ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Γενάρη 1999
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Φτηνές δικαιολογίες

Στις "συντεχνίες" ρίχνει τις ευθύνες η ελληνική κυβέρνηση για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση ενεργοποίησης του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών

Φτηνές δικαιολογίες για την αχαρακτήριστη αδράνεια ετών, που επιτρέπει στην Αγκυρα να αμφισβητεί το FIR Αθηνών, αναζητά η ελληνική κυβέρνηση.

Οι αιτιάσεις της τουρκικής διπλωματίας διατυπώθηκαν προ ημερών με ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο αξιοποίησε την αδράνεια του ελληνικού κράτους να ενεργοποιήσει σύγχρονα και αξιόπιστα μηχανήματα για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας στην περιοχή ευθύνης του FIR Αθηνών. Η Αγκυρα, στην εν λόγω ανακοίνωση, ισχυρίστηκε ότι η Ελλάδα ευθύνεται για τις καθυστερήσεις των πτήσεων και εξέφρασε την ετοιμότητά της να αναλάβει την ευθύνη της εναέριας κυκλοφορίας στην περιοχή.

"Η θέση που εκφράστηκε από το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών περιέχει αβάσιμους και ατεκμηρίωτους ισχυρισμούς", δήλωσε την περασμένη Πέμπτη ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης και συμπλήρωσε πως "ο έλεγχος που ασκείται από τις αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες, ασκείται ικανοποιητικά, αν ληφθεί υπόψη ότι τον προηγούμενο χρόνο είχαμε τη λειτουργία τόσο του παλαιού συστήματος, όσο και του νέου τεχνολογικά προηγμένου συστήματος που έχει εγκατασταθεί και συντομότατα - είναι θέμα πολύ λίγου χρόνου - θα λειτουργεί πλέον πλήρως, για να προσφέρει διπλή κάλυψη σε όλο το FIR Αθηνών".

Ο Δ. Ρέππας υποστήριξε, επίσης, ότι "το αντίστοιχο σύστημα, το οποίο έχει θέσει σε λειτουργία και χρησιμοποιεί η Τουρκία, είναι απαρχαιωμένο, είναι πολύ παλαιάς τεχνολογίας", και συμπλήρωσε ότι "οι αιτιάσεις που προβάλλει η Αγκυρα, ασφαλώς, δεν αφορούν τον εναέριο έλεγχο. Αντιθέτως, φανερώνουν τις πολιτικές προθέσεις της Τουρκίας για μία αλλαγή του καθεστώτος, όσον αφορά τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας στο Αιγαίο". Στο ερώτημα, για ποιο λόγο το σύγχρονο σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας άργησε τόσο να εγκατασταθεί, ο υπουργός Τύπου χρησιμοποίησε την εύκολη απάντηση: "Εγινε το συντομότερο δυνατό. Και πρέπει να σας πω, για να είμαστε ειλικρινείς, ότι η σχετική καθυστέρηση πρέπει να αναζητηθεί σε πολλούς λόγους, μεταξύ των οποίων και σε νοοτροπίες συντεχνιακές διαφόρων ομάδων, που δε θέλουν να αναλάβουν καθήκοντα διαχείρισης αυτών των νέων συστημάτων, γιατί θεωρούν ότι αφαιρείται ένα σημαντικό αντικείμενο από αυτούς. Εχουμε τέτοιου είδους αντιδράσεις από διάφορες συντεχνίες σε πολλούς τομείς. Και στο συγκεκριμένο τομέα, θα έλεγα ότι οι υπάλληλοι της αρμόδιας υπηρεσίας δεν έδειξαν την πιο υπεύθυνη στάση".

Χτες, με αφορμή δημοσίευμα της εφημερίδας "Ελευθεροτυπία", ο υπουργός Τύπου ρωτήθηκε για τη συνεδρίαση του EUROCONTROL, τον Ιούνη του '98, στο Βουκουρέστι, όπου - σύμφωνα με το δημοσίευμα - δέχτηκε η ελληνική πλευρά και έγινε διμερής συνάντηση με την Τουρκία, παρόντος και του προέδρου της Διάσκεψης, για τη Λήμνο.

Ο Δ. Ρέππας διέψευσε την ακρίβεια του δημοσιεύματος λέγοντας: "Θέλω να εκφράσω τη λύπη μου, γιατί δεν αναφέρονται οι θέσεις της κυβέρνησης με την ίδια λεπτομέρεια, με την οποία αναφέρονται οι απόψεις μιας ορισμένης πλευράς από τις υπηρεσίες του ελληνικού κράτους, την ώρα που η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ως κατ' εξοχήν αρμόδια υπηρεσία, έχει πει υπεύθυνα και έγκυρα τις δικές της θέσεις". Ο υπουργός υπογράμμισε ότι "δεν έγινε διμερής σύσκεψη η οποία να είχε χαρακτήρα τέτοιο, ώστε να είναι καταγεγραμμένη, και σ' αυτή να συζητήθηκαν θέματα επί των οποίων ελήφθησαν αποφάσεις. Οι αποφάσεις ελήφθησαν στη Διάσκεψη. Αγνοούμε αν έχει υπάρξει οποιασδήποτε άλλης μορφής, διμερούς χαρακτήρα, σύσκεψη, η οποία και αν έχει γίνει, θα είχε οποιονδήποτε άλλο χαρακτήρα, αλλά πάντως όχι επίσημο".

ΕΣΚ
Αμεση ενεργοποίηση του νέου συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας

Οι αρμόδιοι να αναλάβουν τις ευθύνες τους

Τις ευθύνες των κυβερνήσεων για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση να θέσουν σε λειτουργία και επιχειρησιακή εκμετάλλευση το πανάκριβο νέο σύστημα "PALAS", που θα εξασφάλιζε τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας με ραντάρ, επισημαίνει η ΕΣΚ (υποστηρίζεται από την ΕΣΑΚ), μ' αφορμή όσα ακούγονται και γράφονται για την απαίτηση της Τουρκίας ν' αναλάβει την άσκηση ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στο FIR της Αθήνας.

Με χτεσινή της ανακοίνωση η παράταξη, υπογραμμίζει, ότι η απαίτηση απογύμνωσης της Ελλάδας από την άσκηση του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στο FIR της Αθήνας, χρονολογείται, τουλάχιστον, από το 1996, όταν διατυπώθηκε πρόταση για ανάληψη αυτού του ελέγχου, σε ό,τι αφορά το δυτικό τμήμα του FIR, από την Ιταλία ή τη Μάλτα. Με αυτό το δεδομένο, αναφέρεται στην ανακοίνωση, ήταν προφανές ότι η επόμενη κίνηση θα ήταν η έγερση παρόμοιας απαίτησης της Τουρκίας, για τον ανατολικό τομέα. Η πρόταση αυτή στηρίχτηκε στην περίπου 20ετή καθυστέρηση λειτουργίας του συστήματος "PALAS".

Η σημερινή απαίτηση της Τουρκίας - τονίζει η ΕΣΚ - δεν είναι κεραυνός εν αιθρία, ανεξάρτητα αν η χώρα αυτή είναι σε θέση ή όχι, να αναλάβει αυτό το έργο.

Οσον αφορά την πολύχρονη καθυστέρηση λειτουργίας του νέου συστήματος, η ΕΣΚ υπογραμμίζει ότι, πέρα από τις διάφορες σκοπιμότητες για την προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού, αξίας πολλών εκατομμυρίων δολαρίων, οφείλεται και σε αδυναμία των κυβερνήσεων και των διοικήσεων να οργανώσουν έγκαιρα και με επάρκεια την εξειδίκευση του κατάλληλου προσωπικού, ώστε να καλυφθούν όλες οι απαιτήσεις του νέου συστήματος. Μέσα σ' αυτή την αδυναμία εντάσσονται και συντεχνιακές σκοπιμότητες.

Μετά την πρόταση για ανάληψη του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας του FIR της Αθήνας από Ιταλία ή Μάλτα, που αμφισβητούσε ευθέως την αρμοδιότητα της Ελλάδας στη διαχείριση του FIR και την εθνική κυριαρχία επί του εθνικού εναέριου χώρου, κατά πληροφορίες, οι αρμόδιοι του υπουργείου Μεταφορών και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), προσπάθησαν μέσω του υπουργείου Εξωτερικών και άλλων υπηρεσιών, να κινητοποιήσουν τους όποιους φίλους της χώρας, με σκοπό να μη γίνει αποδεκτή η πρόταση. Κάτι, που φαίνεται ότι επιτεύχθηκε τότε.

Στο μεταξύ, η διοίκηση της ΥΠΑ προχώρησε στην εξαγορά συνειδήσεων, υποσχόμενη οικονομικά και άλλα ανταλλάγματα, προκειμένου, αφ' ενός να τεθεί σε λειτουργία και επιχειρηματική εκμετάλλευση το νέο σύστημα και αφ' ετέρου να προωθήσει τα σχέδια ιδιωτικοποίησης της ΥΠΑ και των υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.

Η ανορθόδοξη αυτή μέθοδος τροφοδότησε αντιλήψεις για τη σύσταση ανώνυμης εταιρίας παροχής υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας, δηλαδή ιδιωτική επιχείρηση. Η θέση αυτή ενισχύθηκε και από την απόφαση της κυβέρνησης να τεμαχίσει την ΥΠΑ σε δύο ή τρεις ανώνυμες εταιρίες, στο πλαίσιο πάντα της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων.

Η ΕΣΚ καλεί τους αρμόδιους να αναλάβουν τις ευθύνες που έχουν για την καθυστέρηση και επισημαίνει την άμεση ανάγκη ενεργοποίησης σε πλήρη επιχειρησιακή εκμετάλλευση του νέου συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, χωρίς διαπραγματεύσεις και εκβιασμούς από οποιονδήποτε.

Τον "στέλνει" Ευρώπη

"Ευχές" Πάγκαλου στον Γ. Παπανδρέου, που θέλει να γίνει επίτροπος

Η "ευχή" του υπουργού Εξωτερικών Θ. Πάγκαλου είναι δεδομένη για τον αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών Γ. Παπανδρέου, ο οποίος εδώ και αρκετό καιρό, προσεκτικά και μεθοδικά, καλλιεργεί το έδαφος, που θα του επιτρέψει να "διευρύνει" τους πολιτικούς του ορίζοντες, πατώντας σε ευρωπαϊκούς θώκους. Η επιθυμία του Γ. Παπανδρέου να καταλάβει μια "καλή" θέση επιτρόπου στην Κομισιόν είναι γνωστή, καθώς, εκτός από τους συνεργάτες τους, και ο ίδιος διατύπωνε τις σκέψεις του για "προσφορά" από το "ευρωπαϊκό μετερίζι" σε "φιλικές" συζητήσεις που είχε με δημοσιογράφους.

Χτες, ο Θ. Πάγκαλος, λιγότερο κομψά, έδωσε δημόσια την ευχή του στον υφιστάμενό του στο υπουργείο Εξωτερικών, με αφορμή το νόμισμα της πίτας του υπουργείου που βρέθηκε ανάμεσα στα κομμάτια τους. Το χαρίζω στον Γιώργο το νόμισμα, είπε ο Θ. Πάγκαλος, συμπληρώνοντας ότι πολλά καλά θα του συμβούν το 1999. Οταν ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους γι' αυτά τα "καλά", διευκρίνισε πως το νόμισμα μπορεί να σημαίνει και θέση επιτρόπου.

Ο Γ. Παπανδρέου που καθυστέρησε στην κοπή της πίτας και δεν ήταν παρών, όταν ο Θ. Πάγκαλος, ποιος ξέρει γιατί, του "άνοιγε" το δρόμο για την Κομισιόν, όταν ρωτήθηκε σχετικά, θέλησε να αμβλύνει τις εντυπώσεις, λέγοντας ότι είναι πολύ νωρίς γι' αυτού του είδους τις αποφάσεις, οι οποίες είναι, τελικά, στην αρμοδιότητα και τη δικαιοδοσία του πρωθυπουργού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ