών κινητοποιήσεων, επιμένοντας, ταυτόχρονα, στην αδιάλλακτη στάση της. Ετσι, αυτό που αναμένεται να κάνει είναι να κινηθεί στα εξής επίπεδα: α) Τακτική καλλιέργειας "διλημμάτων" με στόχο κατά πρώτο λόγο τους μαθητές ("ή γυρίζεται στα θρανία ή χάνεται τη χρονιά" κλπ.), αλλά και τους γονείς (οι οποίοι θα κληθούν να "λογοδοτήσουν" για τη... διαπαιδαγώγηση (!) των γόνων τους).

β) Καλλιέργεια κλίματος ποινικοποίησης των αγώνων και αξιοποίηση της προβοκατόρικης προπαγάνδας περί "καταστροφών" στα υπό κατάληψη σχολεία.

Παρά το γεγονός ότι ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας το διέψευσε, το θέμα των μαθητικών κινητοποιήσεων απασχόλησε τη χτεσινή κυβερνητική επιτροπή, η οποία αναζήτησε τρόπους "εκτόνωσης". Σε κάθε περίπτωση εντός του ΠΑΣΟΚ και της κυβέρνησης επικρατεί εντονότατος προβληματισμός, που αγγίζει τα όρια της αυξημένης ανησυχίας. Οπως μάλιστα εκτιμούν υψηλόβαθμοι κυβερνητικοί παράγοντες, τα πράγματα τείνουν να πάρουν "απρόβλεπτη και ανεξέλεγκτη τροπή". Η συσπείρωση άλλωστε ευρύτερων τμημάτων της κοινωνίας στα αιτήματα των μαθητών ανησυχεί την κυβέρνηση. Οπως, μάλιστα, λέγεται, το ζητούμενο αυτή την ώρα δεν είναι η μη ανάληψη του πολιτικού κόστους - το οποίο θεωρείται δεδομένο - αλλά ο περιορισμός του. Επίσης, εκτός των άλλων, στο ΠΑΣΟΚ έχουν να λύσουν ένα ακόμα πρόβλημα, το "μέλλον" του κ. Αρσένη. Και αυτό γιατί, ακόμα και η αποπομπή του υπουργού δεν απαλλάσσει τον πρωθυπουργό που έχει παράσχει τη στήριξή του στη "μεταρρύθμιση", ενώ το ενδεχόμενο μιας απομάκρυνσης του κ. Αρσένη είναι πιθανό να προκαλέσει "παρενέργειες" στο επερχόμενο συνέδριο του ΠΑΣΟΚ...

Λέει ψέματα, ζητάει και τα ρέστα!

Εξαλλος κραύγαζε ο υφυπουργός Παιδείας κ. Ανθόπουλος, σε προχθεσινή τηλεοπτική εκπομπή του SKY, κατακεραυνώνοντας τους μαθητές του Συντονιστικού Αγώνα και τους καθηγητές, ότι ψεύδονται και "παραπληροφορούν" την κοινή γνώμη όταν ισχυρίζονται ότι σήμερα αποφοιτούν από το Λύκειο 120.000 μαθητές, τους οποίους η κυβέρνηση προτίθεται μέσα από τις εξετάσεις του Ενιαίου Λυκείου, να μειώσει στις 75.000 - 80.000, όπως η ίδια δηλώνει. "Ποιος σας έδωσε αυτά τα ψεύτικα στοιχεία", ωρυόταν ο υφυπουργός, "75.000 είναι οι απόφοιτοι του Λυκείου" και τον έπνιγε τόσο πολύ το δίκιο του που κοντέψαμε να τον πιστέψουμε. Για να μην τον κρατάμε όμως πολύ σε αγωνία, θα του λύσουμε αμέσως την απορία για το ποιος διοχετεύει τα ύποπτα αυτά στοιχεία. Είναι το ίδιο το υπουργείο Παιδείας που στο φυλλάδιο του "ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 2000" λέει επί λέξει: "Τον Ιούνιο του 1996 οι τελειόφοιτοι της Γ' Λυκείου ήταν περίπου 120.000. Από αυτούς στις Γενικές Εξετάσεις έλαβαν μέρος 85.000 ενώ, λόγω των αποφοίτων παρελθόντων ετών, το σύνολο των υποψηφίων για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ήταν 150.000".

Τα παραπάνω στοιχεία επιβεβαιώνονται και για τους αποφοίτους του επόμενου σχολικού έτους, από τα στοιχεία του Τμήματος Επιστημονικών Ερευνών και Στατιστικής του υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με τα οποία οι απόφοιτοι του Λυκείου τον Ιούνη 1997 ήταν 115.732.

Αν δεν το γνωρίζει (!) πληροφορούμε τον κ. Ανθόπουλο ότι 75.228 είναι ο αριθμός μόνο όσων ήταν υποψήφιοι στις Γενικές Εξετάσεις από τις δέσμες και όταν επικαλείται αυτόν τον αριθμό δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να επιβεβαιώνει ότι το "νέο" ταξικό Λύκειό τους απευθύνεται μόνο σε ορισμένους από όσους λογαριάζουν να συνεχίσουν σπουδές στα Πανεπιστήμια. Το ερώτημα όμως που για άλλη μια φορά επανέρχεται αμείλικτο είναι ποιος τελικά ψεύδεται και παραπληροφορεί; Δεν ντρέπεται ο υφυπουργός Παιδείας με τα ψέματα και τις απάτες να προσπαθεί να πείσει το λαό και τους μαθητές;

Λ.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΑΛΓΕΒΡΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ